Vaikka HIFK sen mestaruuden voittikin, niin ei niiden toimintaa kannata kuitenkaan sokeasti jokaisella osa-alueella kadehtia. Minä lähinnä naureskelin läpi kauden kun he julkistivat siirtonsa muutaman virkkeen Tiedotteilla(tm), kun meillä samaan aikaan tehdään erillisiä videohaastatteluita ennen ja jälkeen jokaisen matsin ja välillä niiden välissäkin. Netissä me viedään 6-0, mutta kadunvarsimainoksissa ei valitettavasti edes yritetty kilpailla.
Tämä on aivan totta. Varsinkin sosiaalisessa mediassa (lue: Facebook) vaaka kääntyy täysin meille. Yksittäisissä asioissa (mm. Granlundin kisaseuranta) naapuri vie, mutta toisissa asioissa homma taas on meidän leipiä. Kokonaisuutena kuitenkin molempien sivut kärsivät vielä melkoisista lastentaudeista. Verkkosivuista puhuttaessa viittasin enemmänkin pelaajien "brändäykseen" käyttäen esimerkkinä Granlundia ja verkkokauppaan. Aiemmin talvella perehdyin osittain työn takia molempien seurojen verkkokauppoihin ja tällöin naapuri vei meitä sen 6-0 tuotesisällön osalta.
Mitä tuohon Axborin heittämään linkkiin tulee, niin ainakin itse käsitin tuon huumorina. Fanit kun olivat kritisoineet noita tiedotteita pitkin kautta, niin mestaruuden jälkeen sitten heitettiin asia överiksi.
BOLlin kanssa olen aivan samaa mieltä siitä, että pienellä panostuksella voitaisiin saada tuloja tulevaisuudessa. Palkka- ja muut kustannukset kunnon verkkosivujen suunnittelusta ja tiedottajan palkkaamisesta ovat kuitenkin loppujen lopuksi melko pieniä summia liigajoukkueiden menoerissä. Verkkosivut maksanevat joitain tuhansia per vuosi ja tiedottajankaan palkka edes kokopäiväisenä ei olisi mitenkään tajuttoman suuri. Sen sijaan voitettavaa on paljon, muun muassa tulevien tapahtumien myyntiä, sponsoreiden näkyvyyttä ja vaikka verkkokaupan heräteostoksia ajatellen. Ei Jokerit hyödy siitä, että uusista pelaajista parhaan infon saa Jatkoajasta tai siitä, että yhteistyökumppanien logoille ja mainoksille ei saada näyttökertoja. Jokerit hyötyvät siitä, että ihmiset käyvät sivuilla, yhteistyökumppanit saavat selkeämpää lisäarvoa ja mahdollisesti uutisen/tiedotteen/videon/haastattelun jälkeen pekka perusjätkä tilaa T-paidan, mukin tai muun.
Sanoisin, että sivuston kohderyhmä eivät varmaankaan ensisijaisesti ole webbisivusuunnittelut ammattilaiset. Todellakin itse sisältö on se oleellinen juttu, tekninen toteutus ei niinkään.
Suurimmalle osalle ei ole mitään merkitystä sille, onko sivut tehty viimeisimpiä kikkakolmosia käyttäen vai luottaen hiukan vanhempaan tekniikkaan. Jokerit.com on kuitenkin ulkoasultaan aivan järkyttävän ruma, vertailukohdaksi voisi ottaa 1990-luvun lopussa ala-asteella väännetyt homepaget. Väritys on vähän niin ja näin, punainen ja keltainen kun eivät aina ole paras väriyhdistelmä, varsinkin kun punaisen eri sävyjä on sekä tekstissä että taustakuvassa.
Samoin muussa toteutuksessa on selkeitä puutteita. Konkreettinen esimerkki: pekka perusjätkä löytää sivuilta top 30 pistepörssin, OK. Pekka haluaa lisätietoa pelaajista, mutta tämäpä ei niin vain onnistu. Vanhempien pelaajien tilastoja ei ole edes upattu ja esimerkiksi nykyisten listalla olevien (Rita) tilastot pitää kaivaa erikseen aivan muusta listasta. Käyttömukavuutta ja selkeyttä ei ole pahemmin mietitty.
Ottelutuloksetkin on järjestetty melko mielenkiintoiseksi. Jos haluan katsoa vuoden 2008 tilastot, täytyy käydä läpi vuodet 2011, 2010 ja 2009. Peruskäyttäjältä kun ei voitane olettaa, että hän tajuaa vaihtaa itse osoitepalkin urlia. Tietenkin vielä ottelut on järjestetty kalenterivuoden mukaiseksi kauden sijaan. Kauden 2008-09 ottelut löytyvät siis kahdelta erilliseltä sivulta ja käyttäjän pitää itse mielessään osata katkaista sivut oikeasta kohdasta. Toki kaiken huippuna on nappula "Takaisin". Tämä kun vie suoraan viimeisimmän vuoden otteluihin riippumatta siitä, minkä kauden otteluraporttia on luettu. Käyttömukavuus ja helppous kohdillaan? Itselleni ei ainakaan tulisi mieleen etsiä mitään tietoa noista "tilastoista".
Vielä kun tiedotuspolitiikka pelaajasopimusten osalta on mitä on, niin ei hyvin mene. Muun muassa Lasak löytyy vielä pelaajalistalta, vaikka soppari muualle on selviö, samoin Järvinen. Kilpeläistä ei kuitenkaan pelaajalistalta löydy, sillä pelaajalista on vielä kauden 2010-11 kokoonpano. Jos seura ei pysty edes pitämään omaa pelaajalistansa osin kunnossa, niin missä ollaan? Luulisi nyt sivuilta löytyvän joko nykyiset sopimuspelaajat tai edes kerrottavan selkeästi mitkä nimet ovatkaan nyt esillä. Ei se niin vaikeaa ole, muun muassa Jatkoajan vapaaehtoisvoimin kasattu sopimustilannekatsaus on paljon kattavampi kuin meidän ilmeisesti maksetun työvoiman aikaansaama tekele.