Voddler on ruotsalaisten kehittämä kaupallinen elokuvien ja TV-ohjelmien toisto-ohjelma, joka toistaa videomateriaalia suoraan Internetin välityksellä samaan tapaan kuin Spotify. Voddler toistaa elokuvat omilta palvelimiltaan joissa on valittavana vanhempia elokuvia kuten myös juuri ilmestyneitä. Vanhempia elokuvia voi katsella Voddlerissa ilmaiseksi jolloin elokuvan alussa näytetään muutama mainos.
Voddler leviää tällä hetkellä kutsujen kautta eli samalla tavalla kuin esim Gmail alussa tai musiikkipuolelta tuttu spotify. Itse olen yhden elokuvan katsonut voddlerin kautta ja yllätyin suuresti videon laadusta. Mutta mitä mieltä olette? Tuhoaako Voddlerin tapaiset palvelut videovuokraamot? Ja mitä sitten vaikka tuhoaisi? Kehitys kehittyy ja laajakaistojen nopeuksien kokoajan noustessa voidaan tämänkin kaltaisia sovelluksia nähdä yhä enemmän ja enemmän. Itse voisin ainakin maksaa jokusen euron jos näkisin jenkkilän sarjat esim päivän viiveellä Suomessa näinkin hyvällä kuvanlaadulla. Tämän kaltaiset palvelut myös tekevät hallaa laittomalle elokuvien ja sarjojen kopioinnille pitkässä juoksussa. Mitä järkeä on ladata leffaa tai sarjaa jos se on heti jaossa (mitä se tällä hetkellä ikävä kyllä ei ole) voddlerissa tai vastaavassa palvelussa?
Ja pidetään tämä ketju vapaana voddler kutsuista? Niille voitte vaikka avata uuden ketjun jonnekin muualle...
- Tinke-80