Trumpin Truth Social tilille on nyt niitattu ylimmäksi video, jossa Trump ylistää Ranskaa ja maiden suhdetta, ja Ranskaa maansa vaalituimpana ja tärkeimpänä liittolaisenaan.
Itse en vielä suostu uskomaan siihen mitä meidän media ja jatkoajan raati minulle kertoo, että USA olisi nyt isossa strategisessa kuvassa ”vaihtanut puolta”, valinnut olla Venäjän liittolainen ja hylännyt lännen. Enemmänkin näen tuossa Trumpin jopa henkilökohtaisen paineen lopettaa tämä sota, joka on myös seurausta siitä, että hän on monta kertaa vaalikampanjassaan luvannut lopettaa sodan, jopa päivässä. Toki tuo päivä on Trumpilaista liiottelua ja vaalipuhetta, mitä ei kukaan ole tosissaan ottanut, mutta jos mies ei saa tätä esim. tämän vuoden aikana poikki, niin kyllä tuossa tietynlainen kasvojen menetys on Trumpille. Ja narsistille kasvojen menetys on pahin painajainen.
Siellä on myös vain katsottu niin, että Venäjän kanssa täytyy alkaa liennytykseen, jopa jonkinlaiseen selänpesuun, jotta Trump pääsee tavoitteeseensa, eli sodan lopettamiseen. Arvioin, että kaikki tämä missä esim. Trump ei kutsu Putinia diktaattoriksi liittyy tähän, eli käynnissä oleviin neuvotteluihin ja siihen että Venäjä saadaan pidettyä siellä neuvotteluissa. Kyse ei ole siis sellaisesta strategisesta muutoksesta ja USA:n ja Venäjän liittolaisuudesta. Minkälaiset rauhanehdot sieltä neuvotteluista sitten tulee, sen aika näyttää, mutta Trumpin filosofiassa vihollinen tulee pitää ystäviä lähempänä, niin kuin sananlasku sanoo. Tälläiseen toimintaan myös kehotetaan esim. kirjassa The Art of the Deal, jossa erityisesti myös vihollisen kanssa tulee olla läheinen ja neuvotella.
Ja mitä Ukrainaan tulee, niin eilen Macronin kanssa ollessaan Trump totesi, että neuvotteluissa on vaikeaa saada Ukrainan menettämät alueet takaisin. Hän kuitenkin totesi toivovansa noita alueita takaisin Ukrainalle, mutta sen olevan hyvin vaikeaa. Ei tuokaan nyt niin pahalta taas kuulostanut. Monilla kaistoilla selvästi mennään, monista naruista koitetaan vetää. Mitä muuten Eurooppaan tulee niin sama linja jatkuu mikä oli myös Trumpin ensimmäisellä kaudella: Euroopaa painostetaan lisäämään panostustaan omaan puolustukseensa. Mikään ei ole muuttunut tässä.
Sitten esim. hiljattain on taas uutisoitu, että Trump suunnittelee kiristävänsä sirurajoituksia Kiinalle:
Monet ”Asiantuntijat” kuten Palestiina-aktiivi Timo R. Stewart ovat todenneet, että mitään 3D-shakkia ei ole olemassakaan, vaan USA on yksinkertaisesti nyt Venäjän liittolainen ja lännen vihollinen. Itse en tuohon usko. Itse uskon, että nimenomaan meneillään on historiallinen 3D-shakki, ja voimme vain arvailla mihin se johtaa. Siitä olen kuitenkin varma, että tilanne ei ole noin yksinkertainen kuin Timo, Suomen valtamedia ja Jatkoajan raati ovat sen todenneen olevan. Ja etenkin siitä, että jos Trumpilta irrottaa yksittäisen lauseen jostain hänen tajunnanvirrastaan ja muodostaa koko geopoliittis-strategisen tilannekuvan sen perusteella, niin hukassa olet ja pahasti. Jostain syystä näin kuitenkin toimitaan tällä hetkellä.