Tämä ei ole nyt mikään sodanjulistus, vaan ihan uteliaisuudesta vaan rupattelen. Kuinka moni Win-koneen kotikäyttäjä käyttää konettaan johonkin sellaiseen, missä Windows on käytännössä pakollinen alusta?
Itse olen aika peruskäyttäjä vailla kummempia ATK-taitoja. En tiedä onko Windows pakollinen alusta, mutta itse olen kotonakin tottunut käyttämään lähes päivittäin MS Exeliä ja Wordiä. Toki ne pyörivät muillakin alustoilla. On mulla myös iMac, mutta vaikka siinä office pyöriikin, niin jatkuvasti paukkuvat kovalevyt ja niiden vaihtamisen jäätävä hinta on kyllä kokolailla saanut luottamuksen kaikkiin iLaitteisiin romahtamaan. Järkyttävää rahastusta mielestäni. Vaikka softa olisi kuinka hyvää, niin pitää se raudankin jotain kestää, eikä pelkällä brändillä ja jonkinlaisella softalla voi rahastaa nelinkertaista hintaa vastaaviin kilpailijoihin verratuna.
Mitä tulee tietoturvaan, niin käsittääkseni androidit ja Applen käyttikset antavat yhtälailla kaiken tiedon NSAlle, jenkkifirmoja kun ovat. MS vaan on ainoa joka avoimesti kertoo, että kaikki tieto kerätään ja annetaan tiedusteluelimelle. Tämä suuntaus tulee vain vahvistumaan ja sen kanssa pitää joko opetella elämään tai lopettaa netin käyttö (Itse muuten käytän ohjelmaa, joka piilottaa ip-osoitteeni - tai oikeammin vaihdan tietokoneen "kotimaata" tarpeen mukaan - ihan periaatteesta).
Mitä tulee käytäntöön, niin itsellä toisessa läppärissä oli seiska ja toisessa kasi. Molemmat läppärit ovat nyt kyllä kympillä selvästi nopeampia kuin mitä olivat vanhoilla käyttiksillä. Toki en mitään raskaita kuvatiedostaja pyöritä vaan tekstiä ja numeerisia tiedostoja. Suosittelen kyllä jokaista kasin käyttäjää päivittämään välittömästi kymppiin. Seiskan käyttäjille ero ei ole kovin suuri, mutta kannattaa tietenkin päivittää niin kaun kuin se on ilmaista.
Vielä pitää todeta, että en kauheasti pelaile, mutta sen minkä ehdin pelaan läppärillä World of Tanksiä ja se kyllä pyörii kympillä vallan mukavasti. Tableteille en ole keksinyt vielä mitään käyttöä, koska tarvitsen kuitenkin kunnon näppäimistöä kirjoittaakseni ja puhelimella voi kyllä surffata sen minkä vain netissä surffaa. Mutta periaatteessa voisin olla kiinnostunut joko tabletin ja läppärin yhdistelmästä tai sitten uudesta Lumia 950sta tai ainakin sen seuraavasta versiosta (eli puhelin toimii tietokoneena, kun siihen liittää näytön ja näppäimistön, koska jatkossa WIN10 toimii kaikilla alustoilla ja sen pitäisi ymmärtää mikä kokoonpano kulloinkin on kyseessä), mutta en vielä jaksanut alkaa noita ostamaan, koska periaatteessa olen hyvin tyytyväinen nykyiseen laitteistooni.