valmentajalla oli varmasti vaikutusta hommiin, joku voi vaikka ynnätä sarjataulukon post-laten ilmoitus-ajalta.
Ramun ja camin poistot oli karua kamaa, monella tavalla. Uusia ukkoja tuli tilalle ihan liikaakin ja lopulta koko shown rahallinen vaikutuskin on varmaan paaaljon pienempi kuin ramun siirtosumma.. Olen edelleen kannassani, ramu-rahastuksen olisi voinut tehdä kesälläkin ja cami oli isompi osa joukkuetta kuin moni ymmärsikään.
Ennen 15.10. : 12 peliä, 25p, 2,083 ppg
Jälkeen 15.10.: 43 peliä, 47p, 1,093 ppg
Siirtoruletista sinänsä olen eri mieltä. Kuten Barcelona tuossa myöhemmässä viestissä totesikin, niin peluutuksestakin pystyi jo päättelemään, ettei Camille sopivaa roolia löytynyt Laten paletista. Oli molemmille osapuolille varmasti paras ratkaisu siinä vaiheessa. Cami pääsi etuajassa TPS:ään, minne oli tehnyt sopimuksen tulevista kausista varmasti jo aiemmin. Blues puolestaan sai pelimerkkejä hankkia korvaavan pelaajan tilalle, jolle löytyisi rooli joukkueesta.
Ramstedtin tapauksessa vaihtoehtoja ei varmasti juuri ollut. Mahdollisuus siirtyä KHL:n suurimpaan mestarisuosikkiin tutun maajoukkuevalmentajan alaisuuteen ja palkka varmasti nousi merkittävästi. Ei tuollaista tilaisuutta vaan kukaan tervejärkinen jätä käyttämättä. KHL:ssä seurapomojen mielet muuttuvat jatkuvasti. Todennäköisesti juuri Jalonen halusi Ramun SKA:han. Ei ole ja etenkään silloin ollut mitään takeita siitä, että Jalonen ensi kaudella enää SKA:ta valmentaa. Mielestäni tuo oli mahdollisuus, jota Ramstedt ei voinut sivuuttaa. Blues sai todella hyvän korvauksen ja ne rahat varmasti ovat tärkeitä tulevaisuutta ajatellen uusille omistajille. Varmasti olisi painanut takaraivossa Ramulla loppukaudesta, mikäli Blues ei olisi häntä päästänyt lähtemään. Ei selkeän pelillisen liiderin menettäminen automaattisesti mitään romahtamista tarkoita. Sen todistaa hyvin Ässien 29/30 pistettä Dixonin lähdön jälkeen.
Nyholmin, Ståhlhammarin ja Pitkäsen hankinnat olivat myös täysin perusteltuja. Viime kaudella joukkue oli Pelicans-sarjassa niin väsynyt, ettei todellisia paukkuja taistella finaalipaikasta enää löytynyt. Leveyttä loppukaudeksi ehdottomasti tarvittiin. Pitää muistaa, että Nieminen, Aaltonen ja Salmelainen olivat lähtökohtaisesti jo niin pitkään telakalla, ettei heidän varaan voinut loppukaudesta laskea mitään. Lee ja Dravecky olivat varmasti eräänlaisia täsmähankintoja ja jonkinlaista roolia heille oli etukäteen kaavailtu, missä kaikkea ei mitata puhtaasti tehopisteissä. Vesce taas tuli sisään todennäköisesti johtavaan kiekolliseen rooliin.
Ymmärrän siis täysin Miettisen ja Ramstedtin siirrot sekä tämän "siirtoruletin". Mielestäni kaikki siirrot ovat täysin järjellä perusteltavissa. Se on taas täysin eri asia, olivatko sisäänpäin tulleet pelaajat juuri niitä oikeita palasia tähän joukkueeseen. Lopputuloksesta päätellen ainakaan kaikki ehkä eivät olleet. Jokainen voi itse tehdä omat arvionsa siitä, missä mentiin metsään. Jos vaan haluaa, itse en jaksa sen tarkemmin täällä asiaa puida muuten, mutta tuosta siirtoruletista itsestään en usko sen johtuneen. Bluesin johdossa tilanne varmasti käydään läpi tarkasti ja mahdollisista virheistä pyritään oppimaan.