Tämä sarja sai kertaheitolla kovin pimeät tunnelmat ympärilleen. Crosbyn loukkaantuminen on jo pelkästään sarjan kannalta todella harmillista, koska viehän se paljon pois itse pelistä ja JOS Capitals menee tästä jatkoon, tulee ikuisesti löytymään niitä marmattajia jotka sanovat ettei tuo olisi tapahtunut ilman Crosbyn loukkaantumista. Mutta ennen kaikkea olen huolissani Crosbyn terveyden ja uran kannalta: miehen loukkaantumishistorian tietäen tässä voi käydä jopa niin, että viimeöinen ottelu jäi Crosbyn viimeiseksi NHL-otteluksi. Todellakin toivon että näin ei ole, mutta lähtökohdat ovat kovin huolestuttavat.
Itse taklauksesta totean sen verran, että en näe tuota mitenkään tahallisena. Ymmärrän miksi siitä annettiin rangaistus, mutta NHL:ssä annetaan (ikävä kyllä) maalinedustalla poikkaria ihan huolella, ja vieläpä aivan luvan kanssa. Nyt sitten kävi vahinko, jossa Crosby kaatuaa juuri maalinedustalla tilanteessa jossa on suuri nopeus: itse tapahtuma kesti noin sekunnin, jos edes sitä. Hidastuksista on helppo kelailla ja sanoa kuinka ruma tuo taklaus oli, mutta jokainen minkäänlaista pallopeliä pelannut ihminen varmasti tietää mitä tuollaisella pelinopeudella ja yhdessä sekunnissa ehtii tapahtua, tai miten voi vaikuttaa itse tilanteeseen. Oikeasti vituttaa lukea miten jotkun ihmiset olettavat jopa niin, että Capitals olisi suunnitellut Crosbyn telomisen etukäteen. Mahtaa porukalla olla hyvän aineet käytössä, jos pystyy oikeasti sanomaan että sekunnin sisällä tapahtuva ratkaisu pelissä on jokin etukäteen suunniteltu tapahtuma, varsinkin kun itse taklaaja on yksi Capitalsin parhaita pakkeja. Jos Caps olisi oikeasti halunnut teloa Crosbyn, niin kyllähän siihen olisi käytetty ihan joku muu pelaaja kuin Niskanen.
NHL saisi kyllä muutenkin linjata ihan huolella nuo mailahäirinnät pelistä pois: olen ihmetellyt jo vuosia miten paljon mailalla saa hakata ihan luvan kanssa. Sääntökirjasta löytyy selvät linjaukset eri rangaistuksista, mutta ainoa mailapelaamiseen liittyvä rangaistus, jota toteutetaan sääntökirjan mukaan, on kampitus (ellei tuomari tulkitse sukellukseksi tai missaa tätä tilannetta): joka kerta kun maila osuu vastustajan luistimiin/jalkoihin ja pelaaja kaatua, tuomitaan jäähy. Sen sijaan maalinedusta on lainsuojattomien maata ja siellä viehuu keppi kuin viimeistä päivää, ja tuomarit vaan seuraa vierestä kun poikkareita jaellaan puolin jos toisin. Myös tuo jatkuva koputtelu mailalla (jota näkee paljon mm. Crosbyltä ja Ovechkinilta) on kyllä sääntökirjassa rike, mutta tottakai pelaajat sitä tekee kun siitä ei jaeta rangaistuksia ja se edesauttaa omaa peliä.
Sarjan kannalta tilanne on se, että tämä on Capitalsille pakko voitto (varsinkin jos ja todennäköisesti kun Crosby ei enään tässä sarjassa pelaa): ei vain voi kuvitella olevansa lähelläkään Stanley Cupia jos näinkin pahasti paskana oleva Pens vielä kaivaa sarjavoiton tästä. Jokatapauksessa sarjan lopputulos jää nähtäväksi, enkä uskalla veikata suuntaan tai toiseen mitä tulee tapahtumaan.
Kylläpäs vituttaa. Tästä oltaisiin menty jatkoon ilman näitä loukkaantumisia, mutta nyt Capsille tarjotaan kyllä kultasella lautasella paikkaa konferenssifinaaleihin.
No nyt on kyllä kovaa puhetta. Joo, Pensillä on ollut todella hyvä tilanne tässä sarjassa, mutta jätetäänkö nämä kristallipallosta ennustetut "faktat" pois? Yhtä hyvin täällä voitaisiin huudella kuinka Caps olisi mennyt viime vuonna jatkoon jos Pens ei olisi sattunut saamaan paria pomppua jatkoerissä, tai siitä kuinka Caps on nyt myllyttänyt Pensiä mutta onnekkaasti ovat pysyneet mukana.
Toivottavasti palaa vielä kehiin ehjänä ja hyvässä kondiksessa sekä pelaajayhdistys & NHL keksivät jotain näille vitun säännöille.
Kirjoitinkin tästä jo aiemmin tässä viestissäni, mutta todetaan vielä sen verran että komppaan täysin: aivan käsittämätöntä kuinka paljon mailalla saa hutkia nyky-NHL:ssä.
Onhan tämä tilanne aivan uskomaton, mutta kuten Sullivan sekä joukkueen motto sanoo, niin tämä joukkue aikoo ainoastaan pelata, kuten on niin monta kertaa aiemminkin tehnyt loukkaantumisten ja vastoinkäymisten keskellä. Sullivania kohtaan on kyllä itselläni muodostunut aivan valtava kunnioitus ja ihailu.
Sullivan on kyllä onnistunut Penguinsin kanssa hienosti, ja varmasti tuo keskittyminen itse kiekon pelaamiseen on yksi suuri syy miksi Pens viime vuonna Cupia nostikin. Bylsma (ainakin viimeisinä Pens-vuosinaan) ja Johnston tuntuivat luotsaavan rotta-Pensiä, kun taas Sullivan valmetaa oikeasti jääkiekkoilevaa Penguinsiä. Sullivan osaa toki peluuttaa ja taktikoida, mutta hän myös keskittyy valmennukseen mielestäni aivan eri tasolla kuin nämä kaksi edeltäjäänsä, joilla taisi tiukan paikan tullen mennä liikaa tunteisiin, ja samalla onnistuivat sekoittamaan oman joukkueensa pelin.