Itse asiassa USA:n puoluekentässä luonnollisin puolueeni olisi Libertarian Party, joka on maan kolmanneksi suurin puolue. He kannattavat pientä valtion roolia, matalaa verotusta, pientä sääntelyä, budjetti-tasapainoa ja maksimaalisia yksilönvapauksia. Aborttiin he suhtautuvat sallivasti, ja tiedustelupalveluihin ja massa-datan keräykseen kielteisesti.
Minulla ei ole mitään vahvoja kantoja aborttiin. Luulen, että Suomen malli on hyvä. Wikipedian mukaan Suomessa saa abortin 12-raskausviikkoon asti, ja erityisen painavista syistä Valviran luvalla (äidin nuori ikä, sikiöpoikkeavuus tai muu painava syy) viimeinen takaraja on 20-raskausviikko.
Demokraatit menevät kuitenkin tätä Suomen sallimaa aborttia paljon pidemmälle. Vuoden alussa republikaanit panivat demokraatit äänestämään yli 20-raskausviikon menevien aborttien kieltämisestä. Melkein kaikki demokraatti-senaattorit äänestivät vastaan, ja näyttivät abortti-radikaaleilta:
https://eu.usatoday.com/story/news/...ion-ban-bill-get-democrats-record/1075817001/
Vaikka republikaanit saisivat muutettua Korkeimman Oikeuden suhteeseen 7-2 lähivuosina, en usko että 'Roe v. Wade' kumotaan, koska muun muassa Trumpin uusi nimitys Brett Kavanaugh ja muutkin konservatiivi-tuomarit vaikuttavat haluttomilta. Ja vaikka kumottaisiin, se tarkoittaisi vain sitä, että osavaltiot saavat itse päättää asiasta. Jotkut osavaltiot todennäköisesti kieltäisivät, mutta silti jäisi vielä paljon osavaltioita, joissa abortin voi tehdä.
Meidän on Suomessa vaikea ymmärtää 'pro-life' näkemyksiä, ja jollekin Timo Soinille naureskellaan kun hän niitä laukoo. Lopulta kyse on siitä, että missä kohtaa sovitaan elämän alkaneen, mikä on subjektiivinen sopimuskysymys. 'Pro-life' ihmisten mielestä se alkaa sikiämisestä, ja vaikea heille on vastaankaan väittää, ainakaan vaikuttamatta sydämettömältä.