Osuuspankin konttori, elokuu 2012:
"Hei, haluaisin omalta osaltani irtisanoa tilisopimuksen tiliin x jossa on useampi käyttäjä".
- Selvä, allekirjoita tämä ja anna kortti
"Hyvä homma, tässä. Tällä selvä?"
- Tällä selvä.
Puolen vuoden päästä huomasin että verkkopankkiin on tullut viesti, jossa kysellään minun mielipidettäni siihen miten tilillä olevat varat jaetaan. Eli tiliä ei lupauksesta huolimatta silloin puoli vuotta sitten suljettukaan.
Osuuspankin konttori, huhtikuu 2013:
"Hei, haluaisin omalta osaltani irtisanoa kaikki minun ja osuuspankin väliset tilisopimukset"
- Jaa, marssi omaan pankkiisi
"Siis häh? Mihin pankkiin? Haluan irtisanoa tilisopimukseni osuuspankin kanssa"
- Niin, mene johonkin pankkiin missä haluat sitten jatkossa asioida, he voivat irtisanoa tilisopimukset puolestasi valtakirjalla
"Jaahas, no mennään sitten sinne.."
Nordean konttori, huhtikuu 2013:
"Hei, paskapankista ohjattiin tänne kun halusin irtisanoa kaikki mun ja heidän väliset sopimukset"
- Joo, näihin vaan allekirjoitukset ja kortit mulle
Kirje Nordealta, toukokuu 2013:
"Hei, tilisi y on nyt lopetettu. Tili x:ää emme pystyneet lopettamaan koska tilillä on kuulemma useampi käyttäjä"
Osuuspankin konttori, toukokuu 2013:
"Hei, haluaisin omalta osaltani irtisanoa tilisopimuksen tiliin x jossa on useampi käyttäjä"
- Sinun pitää mennä siihen osuuspankkiin jossa tili on avattu
Osuuspankin konttori toisella puolen suomea, heinäkuu 2013:
"Hei, haluaisin irtisanoa tilisopimukseni"
- Siis kaikkiko?
"No yksi niitä vain onkin"
- Annas tilikortti
"No kun palautin sen silloin 11 kk sitten kun ensimmäisen kerran olin tiliä sulkemassa"
- Ei vaan tilikortti?
"Siis palvelukortti?"
- Niin.
- "No kun hävitin senkin kun minulle luvattiin samalla että tili sulkeutuu."
-Onko ajokorttia?
*Ojentaa*
-Joo, täällä on tällainen -69 loppuinen tili missä on 5 euroa. Haluat siis sulkea sen?"
"En, vaan lopettaa oman käyttöoikeuteni siihen, sillähän on muitakin käyttäjiä"
-Ei vaan sinä olet tämän tilin omistaja, -69 loppuinen, 5 euroa
"No milloinkas se tili on perustettu"
-Kaiketi silloin kun olet asiakkaaksi tullut.. *näppäilee pitkään konettaan*
"No eipä sillä väliä, suljetaan joka tapauksessa"
- Eeeeei vaan hetkinen, täällähän onkin muita käyttäjiä, teidän pitää molempien käydä täällä sulkemassa
"No selvä, voisin allekirjoittaa omasta puolestani"
- Ei se onnistu, teidän pitää tulla tänne yhtäaikaa
"Oletko tosissasi"
- Hetki.. *poistuu takahuoneeseen* Joo, varmistin asian, ei onnistu
"No kiitos ellet voi auttaa"
Nykykäsitykseni mukaan tiliehtojen (5v sitten päivättyjen jotka löysin googlella) mukaan minulla on oikeus irtisanoutua tilin käytöstä omalta osaltani, mutta vituttaa silti koko prosessi, toivottavasti pankissa jakavat käsitykseni sopimuksen ehdoista kun huomenna käyn asiaa hoitamassa toivottavasti viimeistä kertaa. Toivottavasti huomisen jälkeen tämä on itkeä vai nauraa ketjun kamaa.