WGI - taas uusi verkostomarkkinointi

• 25 788
  • 131

Ebbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado
Pee kirjoitti:
Toki osasin aavistella jo torstaina, kun vanhan kaverini sattumalta keskustassa näin, että hänen pyytönsä tulla huomenillalla Hemingway`s -nimiseen ravintolaan, koski taas verkosmarkkinointia.

Eilen illalla kävin samassa paikassa kuuntelemassa kyseinen puljun esittelyn. Kotiseudulta tuttu kaveri huokuttelin minut "tilaisuuteen" pongaamalla minut Matkakeskuksen putkesta ehdottaen yhteistä bisnestä. No Hempparissa oli paikalla joku rekrytoija, joka sitten kertoi kuinka yksinkertaista ja helppoa olisi ryhtyä hommaan mukaan. Ainut positiivinen asia, mikä jäi mieleen oli, että sanoivat tuloksien saavuttaminen vie aikaa vuodesta ylöspäin (eivät siis luvanneet kuuta taivaalta välittömästi mukaan). Edustajia on kuulema mukana noin 2000 kappaletta.

Lyhyestä virsi kaunis. Ei kiitos.

Edit: lainaus

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Kappas, Move jäänyt yllättäen nalkkiin. Firma lähestyi kesällä tyttöystävää. Hänen kaverinsa oli kesällä soittanut ja pyytänyt "ois kiva nähdä" tapaamiseen kahvilaan. Paikan päälle ilmaantui lisäksi pari muutakin henkilöä ja markkinamessuaminen alkoi siltä istumalta. Tapaamiset jäivät tasan yhteen. Muijalle annettiin kuitenkin lainaksi esittelykirja, jota itsekin pääsin selailemaan. Väkeviä olivat firman tj:n (?) perustelut hyvälle bisnekselle mm. "käytän englanninkielisiä termejä, koska ne kuulostavat paremmilta kuin suomenkieliset". Puhumattakaan lupauksista riskittömästä yrittäjyydestä (onko sellaista olemassakaan?), helppoa rahaa, olematonta tavaraa jne. Harmi, että kirja piti palauttaa. Oli vähintään keskitason kioskikirjallisuutta.

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Minä olin myös eilen Moven rekrytilaisuudessa. Kuulostihan se hyvältä ja sitä harkitsin, mutta emäntä sitten takoi päähäni järkeä. Nyt puolisen tuntia nettiä selailtuani huomaan tehneeni ihan viisaan päätöksen - ei raha taivaasta tipu. Ihminen taitaa vaan olla niin perkeleellisen ahne, että tällaisiin on juuri sen takia helppo saada ihmisiä mukaan.

Löysin myös mielenkiintoisen sivuston, jolla on laskettu mm. yhtiön kolmen korkeimman jäsenen tuloarviot ja selviä todennäköisyyslaskelmia, jotka kertovat melko selvästi sen, että pitkällä tähtäimellä "edustajille" jää luu käteen.

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/tyypillinen/move.htm

Onpahan joku nähnyt paljon vaivaa romuttaakseen kavereiden bisnesidean. Suosittelen tuon sivuston kahlaamista jokaiselle, joka edes harkitsee lähtevänsä mukaan verkostomarkkinointiin.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Kävin aikanaan jossain tommosessa verkostomarkkinointiin perustuvan firman palopuherekrytilaisuudessa kun kerran yks puolituttu pyysi ja ilmoitti, että siellä on ilmasta bisseä. Kävin vetämässä siellä pohjat baarireissulle kun sopivasti oli perjantai ja hauskaa oli kuunnella niitä juttuja. No siis kunnon paskaahan noi kaikki on, mutta oli halvat(ilmaiset) oluet.

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Omia kokemuksia

Tuohon verkostomarkkinointi hommaan tuli aikoinaan mukaan lähdettyä. Onko muilla kokemuksia Sevenistä, Natures Ownista, Pg onesta ja Pg freestä? Tarkennan sen verran, että omat kokemukset rajoittuvat Natures Owniin. Onneksi jatkokierroksille en enää lähtenyt.

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=17034. Tässä linkki aihettä käsittelevään sivustoon, josta saa paljon tietoa toiminnasta.

Verkostobisneksen myyjät ovat taitavia puhujia. Toiminnan hypetyksessä noudatetaan Amerikassa toimineita malleja. Osa tuntuu Suomen oloissa varsinkin jälkikäteen täysin naurettavilta. Hyviä myynnin valmennuksia tilaisuudet olivat. Siitä ei pääse mihinkään. Esitteet, perustelut ja materiaali oli ensiluokkaista. Vain kysymyksiin ei vastattu. Syykin selvisi, ikävä kyllä vasta jälkikäteen, ei ollut olemassa vastauksia.

Oma neuvoni on: Oikotietä taloudelliseen onneen ei ole. Sitä verkostomarkkinointi ei missään nimessä tuo. Ei ole olemassa passiivista tuloa. Hommassa voi tienata, jos on mukana perustajien joukossa. Kun sinä asiasta kuulet ja saat soiton tutultasi liittyen loistavaan liikeideaan, on jo liian myöhäistä. Tai jos käy kuten omalla kohdalla itse voit vielä jotain saada, mutta hyvät tuttusi häviävät rahaa. Kuka haluaa sellaista stressiä? En suosittele!

Verkostomarkkinoinnin perusidea on järkevä. Säästetään markkinoinnissa ja jakelukanavan kuiluissa. Sähköisen liiketoiminnan kehittyminen on kuitenkin vienyt tämän edun. Eli verkkokaupat ja postimyynti on saanut jakelukanavan kulut jo niin halvaksi, että hinnalla ei voida enää kilpailla. Kun sitten puhutaan organisaatiosta tai tuotteista ei koskaan päästä pyramidi mallista pois. Ovat tuotteet sitten jotain nettipelejä tai vastaavia. Aina on sama ongelma. Kun usko organisaatiossa loppuu, loppuu myös kasvu ja liikevaihto. Silloin ei tule enää tuottoa.

Tiedän, että verkostomarkkinoinnin alalla pyörii paljon suorastaan rikollisia ja satunnaisia onnenonkijoita. Kukaan ei yleensä maksa veroja ja hienot autot ostetaan velalla. Moni kakku päältä kaunis! Hyvätkin ideat verkostomarkkinoinnin saralla ovat valitettavasti tuhoutuneet perustajien ahneuteen ja suoranaisiin valheisiin, joita on ladattu verkostoon ja näin luotu epärealistisia toiveita ja kasvuodotuksia. Toiminta pyörii sillä harmaalla alueella. Mitään ei haluta julkisuuteen, eikä kirjallisena koska silloin ollaan raastuvassa heikoilla. Toiminnassa ei monien toimijoiden kohdalla ole mitään eettisyyttä, eikä ahneudella ole rajoja. Tiedottaminen on tarkoituksella epätarkkaa ja vajavaista, jotta ei tarvitse kertoa toiminnan todellista tilaa.

Aina aika ajoin näitä uusia firmoja syntyy, mutta kannattaa aina muistaa kuinka monta edeltäjää on kaatunut ja miten niissä on käynyt. Enää tällä bisneksellä ei kukaan rikastu. Se aika on jo mennyt. Kannattaa olla kuitenkin varovainen kun ystäväsi soittaa ja pyytää yllättäen kahville liikeidean merkeissä… Jos et saa asiaan edes riittävää selvyyttä puhelimessa ei se toimi sen paremmin paikanpäällä. Tuhlaat vain aikaasi.

Omalta osalta olivat turhan kalliit oppirahat. Suosittelen muille välttämään niiden maksua. Näihin yrityksiin liittyy aina kynnysrahan maksaminen. Sen takaisin saamiseksi ei ole mitään takeita. Jokainen tekee tietysti päätökset itse.

Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kiekko-Antti kirjoitti:
Eli ensin piti myydä Nature's Ownin saippuoita ja luontaistuotteita. Tuotteet kuten Goldenissa olivat laadultaan hyviä, mutta tolkuttoman kalliita.
...
Esitteet, perustelut ja materiaali oli ensiluokkaista. Vain kysymyksiin ei vastattu. Syykin selvisi, ikävä kyllä vasta jälkikäteen, ei ollut olemassa vastauksia.
...
Oma neuvoni on: Oikotietä taloudelliseen onneen ei ole. Sitä verkostomarkkinointi ei missään nimessä tuo. Ei ole olemassa passiivista tuloa.
...
Verkostomarkkinoinnin perusidea on järkevä. Säästetään markkinoinnissa ja jakelukanavan kuiluissa. Sähköisen liiketoiminnan kehittyminen on kuitenkin vienyt tämän edun. Eli verkkokaupat ja postimyynti on saanut jakelukanavan kulut jo niin halvaksi, että hinnalla ei voida enää kilpailla. Kun sitten puhutaan organisaatiosta tai tuotteista ei koskaan päästä pyramidi mallista pois. Ovat tuotteet sitten jotain nettipelejä tai vastaavia. Aina on sama ongelma. Kun usko organisaatiossa loppuu, loppuu myös kasvu ja liikevaihto.
...
Enää tällä bisneksellä ei kukaan rikastu. Se aika on jo mennyt.
...
Näihin yrityksiin liittyy aina kynnysrahan maksaminen.
Tutustuin aikanaan itsekin yritykseen nimeltä Natures ja huomasin kirjoituksessasi pari epäkohtaa sekä mieleeni tuli muutama kysymys.

- Myittekö yrityksen tuotteita ulkopuolisille asiakkaille, jos ette niin miksi, koska mielestäni se on ainoa tapa mainitsemaasi "passiiviseen tuloon"?

- Tällöin vaikka organisaation kasvu loppuisi, niin tulo ei lopu, joka on mielestäni tämän liiketoiminnan idea.

- Mainitsit myös, että näihin yrityksiin liittyy kynnysmaksu, kun minulle esiteltiin Natures, niin kysyin tästä kynnysmaksusta ja mitään kynnysmaksua ei ollut, vaan raha maksettiin tuotteiden myynnistä.

- Tarkennus vielä edelliseen, kun konsepti minulle esiteltiin, niin yrityksellä oli 38e elinikäinen tutustumis/näytepaketti, pitäen sisällään markkinointimateriaalit ja näytetuotteita, joista pienen shampoopurkin sain itse testattavaksi.

Olen itse käyttänyt Naturesin hammastahnaa ja autoshampoota ja olen ollut näihin tuotteisiin tyytyväinen. Minulla on ystävältäni saama asiakastunnus, jolla olen voinut tilata itselleni mitä haluan ja olen ollut tyytyväinen tuotteisiin.

Ja muuten - minun kysymyksiini vastattiin.

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Hienoa huomata, että aihe kiinnostaa

- Myittekö yrityksen tuotteita ulkopuolisille asiakkaille, jos ette niin miksi, koska mielestäni se on ainoa tapa mainitsemaasi "passiiviseen tuloon"?

Aluksi tätä tehtiin. Olet viestisi kanssa periaatteessa oikeassa. Konsepti vain ehti muuttua matkan varrella. Eli aluksi tuotteita myytiin eteenpäin kuten Goldenissa. Sitten tuotteiden myynnin sijasta siirryyttiin uusien jäsenien hankkimiseen. Eli idea oli se, että uudet verkoston ihmiset tilaavat Nature's Ownista itselleen tuotteita. Eivät varsinaisesti myi näitä eteenpäin. Sinällään hienon kuuloinen idea, koska tuotteet tosiaan olivat hyviä. Näin ei tarvinnut jäädä tuotteiden kaupustelijoiksi vain pelkkä verkosto riitti. Näin muutos siis markkinoitiin. Saat vain ihmiset vaihtamaan kauppaa ja tienaat sillä...

- Tällöin vaikka organisaation kasvu loppuisi, niin tulo ei lopu, joka on mielestäni tämän liiketoiminnan idea.

Olet tässäkin oikeassa. Nyt vain kävi niin, että kun tuotteita ei enää myyty muille vain bisnes perustui organisaation kasvattamiseen. Passivisen tulon idea a la Nature's Own oli, että sinun alapuolella olevat ihmiset tilaavat itselleen tavaraa. Eli tuottoa tulee vaikka organisaatio ei kasva, eikä kenenkään tarvitse myydä mitään. Näin olisi voitu päästä periaatteessa passiiviseen tuloon.

Nyt näin ei enää käynyt kun sorruttiin suuriin lupauksiin ja tuhottiin sinällään ihan toimiva jakeluverkkoa ja mahdollisuus tasaiseen tuloon.

- Mainitsit myös, että näihin yrityksiin liittyy kynnysmaksu, kun minulle esiteltiin Natures, niin kysyin tästä kynnysmaksusta ja mitään kynnysmaksua ei ollut, vaan raha maksettiin tuotteiden myynnistä.

Aluksi juuri näin. Eli homma perustui tuotteiden myyntiin eteenpäin, mutta kuten mainittua konsepti muuttui matkan varrella.

Tarkennus vielä edelliseen, kun konsepti minulle esiteltiin, niin yrityksellä oli 38e elinikäinen tutustumis/näytepaketti, pitäen sisällään markkinointimateriaalit ja näytetuotteita, joista pienen shampoopurkin sain itse testattavaksi.

Olen itse käyttänyt Naturesin hammastahnaa ja autoshampoota ja olen ollut näihin tuotteisiin tyytyväinen. Minulla on ystävältäni saama asiakastunnus, jolla olen voinut tilata itselleni mitä haluan ja olen ollut tyytyväinen tuotteisiin.

Aluksi oli tosiaan pakollista tilata vain 38 euron arvoinen esittelypaketti. Se muuttui myöhemmin start packin muotoon ja hintaan jumalattoman isolle pahvilaatikolle tulikin jo 500 euroa. Rahalla sai toki paljon tuotteita, joten rahaa ei tosiaan suoraan menettänyt. Sitten olivat viikottaiset re-orderit, jossa tuli tilata uutta tavaraa.

Myöhemmin, jos olisi halunnut mukaan Sevenin kännykkä bisnekseen olisi hommaan tullut laittaa 700 euroa osakkeiden ostoon. Tämä raha käsittääkseni meni täysin, jos sen erehtyi maksamaan.

Tämä esimerkki kertoo sinälläään hyvän tarinana verkostomarkkinoinnista. Taustalla tässäkin oli ihan toimivat tuotteet, mutta perustajat lähtivät hakemaan itselleen korkeampaa ansiotasoa rukkaamalla konseptia. Homma meni sitten myöhemmin ihan rahastamiseksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy