Joopasen joo, vajaan kuukauden olen nyt tätä kokeillut ja pakko sanoa, että ei jatkoon. Oli todella kovat odotukset palvelua kohtaan viime kevään finaalilähetysten perusteella, mutta ei tämä nyt kyllä niitä odotuksia lunastanut. Kuva kyllä on parempaa kuin mitä Urpolla, ja muutenkin laadukkaampaa lähetystä tarjotaan, mutta kun ei toimi tarpeeksi hyvin, niin minkäs teet.
Ongelmana on lähetyksiä seuratessa jatkuva pieni nykiminen, ja eipä tuo kunnon pätkiminenkään valitettavasti tuntematonta ole. Keväällä katsoin osan finaaleista mokkulan avulla, ja koko ajan kuva toimi nykimättä. Välillä luonnollisesti kuvanlaatu oli varsin huonoa mutta siitä huolimatta kuva ei nykinyt sitä vähää. Nyt käytössä on 10M yhteys, jonka mitatut nopudet ovat koko ajan lähes täydet 10M. Laitteisto on pysynyt täysin samana, ja ainoa muutos viime kevääseen on nettiyhteys, joka on nyt siis nopeampi. Eli ei pitäisi olla siitä kiinni, ja toisaalta mistä tahansa muualta videota katsoessa kaista riittää täysin kivuttomasti ja ongelmitta. Olen kokeillut katsoa otteluja kahdella eri selaimella, Firefoxilla ja Chromella, ja näistä Chrome toimii hiukan paremmin. Mutta nykimistä esiintyy kyllä senkin kautta. Välimuistia olen tyhjentänyt säännöllisesti ja kokeillut muitakin täällä ehdotettuja konsteja. Myös kaikki tarvittavat liitännäiset löytyvät ja ovat ajan tasalle päivitettyjä.
Jokin tässä palvelussa itsessään on mennyt takapakkia ja aiheuttaa nämä ongelmat, siitä olen lähes varma. Nimittäin ongelmia esiintyy myös muita ohjelmia Ruutu.fi:n kautta katsoessa. Vielä viime talvena Ruutua katsoessa kaikki ohjelmat toimivat täysin moitteetta, mutta nyt tuntuu jokainen sitä kautta katsottava ohjelma/video jumivan ja takkuavan. Oma laitteisto on siis pysynyt samana, tai korkeintaan parantunut, mutta palvelu toimii huonommin. Erikoista.