Itse miettisin että keskeisessä väittelyssä romahtaminen ja vastapuolen narratiivin vahvistaminen olisi tietty syy jonkinlaiseen "kohuun", mene ja tiedä. Väittelyiden merkitystä on tosiaan perinteisesti yliarvioitu koska perinteisesti ne tapaavat olla aika lailla tasapelejä, kumpikin osapuoli osaa asiansa vähintään suht kohtuullisesti. Mutta näin ei nyt vain käynyt vaan oli ihan vaan aito katastrofi. Minua ei tosiaan vähempää voisi kiinnostaa demokraattien ehdokkaan henkilö vaan se miten toimiva hän on Trumpin voittamiseen. Eikä tässä oikein ole kahta sanaa, tyyppi ei kyennyt edes väittelemään tuon toksisen semi-fasistisen sirkuspellen kanssa.
Itse väittely kulminoitui mediassa tuohon yhteen "beat the medicare" -sekoiluun. Muuten väittely oli melko normaali lukuunottamatta Bidenin maassa ollutta heikkoa ääntä sekä tiettyä vaisuutta, jotka todennäköisesti johtuivat juurikin siitä flunssasta.
Tältä pohjalta näen ihan perustelluksi arvioida, että tässä ei Bidenin terveyden suhteen ole välttämättä ole mitään dramaattista muutosta tapahtunut. Me emme toki sitä tiedä, mutta ei tiedä mediakaan eikä sen koommin erilaiset politiikan kommentaattorit.
Täysin hypoteettisesti siis: jos tuo sekoilu olisi freimattu mediassa perinteisellä tavalla, se olisi painunut uutisvirrassa melko hyvin unholaan siinä tapauksessa, että Bidenin terveyden osalta tosiaan ei ole tapahtunut pysyvää ja yhtäkkistä muutosta ja että hän olisi suoriutunut tulevista esiintymisistä kohtuullisesti. Tämähän oli myös osan mediasta sekä demokraattien johtavien hahmojen (mm. Obama, Newsom, alkuun myös Pelosi, jne) linjaus tilanteeseen - ne pyrkivät tuomaan esiin sitä, että vaikka debatti kokonaisuutena ei ollut Bideniltä onnistunut, oli se lopulta hyvin tyypillinen Trumpin puolivillaisia heittoja sekä epä- ja puolitotuuksia vastaan käyty vänkäys.
Tämä kuitenkin on siis täysin hypoteettista pohdintaa, koska paniikkivaihde vetäistiin päälle ja se on nyt levinnyt puolueen sisälle sekä kannattajien keskuuteen. Nyt kyse alkaa vähitellen siis olla siitä, että Trumpin valinnan estämiseksi Bidenin olisi pakko vetäytyä sivuun, koska tämä juttu tulee nousemaan aina vain esiin siinäkin tapauksessa, että hän jatkossa suoriutuisi esiintymisistään hyvin. Ja mikäli hän taas astuu sivuun, ei todellakaan ole mitään takeita siitä, että kukaan mainituista ehdokkaista pystyisi haastamaan Trumpia paremmin, kuin Biden. Juuri nyt gallupit näyttäisivät Harrisin kannalta parempia lukemia, mutta lopulta myös hän on aivan täysi arpa.
Kuten olen itse sanonut, kaikista parasta olisi ollut, jos Biden olisi ilmoittanut jo pitkän aikaa sitten, että tämä jää hänen ainoaksi kaudekseen. Juuri siksi, koska hän on vanha ja vanhalla ihmisellä terveys yksinkertaisesti voi romahtaa ja se todennäköisyys kasvaa päivä päivältä. Elämän tosiasia. Tämän osalta mediakin olisi voinut tehdä työtänsä paremmin aikaisemmin. Tässä vaiheessa nyt siis lähinnä pelkään, että koko tilanne sataa suoraan Trumpin laariin ihan siitä huolimatta, että mihin kohu johtaa ja kuka Trumpia vastaan nyt lopulta onkaan ehdolla. Tämä olisi toki kiistämättä tyylikäs oma maali.
Toivottavasti kuitenkin käy vastoin pessimistisiä ajatuksiani, ja tilanne johtaa siihen, että arpa osuu ja Harris voittaa Trumpin marraskuussa. Harrishan siellä ehdolla olisi, jos Biden vetäytyy - muuta realistista vaihtoehtoa ei oikeasti taida olla.