Vitutusketju

  • 10 539 956
  • 56 130

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
I hear you, man! Täsmälleen samanlaiset tunteet. Tulee sellainen olo, että kun tässä poika on useamman kerran tullut pienien ruhjeiden ja huutoitkun kera kotiin, että mitä vittua teen lapselleni? Opetan ottamaan selkäänsä? Itse olen kokenut samaa ja tiedän, että jos lyöt takaisin, niin sitten kyllä reagoidaan ja istutaan opettajan kanssa palavereissa ja syyllinen on löydetty. Tämä opettaja on jo nähty, kun hän ilmoitti toteuttavansa opetusohjelmaa, eikä nämä asiat oikeastaan hänelle kuulu. Ekaluokkalaisten opettaja puhuu näin? Vittu.

Mikäli kyseessä on selvää kiusaamista, kannattaa olla aktiivinen ja vaatia asian selvittämistä. Ota yhteys rehtoriin, kiristä, uhkaile ja lahjo, kyse on sinun lapsesi hyvinvoinnista. Meillä on koulussa selkeät systeemit kiusaamisten selvittämisessä ja uskoisin näin olevan useimmissa koulussa, tästä syystä opettajan suhtautuminen tuntuu erikoiselta.

Ja kyllä minä olen omalle pojalleni antanut luvan vetää turpaan kiusaajia, mikäli tilanne niin vaatii. Ensin tietysti toimitaan koulun ohjeiden mukaisesti, mutta mikäli tämä ei auta, niin sitten toimitaan ohjeiden vastaisesti. Karrikoidusti sanottuna tämän tyyppinen toiminta olisi joskus opettajankin näkökulmasta suotavaa. Moni kiusaaja lopettaisi toimintansa alkuunsa kun ei olisikaan aikuisen suojeluksessa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Mikäli kyseessä on selvää kiusaamista, kannattaa olla aktiivinen ja vaatia asian selvittämistä. Ota yhteys rehtoriin, kiristä, uhkaile ja lahjo, kyse on sinun lapsesi hyvinvoinnista. Meillä on koulussa selkeät systeemit kiusaamisten selvittämisessä ja uskoisin näin olevan useimmissa koulussa, tästä syystä opettajan suhtautuminen tuntuu erikoiselta.

Ja kyllä minä olen omalle pojalleni antanut luvan vetää turpaan kiusaajia, mikäli tilanne niin vaatii. Ensin tietysti toimitaan koulun ohjeiden mukaisesti, mutta mikäli tämä ei auta, niin sitten toimitaan ohjeiden vastaisesti. Karrikoidusti sanottuna tämän tyyppinen toiminta olisi joskus opettajankin näkökulmasta suotavaa. Moni kiusaaja lopettaisi toimintansa alkuunsa kun ei olisikaan aikuisen suojeluksessa.

Niin tuntuu, mutta näin se vaan jossain edelleen menee. Kyllä tässä kaikki tehdään ja aion kyllä tehdä saman mitä Sinner.

Mutta jos kyseessä on tyttö? Siis tämä kiusaaja. Minä en osaa tässäkään asiassa olla sukupuolineutraali, valitettavasti. Se tästä asiasta tekee vielä vittumaisemman.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin tuntuu, mutta näin se vaan jossain edelleen menee. Kyllä tässä kaikki tehdään ja aion kyllä tehdä saman mitä Sinner.

Mutta jos kyseessä on tyttö? Minä en osaa tässäkään asiassa olla sukupuolineutraali, valitettavasti. Se tästä asiasta tekee vielä vittumaisemman.

Kannattaa nyt ensin painostaa koulua ja vaatia koululta kunnon selvitystä tilanteesta. Pyydä tämä kirjallisena, jotta sinulle jää selkeää dokumenttia koulun toiminnasta.

Vilkkaiden poikien kanssa pärjää aina, mutta hankalat tytöt ovat vittumaisia tapauksia.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Aina sama laulu helvetti soikoon. Pitää valittaa, ettei ole fyrkkaa ja sossusta saa liian vähän. Asumistuki ei kata koko vuokraa eikä varsinkaan sähkölaskuun jää rahaa. Ei voi lähteä dokaamaan.
Samat äijät ei edes viitsi hakea töitä. Jos valitsemanne tie on tuo, olkaa edes vittu hiljaa.
Yksi kaverin kaveri meni duuniin ja otti loparit toisena päivänä, kun jäi tunniksi yksin hoitamaan liikettä. Tuli liian monta asiakasta ja alkoi ahdistamaan.
Nyt sitten ollaan karenssilla ja valitetaan, kun rahat ovat finaalissa.
En vain pysty ymmärtämään.
Ja kyse ei ole mistään 12 vuotta opiskelleista ja 3 tutkintoa saavuttaneista jätkistä, vaan toisen asteen koulutuksen käyneistä tyhjäntoimittajista.
Jos koittaa ehdottaa, että mites toi? Ootko katsonut tuota? Eikös tuo olisi ihan jees hommaa siihen asti, että keksii mitä elämällään haluaa tehdä?
"En oo kattonut", "en mä tiiä", "mä haluun tehdä vaan tätä".
Ei pitäisi ehkä vituttaa, mutta vituttaa silti ainainen valitus, kun ei ole rahaa tehdä mitään. Matkustaakin pitäisi.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Heh, huvittava tuo brunon kirjoitus yllä, kun oma vitutukseni liittyy myös rahaan.

Eli siis, vituttaa, kun ei ole rahaa. Käyn 30-35 tuntia viikossa töissä, mutta silti vuokran ja laskujen jälkeen näppiin ei tunnu jäävän juuri mitää. Asun melko kalliilla alueella (Yksiöni vuokra 630e/kk), mutta halvemmalle alueelle muutto ei edes tule kysymykseen, koska silloin joutuisin muuttamaa etäämmälle, ja hankkimaan auton. Lähes kaikki ystäväni sekä vanhempani asuvat tässä lähistöllä, joten asuinpaikka on melko optimaalinen.

Hain asumistukea, mutta kela laski että bruttotuloni ovat juuri siinä rajalla, etten sitä saa. Ahdistaa välillä niin vitusti, kun menee joka liksasta laskuihin ja vuokraan se 850-900e, enkä saa sitä tukea ollenkaan. Olisi kiva käydä vaikka ulkomailla tms, mutta ei oikein ole mahdollisuutta sellaiseen. Vanhempanikin ovat jopa köyhempiä, kuin minä, joten heiltä en voi myöskään juuri minkäännäköistä avustusta tai tukea pyytää tai odottaa. Eli olen käytännössä tyhjän päällä. Sekös vasta ahdistaa, joka päivä tulee jossain vaiheessa mietittyä tätä perkeleen kitkuttelua.

Olen tässä nyt kulkenut pyörällä töihin, kun työmatka on noin 5 kilometriä. Siinä säästää bussikortin hinnan kuukausittain, eli 50e. Sunnuntaina tullessani kaupasta kotiin huomasin, että pyörä oli sitten pöllitty sisäpihan pyörätelineestä. Olin jo valmiiksi huonolla tuulella, kun olin sattunut tilille vilkaisemaan, niin tämäkös vasta räjäytti pankin. Meni vitutus jo niin yli, että tuli jo melko turta olo. Kotivakuutukseenhan se pyörä menee, ja saan varmaan vakuutusyhtiöstä sen verran rahaa takaisin, että saan fillarin hankittua. Kuitenkin se pyörän etsimisen ja hankkimisen vaiva vituttaa jo valmiiksi, kun tuo pyörä oli minulle juuri sopiva. Olin siihen juuri renkaankin vaihduttanut.

Toivon, että näen jonku nistin pyöräilemässä tuossa kadulla pyörälläni, niin pääsisin hieman avokämmenellä taputtelemaan selkään, että hyvin tehty. Seuraava neula, mistä tämä nisti pääsisi nauttimaan, olisi sairaalan tiputuksessa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heh, huvittava tuo brunon kirjoitus yllä, kun oma vitutukseni liittyy myös rahaan.....

.... halvemmalle alueelle muutto ei edes tule kysymykseen...
.... menee joka liksasta laskuihin ja vuokraan se 850-900e, enkä saa sitä tukea ollenkaan.....

No johan on vittu ettei tukea tule. Minua vituttaa kaikki jotka saavat tukea ilman pakottavaa tarvetta. Sinä nyt et sitä ainakaan tarvitse.

Itsellä menee jotain 2500 kuussa asumiskuluihin ja laskuihin, eikä kukaan tue pennilläkään, mutta en itke muita niitä maksamaan kun olen itse noin päättänyt asiani hoitaa ja asuntoni sekä asuinpaikkani valinnut. Tuolla rahalla ei edes makseta vielä autoa eikä siivoojaa .... perkele.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Eli siis, vituttaa, kun ei ole rahaa. Käyn 30-35 tuntia viikossa töissä, mutta silti vuokran ja laskujen jälkeen näppiin ei tunnu jäävän juuri mitää.

Niin, oma pointtinihan oli se lorviminen. Itsekin käyn töissä ja paljon, eikä sitä rahaa liikaa käteen koskaan jää.
Se on mielestäni oikein vitutettu, jos valittaa rahan puutteesta, vaikka paiskoo töitä.
Se on väärin vitutettu, jos lorvii ja sitten vituttaa, kun tuista ei jää mitään ylimääräistä käteen.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Se on mielestäni oikein vitutettu, jos valittaa rahan puutteesta, vaikka paiskoo töitä.
Se on väärin vitutettu, jos lorvii ja sitten vituttaa, kun tuista ei jää mitään ylimääräistä käteen.

Eri asia sit onko oikeasti jotain turhia menoja mistä pystyis säästämään. Elämä vaan on sellasta et kaikilla aloilla palkat ei ole sellaisia et töitä paiskimalla pystyis myös tuhlaamaan rahaa ihan miten lystää. Filatovin 850-900€:n menot tuntuu aika kovilta yksin asuvalle ihmiselle, varsinkin jos ei kerran ole edes autoa tai bussikorttia mihin rahaa menis.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Eri asia sit onko oikeasti jotain turhia menoja mistä pystyis säästämään. Elämä vaan on sellasta et kaikilla aloilla palkat ei ole sellaisia et töitä paiskimalla pystyis myös tuhlaamaan rahaa ihan miten lystää. Filatovin 850-900€:n menot tuntuu aika kovilta yksin asuvalle ihmiselle, varsinkin jos ei kerran ole edes autoa tai bussikorttia mihin rahaa menis.

Totta kai pitää tarkastella sitäkin, voiko menoja jostain karsia vai ei ja iso osa työpaikoistakin on sellaisia, ettei rahaa voi syytää miten haluaa ja mihin vain.
En sen enempää puutu Filatovin tapaukseen, koska se ei minulle millään tavalla kuulu, mutta arvostan ainakin sitä, että töitä tehdään.
Minua vitutti vain ainainen valitus siitä, ettei fyrkat riitä edes vuokraan, jos elää vain siivellä ja räkii himassa kattoon papereita täytellen.
Kyse ei siis todellakaan ole siitä, etteikö töitä olisi tarjolla, ei vain vittu satu kiinnostaa tehdä rahojensa eteen jotakin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Mutta jos kyseessä on tyttö? Siis tämä kiusaaja. Minä en osaa tässäkään asiassa olla sukupuolineutraali, valitettavasti. Se tästä asiasta tekee vielä vittumaisemman.

Ihan sama vaikka kiusaaja olisi sininen kameli. Ketään ei saa kiusta sukupuoleen tai ikään katsomatta. Onko lapsenne koulussa käytössä KiVa-ohjelma (oletko käynyt katsomassa koulun kotisivuilta)? Jos ja kun koulun opetussuunitelman perusteista löytyy maininta KiVa-koulusta tai kiusaamisen vastaisesta ohjelmasta, niin koulu on velvoitettu puuttumaan asiaan. Luki tai ei, niin jokaisella on oikeus turvalliseen koulupäivään. Rehtori kantaa viime kädessä vastuun. Kehotan siis kääntymään rehtorin puoleen tai tuomaan asian OHR:n tietoon. Jokaisella opetajalla on velvollisuus puuttua kiusamistapauksiin. On hyvin ikävää, että osa opettajista ei tee mitään näille asioille. Meitä on valitettavasti moneksi. Jos rehtori ei halua puuttua kiusaamiseen, niin ota yhteyttä vaikka sivistyslautakuntaan/sivistystoimenjohtajaan/sivistysjohtajaan. Älä kirjoita yleisönosastoon/pyydä toimittajaa tekemään tästä kiusaamistapauksesta lehtijuttua. Koulu ei voi kommentoida näitä asioita julkisuudessa. Oletko ollut yhteydessä kiusaajan/kiusaajien huoltajiin? Tätäkin voisi yrittää tehdä. Säilytä kaikki dokumentit.

Jos tuo yllä oleva ei johda toimenpiteisiin kiusaamisen lopettamiseksi, niin voit kannella paikalliseen aluehallintovirastoon koulun toiminnasta.

Lisää voit kysyä vaikka yv:llä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko "oikeus" vituttaa siinä kohtaan, kun opiskelee ja rahat ei meinaa edes siihen syömiseen riittää. Vaikka vielä asunkin vanhempien luona, mutta he eivät muuta minulle maksa, kuin osuuteni vuokrasta/sähköstä ja tasan tarkkaan 20euroon asti puhelinlaskun. Itse joudun sitten osallistumaan ruokaostoksiin etc. Minusta on aivan helvetin kohtuutonta esimerksi oppilaitokseni vaatia meiltä heti alusta alkaen paria kirjaa joiden hinnat pomppii 70-100 eurossa. Ostat nuo ja syöt loppukuun omia kenkiä? En myöskään ole valittanut, kun raha ei riitä dokaamiseen aina.

Eniten vituttaa opettajien oletus, että meillä ei muuta elämää ole kuin koulu. Esimerkkinä otan tämän viikon. Tämä oli toinen päivä putkeen, kun koulusta pääsi viideltä. Siitä sitten kotiin niin kello onkin reippaasti yli kuusi. Tästä sitten "läksyjen" pariin, mitä satelee aivan jokaisesta aineesta tuhottamasti. Tämän jälkeen voikin tyytyväisenä syödä iltapalan ja mennä nukkumaan ja huomenna on tiedossa yhtäpitkä päivä. Turha tulla sanomaan, että "itse olet opiskelusi valinnut". Tiedän kyllä mihin ryhtysin, kun tuonne hain, mutta kait minua saa se välillä vituttaa.
 

tutzba

Jäsen
Minusta on aivan helvetin kohtuutonta esimerksi oppilaitokseni vaatia meiltä heti alusta alkaen paria kirjaa joiden hinnat pomppii 70-100 eurossa. Ostat nuo ja syöt loppukuun omia kenkiä? En myöskään ole valittanut, kun raha ei riitä dokaamiseen aina.

Kirjastosta saa lainattua kyseiset opukset, ne voi ostaa kavereiden kanssa puoliksi, netistä löytää käytettyjä, tuossa kolme vinkkiä. Tämä ei mitään vittuilua vaan opiskelijana olen todennut nuo hyvinkin toimiviksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko "oikeus" vituttaa siinä kohtaan, kun opiskelee ja rahat ei meinaa edes siihen syömiseen riittää.....

Saat opintotukea about 800 euroa kuukaudessa. Saat opiskella ilman erillistä maksua ja saat vielä rahaa lainan takausta päälle. Mikä on sun ongelma, muu kun se, että haluaisit muiden maksavan kulusi ja dokaamisesi? Jos ei opiskelu kiinnosta, mene töihin.
 

J.Petke

Jäsen
Näin on, ottakaa lainaa. Se on helvetin terveellistä.

Jos vaan pystyy sinnittelemään ilman lainaa niin tietenkin se kannattaa tehdä. En ymmärrä näitä ketkä aina ja jatkuvasti arvostelevat opiskelijoita ja heidän rahojaan. Kyllä sitä itsekin on tullut sinniteltyä hyvin pienellä rahalla vaikka lainaakin otin ja en ryypännyt rahojani. Kirjat monesti jätin ostamatta (tosin vain AMK) tai sitten lainasin ne kirjastosta tai kopioin jonkun muun kirjasta pientä korvausta vastaan.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Jos tuo yllä oleva ei johda toimenpiteisiin kiusaamisen lopettamiseksi, niin voit kannella paikalliseen aluehallintovirastoon koulun toiminnasta.

Joo, kyllä nuo luettelemasi toimet tuttuja on. Mutta vastasin tuohon TosiFanin itsepuolustuskommenttiin. Että jos poika lyö, niin jossain kohtaa on oikeutettua pistää hanttiin. Tyttöjen kohdalla näin ei voi tehdä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saat opintotukea about 800 euroa kuukaudessa. Saat opiskella ilman erillistä maksua ja saat vielä rahaa lainan takausta päälle. Mikä on sun ongelma, muu kun se, että haluaisit muiden maksavan kulusi ja dokaamisesi? Jos ei opiskelu kiinnosta, mene töihin.

Onko sinulla kenties luetunymmärtämisessä jotain ongelmia? Olet luultavammin lukenut sanat opiskelu ja dokaaminen tekstistäni. Minähän en tuollaisia summia kuukaudessa saa. Maksimissaan saan 450e/kk, johon kuuluu jo se laina. Et näköjään lukenut siis, että asun vanhempien luona vielä. Lainaa en ota, muuta kuin hätähätätilanteessa. Eli käteen jää 150e/kk, josta 30€ bussikorttiin, 50€ kouluruokailuihin. Sitten pitäisi kirjoja, vihkoja sun muuta ostaa silloin tällöin niin eipä siinä pari kymppiä enempää jää kuukaudessa käteen oikeasti. Dokaamisesta sanoin jo, että en siitä valita/vingu, kun en juomaan pääse rahatilanteen vuoksi. Olen sitten vaikka selvinpäin bileissä tai kotona. Töihin joo tietenkin. Missä välissä vain? Tuskin monikaan ottaa töihin sellaista, joka tietää varmaksi lukujärjestyksenä vasta viikkoa aikaisemmin ja on suurimmaksi osaksi vasta viiden jälkeen käytettävissä. Sanoin myös, että tiedän mihin olen itseni pistänyt ja sanoin hyvin selvästi, että välillä saa kait luvan vituttaa. Kysynkin sinulta, että mikä vittu sinun ongelmasi on?

EDIT: Jussi_j opintoLAINA ei ole sama kuin opintoTUKI. Lainan joudut maksaan takaisin jossain vaiheessa elämää. Kun näyttää ettet tätäkään ymmärrä
 

J.Petke

Jäsen
Onko sinulla kenties luetunymmärtämisessä jotain ongelmia? Olet luultavammin lukenut sanat opiskelu ja dokaaminen tekstistäni. Minähän en tuollaisia summia kuukaudessa saa. Maksimissaan saan 450e/kk, johon kuuluu jo se laina.

Otat nyt vaan sitä lainaa. Kaikki laina pankista mitä irtoaa, se on kuin rahaa laittaisi omaan taskuun. Ihan vaan sen takiahan sitä verojakin maksetaan, että toiset voivat opiskella velaksi.

Siinä voisi olla ihan ideaa, että tuo tuki sidottaisiin siten, että esim. Helsinki ja Rovaniemi eivät olisi niin eri arvoisessa asemassa opiskelijoiden asumisen suhteen. Minä maksoin vuokraa niin, että tukien (SISÄLTÄEN LAINAN) ja pienet tulot töistä, elämiseen jäi n.350€ kuussa mistä piti sitten kattaa kaikki kulut esim lainan korot, sähkö, netti, puhelin, ruoka, koulukirjat, koulumatkat. Eli ihan puhtaasti ruokaan, koulukirjoihin ja "huvituksiin" jäi n. 200€ kuussa. Tämä siis niin, että kävin jopa tekemässä hieman töitä. Tuolla summalla pärjäsin joten kuten mutta kun ei aika/jaksaminen riitä töihin niin ei mikään ihme jos opiskelut kestävät ja raha on perkeleen tiukassa. Ja se jos joku vituttaa ihan oikeutetusti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös