Yhdysvaltain presidentinvaalit 2024 – live-tulosseuranta

• 47 438
  • 949
Suosikkijoukkue
HIFK
Demokraatit tekivät tämän ihan itse.
Ei esivaaleja vaan ehdokkaaksi suoraan Biden, joka hörhöilee omiaan ja tilalle Harris, joka ei alunperinkään ollut kovin karismaattinen tai erottuva hahmo.

Ihmetyttää silti, kuinka paljon vähemmistöt myös äänestävät Trumpia. Esimerkiksi juuri tällaiset latinokulttuurit, mutta toisaalta näissä kulttuureissa sellainen tietynlainen machokulttuurihan on edelleen tärkeää miehille ja ehkä naisetkin on sitten tottuneet sellaiseen vähän alisteiseen asemaan...

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pennsylvaniassa marginaalit vaan ovat yhä pienemmät, ei ihan hyvältä näytä siellä. No, maailma ei tietenkään loppuisi tähän, USA:n valtiollinen järjetelmä ja oikeusvaltio varmasti kestävät vielä yhden lisäkauden hulluutta ja vastuuttomuutta. Mutta esim Ukrainan puolustustaistelu ehkä ei.

Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän nämä rapakontakaiset trendit myös Eurooppaan yleensä rantautuu pienellä viiveellä. Kyllä tästä jonkinlaista myllerrystä seuraa todennäköisesti myös Eurooppalaiseen sisäpolitiikkaan. Joissakin asioissa voi olla jopa hyvää myllerrystä, mutta pahoin pelkään että kokonaisvaikutus on hyvinkin negatiivinen.

Kai tässä pitää pohjalla käydä jotta voi päästä uuteen nousuun.

Ukrainan puolesta huolestuttaa. Muutenkin miten ryssän aseman käy. Siellähän on jo putinin perseennuolija Unkarista Trumpin kainalossa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei, kyllä USA:n yhteiskunta ja kulttuuri tämän teki, siis jos teki (miltä näyttää): vaikka siellä olisi ollut ehdolla naapurin kuollut kissa ja puolueensa niin se olisi ollut merkittävästi parempi vaihtoehto kuin Trump ja johtamansa republikaanit. Tuo maa ja järjestelmä on yhä pahemmin epäonnistumassa.

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
USA:n valtiollinen järjetelmä ja oikeusvaltio varmasti kestää vielä yhden lisäkauden hulluutta ja vastuuttomuutta.
Jos Magalla on edustajanhuoneisto, senaatti, presidentti sekä korkeimman oikeuden etu, niin kyllä mä uskon ihan pysyvää vahinkoa saavan aikaan.

Jos tilanne on tämä, niin demokraattien pitää isosti satsata välivaaleihin ja myös miettiä mitä neljän vuoden päästä.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pennsylvania ero yli 200k trumpille, game over.
Meneekin sitten noin selväsi... Pennsylvania kun ei ole mikään "punaniskaosavaltio", vaan osavaltio on kaupungistunut ja väestöstä merkittävä osa on mustia, latinoita ja aasialaisia. Vaikka Harrisikin osoitti merkittävää huomiota juuri tähän vaa'ankieliosavaltioon, selvästi kriittinen massa näki Trumpin kuitenkin parempana vaihtoehtona.

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällä hetkellä ihmetyttää, että mihin jäivät ne "miljoonat Harrisin äänet", mitä itsekin ns. fiilispohjalta odotin Harrisin saavan. Spekulointia riitti, että juuri nuoret naiset olisivat aktiivisia äänestäjiä ja muutenkin "hype" oli Harrisin puolella. Mitä siis tapahtui?
No itseasiassa juuri niin, että fiilispohjaiset tuntemukset ei pitänyt paikkaansa ja tällä kertaa gallupit piti.

Trumpin voitto galluppien mukaan on ollut melko selvää jo pitkän aikaa, niin vähän ihmetyttää kuinka täällä on niin yllättynyt olo usellakin.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos Magalla on edustajanhuoneisto, senaatti, presidentti sekä korkeimman oikeuden etu, niin kyllä mä uskon ihan pysyvää vahinkoa saavan aikaan.
No joo, tiukille voi ehkä mennä, mutta onhan siellä yli 200 vuoden perinteet oikeusvaltiosta ja demokratiasta.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Vaikka huolestuttaa, niin ei omaa elämänlaatuaan kannata sen takia pilata. Jos jotain mullistavaa lähitulevaisuudessa tapahtuisikin, niin sitä kannattaa murehtia vasta sitten. Amerikkalaiset äänestivät nyt näin ja sille me ei voitu mitään( Prkl Valavuori).
Niin, eihän se välttämättä ole mitään mullistavaa eikä omaa elämänlaatua pilata tarkoituksella.

Mutta kyllähän tuollaisen "trumpismin" nousu, suosio ja normalisointi voi osua omaan elämään aika kovaa, vaikka se ei suoraan käyttäytymiseen vaikuta eikä sitä murehtisi sen kummemmin.

Olen aivan varma, että esimerkiksi erilaiset ääriliikkeet saavat tästä pelkästään bensaa liekkeihin. Myös epärehellisyys ihan kaikessa, politiikasta liike-elämään, mediaan ja ihan vaan ihmisten välisiin suhteisiin tulee vain liaääntymään, koska se on nyt ihan okei. Hommat menee entistä likaisemmaksi joka puolella, vastakkainasettelu kasvaa ja äärimmäisestä itsekkyydestä tulee hyve.

Oon koittanut keksiä mitä hyvää Trumpin valinta voisi saada aikaiseksi. En kyllä keksi.

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
No joo, tiukille voi ehkä mennä, mutta onhan siellä yli 200 vuoden perinteet oikeusvaltiosta ja demokratiasta.
No joo. Sen näkee tässä.

Mutta jos olisin Yhdysvalloissa asuva seksuaali- tai sukupuolivähemmistö niin muuttaisin siniseen osavaltioon.

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Ei esivaaleja vaan ehdokkaaksi suoraan Biden, joka hörhöilee omiaan ja tilalle Harris, joka ei alunperinkään ollut kovin karismaattinen tai erottuva hahmo.

Median suosiollisella avustuksella. Mitä jos Bidenin kisakunnosta olisi uutisoitu jo siinä vaiheessa, kun rappeutumista alettiin havaitsemaan? Olisi valittu ehdokas, johon edes omat uskoisivat ja nämä vaalit olisivat olleet pelkkä muodollisuus.

Nyt näyttää siltä, että maksetaan aika kovaa hintaa.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.

Jos tilanne on tämä, niin isosti pitää satsata välivaaleihin ja myös miettiä mitä neljän vuoden päästä.

Joo, alkaa olemaan valtteja teutaroida omiaan ja pitää kiinni vallasta jatkossakin.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Heh, perinteet jatkuu kunnes ne loppuu. Ei siihen paljoa vaadita, kun natisevat liitokset ratkeaa. Siellä on varmaan aika moni magalainen saamassa ns. elämänsä tilaisuuden ja suuri johtaja käskee niin sitten tehdään.

Mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta ja että uhkakuvat jäävät vain uhkakuviksi.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tällä hetkellä ihmetyttää, että mihin jäivät ne "miljoonat Harrisin äänet", mitä itsekin ns. fiilispohjalta odotin Harrisin saavan. Spekulointia riitti, että juuri nuoret naiset olisivat aktiivisia äänestäjiä ja muutenkin "hype" oli Harrisin puolella. Mitä siis tapahtui? Vaalit eivät ole vielä ratkenneet, mutta kyllähän nyt Harrisilla pitäisi olla johto vaa'ankieliosavaltioissa.
Mikä hype? Suomessako? Mitä olen seurannut mediaa niin ovat huomattavan tarkoin seuranneet mielipidetiedusteluita, jotka näyttävät nyt osuneen oikeaan. Toki somessa näkee toiveajattelua, ja kyllä sitä itsestäkin huomaa, että vaikka miten yrittää olla analyyttinen niin sitä tarttuu enemmän niihin positiivisiin datapointteihin. Mutta siltikin oli vain varovaisen optimistinen, kuten täällä useimmat. Missä siis näit tämän ihmeellisen hypen?

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Siellä on pyöreästi 1,6m ääntä laskematta, niistä ~puolet on Harrisille tähän asti menneillä alueilla.

Philadelphiasta tulee nykyisellä tahdilla sellainen 90k ääntä Harrisin hyväksi ja Montgomerystä 60k ääntä eroa, muut alueet menevät sitten siihen kinthaalle, eli jos ei nykyisestä tahti parane, Trump hoitaa Pennsylvanian.

Paljon on kiinni siitä mitä ääniä siellä tällä hetkellä lasketaan.
Äänestysprosentti nousee korkeaksi. Ei tunnu hyödyttävän Harrisia. Eroa 82% jälkeen yli 200 K Trumpille.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Median suosiollisella avustuksella. Mitä jos Bidenin kisakunnosta olisi uutisoitu jo siinä vaiheessa, kun rappeutumista alettiin havaitsemaan? Olisi valittu ehdokas, johon edes omat uskoisivat ja nämä vaalit olisivat olleet pelkkä muodollisuus.

Nyt näyttää siltä, että maksetaan aika kovaa hintaa.

Jenkeissä vaan täytyy olla jossain määrin kannuksensa ansainnut ehdokas. Vuosikin on liian lyhyt aika että saa tunnettavuutta. Demokraatit hävisivät tämän pelin jo aikoja sitten, joku voisi sanoa että jopa edellisissä vaaleissa.

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Mikä hype? Suomessako? Mitä olen seurannut mediaa niin ovat huomattavan tarkoin seuranneet mielipidetiedusteluita, jotka näyttävät nyt osuneen oikeaan. Toki somessa näkee toiveajattelua, ja kyllä sitä itsestäkin huomaa, että vaikka miten yrittää olla analyyttinen niin sitä tarttuu enemmän niihin positiivisiin datapointteihin. Mutta siltikin olin vain varovaisen optimistinen, kuten täällä useimmat. Missä siis näit tämän ihmeellisen hypen?
Joo ei tässä hypeä ole kyllä ollut. Varovaisen optimistinen olin minäkin. Vaa’an kieliosavaltiot ratkasivat/ratkasevat ja pitkälle niistä tuleva data ei kertonut vielä mitään mullistavaa. Viimeisen 1-1,5h aikana tulleet asiat sitten ovat kyllä olleet naula arkkuun

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä hype? Suomessako? Mitä olen seurannut mediaa niin ovat huomattavan tarkoin seuranneet mielipidetiedusteluita, jotka näyttävät nyt osuneen oikeaan. Toki somessa näkee toiveajattelua, ja kyllä sitä itsestäkin huomaa, että vaikka miten yrittää olla analyyttinen niin sitä tarttuu enemmän niihin positiivisiin datapointteihin. Mutta siltikin oli vain varovaisen optimistinen, kuten täällä useimmat. Missä siis näit tämän ihmeellisen hypen?
Varmaan jossain kuplassa tuli sitten joitan päiviä oltua. Suomalaisten teoreettisilla "äänillä" ei toki ole väliä, mutta pari viime päivää ihan aidosti uskoin, että Harris saattaisi voittaa vaalin suht selvin luvuin lopulta.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Vuoden harmain päivä piti olla vasta lauantaina.

rpeez

Jäsen

Ihmetyttää silti, kuinka paljon vähemmistöt myös äänestävät Trumpia. Esimerkiksi juuri tällaiset latinokulttuurit, mutta toisaalta näissä kulttuureissa sellainen tietynlainen machokulttuurihan on edelleen tärkeää miehille ja ehkä naisetkin on sitten tottuneet sellaiseen vähän alisteiseen asemaan...
Jep, samaa mieltä, demokraatit munasi big time ihan itse.

Huvitti kun TV:ssä musta katuhaastateltava mies sanoi Harrisista, että sehän on olisi kuin vaimoaan äänestäisi presidentiksi (ja oli sen näköinen ettei vaimonsa pystyisi mitenkään siihen hommaan).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy