Voisitko luovuttaa ruumiisi kiertoon?

  • 2 145
  • 30

Voisitko testamentata elimesi niitä tarvitseville?

  • En missään nimessä!

    Ääniä: 12 16,0%
  • Kyllä, mutta vain suomalaisille

    Ääniä: 4 5,3%
  • Kyllä, mutta vain omille perheenjäsenilleni

    Ääniä: 1 1,3%
  • Kyllä, mutta vain omille sukulaisilleni

    Ääniä: 4 5,3%
  • Kyllä, ilman muuta!

    Ääniä: 54 72,0%

  • Äänestäjiä
    75

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Miten suhtaudut “elämääsi” kuolemasi jälkeen?
Voisitko lahjoittaa ruumiisi lääketieteen käyttöön, vai purkkiin tuhkaksi?
Entäs elimet? Haluaisitko luovuttaa käyttökelpoisia elimiä niitä tarvitseville?
Kenelle mieluiten jos saisit päättää? Vai olisiko tämä sinulle peräti ehto sisuskalujesi testamenttaamiseen?
Entäs jos vastaanottaja olisi ulkomaalainen?
Hyväksyisitkö sen, että käyttökelpoiset elimesi menisivät vientiin?

Vastaavia tutkimuksia on tehty ympäri maailmaa. Yllättävän moni haluaa viedä mielummin kaiken mukanaan hautaan, kuin antaa elimiään tuntemattomille. Jotkut taas voisivat kuvitella antavansa näin lisää elinaikaa puolisolleen, mutta ei muille.

Miten sinä?

Minun vartaloni on täysin lääketieteen käytettävissä, kun on aika heittää lusikka nurkkaan. Loput purkkiin ja tuhkaksi.
 

Voittaja

Jäsen
Itse asiassa, minulle on aivan sama, mitä meikäläisen ruumiilla tehdään kun kuolen. Jos jollekin sisuskalut kelpaa, niin viekööt pois, en minä siitä kuitenkaan mitään tiedä. Varoitan kuitenkin näin etukäteen, että maksaan ei kannata koskea..
 

Make M.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varaosiksi vaan!

Kiertoon, jos joku tarvitsee!

Mitä ihmettä teen kuolemani jälkeen tällä "hylsyllä"? Mikäli jokin elin on vielä sellaisessa kunnossa, että se voi jonkun ihmisen elämän pelastaa, niin hyvähän se pelkästään on.

Mitään merkitystä en näe sillä, että kenelle sisäelin menisi. Oikeastaan ainoa mikä merkitsee minulle on se, että en tahtoisi "osillani" käytävän kauppaa, mutta se nyt (luultavasti?) on Suomessa ainakin harvinaista.

Tulisi ainakin yksi - varmasti hyvä teko tehtyä kun tuon elintestamentin tekisi.

Kysymys jääkin: Missä sen voi tehdä?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tehnyt elintenluovutustestamentin.
Hyvä jos kelpaavat. Mitä mä niillä haudassa teen. Se, mitä jää jäljelle, tuhkaksi ja sirotellaan hautausmaalle. Thats it.
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Mieluummin annan lääketieteen käyttöön kuin vien kuoppaan kenties käyttökelpoiset sisuskaluni. Jos toiveita saisi testamenttiin laittaa (elinluovutustestamentti löytyy lompakosta) niin ei hirveän mielellään millekään pummille, joka esim. huumeilla on vetänyt itsensä heikkoon kuntoon eikä myöskään tiettyjen vähemmistöjen lorvailijoille.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Piruako minä tällä ruholla teen sen jälkeen kun täältä pois lähden? Kiertoon vaan, jos tälle jotain käyttöä löytyy.

Eikös tästä keskusteltu aikaisemminkin, kesällä tai syksyllä? Muistelisin silloin tilanneeni elinluovutuskortin, muttei ikinä ole näkynyt... Joku nettisivu oli olemassa mistä sai infoa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiertoon vaan jos jollekin kelpaa, elintenluovutustestamentti löytyy lompakosta.
 

Rocco

Jäsen
Jos vastaanottaja on joku vakavasta sairaudesta kärsivä tai jonkun onnettomuuden uhri joka kipeästi tarvitsee vaikkapa maksan tai munuaisen tai vaikka sydämen niin toki. Jos vastaanottaja on joku narkkari tai juoppo niin sellaisille ei missään nimessä.
 

Roland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
TGEKPKFASC (hallituksen jäsen)
Juuh, minäkin menen jakoon heti kun aika jättää... Eipä ole paljoa iloa kuopassa omista elimistä, toivottavasti siinä vaiheessa joku niistä hyötyä saa.

Mitenkä on, voiko elinluovutustestamentista tehdä oikean testamentin tyylistä. Esim. maksan saa antaa vain onnettomuuden tai sairauden uhrille, maksakirroosia ei lasketa sairaudeksi jne... Ei ainakaan menisi rapajuopolle. Toisaalta aivan sama, ottakoon kuka vaan haluaa, en minä niitä tarvitse.

Nimin. tarjolla rasvamaksa
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Jos vastaanottaja on joku vakavasta sairaudesta kärsivä tai jonkun onnettomuuden uhri joka kipeästi tarvitsee vaikkapa maksan tai munuaisen tai vaikka sydämen niin toki. Jos vastaanottaja on joku narkkari tai juoppo niin sellaisille ei missään nimessä."

Voisitko kertoa miten sinä ajattelit sitten kuoltuasi tätä asiaa valvoa?

En tiedä saako sitä itse päättää kenelle nuo elimet menevät.

henkkoht ei asia kiinnosta, suunnitelmissa ei ole jättää ehjää ruhoa jälkeeni...vaikka kenties alkoholia pahemmin nauttimattoman maksa saattaisikin olla kovaa kauppatavaraa...hmmm jos rahaa annettaisiin niin ehkä sitten.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Aika hieno prosentti tällä hetkellä. Suomalainen ei vaikuta olevan niin nuuka sisukaluistaan haudassa.

Kolme tähän mennessä haluaisi sisuskalujensa joutuvan vain suomalaisiin ruumiisiin. En nyt onnistu löytämään lisää tietoa, mutta vastaava prosentti Ruotsissa oli huomattavasti korkempi.

Kyllä, tästä keskusteltiin jossain vaiheessa. Se mitä ajan takaa on se, onko luovuttajille sama minne tai kenelle sisuskalut menevät. Itse luovuttamisen positiivyys tuli jo ilmi edellisessä keskustelussa.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Totta kai. Mitä sillä enää kuolleena tekee.
Kosmetiikkaa sillä ei kuitenkaan saa testata!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olen tehnyt elinluovutustestamentin jo vuosia sitten. Eri asia sitten mitä hyötyä niistä minun sisuskaluistani jollekin aikanaan on? Siinä voi ruumiinavausta tehneet patologit paskoa housuihinsa naurunremakoittensa ohella, kun yrittävät saada minulta irrotetun maksan mahtumaan kylpyammeeseen...
 

Roland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
TGEKPKFASC (hallituksen jäsen)
Suomessa kyllä osataan tämä anteliaisuus, annetaan vaikka sisuskalutkin.

Ihan mielenkiinnosta, näyttäisi olevan 6 kpl vastaajia, jotka eivät missään nimessä antaisi käyttää itseään yhteisen hyvän nimissä. Viitsisikö joku kyseisistä valottaa päätöstään ? Ja sitten tietysti eri variaatiot, esim. vain suomalaisille. Miksi ?
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vastasin, että ei missään nimessä.

Miksi? Koko ajatus on vain sellainen, että se ei tunnu istuvan meikäläiseen ja siihen, mitä olen. Tämä on oikeastaan aika mielenkiintoisen vahva reaktio esitettyyn kysymykseen - en ole tainnut aikaisemmin asiaa edes miettiä. Kuitenkin tämä vastaus tuli mieleeni heti.

Maallisen elämäni aikana olen valmis auttamaan kaikin keinoin verisukulaistani esim. jossakin kriittisessä tapauksessa, jopa luovuttamaan jotakin ruumiistani, mikäli tilanne sitä vaatisi. Samoin luonteeni on sellainen, että lähimmäistä pyrin auttamaan ihan jokapäiväisessä elämässä, mikäli apuani tarvitaan (joskus varmaan silloinkin, kun sitä ei niin tarvittaisikaan...)

Sitten kun monosen pojat iskevät lappua varpaaseen, haluan Koillismaan multiin pötköttämään. Sillä varustuksella, mitä siinä vaiheessa on jäljellä.
 

Paananen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Testamentti löytyy lompakosta, joten vastaus on "ilman muuta".

Eikä huolta siitä, että elimet päätyisivät narkkarien tai juoppojen käyttöön. Kriteerit nimittäin elinsiirroille ovat erittäin tiukat ja alkoholismi tai muu päihderiippuvuus ovat ehdottomia vasta-aiheita elintensirroille. Siirrettävistä elimistä on niin suuri pula, että vastaanottajat on seulottava hyvin tarkasti.

Jos kauppaa haluaa elimillään käydä, kannattaa hakeutua esim. Etelä-Amerikkaan. Kadonneita katulapsia saattaa löytyä ilman kierrätyskelpoisia elimiä mm. kaatopaikoilta. Suomessa kontrolli on varsin tiukka, eikä kukaan pääse hyötymään taloudellisesti.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisin antaa ja toivonkin, että jos minulle sattuu vakava onnettomuus, niin jostain löytyy ihminen joka on ajatellut samalla tavalla. Mikäli minun kuolemallani voidaan jatkaa toisen ihmisen elämää, niin siitä vaan osat kiertoon.

Maksaan en minäkään suosittele koskemaan.

Elintestamenttikin löytyy lompakosta.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti finnishninja
Haluaisitko luovuttaa käyttökelpoisia elimiä niitä tarvitseville?

Kun kerran en niitä enää itse tarvitse, niin kyllä voisin. Mikäli joku voisi saada siten itselleen lisää elinaikaa tai terveempiä päiviä, en näe asialle estettä. Tarvitsijan henkilöllisyys on tällaisessa tapauksessa herttasen yhdentekevää.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Elintenluovutustestamentti kulkee allekirjoitettuna mukana.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minulla se on ainakin elinluovutuskortti, eikä mikään -testamentti, mutta se ei liene ole kovinkaan olennaista tässä asiassa.

Itse en näe elinten luovuttamisessa ainuttakaan haittapuolta. Itselleni elimet ovat kuolemani jälkeen yhdentekeviä, enkä pysty näkemään omaisiani muistelemassa maksaani tai munuaisiani, jotka makaavat mukanani haudassa. Itselläni ei ole ainakaan pienintäkään tietoa siitä, mitä elimiä kuolleet omaiseni ovat vieneet mukanaan hautaan. Koko ruumiini luovuttaminen tutkimuskäyttöön tulee kysyä omaisiltani, koska he voivat pitää jonkinlaista muistopaikkaa tärkeänä. Itseäni omat hautajaismenoni tai hautapaikkani eivät ainakaan tällä hetkellä juurikaan kiinnosta.

Entä sitten hyötypuolet. Yhteensä n. 5 minuutin työpanoksella (Tilaat elinluovutuskortin .internetistä ja kirjoitat siihen oman nimesi) voit antaa yhdelle tai useammalle ihmiselle paremman elämän. Kyllä se on mielestäni vaivan arvoista. Sitäpaitsi jos huomaat jossain vaiheessa tarvitsevasi sittenkin elimiäsi kuolemasi jälkeen niin tässä asiassa voi muuttaa mieltään.

Tämäkään asia ei tosin ole täysin kuolleen ihmisen päätettävissä. Jos kuollut ei kanna koko ajan mukanaan lappua jossa ilmoittaa kantansa elinluovutuksiin (esim. elinluovutuskortti) niin omaiset voivat käytännössä päättää elinten luovuttamisesta, jos vaan ehtivät.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllä, ilman muuta.

Elintenluovutuskortti/-testamentti löytyy lompakosta, tämän ohella olen ajatellut testamentata koko ruhoni, sen jota en kuoltuani tarvitse, lääketieteelle. Saavatpahan hivenen leikellä ja tutkiskella sitä. Tämän testamentin tekeminen ei tosin vielä ole edennyt harkintaa pidemmälle, sen laatiminen taitaa olla hivenen monimutkaisempi tehtävä. Vaatinee ilmeisesti sairaalassakäynnin jolloin testamentti laaditaan.

Jos leikkelyltä jotain jää jäljelle, tahtoni mukaan se tuhkataan ja tuhka sirotellaan luontoon tai nimettömien uurnalehtoon, jollei sitten joku halua sitä lasipulloon kerätä ja kirjahyllyynsä koristeeksi laittaa.

vlad#16.
 

Flegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti finnishninja

Kolme tähän mennessä haluaisi sisuskalujensa joutuvan vain suomalaisiin ruumiisiin. En nyt onnistu löytämään lisää tietoa, mutta vastaava prosentti Ruotsissa oli huomattavasti korkempi.

Ai ruotsalaisista haluaa esim. 20% antaa sisuskalunsa vain suomalaisille :) Itse en ymmärtänyt tätä vaihtoehtoa lainkaan, jos kerran on valmis luopumaan elimistään kuoleman jälkeen niin onko siinäkin vaiheessa vielä elintä hengissä pysyäkseen tarvitsevan ihmisen kansallisuudella väliä?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Flegu
Ai ruotsalaisista haluaa esim. 20% antaa sisuskalunsa vain suomalaisille :) Itse en ymmärtänyt tätä vaihtoehtoa lainkaan, jos kerran on valmis luopumaan elimistään kuoleman jälkeen niin onko siinäkin vaiheessa vielä elintä hengissä pysyäkseen tarvitsevan ihmisen kansallisuudella väliä?
- Selvennän hieman.
Kuten jo mainitsin, niin en ole onnistunut löytämään tutkimuksen tuloksia, joten minulla ei ole esittää selviä prosentteja. Tutkimuksessa ilmeni että moni haluaisi päättää etukäteen kenelle luovuttaa mahdolliset elimet - ja kenelle ei. Osa vastanneista ei haluaisi luovuttaa elimiään maahanmuuttajille. Elikkä monelle ruotsalaiselle ei ole yhdentekevää mihin ja kenelle hänen elimensä kuoleman jälkeen joutuvat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös