Yhden hitin ihmeitä

  • 110 876
  • 753

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki


Joan "kirjoitetaan eri tavalla kuin Osbourne" Osborne. Joanilla kävi klassiset, eli naiivi pohdiskelu Jumalasta ei antanut tarkkaa kuvaa, millaista musiikkia hän oikeastaan tekee. Kaikki tyylit countrystä bluesiin luonnistuvat. Yleisö kuitenkin odotti saavansa kiiltokuvaprinsessan, jota hänestä ei tullut.

One Of Us on hyvän mielen biisi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Itselle ei tule tuon lisäksi muita mieleen kuin Sweet Home Alabama.
Joka on siis Lynyrd Skynyrd biisi
Taisit astua miinaan.
Tämä on kyllä hieno perinne tällä sivustolla. Henkilö A sanoo, että enpä ole kuullut muita Beatlesin biisejä kuin Jailhouse Rockin. Henkilö B korjaa että se on kylläkin Elviksen. Siihen henkilö C korjaa varmana tietona, että nyt B astui miinaan. Eli mikä tahansa tietämättömyyden ja erehdyksen voi piilottaa siihen, että viritinpä miinan. Eikä tarvitse edes itse tehdä sitä, joku muu tekee sen ihan pyytämättä. Outo juttu.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihän nyt jostain Skotlannin pubeista revitty bändi osaa mitään grungea tehdä. Siinä pitää asua Seattlessa ja olla neula käsivarressa.

Joo joo, Smashing Pumpkins on yksi parhaita grungebändejä ja se on Chicagosta.

Näköjään on epäselvyyttä siitä, mitä grunge tarkoittaa. Kyseessä oli Sub-Popin tyyppien markkinointiin lanseeraama termi, jolla viitattiin Seattlen bändiskeneen, joka meni mediassa sukkana sisään. Tämän jälkeen grungeksi nimitettiin kaikki aikakauden Seattlen bändit (joista isoimmat Nirvana, Alice In Chains, Soundgarden, Pearl Jam... Mudhoney, Screaming Trees...) vaikka tyylillisesti olivat hyvin erilaisia. Sittemmin grungeksi alettiin nimittää muualtakin tulleita bändejä, jotka edes etäisesti muistuttivat jotain Seattlen suurista. Grunge ei siis ole musiikkityyli, vaan skene, ilmiö ja markkinointitermi ja median levittämä käsite.
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Tämä. Punapäinen Tiffany kivipestyissä farkuissaan oli tosi hot kaakkoissuomlaiselle teinipojalle. Sellainen unelmien tyttöystävä. Jotkut sanoivat, että se on juutalainen. En silloinkaan tajunnut että sillä olisi jotain väliä.

Kivoja muistoja, niitä vain.
Isot pojat ovat kertoneet, että eksyi vielä ns. laillisessa iässä Playboyn sivuille. Kuuleman mukaan ihan kivoja otoksia.
 

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders


Bändissä vaikuttaneet ovat saavuttaneet menestystä laajemmin muissa projekteissa, mutta Green Jelly muistetaan kai pelkästään tästä.



Wikipedian mukaan tämän vanavedessä vielä toinenkin biisi nousi listoille samalta levyltä kun tätä uutta "Garbagea" yritettiin voimalla framille puskea, mutta käytännössä tämä hitti sen ainoan muistijäljen on jättänyt koko yhtyeestä, sillä sai aika paljon soittoaikaa radiossa ja MTV:llä aikoinaan.



Tämä aivan liian aamuradioystävällinen biisi soitettiin jonain ysärikesänä radiossa niin puhki kesätöissä, joissa itselläni ei ollut valtaa kanavaakaan vaihtaa, että ei edelleenkään jaksa alkua pidempään kuunnella. Mitään muuta eivät listoille ilmeisesti koskaan saaneetkaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tietokilpailukysymys: kuka laulaa kertosäeosiot tässä biisissä?
Joku Janet Jacksonin veljistä, se mustavalkoinen ukko varmaan.

Yhden albumin ihme ainakin Suomessa oli The Baseballs 2000-luvun lopulla. Strike oli vuoden myydyin levy täällä, ja Umbrella sekä Hot N' Cold soivat radiossa tiuhaan tahtiin.

 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Varmaan se Neneh Cherryn broidin biisi on jo huudettu? Siis Eagle-Eye Cherryn Save tonight? Ja Natalia Inbruglian Torn? Meredith Brooksin Bitch?

Pahoittelut etten kahlannut ketjua läpi.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Elli Haloo veti tämän biisin livenä, kun kävin Ellipsiä katsomassa viime vuoden marraskuussa. Hieno veto oli se.

Vaikka Suvannon laulutyylistä voi olla montaa mieltä, niin tuo on kyllä hieno biisi, jota on tullut itsekin bändin kanssa livenä joskus veivattua. Siinä ja siinä silti, että onko tämän ketjun kamaa, vaikka biisin tänne linkitin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Miten lähelle muuten Europe ja The Final Countdown menevät tässä kategoriassa? Toki tiedostan että bändi on myynyt isot levymäärät muutenkin ja esim. Rock the Night oli myös kohtalaisen iso hitti, mutta kyllähän tuo on silti ihan ylivoimainen megahitti tuolta bändiltä ja mikään muu ei ole päässyt lähellekään.

En ole pahemmin kuunnellut noin yleisesti, mutta käsittääkseni ovat olleet aika tuotteliaita viime vuosinakin ja ilmeisen hyviä levyjä ovat tehneet.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näköjään on epäselvyyttä siitä, mitä grunge tarkoittaa. Kyseessä oli Sub-Popin tyyppien markkinointiin lanseeraama termi, jolla viitattiin Seattlen bändiskeneen, joka meni mediassa sukkana sisään. Tämän jälkeen grungeksi nimitettiin kaikki aikakauden Seattlen bändit (joista isoimmat Nirvana, Alice In Chains, Soundgarden, Pearl Jam... Mudhoney, Screaming Trees...) vaikka tyylillisesti olivat hyvin erilaisia. Sittemmin grungeksi alettiin nimittää muualtakin tulleita bändejä, jotka edes etäisesti muistuttivat jotain Seattlen suurista. Grunge ei siis ole musiikkityyli, vaan skene, ilmiö ja markkinointitermi ja median levittämä käsite.
Ja ilmiön toinen puoli: jälkiviisaana ollaan sitä mieltä, että oikein mikään bändi ei ollut grungea, kaikki grungeksi nimetyt bändit olivat muka keskenään ihan erilaisia, jolloin mitään yhtenäistä musiikkityyliäkään ei ollut olemassa. Eli niinkö se meni? No ei. Totuus lienee jotain siltä väliltä. Uskaltaisin väittää, että grunge oli jonkinlaisena löyhänä musiikkityylinäkin olemassa, sillä tuskin sitä olisi muuten ollut niin helppo kopioida. Se on silti totta, että tuon nimen alle tungettiin sellaisiakin bändejä, joilla ei ollut grungen kanssa paljoakaan tekemistä. Media vain rakasti silloinkin yksinkertaistuksia.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja ilmiön toinen puoli: jälkiviisaana ollaan sitä mieltä, että oikein mikään bändi ei ollut grungea, kaikki grungeksi nimetyt bändit olivat muka keskenään ihan erilaisia, jolloin mitään yhtenäistä musiikkityyliäkään ei ollut olemassa. Eli niinkö se meni? No ei. Totuus lienee jotain siltä väliltä. Uskaltaisin väittää, että grunge oli jonkinlaisena löyhänä musiikkityylinäkin olemassa, sillä tuskin sitä olisi muuten ollut niin helppo kopioida. Se on silti totta, että tuon nimen alle tungettiin sellaisiakin bändejä, joilla ei ollut grungen kanssa paljoakaan tekemistä. Media vain rakasti silloinkin yksinkertaistuksia.

Kun Nirvana breikkasi alkuvuonna -92, musiikkimaailman huomio kiinnittyi Seattleen, media tarttui Sub Popin jätkien lanseeraamaan grunge-termiin ja niputtivat kaikki Seattlen bändit samaan kategoriaan. Tämän jälkeen jokainen levy-yhtiö halusi "oman nirvanan tai pearljamin", jolloin jokaista Seattlen bändiä apinoivaa yhtyettä alettiin kutsua grungeksi. Hyvä esimerkki on Bush.

Jos kiinnostaa, kannattaa lukea aihetta käsittelevä kirja.
 

ace

Jäsen
Olin kirjoittamassa tähän ketjuun, mutta tuli totaalinen blackout ja sekä biisi että esittäjä katosi mielestä.

80-luvun alussa, bändi jossa tummaihoinen laulaja, raskaampaa rokkia, biisi ehkä vähän FNM:n Epicin tyylinen, video kuvattu pimeällä kadulla/kujalla, tiiliseinä ainakin näkyy.

Hitto että ärsyttää, muistaako kukaan?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kun Nirvana breikkasi alkuvuonna -92, musiikkimaailman huomio kiinnittyi Seattleen, media tarttui Sub Popin jätkien lanseeraamaan grunge-termiin ja niputtivat kaikki Seattlen bändit samaan kategoriaan. Tämän jälkeen jokainen levy-yhtiö halusi "oman nirvanan tai pearljamin", jolloin jokaista Seattlen bändiä apinoivaa yhtyettä alettiin kutsua grungeksi. Hyvä esimerkki on Bush.
Niin, tässä nyt toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä. En usko, että olemme lopulta kovin eri mieltä asioista. Mutta ei grunge ole maailman ainoa esimerkki siitä, että media hahmottelee jonkun skenen ja alkaa puhua siitä ihan miten itse haluaa.

Artistit ovat yleensä tällaista yhteen niputtamista vastaan, koska jokainen haluaa olla ainutlaatuinen. Mutta vaikka grungen määritelmä olisi ollut alun perin paljon tarkkarajaisempi, niin mielestäni tuo median luoma löyhempi merkitys korvasi sen nopeasti. Ja kuten aiemmin sanoin, noiden Seattle-bändien musiikista oli löydettävissä muutamia helposti kopioitavia piirteitä, joten sen jälkeenhän grungea tai "grungea" alkoi tulla ovista ja ikkunoista. Eli kyllä se oli myös jonkinlainen löyhärajainen musiikkityyli. Luulen, että jotkut bändit jopa vähän muuttivat musiikkiaan tuohon suuntaan, kun nähtiin, että mikä tahansa grungevaikutteilla maustettu angstinen jyystö kelpaa.

Alkuperäiset grungebändit olivat hyviä, mutta niiden jäljittelijät eivät olleet oikeastaan koskaan. Jonkun Bushin, Candleboxin tai Seven Mary Threen kaltainen sonta myi silti miljoonia - ainakin hetken ajan. Mutta ainahan vasta jälkeen päin nähdään se, mikä oli jonkun musiikkityylin ydin ja mitkä olivat niitä merkittäviä yhtyeitä. Tuon Seattlen neljän suuren lisäksihän samassa imussa tulivat myös Smashing Pumpkins ja Stone Temple Pilots, jotka ehkä hetken ajan laitettiin samaan nippuun seattlelaisten kanssa, mutta oikeastihan ne menivät molemmat ihan muihin suuntiin ja niistä tuli täysin tuosta skenestä riippumattomia suuria yhtyeitä. Ei niiden kohdalla enää myöhempinä vuosina grungesta puhuttu. Enemmänhän joku Stiltskin oli grungea kuin ne - ja tähän sellainen makeasti naurava hymiö.

Joka tapauksessa grunge on ollut valtava juttu Jenkeissä. Ja on osittain edelleen. Joku Nickelback on omaan nenääni pahanhajuinen tuulahdus ysärin feikkigrungebändeistä, mutta pirun suosittu se on. Jenkit oikeasti tykkäävät tuollaisesta tunkkaisesta rockista.

Jos kiinnostaa, kannattaa lukea aihetta käsittelevä kirja.
Kiitos vinkistä, olen lukenut.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja kuten aiemmin sanoin, noiden Seattle-bändien musiikista oli löydettävissä muutamia helposti kopioitavia piirteitä

Nirvana, Alice In Chains, Soundgarden ja Pearl Jam olivat kaikki erilaisia keskenään. Yhdistävä tekijä oli ainoastaan, että bändit soittivat rockia särökitaroilla. Kopioituja piirteitä olivat mm. Eddie Vedderin uniikki lauluääni (jota nykyään mm. Volbeatin laulaja matkii), Nirvanan dynamiikan vaihtelu sekä Alice In Chainsin ja Soundgardenin drop D -kitaraviritys.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Nirvana, Alice In Chains, Soundgarden ja Pearl Jam olivat kaikki erilaisia keskenään. Yhdistävä tekijä oli ainoastaan, että bändit soittivat rockia särökitaroilla. Kopioituja piirteitä olivat mm. Eddie Vedderin uniikki lauluääni (jota nykyään mm. Volbeatin laulaja matkii), Nirvanan dynamiikan vaihtelu sekä Alice In Chainsin ja Soundgardenin drop D -kitaraviritys.

Vaiko kenties Pixiesin dynamiikan vaihtelu?

"I was trying to write the ultimate pop song. I was basically trying to rip off the Pixies. I have to admit it. When I heard the Pixies for the first time, I connected with that band so heavily that I should have been in that band—or at least a Pixies cover band. We used their sense of dynamics, being soft and quiet and then loud and hard.”

Kurt Cobain
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös