World of Tanks

  • 260 407
  • 2 155

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Itse en ole WoTiin tuhlannut euroakaan, mutta fyrkkaa olen käyttänyt varmaan muutaman satasen. Pääasiallisesti kultaa tuntuu kuluvan vapaan kokemuksen siirtoon. Toki premium tankkejakin on tullut hankittua useita. Yksinkertaisesti stockki tankeilla pelaaminen yhtä tuskaa. Erityisesti neukkujen KV-3 -> KV-4 -> ST-I linja on täysin painajaismainen, jos expaa joutuu grindaamaan stockki vehkeillä.

Tällähetkellä tallin helmet ovat 9 tierin ST-I ja M103. Erityisesti ST-I tuntuu sopivan loistavasti omiin kätösiin. ST-I:n hankintaa pohtiessani vaihtoehtona oli hankkia ensimmäinen kymppi tason tankki T110E5. Testiserverillä tehtyjen kokeiden perusteella päätin uhrata tolkuttoman summan vapaatakokemusta, jotta sain päivitetettyä ST-I:n kertalaakista eliittitasolle. Harvalla tankilla on useampia, kuin yksi erittäin vahva ominaisuus. ST-I on erittäin hyvä hull down asemissa ja vahva sivupanssari sekä laukauksia absorptoivat telat tekevät tankista lähes E-75:n veroisen sidecraperin. Heikkoutena balanssin takia ST-I:stä on tehty erittäin hidas.

Viimeisimmän päivityksen myötä KV-2:sta on tullut murhaavan tarkka tankki myös pitemmillä etäisyyksillä. Aluksi KV-2 tuntui masentavan hitaalta ja täysin onnettomalta tankilta. Onnettoman tulinopeuden lisäksi 152 mm HE kuulat tuntuivat rankaisevan vastustajia latausaikaan ja tarkkuuteen nähden surkeasti verrattuna KV-1S:n mahtikanuunaan. Vähitellen, kun KV-2:n vaatimaan pelityyliin pääsi sisälle, tankin mahtavuus löytyi. Pelissä on harvoja tankkeja joilla on mukava pelata oli sitten MM:n yläpäässä tai pohjilla. KV-2 on yksi näistä.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvin sanottu stunt cock, ettet ole tuhlannut euroakaan, sama pätee täällä. Itse olen venäläisistä kahlannut läpi SU-100-SU-152-ISU-152-OBJ-704 ja tallissa on OBJ-268 joka on mahtipeli, tosin kimmottaa sekin välillä. Venäläisten hevilinjan olen käynyt IS:ien puolelta ja se on melko tuskainen linja myöskin. IS-7 on tallissa toistaiseksi mutta menee lihoiksi piakkoin koska en vaunusta pidä ollenkaan. ST-1 on todella ikävä vastustaja kuten kehuitkin. Tornin panssarointi on ikävä ja verrattuna esim jenkkeihin, se kestää myös sivuilta paremmin.

Tällä hetkellä kun pelattuna on nuo yllä mainitut linjat +:
- Britti td-linja AT-15 tallissa
- Ranskan artylinja BC 155 58 tallissa
- Ranskan medikat BC 25t tallissa
- Saksan hevilinja E-100 oli ja meni
- Saksan artylinja GW 100 E tallissa
- NL medikkalinja T-62A tallissa
- Britti medikka Centurion 7/1 tallissa
- Saksan td linja grindauksessa, Ferdi tallissa
- Usa td linja, Hellcat tallissa, odotellessa T-28 avaamista

Näitten perusteella sanoisin, että hauskimpia vaunuja pelata tällä hetkellä ovat Ferdinand, JagdPanther, Pz 1c,Lefh 18b2, Hellcat ja T18. Tuossa on pieniä vekottimia ja mm T18 on derppitykillä huima vekotin, jopa tier3 vaunuja saa laakista alas. Lefh on ranskalainen nelosarty joka ei kärsinyt pahasti nyt tehdystä tykistön nerffauksesta. Ampuu 8 sekunnin välein ja kohtuu tarkasti. Tällä olen paukutellut >700 matsia ja ykköstykkejäkin saanut monesti. Saksalaisten td:itten tarkkuus on huimaa verrattuna neukkupeleihin. Ferdissä on latauksen- ja tähtäyksennopeuttimet ja eilen viimeksi tein 4200 vahinkoa yhteen peliin. JPanther menee samaan luokkaan, tosin pienemmällä vahingolla.
JulleII on nicki pelissä ja jos joskus olette palstaveljet linjoilla niin laitelkaa kutsua osastoon.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
JulleII on nicki pelissä ja jos joskus olette palstaveljet linjoilla niin laitelkaa kutsua osastoon.

Minäpä saatan laittaakkin tuossa ensi viikolla sulle kutsua tulemaan, kun on hivenen noussut kiinnostus taas tuota peliä kohtaan. Mutta, mulla on tosiaan taukoa muutama kuukausi tuosta pelistä, joten ottaa aikansa saada tatsi kohdilleen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nyt on toinen tier 8 tallissa, kun sain grindattua creditit IS-3:een. Nyt pitäisi vain grindata lisää, että saa parhaat palikat kiinni, niin pääsee taas dominoimaan.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Tulipa rikottua periaatetta, ja hankittua Dicker Max. Tykki on huikea, tuolla paukuttelee komeasti jopa Tier VII:n vaunuja. Lisäksi tuo kulma johon tykin saa antaa kyllä mielettömästi mahdollisuuksia pysyä "hulldown" asemissa. Nämä asemat ovatkin tarpeen, sillä panssarointi on suunnilleen samalla tasolla Marder II:n kanssa ja itseä pienemmätkin vaunut ampuvat LäskiMaxin helposti paskaksi parilla laakilla. Vaatii kyllä hirveää keskittymistä jokaiseen matsiin, mutta omalla tavallaan ihan miellyttävää vaunulla on kyllä pelata. Tuhottuja vihollisia vaunulla onkin enemmän kuin pelattuja matseja ja krediittejäkin tienaa mukavasti, niin kuin tietty premiumin kuuluukin. Taitaa kyllä silti jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi premiumikseni.

Kiitos DMaxin krediittien, sain myös illan päätteeksi hankittua Panther II:n. Tänään sitten nähdään miten tuskaa tuolla on pelata, kun kaikkia palikoita ei ole vielä tutkittuna.

Marskinnyrkki on nimimerkkini, lisäilkää ihmeessä kontaktilistaan.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Täytyy sanoa, että kyllä moottorilla on iso vaikutus. Tähän asti en ole tykännyt Jagdpanther II:sta niin kauheasti, vaikka sain sen tykin päivitettyä maksimiin. Eilen päivitin moottorin parhaaksi ja yhtäkkiä se on kuin täysin uusi tankki. Liikkuvuuden ansiosta se olen nyt minä, joka päättää milloin ammun, missä ammun, ketä ammun ja mihin kohtaan. Aiemmin tuli lähinnä ammuttua silloin kun paikka siunaantui. Aiemmat 0-1000:n vahinkopisteen kierrokset ovat vaihtuneet siihen, että nyt on tullut jo useampia yli 4000:n tehdyn vahinkopisteen kierroksia.

Stugin asema suosikkivaununani alkaa olla uhattuna
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Täällä ilmoittautuu yksi pelaaja lisää. Onhan tuota jonkin verran ehditty jo tahkoa, mutta kyllästyä ei voi.

Tällä hetkellä ei kuitenkaan löydy vasta kuin yksi IX tierin tankki, mutta nyt saa sitten vähän nopeammin hommaamaan krediittiä, kun hommasin tuon Panther V/M10:n alennuksesta. Sais lopultakin hommattua Panther II ja Kuningaastiikerin.

Niin ja tärkein eli lisäilkääpäs nikki 1joju kontakteihin.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mirasane: Taisit saada mut vakuuttuneeksi siitä, että tuo JgPanzerII kannattaa avata myöskin. Ferdinandin avasin ja siitä olen tykännyt todella paljon ja noita +4k damagen matseja on nyt muutama. 2. luokan taitomerkki ja 68 voitto%. Himottaa tuo parempi liikkuvuus jonka JG:llä saa, tosin ei Ferdikään ihan onneton ole parhailla kilkkeillä.

Eilen ostin alennuksesta T-25:n. Kyseessä siis on tier5 premivaunu. Neljä matsia pelasin, tankkiässän taitomerkki taskussa ykköstykillä ja yllätyin miten hyvin rahaa tuolla sai. Näistä matseista tosin tuli vain yksi voitto mutta tuolla tankkiässän pelillä rahaa tuli premitilillä 58k. Tier 5 matsi, ykköstykki ja puolustaja ja expaa 3-kertaisilla ~6000. Ei siis ollenkaan huono vaunu ja jos tuo tarjous vielä voimassa on niin 750 kullalla saa saksalaisen tarkan tykin kelpo vahingolla(>100), isot hp:t tier5 vaunuksi(610) ja vieläpä hyvin kulkevan vaunun(n 60km/h).
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Myös allekirjoittanut hankki T-25 nykyisestä alennuksesta. Premikka tankiksi T-25 ei ole ollenkaan huono. Toisin, kuten muissa sakemanien vastaavissa tankeissa T-25:n tykki kääntyy mukavasti myös alasektoriin. Melkoisen kankeahan T-25 on, mutta vielä ihan pelattavissa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ärsyttävää pelata kyllä tier 8 heavyllä stockina. Ei pysty yhtään vaikuttamaan oman joukkueen mahdollisuuksiin, kun ei tuolla tykillä tee mitään. Rahatkin loppuu pian, kun 70% peleistä tulee yli 10k takkiin.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Ärsyttävää pelata kyllä tier 8 heavyllä stockina. Ei pysty yhtään vaikuttamaan oman joukkueen mahdollisuuksiin, kun ei tuolla tykillä tee mitään. Rahatkin loppuu pian, kun 70% peleistä tulee yli 10k takkiin.

Milläs pelaat? Mutta melkein kaikki vaunut ovat stockina ikäviä. Itse tällä hetkellä yritän saada parhaimman tykin tähän VK 45.02 (P) Ausf. B. Osaa olla ikävää, kun ei tuo tämän hetkinen tykki läpäise mitään tier IX eteenpäin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Milläs pelaat? Mutta melkein kaikki vaunut ovat stockina ikäviä. Itse tällä hetkellä yritän saada parhaimman tykin tähän VK 45.02 (P) Ausf. B. Osaa olla ikävää, kun ei tuo tämän hetkinen tykki läpäise mitään tier IX eteenpäin.

IS-3. Kaikkihan ne on stockina surkeita, mutta 8 tieriset alkavat olla jo sellaisia, että vastassa on usein niin paksua terästä, että ihan millä tahansa hernepyssyllä ei niitä kiusata. Eniten harmaita hiuksia itselleni aiheuttaa juurikin tuo tykin onneton läpäisykyky ja siitä johtuvat huonot pelit. Tällä hetkellä voittoprosentit jotain alle 40% tuolla tankilla, kun normaalisti vedän sellaisia 53-55% lukuja. Onneksi BL-9:n saatua saa sitten taas dominoitua pelejä.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Tier VIII:n vaunulla pelaaminen stockina on kyllä ajoittain turhauttavaa, mutta yllätyksekseni ei ollenkaan niin hanurista kuin olisi voinut luulla. Panther II siis itsellä alla. 7,5/L100:n kanssa kun muistaa pysyä kaukana vihulaisista, tulee tulosta damagen muodossa varsin mukavasti. Ongelmat alkavat oikeastaan vasta, kun vastustelija pääsee turhan lähelle, siinä jään toistaiseksi auttamatta kakkoseksi. Kunhan parhaan tykin saan tutkittua, niin pitäisi asiantilan kyllä korjaantua.

Mitenkäs palstalaiset, mielipiteitä asiasta kannattaako Saksan TD-linjasta ottaa seuraavaksi työn alle JPII vai Ferdinand? Jagdpanther on meikäläisen ehdoton suosikkivaunu, ja JPII ilmeisesti samantyyppinen. Eli liikkuvuutta löytyy, mutta osumaa kannattaa todella välttää? Vai onko Ferdinand raskaalla panssaroinnillaan ja pienemmällä liikkuvuudellaan sittenkin parempi vaihtoehto? Totutteluahan tuo vaatisi, mutta onko tuo parempi panssarointi sen arvoinen? Tähän mennessä Saksan TD:t ovat olleet melkoista paperia...
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitenkäs palstalaiset, mielipiteitä asiasta kannattaako Saksan TD-linjasta ottaa seuraavaksi työn alle JPII vai Ferdinand? Jagdpanther on meikäläisen ehdoton suosikkivaunu, ja JPII ilmeisesti samantyyppinen. Eli liikkuvuutta löytyy, mutta osumaa kannattaa todella välttää? Vai onko Ferdinand raskaalla panssaroinnillaan ja pienemmällä liikkuvuudellaan sittenkin parempi vaihtoehto? Totutteluahan tuo vaatisi, mutta onko tuo parempi panssarointi sen arvoinen? Tähän mennessä Saksan TD:t ovat olleet melkoista paperia...

Tämän aiheen kanssa pähkysin itsekin pitkään ja päädyin Ferdiin. Käytin vapaata expaa sen verran, että sain parhaat hilppeet heti vaunuun ja menoksi. Jos pidit JagdPantherista, pidät varmasti kummasta vaan tier kasista. Paras asehan on sama, Ferdillä tohtii mennä lähemmäs vastustajaa koska panssarointia löytyy. Iso merkitys omassa valinnassani oli se, että jos pelaat snaipperiroolissa niin kuin monesti td:llä pelataan, Ferdi kestää kauempaa ammuttuja vihujen kuteja paremmin eikä tuota Ferdiä kovin hankalaa ole kulmatakaan. Kasitierin Jakin avaan vielä jossain vaiheessa ja sitten ollaan taas viisaampia tässäkin aiheessa.

Panssarointia löytyy saksalaisista td:istä kuitenkin edes vähän verrattuna venäläisiin, vrt esim tier 4 Hetzer(60/20/8) vs SU-85B (25/20/15) tai tier 5 Stug (80/30/30) vs Su-85 (45/45/40). Toki noihin vaikuttaa panssaroinnin kallistus mutta yleisellä tasolla molemmat linjat pelanneena väittäisin saksalaisten panssaroinnin olevan parempi.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Tähän asti olen käyttänyt rahaa peliin vain sen verran, että olen saanut talliin muutaman ylimääräisen slotin. Nyt olen alkanut miettimään, että pitäisi ehkä hommata joku premium-tankki nopeampaan credittien keräämiseen. Mutta mikä olisi siihen tarkoitukseen paras premivaunu? TierV-premit eivät maksa paljoa, mutta TierVIII:n vaunuilla taas credittihanat aukeaisivat kunnolla. Osaatko Jusu kertoilla - toki muutkin voivat vastata.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän asti olen käyttänyt rahaa peliin vain sen verran, että olen saanut talliin muutaman ylimääräisen slotin. Nyt olen alkanut miettimään, että pitäisi ehkä hommata joku premium-tankki nopeampaan credittien keräämiseen. Mutta mikä olisi siihen tarkoitukseen paras premivaunu? TierV-premit eivät maksa paljoa, mutta TierVIII:n vaunuilla taas credittihanat aukeaisivat kunnolla. Osaatko Jusu kertoilla - toki muutkin voivat vastata.

Yritetäänpä vastata jotain niiltä osin mitä minulla itselläni on tai on ollut. Sitten niiltä osin mitä itse olen pelissä tutustunut tai klaaniveljet kokemuksia kertoneet.

Ensin ne mitä on tallissa:

1. T34. Jenkki tier8 raskas vaunu. Omasta mielestäni ehkä se paras rahantekijä saatavilla olevista vaunuista(Type59 oli ennen). Tällä vaunulla on todella vahvoja etuja, tykki on tehokas mutta tähtäys on hidas ja tulinopeuskaan ei kovin hyvä ole. Tykkitornista kasit eivät läpäise eli hulldownissa todella vahva. Runko taas on se akilleen kantapää eli kaikki menee sisään. Tämä kuitenkin on monissa kartoissa vältettävissä. Erittäin hyvä rahantekovaunu, parhailla peleillä olen saanut 140k-150k rahaa. Vahinkoa hyvässä pelissä 4-5k. Keskimääräinen vahinko kudilla on 400.

2. T-25. Tier5 medikka. Ostin juuri alennuksesta kun halpa oli. Melko vähän pelejä alla mutta tankkiässän onnistuin jo saamaan. Paljon hp:tä, tarkka ase ja nopea vaunu. Parhaalla pelillä sain 58k rahaa(premitilillä). Normimatsit sitten paljon alhaisempia ~20-25k. Ihan ok vaunu mutta pysyttävä taustalla.

3. Pz.Kpfw. IV Schmalturm. Tier 6 medikka. Haastava vaunu pelata. Jostain syystä matchmaking vie nykyään kasimatseihin ja siellä koko lailla turha peli. Tarkka ase hyvällä läpäisyllä mutta panssarointia ei käytännössä ole. En oikein suosittele.

4. 105 leFH18B2, ranskalainen tier5 arty. Jostain syystä ei kärsinyt tykistön heikentämisestä. Latausaika ja tähtäysaika edelleen todella nopeita. Paras tier5 arty nykyään, ennen oli lähinnä vitsi. Ei tee paljon vahinkoa mutta olen tällä joskus IS-3:kin tuhonnut ja ykköstykkejäkin saanut useampia :) Ei tosin enää ole kaupan.

5. FCM 50 t. Ranskalainen tier 8 hevi. Haastava vaunu tämäkin. Tykki on tarkka ja hyvällä läpäisyllä. Panssarointia ei käytännössä ole missään ja ehkä 1/20 otetusta kudista kimpoaa, loput menevät läpi. Taustalla on pysyttävä tukemassa tälläkin. Tällä tosin ei joudu tier10 matseihin toisin kuin T34:llä.

6. KV-5. Neukku tier8 raskas vaunu. Tämä mulla oli mutta myin pois. Kelvoton tykki jolla pitäisi ampua kultaa jos aikoo tehdä vahinkoa. Melko nopea isoksi, isot weakspotit. Minä tympäännyin tähän vaunuun ja hävitin pois. Rahaa tälläkin saa vaikka et vahinkoa tee mutta ei verrattavissa T34:een.

Nämä ovat tallissa tai ovat olleet. Mitä sitten muista tiedän/olen kuullut:

1. SU-122-44, tier 7 td. Erinomainen td kovalla tulinopeudella. Tekee vahinkoa paljon ja hyvä rahavaunu. Olen harkinnut ostoa.

2. IS-6, neukkuhevi tier8. Hyvä viisto panssarointi, huono tykki. Melko tuskastuttava pelata. Pääsee hyvällä pelillä yli 100k tuoton.

3. SU-100Y, neukku td tier6. Laatikkovaunu jossa hirmuinen tykki mutta ei panssarointia.

4. Panther/M10, saku medikka tier7. Erittäin tarkka tykki mutta heikko vahinko. Jos tykkää saksalaisista vaunuista jotka liikkuvat hyvin ja ase tarkka, tässä on hyvä vaunu ja hinta tier7 vaunuista edukkain.

5. Löwe, saksalainen tier8 hevi. Ehkä se yleisin tier8 kultavaunu. Tarkka ja tehokas ase. Vaunu tosin syttyy tuleen helposti. Hyvä rahantekovaunu myös osaavissa käsissä.

6. 8,8 cm PaK 43 Jagdtiger, saku tier8 td. Erittäin hyvin panssaroitu vaunu huonolla tykillä omalle tasolleen.Hidas mutta ilmeisesti hyvä rahan tekoon. Aika vähän kokemusta muuta kuin vastustajana. Hyvä etupanssarointi, etualalevy heikko kohta ja syttyy palamaan tuolta helposti.

7. AT 15A. Britti tier7 td. Sama vaunu kuin tier8 AT-15 mutta huonolla tykillä. Näitä ei paljon kentälläkään näy joten se kertoo oleellisen. Hidas vaunu huonolla tykillä ja todella hyvällä panssaroinnilla. En ostaisi.

8. T26E4 Super Pershing, tier8 jenkkimedi. Huono tykki ja vahva panssarointi edessä. Tämä on hyvä rahantekovaunu mutta ei tainnut olla tällä hetkellä myynnissä.

Tässä jotain mitä näistä mieleen tuli, ja kyseessä siis kokemuksia isomman tierin premivaunuista. Itse jos mitään näistä en omistaisi, ostaisin T34:n talliin ehdottomasti tier 8 vaunuista ja seiskoista SU 122-44:n. Minulla on T34 vaunussa tähtäyksen nopeutin ja latauksen nopeuttaja ja näillä saa korjatuksi noita puutteita vähän. Maksavat tosin rahaa mutta tuovat kyllä ajan kanssa rahan takaisin.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Premikka tankkeihin liittyen suosittelisin lämpimästi SU-122-44:sta. Kuten jusu7 jo mainitsikin tämä tankki on harvinaisen hyvä premium tankiksi. Liikkuvuuden ja tulinopeuden lisäksi SU-122-44:sen panssari on kohtuullisen hyvä. Kulmaamalla pystyy kimmottelemaan jopa korkeamman tason tankkien kuteja. Tosin panssariin ei kannata hirveästi luottaa. Jos on selvää, että vastustaja pääsee ampumaan, rohkeasti vaan kääntemään vaunua edestakaisin. Hyvällä säkällä kuti osuu tällöin kulmattuun etupeltiin tai 75 mm paksuun pienessä kulmassa olevaan sivupanssariin.

Ennen 8.6 päivitystä Super Pershing toimi allekirjoittaneella erittäin hyvin. Tarkkuuden parannuttua SP:n weakspotit ovat aivan liian helppoja maaleja neukkujen 122 mm perheelle. Lähiaikoina SP:n etupanssari joutunee vielä nerfin uhriksi, joten jo nyt melkoisen heikko SP muuttunee todella paskaksi. Panssari heikennyksen vastapainoksi SP:n liikkuvuutta ilmeisesti vähän parannetaan. Nykyisellään melkoisen hidas tankki pysynee myös jatkossa hitaan puoleisena. Balanssin takia soisikin, että jo nyt tarkkuuspäivityksen myötä laskenut tehokkuus kompensoistaisiin antamalla tykkiin vähän lisää läpäisyä. Historiallisestihan SP:n tykki vastasi melkoisen lähelle sakujen 88mm L/71 tykkiä.

Premikka tankin valinnassa suosittelisin valitsemaan sellaisen tankin, jossa pystyy jo hyödyntämään olemassa olevaa miehistöä.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Kiitokset vastauksista. T34 näyttää kieltämättä hyvältä, mutta vähän tuo 12 000 kullan hinta hirvittää. Veikkaan, että SU122 ja T25 -kaksikko sopii paremmin omiin tarpeisiini varsinkin, kun olen alkanut kehittää Neukkujen TD-linjaa ja olen vasta SU85:ssa menossa, joten SU122 voisi toimia miehistöjen kouluttajana tuleville TD-tankeille.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Stonewall: 56-16 on ihan puhdas scouttivaunu eikä sillä kuulukaan haastaa isompiaan. Sen matchmaking on hyvinkin samanlainen kuin vaikkapa T-50/2:n eli vastaan tulee käytännössä aina isoja tiereitä. Tuon vaunun tehtävä on melko lailla yksiselitteinen ja pelityyliä voi verrata AMX 13 90/75 tai noitten venäläisten kevyitten pelityyliin. Joko pysyt liikkeessä koko ajan pysyen mäkien suojassa ja aina vähän vilkaisten mäen taakse spotteja tai sitten jos sulla on kuudes aisti komentajalla, ns passiivinen scoutti jossain pusikossa. Kuudes aisti siksi, että tiedät puskassa milloin sinut on havaittu ja ehdit alta pois ennenkuin murkulaa tulee.

Kiitos vinkistä. Jouduin tosin soveltamaan sillä kuudes aisti on vaiheessa, mutta hommasin naamioverkon ja paremmat okulaarit puskasta tähystämiseen. Väillä toki pitää painaa pitkin karttaa spottaamassa maalitauluja. Nyt on niin voitto- kuin selviämisprosentti kasvussa - tosin kauheita kokemuspinnoja en ole saanut vielä kerättyä. Rahaa/credittejä tulee vaunulla nyt hitaasti mutta varmasti lähinnä kun ei ole kulujakaan. Kiinostaa lähinnä viedä tätäkin linjaa eteenpäin, vaikka matchmaking juuri nyt onkin aika karua.

Olen oppinut ettei oma pelityylini ole oikein parhaimmillaan TD:llä pelaamiseen. Muutama vaunu toki löytyy, mutta mieluummin kävisin agressivisen ryhmän osana kimppuun kuin nököttäisin piilossa odottamassa että maalit ilmaantuvat. Joillakin vaunuilla on toki tullut sitäkin opeteltua. Lempi TD:ni oli pitkään V Tierin Brittiläinen AT 2, jolla saattoi monesti ajaa ns pahaan paikkaan ja ottaa kolmattakymmentä osumaa lopputuloksen oltua kuitenkin kaikkien vihollisten tuhoaminen. Ykköstykkejäkin sain muutaman kappaleen. Ei taida vastaavaa osumankestoa pelistä löytyä. Toki jos tuolla jäi yksin johonkin niin olematon liikkuvuus tarkoitti varmaa kuolemaa, kun liikkuvat vastustajat kiersivät taakse.

Harrastukseni läheneee tosiaan vasta VII tieriä, jossa eka vaunu tulee olemaan brittilinjan Comet tämän viikonlopun aikana. Sitten pitääkin miettiä mitä muita 7 tason vaunuja hommaisi.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Joskus kulkee ja joskus ei. Nyt on ollut pitempään mollivoittoinen putki päällä. Voittoprosentti on ollut alle 50% ja matseissa tuntuu tulevan pataan mitä kummallisimmilla tavoilla. Ainahan se on kurwa tiimin syytä, mutta onko siltikään? Erityisesti ne matsit missä olen ollut top tierinä tuntuvat päättyvän varmaan tappioon oli alla sitten M103 tai ST-I. Erityisesti Erlenbergin ja sand riverni hyökkäyksissä voittoprosentti tuntuu olevan lähelle nollaa olin sitten puolustamassa tai hyökkäämässä.

Sinällään oudosti, mutta oma peli tuntuu kulkevan näissä hyökkäyksissä, mutta joukkue häviää. Erityisesti Erlenbergissähän vasen laita tarjoaa erinomaisen hyökkäyssuunnan hulldown tankeille. Alussa ajaa kirkon ohi kartan vasempaan yläkulmaan rannan tuntumaan, niin tällöin mäellä olevat puolustajat joutuvat ottamaan tulta vastaan kahdesta suunnasta. Yleensä tällä liikkeellä puolustus murtuu. Tämän jälkeen Erlenbergin vasen ylänurkka tarjoaa hyvät lähtökohdat hyökkäyksen toiselle vaiheelle, eli lipun valtaamiselle. Rannan tuntuma ja vasemman ylänurkan mäki tarjoavat hyvät hulldown asemat hyökkäystä tukeville tankeille. Yleensähän lipulla on joku tankki camppimässä.

Ainoa vaikea kohta toisessa vaiheessa on joen ylitys. Mikäli hyökkäävä porukka pääseen joen yli loput puolustajat yleensähän hyökkäävät yksikerrallaan lipulle tai ovat metsästämässä artyjä kartan toisessa reunassa. Eli periaatteessa Erlenbergin hyökkäys pitäisi olla helppo rasti jos top tierinä on hyvä hulldown heavy. Ongelmana on vain kartan oikea reuna, joka on mielestäni vaikeampi hyökkäys suunta. Oikealla reunalla onnistunut hyökkäys pitää edetä mäen molemmilla reunoilla. Tämä vaatii jo yhteispeliä scouteilta ja karttaa halkovan joen lähellä olevilta pelaajilta.

Vähän kärjistäen Erlenbergin hyökkäyksissä suurin osa omasta tiimistä valitsee oikean reunan ja kuolee Tortoisien, Jagdtigereiden ja Obj 704:sten eteen. Sand riverilä puolestaan aina toinen reuna tuntuu sulavan.

Olen koittanut funtsia, miksi olen niin paska pelaamaan top tierinä (IX). Tai ainakin perstuntumalta koittanut tehdä analyysiä. Omassa pelityylissä otan mielelläni osumaa, mutten damagea. Eli vältän tilanteita, jossa joudun ottamaan vastaavan verran damagea, kuin pääsen antamaan. Tämä tuntuu toimivan 8-10 tason matseissa, mutta 7-9 tason matseissa ei. Yleensä omasta tiimistä löytyy aina vähintään yksi IS-1 kurkkaamaan kulman taakse ja ottamaan samalla osumaa kahdelta T34:lta. Yksinkertaisesti oma joukkuen tuntuu tälläisissä paikoissa kulevan turhaan, kun itse tulisin kulmattuna kulman takaa ja tappaisin toisella puolella olevat alemman tason tankit yksitellen. Eli vaikka omasta mielestäni olen agressiivinen pelaaja, top tierinä en ole tarpeeksi agressiivinen.
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Eli vaikka omasta mielestäni olen agressiivinen pelaaja, top tierinä en ole tarpeeksi agressiivinen.

Sulla tuntuu olevan samaa ongelmaa, kuin mullakin. Top tierinä jostain syystä mullakaan ei usein kulje. Tosin mulla saattaa olla hivenen sitä, että alitajuisesti tulee lähdettyä vähän takki auki noihin matseihin ja lähden pikkuisen turhan itsenäisesti etenemään ja sotimaan. Oon huomannut, että henk.koht. parhaiten menestystä top tierinä tulee, kun odottaa vähän aikaa paikallaan ja katsoo, miten porukka jakautuu kartalle ja mitä tankkia menee minnekin. Lähden lopuksi sinne, missä näyttää olevan heikoimmat tankit tai vähiten porukkaa ja tämä onkin usein ollut varsin toimiva ratkaisu.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Stonewall: Hyviä ostoksia vaunuusi ja kun saat kuudennen aistin, pääset tekemään hienoja expoja vaunullasi. Puskaan piiloon ja kun spottilamppu syttyy, suojaan takaisin. Saat spottidamagea tehtyä mukavasti ja ei se sekään pöllömpää ole kun näet omat spottaamasi vaunut poksahtelevan ympärilläsi ja porukka kyselee chatissa wtf?

Nebula: Tuo odottelu matsin alkaessa on todellakin järkevää. Näin teen itsekin oikeastaan poikkeuksetta ja katson mihin väki huristelee ja 95% varmuudella on kohtalokasta jättää kartasta riippumatta toinen sivusta auki tai liki auki. Vaunusta riippuen lähden vajaalle sivustalle ja yleensä varovaisella liikkeellä. Pääsääntöisesti kuitenkin tulee nykyään pelattua osastossa ja osastoilla on iso merkitys pelissä. Merkitys korostuu siinä, että 15 pelaajan matkassa on edes joku joka toimii koordinoidusti ja tietävät mitä tehdään ja ketä ammutaan. Osastoissa kannattaa kommunikoida ja sopia esim kuka vihu otetaan pois ja muistaa aina se, että yksi ampuva putki pois pelistä on aina askel kohti voittoa ja keskitetyllä tulella heikot tiputetaan nopeasti pois.

Erlenberg on hyökkäyksenä vaativa mappi. Vasen ylänurkka on kuoleman kurvi ja siellä syntyy paljon romua aina. Itse suosin juuri päinvastaista puolta kartasta ja varsinkin nopeammilla vaunuilla 0-linja tarjoaa ihan hyvää suojaa ja ampumalinjoja keskellä talon takana istuskeleville vaunuille. Kokeilkaahan tuotakin. Kannattaa muuten Youtubesta tutustua strategiajuttuihin ja mm Quickybaby tarjoaa oikein hyviä strategioita ja vinkkejä eri karttoihin. Tässä linkki hänen kanavalleen: http://www.youtube.com/user/QuickyBabyTV

Itse ostin viikonloppuna JagdTigerin ja vapaalla expalla parhaat kilkkeet. Aivan huikea vekotin vaikka miehistöt eivät vielä kummoiset olekaan. Tällä vaunulla tulee vielä monta hauskaa matsia.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Tempaisin sitten sen verran, että ostin sekä SU-122-44:n että T34:n. Molemmilla on tullut nyt vähän pelailtua ja SU on istunut pelityyliini heti - se ei ole ihme, koska olen pelannut ehdottomasti eniten TD-linjoilla ja SU muistuttaa liikkuvuutensa ja tulivoimansa puolesta pelityyliltään paljon Stugia. T34:n kanssa on vielä hakemista, koska sillä pelityyli on muutettava totaalisesti.

Tilastot kummankaan tankin osalta eivät vielä häikäise. Vajaat 20 erää molemmilla takana ja voittoprosentit jossain 45-50 välimaastossa. Parhaissa erissä SU:lla on tullut tehtyä 50-60k creditin tilejä (ilman premium-tiliä), mutta T34:llä en ole samaan vielä yltänyt.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mirasane: Sulla on tuossa nyt käsissäsi ehkä kaksi parasta premivaunua, ainakin omasta mielestäni. T34 on tosiaan täysin erilainen vaunu kun olet td-tyyliin tykästynyt. Vahvuutena on jo mainitsemani todella kova tykki ja tornin panssarointi. Edestäpäin tornia ei läpäise kuin kultakudeilla ja komentajan kupolista joka ei sekään iso ole. Eli siis pelityyli hulldowniin eli vaunun runkoa piiloon aina kuin mahdollista ja asemiin siten, että vain torni näkyy. Tosin kaikissa kartoissahan tuo ei ole mahdollista joten soveltamista vaatiin. Suosittelen ostamaan tuohon vielä tähtäyksen nopeuttajan ja latauksen nopeuttajan. Maksavat jonkun verran mutta tähtäys on hidas ja tuosta on apua.

Kannattaa muistaa myös, että miehistöjä näistä premivaunuista voi heittää saman tyylin vaunuihin ilman taitorankkuja. Tarkoittaa siis sitä, että voit kouluttaa vaikka T34 vaunussa miehistön ja siirtää sen sitten johonkin muuhun jenkkiheviin ilman kultaa tai taitojen tiputusta. Itse siirsin aikoinaan Lefh artyn miehistön Bat Chat 155 artyyn ja tätä hyvää miehistöä voin siirrellä kaikissa Ranskan arteissa. Samaten jos sinulla on esim T-25, yksi medikka miehistö saksalaisissa riittää.

T34 pelaamisesta vielä sen verran, että tässä venäläisen pelaajan videopätkä jossa näkyy erittäin hyvin tämän vaunun vahvuudet: http://www.youtube.com/watch?v=nnUZIqeSbWw
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
T34 pelaamisesta vielä sen verran, että tässä venäläisen pelaajan videopätkä jossa näkyy erittäin hyvin tämän vaunun vahvuudet: http://www.youtube.com/watch?v=nnUZIqeSbWw

Hyvä video. Onko tuolla pelaajalla joku erityinen modi, koska näkee vihollisen ja omien tankkien pelaajien nimet eri värillä? Onko värit määritetty pelaajien ratingin perusteella vai kuinka?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös