Tuli tossa mieleeni kun joku puhui amerikkalaisista tuotteista, niin täyttä sutta ja sekundaahan se kulutustavara hyvin usein on, ja kun mitään laatustandardeja ei ole, niin kaupasta voi saada ihan mitä vaan skeidaa. Tyyliin lumikolan käyttöikä lasketaan viikoissa, ei vuosissa.
Tästä tuli mieleen, kun olen seuraillut jonkin aikaa Youtubessa Bruce Wilsonia, joka ylläpitää rekka-aiheista kanavaa. Tämä Wilson ihastui Scanian nuppeihin, hankki ensin itselleen käytetyn ja sitten Scanian pyynnöstä alkoi jonkinlaiseksi Scanian "ambassadööriksi" USA:ssa ja Scania valmisti hänelle USA:n mieltymysten mukaan erityisesti speksatun uutukaisen 770:n. Wilson kiertää nyt muutaman vuoden ajan Scanian lähettiläänä USA:n truckstopeja ja erilaisia rekkanäyttelyjä ja tapahtumia esittelemässä tuota autoa, ja tekee kanavalleen myös erilaisia vertailuja miten Scania pärjää jenkkirekkoja vastaan.
On ollut huvittavaa seurata tuota kanavaa, kun noihin tekniikaltaan kivikautisiin Peterbilteihin ja Kenwortheinin tottuneet rekkakuskit suhtautuvat tuohon Brucen Scaniaan kuin avaruusalukseen, ja suurin piirtein kaikki eurorekoissa jo vuosikymmeniä ihan perusvarustukseen kuuluneet varusteet näyttää olevan "Murican" rekkapettereille ihan avaruusteknologiaa. Siellä on ihmetelty mm. Scanian levyjarruja.
Erityisen huvittava oli jakso, missä Bruce vertaili vuosimallin 2025 Peterbiltin työnjälkeä Scaniaan. Siinä missä Scanian rungon viimeistelytaso ja kokoonpanon laatu oli ihan kirurgitasoa, niin Peterbiltin tehtaalla oli pistetty auto ensin nippuun kaikkine johtoineen, letkuineen ja putkineen, ja sitten viety auto maalaamoon ja ylimaalattu runko kokonaan. Siis vedetty todella paksu maali kaikkien johtojen, letkujen ja pultinkantojen päälle. Tuo minusta kertoi aika tyhjentävästi, millä meiningillä Muricassa noita hommia parhaimmillaan tehdään.
edit: Katsokaahan Muricalaista laatua parhaimmillaan 11:43 eteenpäin.