Hyvät pelaajat pääsääntöisesti pelaavat samoja paikkoja pelistä toiseen, se että arty pystyy noihin paikkoihin ampumaan suht esteettä ei tarkoita sitä, että muut pystyisivät.
En usko, että hyvät pelaajat pelaavat enemmän samoja paikkoja ts. ennalta arvattavammin kuin huonot, pikemminkin päinvastoin. Heikolla pelaajalla on se vakioputkijuoksu, johon mennään suurimmassa osassa matseja. Hyvältä pelaajalta taas löytyy vähintään muutama variaatio, ja samojen spottien käyttäminen keskittyy lähinnä matsien alkuihin, kun yritetään saada paria ilmaista kutia hitaalla käyviin vihollisiin.
On monia hulldown paikkoja joista pystyy koko pelin hallitsemaan kun siihen pääsee, ja ilman artya noita ei saisi putsattua millään. Se että hyvät pelaajat noin yleensäkkin pelaavat agressiivisemmin kuin heikommat, tarkoittaa sitä että myös spottaantuvat paljon enemmän pelissä, tämä lisättynä siihen, että paikat ja linjat ovat pääsääntöisesti samat mun mielestä vaikuuttaa suhteellisesti enemmän tohon artytulen määrään.
Jatkona edelliseen, harvassa ovat niin typerät unicumit, että jäisivät samaan hulldown-monttuun odottamaan varmaa kuolemaa taivaalta, tuolla ei voi todellakaan perustella selkeästi kovempaa artyfocusta. En myöskään oikein usko sitä, että hyvä pelaaja olisi huonoa selkeästi enemmän spotissa. Riippuu tietysti paljon mapista ja tankista/tankkityypistä, mutta paremmin se hyvä osaa hyödyntää camo-mekaniikkoja ja ajoittaa kutejaan. Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä jotain tilastollista dataa näistä spottiajoista.
Kysytään myös toisinpäin, jos olet ns. unicum, niin kumpaa itse ammut? Sitä parempaa vai huonompaa pelaajaa? Jos hyvä pelaaja kuolee jonkun alku yolotukseen, niin pakko ihan oikeasti kysyä pystyykö noissa tekemään mitään, vai onko vain väärässä paikassa? Se, että vaihtaa vaikka lightin hiparit kympin medikkaan on mun mielestä täysin hyväksyttävää sen lightin osalta, noita nyt ei varmasti ihan hirveän montaa kertaa 100:ssa matsissä käy..
En ole overallien perusteella lähelläkään unicumia, mutta targetin valitsemiselle on paljon tärkeämpiäkin kriteereitä kuin joku WN8, joka ei muutenkaan varsinkaan asteikon yläpäässä ole mikään tarkka indikaattori pelaajan taitotasosta. Tärkeämpää on esim. kuinka paljon/kauan joutuu paljastamaan itseään, mihin targettiin pystyy luotettavimmin tekemään damagea, onko trackkäysmahdollisuuksia tarjolla jne jne, unohtamatta tietenkään vaikka vihollistankin tieriä. Ja vaikka targettien ainoa erottava tekijä olisi taitotaso, ei sen syynäämisessä ole mitään järkeä, koska se vain vie huomiota tärkeämmistä asioista, kuten ympäröisvästä tilanteesta tai minimapista. XVM-snaippaus ei todellakaan vie kohti hyviä tuloksia, siitä osoituksena jo se, että hyvin suuri osa serverin kärkipelaajista pelaa vanillana.
Noihin yolotuksiin, täysin riskittömiä positioita ei tietenkään löydy kuin punaviivasta kiinni - se, että tomaatti batchatti tekee itsemurhaiskun purppuran kiilto silmissä, ei missään nimessä tarkoita, että unicum olisi välttämättä väärässä paikassa. Pointti on se, että jos vastassa on keskivertopeluri, se yolotus usein jää tekemättä. Juuri tässä tulee esiin todennäköisesti XVM:n negatiivisin puoli; se laittaa pelaajat täysin epätasa-arvoiseen asemaan jo lähtölaskennassa, ja rankaisee hyvää pelaajaa siitä, että hän on hyvä.
Tuosta nyt voi kyllä ymmärtää asian helposti niin, että aimbot on pienempi paha kuin XVM. Mitä taas tulee siihen etteikö aimbotteja pelissä käytetä, tässä melko passeli esimerkki, löytyy muitakin
World of Tanks Aimbot Confirmed #1 - YouTube
Aimbotti on tuossa toki varsin kiistaton, enkä kai ole missään väittänytkään, etteikö niitä käytettäisi? Aimbottereiden määrä ei kuitenkaan (onneksi) ole millään muotoa vertailukelpoinen XVM-käyttäjiin, joita löytyy joka matsista helposti 20. Tämän takia - kyllä - mun mielestä XVM on kokonaisuutena isompi paha tälle pelille. Se ei tarkoita, että hyväksyisin aimbotteja, toivoisin kyllä itsekin, että WG alkaisi todenteolla kitkemään cheatteja. Se, että pistää aimbotin sisään ei todellakaan tarkoita, että yhtäkkiä alkaisi tulla 11k matseja liukuhihnalta. Tuon videonkin damagemäärä on lähinnä tulos jumalaisesta RNG:stä ja huonoista vihuista. Kyseisen pelaajan taidot ei päätä huimannut, ja vaikka tuossa matsissa saikin paljon damagea, niin keskiarvot tuskin ovat kummoiset.
Mitä taas tulee pelaajien tasoon, löytyy paljonkin 700-800 pelaajista ihan kelpo pelaajiakin ja noilla statseilla sekaan mahtuu jo oikein hyviäkin pelaajia.
700-800 WN8 tarkoittaa n. 1000-1300 damagea keskimääräisillä 10 tierin expected arvoilla. Se on todella heikko tulos, eikä tämä ole mikään mielipideasia.
Sinänsä ihmettelen kyllä sitä, jos pelaaminen on hyvillä statseilla artyn tai focuksen takia vaikeaa, niin miksi hyvät pelaajat eivät bottaa noita tankkeja? Vedät bottina joku 20K peliä alle, jonka jälkeen vedät vaikka 5000 WN:llä niin ei ne siitä nopeasti nouse. Statsit täyttä kuraa, joten peli-ilon kautta luulisi olevan hauskempaa, vai onko nyt kuitenkin enemmän kysymys vain siitä että omaa paremmuutta joutuu jotenkin korostamaan?
Jos hyvien pelaajien pitää botata tankkinsa päästäkseen samalle viivalle muiden kanssa, mahtaisikohan pelin nykytilassa/tässä eräässä modissa olla jotakin vialla? Eihän statseissa/eri pelaajien statsien vertailussa mitään pahaa ole, sen vaan kerkiää hyvin tekemään siellä garagenkin puolella. Ei edelleenkään avaudu, millä perusteella hyviä pelaajia pitäisi rankaista siitä, että ovat hyviä.