Mistä tämä halu pelkistää keskustelu inttämiseksi siitä onko Trump hyvä presidentti vai ei?
Johtuisiko se juuri siitä minulle arvoitukseksi jäävästä musta-valkoisesta kiihkeydestä, jolla häneen suhtaudutaan?
Trumpista kun näkyy olevan vaikea keskustella muuten kuin ottamalla kantaa voimakkaasta vastaan tai puolesta.
"Jos et ole meidän puolellamme, olet meitä vastaan"
Iltapäivälehtien ym. muiden rekisteröimätöntä nimimerkkiä vaatimattomien palstojen kommenteissa näkyy jokaikisen Trumpiin liittyvän uutisen jälkeen häntä puolustelevia kommentteja. Puolustaminen on helpompaa, kun et saa koko palstaa kimppuusi. Koska nyt löytyi aito trumpfani, niin täytyypä kysyä muutamia seikkoja:
Kun kysyt, miksi pelkistetään keskustelu pelkäksi hyvä-paha-asetelmaksi, niin myönnän tämän havainnoinnin oikeuden. Periaatteessa näin pitäisi menetellä aina, keskustella objektiivisesti asioista ilman turhaa kiihkoa ja värinää. Mutta Trumpista on erittäin vaikea olla ottamatta huomioon sitä, että hän itse kärjistää tavattomasti asioita.
Minua ihmetyttää faneissa se, ettei koskaan kommentoida sitä, mitä hän tekee käytännössä ja peilata tätä asiaa siihen, millainen presidentin virka on. Trumpista keskustellaan pelkästään jonkun ideaalin pohjalta, sen perusteella mitä hän edustaa. On olemassa julmettu määrä objektiivisia faktoja siitä, mitä Trump on tehnyt. On olemassa tietty valheenpaljastukseen erikoistunut ryhmä, joka pyrkii näyttämään, miten usein Trump valehtelee: osa valheista on normaalia politiikkaa, mutta kun niitä vain kertyy valtava määrä per viikko, tällöin alkavat hälytyskellot soida aika monen päässä.
Jos keskustellaan Trumpin teoista, niin epäilemättä koronakriisin hoito on nyt keskeistä. Trumpia ei voi syyttää siitä, että hän reagoi virukseen hitaasti (koska kyseessä on ensimmäinen pandemia yli sataan vuoteen), vaan siitä, ettei hän koko epidemian kestäessä ole osoittanut merkkejä siitä, että hän ottaisi ongelman tarpeeksi vakavasti. Toisin sanoen, hän haluaa itse esiintyä vapauden puolustajana, koska hän laskee itse hyötyvänsä tästä vaaleissa. Toki Trumpin hyväksi voidaan laskea se, että hän pyrkii kahmimaan kaikki rokotteet omille kansalaisilleen. Hän tekisi mitä vain, jotta virus saataisiin pois häiritsemästä hänen uudelleenvalintaansa.
Trump ei halua taistella ilmastonmuutosta vastaan, koska osa amerikkalaisista ei usko siihen ja koska ne, joilta hän saa äänensä, kuuluvat suurelta osin tähän joukkoon. Koska hän tekee näin, hän joutuu kansainvälisessä politiikassa paarialuokkaan. Ja tämän johdosta hän hakeutuu sellaisten johtajien kaveriksi, joille länsimaiden demokratia ei merkitse mitään tai on vastustettava asia. Voiko vapaan maailman johtaja todella toimia näin ja saada faniensa äänet? Ettekö huomaa, että ilman vapaata maailmaa ei teidänkään mielipiteennemuodostuksenne olisi vapaata? Pohjois-Koreassa on yksi mies ja yksi ääni,
Mitä voitte ajatella siitä, että tämä presidentti on selvinnyt virkarikossyytteestä, jonka asettaminen oli perusteltua, mikäli otetaan sellainen pikkuasia kuin laki huomioon? Tai mitä siitä, että kyseinen presidentti saa murskatuomion hallinnon ammattilaisilta, siis oman puolueensa väeltä. Paljastuskirjojen sanoma on yksiselitteinen ja suorastaan hirveä. Epäpätevyys, millä Trump hoitaa virkaansa, on täysin ainutlaatuista. Tai mitä siitä, että hän onnistui antamaan koronaviruksen torjunnassa ohjeita, jotka varmasti ovat johtaneet joidenkin ihmisten kuolemaan? Tai siitä, että ulkopolitiikassa hän antaisi Euroopassa kaikki aseet Putinin käsiin, ellei olisi rebuja, jotka pakottavat Trumpin hllitsemään mielijohteitaan.
Jos presidentin on määrä yhdistää kansaa, miksi tämä tyyppi pyrkii vain jakamaan kansaa yhä enemmän? Onko tällainen provosointi sopivaa, vaikka olettaisimme, ettei Trump olisi tehnyt mitään kompromettoivaa koko kautensa aikana? Miksi mustien oikeudet eivät tunnu kiinnostavan, miksi rasistien joukossa on monta hyvää ihmistä Trumpin mukaan? Miksi Amerikan historia on jotakin, mikä on suurtakin suurempaa: eikö historiasta löydy mitään korjattavaa?
Luulisi, että tämän jälkeen on pakkokin kysyä, onko tämä mies sopiva presidentiksi? Kyse ei ole poliittisesti motivoituneesta mielipiteestä, vaan seurausta Trumpin toimien havainnoinnista kolmen ja puolen vuoden ajan. Jos edelleen pidätte tällaista tyyppiä sopivana presidentiksi, teidän täytyy antaa todella painavat perusteet tällaiseen menettelyyn.
Joten, voit minun tuellani kertoa, miksi Trump on hyvä presidentti. Tai jos hän on pelkkä presidentti, voit toki kertoa senkin. Tai voit luetella ne teot, joissa hän on toiminut erityisen mallikkaasti.