Vitutusketju

  • 10 562 497
  • 56 143

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
KooPee kirjoitti:
Opintotuki kulutettu loppuun mutta vielä muutama kuukausi olisi loppusuorasta jäljellä. Vituttaa kun on persaukinen ja jostain pitäisi taikoa rahaa kahden kuukauden vuokraan. Pitää mennä Kelasta anomaan yleistä asumistukea, vittu.

Jos on vaan muutama kuukaus koulua jäljellä,niin et oo sitte ajatellu töihin menemistä?


Mitän tän nyt nätisti sanois?Harmittaa tommonen kitinä,ja joo joo on ne lopputyöt ja kaikki.Eihän sitä jouda.


Niin,vaikka KELAsta saman rahan saa tekemättä mitään.....
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KooPee kirjoitti:
Opintotuki kulutettu loppuun mutta vielä muutama kuukausi olisi loppusuorasta jäljellä. Vituttaa kun on persaukinen ja jostain pitäisi taikoa rahaa kahden kuukauden vuokraan. Pitää mennä Kelasta anomaan yleistä asumistukea, vittu.
Sossu, jos laiskottaa. Töihin, jos haluat päästä työelämään kiinni jo ennen valmistumista.
 

KooPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
jani#31 kirjoitti:
Jos on vaan muutama kuukaus koulua jäljellä,niin et oo sitte ajatellu töihin menemistä?


Mitän tän nyt nätisti sanois?Harmittaa tommonen kitinä,ja joo joo on ne lopputyöt ja kaikki.Eihän sitä jouda.


Niin,vaikka KELAsta saman rahan saa tekemättä mitään.....
Lopputyön tekeminen todellakin vie kaiken ajan seuraavilta kahdelta kuukaudelta joten töiden tekeminen on ehdottomasti pois suljettu. Työt alkaa 1.5 joten sitä ennen valtio sais järjestää mulle rahaa. Vitutuksen syvyyttä lisää se että olen joutunut aikanaan maksaman takaisin opintotukia ja silti minulta syötiin pois opintotukikuukausia.
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pelirangaistus kirjoitti:
Tämä niin ihana instituutti muisti meikäpoikaa tänään 1445€ opintotuen takaisin perinnällä vuoden 2005 touko-huhti-ja maaliskuulta. Kiitos tästä mukavasta maanantain ilouutisesta

Sama.. Vaikka summa olikin paljon pienempi (370e).
Kummastuttaa suuresti se, että sain opiskeluaikana 160 e asumistukea ja opintotukea eli paljon vähemmän kuin muut. Silti samat tulorajat pätevät. Jei voi Jymmärtää..
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Minulla menee nyt sen verran hyvin, että vitutuksen aihe on varsin vähäpätöinen. Sanotaan pikemminkin, että hiukkasen ärsyttävät tai ihmetyttävät Jatkoajassa olevat keskusteluketjut joiden aiheena on luetella jotain. Esimerkiksi ketjut parhaista biiseistä, kirjoista, elokuvista, videoista, omasta ruumiinrakenteesta, mitä kuuntelee juuri nyt jne. Lukeeko kukaan edellisiä viestejä? Tuntuu, että tärkeintä on päästä kirjoittamaan ne omat suosikit ja tiedot. Ketjuissa on satoja viestejä, joissa toistuvat samat gibaleet ja leffat, ja lauseet "olen 185 cm pitkä...". Ei ketään oikeasti kiinnosta, mitä joku nimimerkki diggaa tai onko hän pitkä vai lyhyt. Turhaa puuhaa. Ei edistä kansantaloutta.
 
Kelan toiminta vituttaa täälläkin. Kelan tukema työelämänvalmennus loppui yli kuukausi sitten. Sen jälkeen eivät ole lähettäneet uutta lappusta, mihin siis raapustetaan se työtön litania. Työkkärissä olen kuitenkin käynyt samantien kun tuo harjoittelu loppui. Kela kyllä lähetti sen lapun missä ilmoitti maksaneen päivärahan ja siihen korotuksen kun olin harjoittelussa. Siinä vaan ei tullut uutta lappusta. Sitä on kaiken hyvän lisäksi ollut pari viikkoa täällä jossain hevonvitunkorvessa, ettei ole edes päässyt käymään siellä kelalla. No onneksi täällä hevonvitunkorvessa ei myöskään tarvitse itse kustantaa mitään, kuuluu luontaisetuihin kun pentuja vahtii. Mikä alkaa myöskin vituttamaan. Eikö meidän äiti todellakaan ole opettanut noille pikkuveljille yhtään mitään? Tiedän että ne on yhtä toivottomia tapauksia vaikka äiti täällä olisikin. Onneksi se tulee huomenna takaisin. Vittu miksei se ollut sellainen kun itse olin pieni? No toisaalta ihan hyvä, muuten olisin aika toivoton tapaus. Siis vieläkin enemmän...
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
pikkukatti kirjoitti:
Sitä on kaiken hyvän lisäksi ollut pari viikkoa täällä jossain hevonvitunkorvessa, ettei ole edes päässyt käymään siellä kelalla.

Niksinurkka: Kelalle voi myös soittaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minä jouduin muutama vuosi sitten tappelemaan koko ajan tuon opiskeluajan tienaamisen kanssa... eli kuinka paljon niitä töitä voi tehdä, että opintotukea saa myös.

Täytyy kyllä sanoa, että vitutus oli todellakin katossa niitä rajoja laskiessa. Jos opiskeluaika ei työtä tehdessä oleellisesti veny, niin mitä vitun väliä sillä palkkamäärällä on siinä vaiheessa. Verojahan joka sentistä maksettiin valtiolle, joten saahan ne siinä muodossa maksettuja opintorahoja koko ajan takasinpäin.

Täysin eriasia olisi se, että nimenomaan suuren työmäärän takia opiskeluaika venyy kohtuuttomiin, ja silloin ymmärrän tuon raharajan kyttäämisen täysin. Tähän asiaan olisi helppo ratkaisu: opintoviikkojen tarkempi tarkistus säännöllisin väliajoin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänä aamuna ilmoittivat, että polvileikkaukseni onkin viikkoa myöhemmin kuin oli tarkoitus, eli taas viikko lisää turhautumisen täyteistä odottelua. Muutenkin tullut tuskastuttua erinäisten lekureiden mokailuihin ja ylimieliseen pompotteluun. Kaiken lisäksi polven todelliset vauriot selviävät kuulemma vasta leikkauksen aikana. Näillä näkymin vain nivelkierukka tähystetään, mutta sekin on mahdollista, että eturistiside on revennyt, mikä tietäisi sitten jo ihan eri tason toipumisaikaa. Epätietoisuus on todella perseestä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
douppi kirjoitti:
Minä jouduin muutama vuosi sitten tappelemaan koko ajan tuon opiskeluajan tienaamisen kanssa... eli kuinka paljon niitä töitä voi tehdä, että opintotukea saa myös.

Täytyy kyllä sanoa, että vitutus oli todellakin katossa niitä rajoja laskiessa.

Miksi ihmeessä et kieltäytynyt tuista useammalta kuukaudelta tai kokonaan, jos se kerta niin paljon vitutti laskea niitä rajoja? Silloin olisit saanut tehdä töitä niin paljon kuin olisit jaksanut.

Että silleen...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
wilco kirjoitti:
Miksi ihmeessä et kieltäytynyt tuista useammalta kuukaudelta tai kokonaan, jos se kerta niin paljon vitutti laskea niitä rajoja? Silloin olisit saanut tehdä töitä niin paljon kuin olisit jaksanut.

Että silleen...

No niinhän minä juuri teinkin.

Tässä on silti yksi (ei niin pienikään) epäkohta suomessa, ja se myönnettiin lopulta myös kelassa... pitkin hampain kylläkin.

Eli silloin kun opiskeluaika ei veny töiden takia, niin kenenkään ei pitäisi puuttua tienesteihin, kuten hetki sitten kirjoitin.

Sitten vittu vielä jaksetaan kitistä siitä, että tehdään pimeetä duunia! No miksiköhän tehdään??? Itse sitä en tehnyt, mutta ymmärrän aivan täysin opiskelijoita, jotka tekevät.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Vituttaa tää opiskelijoiden jatkuva kitinä. Jos käytte duunissa, niin jättäkää ne opintorahat nostamatta. Ei tarvitse laskeskella kuinka paljon voi tienata.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Alamummo kirjoitti:
Vituttaa tää opiskelijoiden jatkuva kitinä. Jos käytte duunissa, niin jättäkää ne opintorahat nostamatta. Ei tarvitse laskeskella kuinka paljon voi tienata.
Jos minua tarkoitat, niin luetaan niitä viestejä...
En ole ollut opiskelija vähään aikaan. Kommentoin asiasta, koska tiedän vitutuksen monen vuoden kokemuksella.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
douppi kirjoitti:
Jos minua tarkoitat, niin luetaan niitä viestejä...
En ole ollut opiskelija vähään aikaan. Kommentoin asiasta, koska tiedän vitutuksen monen vuoden kokemuksella.

Luepa itse, kirjoitin opiskelijoiden eli kyseessä on ihan yleisvitutus, joka ei kohdistu sen kummemmin yksittäiseen kirjoittajaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Alamummo kirjoitti:
Luepa itse, kirjoitin opiskelijoiden eli kyseessä on ihan yleisvitutus, joka ei kohdistu sen kummemmin yksittäiseen kirjoittajaan.
asia kunnossa
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä monien opiskelijoiden vitutuksen ymmärtää jotka joutuvat tukia takaisin makselemaan. Jotenkin tulee semmonen fiilis että työnteosta tavallaan "rangaistaan" opiskeluaikana vaikkakin systeemin pitäis olla tiedossa.
 
Troy kirjoitti:
Niksinurkka: Kelalle voi myös soittaa.
Toimiiko täällä puhelinkin? Tai vastaako siellä kukaan... Ja lisäksi paperit on sitten kotona. Eikä ole oikeesti jaksanut ajatella edes tuota. Kun rahallisesti ei ole kiire. Hoidettavana kahden pikkuveljen asiat. Lisäksi isoveljeäkin nähtävästi pitää vahtia. Sulki uunin luukun liian aikaisin ja kiva käry kämpässä. Se toki on jo alkanut hälvetä, mutta sisällä nyt pirun kylmä kun piti tuuletella. Niin ja helvetilliset vatsakivut taas kiusana.
 

scholl

Jäsen
Ihmettelen hieman, että onko opiskelun luonne muuttunut. Itse aloitin opiskelut lama-aikana ja silloin oli tapana opiskella koko päivä. Iltamyöhällä lähdettiin viimeisiltä luennoilta pois. Jos oli luppoaikaa niin jauhettiin skeidaa cafeteriassa, luettiin kirjastossa tai tehtiin caseja sen ajan 286 tietokoneilla. En tiedä olisiko silloin työpaikkoja edes pahemmin ollut tarjolla, mutta ei kellään tullut edes mieleen hakea niitä. Kun tuli kesäloma niin mentiin aamuisin esim. golfkentille tai harrastettiin muuta urheilua tai matkustettiin jonnekin. Ei silloin ollut työnteko keskeisenä elämässä. Se tuli vasta opiskelujen jälkeen.

Toki ymmärrän vitutuksen osittain, mutten täysin. Joku rajahan pitää olla, koska jos tekee yltiöpäisesti töitä niin silloin ei joko ehdi keskittyä opintoihin tai tulee toimeen niin hyvin, ettei tuelle ole tarvetta. Toki järjestelmässä on se virhe, ettei oteta huomioon pk-seudun selvästi korkeampaa kustannustasoa.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Jaahas, luin tätä ketjua eilen ja aamulla menin katsomaan postin... Tiedän, että omat tulot on näiltä osin kunnossa niin 2005 kuin 2006 vuodeltakin, mutta YLLÄTYS YLLÄTYS... Tyttökaverihan se on saanut taas kustua omat asiansa niin lahjakkaasti. Ensin makseltiin tekstivippejä takaisin ja nyt näköjään nopeiden laskujen mukaan opintotuen tulorajat ylittyivät vuodelta 2005 parilla kolmella sadalla eurolla. Unbefuckinglievable! Ja on jaksanut vielä rutkuttaa, että minä tienaisin paremmin... VITTU, että korpeaa nämä raha-asiat, kun niitä ei osata hoitaa!
 

Cube

Jäsen
scholl kirjoitti:
Kun tuli kesäloma niin mentiin aamuisin esim. golfkentille tai harrastettiin muuta urheilua tai matkustettiin jonnekin. Ei silloin ollut työnteko keskeisenä elämässä. Se tuli vasta opiskelujen jälkeen.
Millä rahoilla oikein matkustelit, jos et kerran duunia tehnyt?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ainoa asia mikä on väärin tuossa opintotukien palautuksessa on se, että sen joutuu maksamaan takaisin bruttona. Toki rahat saa sitten vuoden lopulla veronpalautuksena mutta voi tehdä tiukkaa maksaa vajaa kolmekymppiä per takaisinperitty kuukausi takaisin "ylimääräisenä." Kaverini joutuu palauttamaan täydet tuet asumislisineen kuudelta kuukaudelta ja on suht kusessa asian kanssa mutenkin. Vajaa 180 euroa on täysipäiväiselle opiskelijalle iso raha. Luulisi, että saisivat jotenkin muuten sumplittua tuon, kun kuitenkin 15% ottavat korkoa rahalle.

Toki täysin oma vika koko setti ja kyllähän niitä rahoja on vaatekaapissa ja juotu kurkusta alas.

Käsittääkseni Kela tosin joustaa maksuajoissa kunhan vain sen vastineen sinne laittaa 30 päivän kuluessa.

Editoidaan vielä: Tulorajan toleranssi on tasan 170 euroa. Eli sen verran voit tienata tulorajan yli, etkä joudu palauttamaan mitään. Tämän tiedän mm siitä että minä en saanut tuota Kelan kirjettä ja tienasin kymmenellä tukikuukaudella 8238€ vuonna 2005. Tämä oli toki työnantajan kanssa yhdessä laskettu.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kaksi viikkoa aikaa muuttaa nykyisestä asunnosta pois (menin myymään), eikä uudesta osoiteesta ole vieläkään minkään valtakunnan tietoa. Kyllä se menis, jos ois poikamies, vaan kun noita tenaviakin on kaksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin äsken hiihtämässä ja nyt tekis helvetisti mieli olutta eikä yhtään löydy kaapista. Lähin kauppa on Kauniaisissa johon on 2km. Kyllä vituttaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
Ihmettelen hieman, että onko opiskelun luonne muuttunut. Itse aloitin opiskelut lama-aikana ja silloin oli tapana opiskella koko päivä. Iltamyöhällä lähdettiin viimeisiltä luennoilta pois. Jos oli luppoaikaa niin jauhettiin skeidaa cafeteriassa, luettiin kirjastossa tai tehtiin caseja sen ajan 286 tietokoneilla. En tiedä olisiko silloin työpaikkoja edes pahemmin ollut tarjolla, mutta ei kellään tullut edes mieleen hakea niitä. Kun tuli kesäloma niin mentiin aamuisin esim. golfkentille tai harrastettiin muuta urheilua tai matkustettiin jonnekin. Ei silloin ollut työnteko keskeisenä elämässä. Se tuli vasta opiskelujen jälkeen.

Toki ymmärrän vitutuksen osittain, mutten täysin. Joku rajahan pitää olla, koska jos tekee yltiöpäisesti töitä niin silloin ei joko ehdi keskittyä opintoihin tai tulee toimeen niin hyvin, ettei tuelle ole tarvetta. Toki järjestelmässä on se virhe, ettei oteta huomioon pk-seudun selvästi korkeampaa kustannustasoa.

Itse ajelen viikonloppuisin taksia ja sillä tienaa sen verran, että Kela kuitenkin rajoittaa suuresti. Periaatteessa voisi tehdä 3vuoro kk:ssa jos haluaisi vastaanottaa täydet tuet, joten kyllä Schollin tutut porvarikansanedustajat voisivat myös nostaa sitä tulorajaa vaikka 6000eurolla...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös