Oma mielipiteeni on, että kannattaa huolehtia. Ennen koronaa nämä hörhöihmiset ja pienet porukat olivat omissa pikkukuplissaan, mutta koronan (ja Qanonin) myötä nämä löysivät toisensa ja nyt meillä on melko vahvakin yhteisö näillä teemoilla. Olen itse lähipiiristä nähnyt miten helposti ja syvälle näihin voi ajautua ja se on oikeasti pelottavaa.
Kyllä se niin on, että silloin kun Donald Trumpin kaltainen ihminen valitaan presidentiksi, niin sitä ei voi kuitata niin, että tämmöstä tää demokratia nyt vaan on. Ja että ongelma on muka siinä, että kun itselle mieluinen heppu ei tullut valituksi, niin tämä on ihmisille ongelma.
Helvetti soikoon, missä asennossa tämä maailma on, jos joku kuvittelee, että tuo on se ongelma.
Silloin kun esimerkiksi Pekka Haavistosta ja Alexander Stubbista valitaan presidenttiä, niin tällöin ei ole mitään ongelmaa jättää niitä pulinoita pois, koska vaikka se epämieluinen vaihtoehto voittaisikin vaalit, niin minulla on aivan sataprosenttinen luotto siihen, että tämä valittu ehdokas kunnioittaa demokratiaa. Voitti tai hävisi.
Mutta Donald Trumpin kanssa tästä luotosta ei ole enää rippeen hiveniäkään olemassa. Ja tämän takia hänen valintaansa ei vaan kertakaikkiaan saa kuitata sillä tavalla pois, että tämmöstä tämä demokratia on ja nythän hän vaan toteuttaa lupaamaan asioita.
Tuo on asenne, joka on kiitotie itse sen demokratian tuhoutumiseen. Demokratia on oikeasti loppujen lopuksi aika hauras järjestelmä, ja jos me ei ymmärretä, että miten sitä pitää suojella ja vaalia, niin me voimme sen myös menettää.
Tuo vaaliminen ja suojeleminen lähtee mielestäni siitä, että me ymmärrämme, mitä demokratia on. Ja demokratia nyt ei todellakaan ole sitä, että kun ihminen voittaa vaalit, niin hän siinä mukamas saa mandaatin tehdä ihan mitä hyvänsä on sattunut ennen vaaleja suustaan päästämään.