Omia kokemuksia
Tuohon verkostomarkkinointi hommaan tuli aikoinaan mukaan lähdettyä. Onko muilla kokemuksia Sevenistä, Natures Ownista, Pg onesta ja Pg freestä? Tarkennan sen verran, että omat kokemukset rajoittuvat Natures Owniin. Onneksi jatkokierroksille en enää lähtenyt.
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=17034. Tässä linkki aihettä käsittelevään sivustoon, josta saa paljon tietoa toiminnasta.
Verkostobisneksen myyjät ovat taitavia puhujia. Toiminnan hypetyksessä noudatetaan Amerikassa toimineita malleja. Osa tuntuu Suomen oloissa varsinkin jälkikäteen täysin naurettavilta. Hyviä myynnin valmennuksia tilaisuudet olivat. Siitä ei pääse mihinkään. Esitteet, perustelut ja materiaali oli ensiluokkaista. Vain kysymyksiin ei vastattu. Syykin selvisi, ikävä kyllä vasta jälkikäteen, ei ollut olemassa vastauksia.
Oma neuvoni on: Oikotietä taloudelliseen onneen ei ole. Sitä verkostomarkkinointi ei missään nimessä tuo. Ei ole olemassa passiivista tuloa. Hommassa voi tienata, jos on mukana perustajien joukossa. Kun sinä asiasta kuulet ja saat soiton tutultasi liittyen loistavaan liikeideaan, on jo liian myöhäistä. Tai jos käy kuten omalla kohdalla itse voit vielä jotain saada, mutta hyvät tuttusi häviävät rahaa. Kuka haluaa sellaista stressiä? En suosittele!
Verkostomarkkinoinnin perusidea on järkevä. Säästetään markkinoinnissa ja jakelukanavan kuiluissa. Sähköisen liiketoiminnan kehittyminen on kuitenkin vienyt tämän edun. Eli verkkokaupat ja postimyynti on saanut jakelukanavan kulut jo niin halvaksi, että hinnalla ei voida enää kilpailla. Kun sitten puhutaan organisaatiosta tai tuotteista ei koskaan päästä pyramidi mallista pois. Ovat tuotteet sitten jotain nettipelejä tai vastaavia. Aina on sama ongelma. Kun usko organisaatiossa loppuu, loppuu myös kasvu ja liikevaihto. Silloin ei tule enää tuottoa.
Tiedän, että verkostomarkkinoinnin alalla pyörii paljon suorastaan rikollisia ja satunnaisia onnenonkijoita. Kukaan ei yleensä maksa veroja ja hienot autot ostetaan velalla. Moni kakku päältä kaunis! Hyvätkin ideat verkostomarkkinoinnin saralla ovat valitettavasti tuhoutuneet perustajien ahneuteen ja suoranaisiin valheisiin, joita on ladattu verkostoon ja näin luotu epärealistisia toiveita ja kasvuodotuksia. Toiminta pyörii sillä harmaalla alueella. Mitään ei haluta julkisuuteen, eikä kirjallisena koska silloin ollaan raastuvassa heikoilla. Toiminnassa ei monien toimijoiden kohdalla ole mitään eettisyyttä, eikä ahneudella ole rajoja. Tiedottaminen on tarkoituksella epätarkkaa ja vajavaista, jotta ei tarvitse kertoa toiminnan todellista tilaa.
Aina aika ajoin näitä uusia firmoja syntyy, mutta kannattaa aina muistaa kuinka monta edeltäjää on kaatunut ja miten niissä on käynyt. Enää tällä bisneksellä ei kukaan rikastu. Se aika on jo mennyt. Kannattaa olla kuitenkin varovainen kun ystäväsi soittaa ja pyytää yllättäen kahville liikeidean merkeissä… Jos et saa asiaan edes riittävää selvyyttä puhelimessa ei se toimi sen paremmin paikanpäällä. Tuhlaat vain aikaasi.
Omalta osalta olivat turhan kalliit oppirahat. Suosittelen muille välttämään niiden maksua. Näihin yrityksiin liittyy aina kynnysrahan maksaminen. Sen takaisin saamiseksi ei ole mitään takeita. Jokainen tekee tietysti päätökset itse.