Viestin lähetti Pullamössö
Eikö jalkapallossa lauota rankkareita?
Rankkareita kyllä, muttei rangaistuslaukauksia. Sinun mielestäsi jalkapalloon voi sopia mikä sana tahansa, mutta todellisuudessa "rangaistuslaukaus" ei ole jalkapalloon kuuluva termi.
Kyllähän tuo "keskeen" sana on ollut käytössä lähes kaikilla selostajilla. HooPeellä ja Tapio Suomisellakin.
Tätähän minä tottakai tarkoitinkin, kun puhuin termeistä, jotka pistävät _näissäkin kisoissa_ vituttamaan. "Keskeen" -sanaan siis todellakin käyttävät niin Hänninen kuin Suominenkin, nykyään useat kommentaattoritkin, kuten Mixu Paatelainen. Pointtini oli kuitenkin se, ettei vielä esim. vuoden 1998 MM-kisoissa - eikä pahemmin kaksi vuotta myöhemmin EM-turnauksessakaan - termiä taidettu juuri käyttää. Toki voi olla, että legendaarinen Juha Jokinen on termin keksinyt jo 80-luvulla, mutta vakituiseen käyttöön se on iskoistunut vasta tällä vuosituhannella.
Sana tarkoittaa keskelle mutta ei täysin sanatarkasti
Tämän jopa minä tajuan. Tarkoituksenani ei siis ollut kysyä, "mitä selostajien viljelemä ´keskeen` tarkoittaa?". Pointtinani oli se, ettei se tarkoita ainakaan "keskelle", kuten pitäisi, kun sitä kerran käytetään. Siksi mikään "sivummalle" -vertaus tms. ei ole tähän sopiva.
Esim. Maailmanluokan pelaajana pelaajaa kuvataan loistavaksi, eli maailmanlaajuisesti huippuna, Maailmanluokan pelaajana.
Tämänkin minä tajuan. Mihin kuitenkin jo itsekin viittasit, "maailmanluokka" on termi, joka ei "keskeen" -sanan tavoin tarkoita sitä, mitä sillä yritetään sanoa. Sellainen pistää aina vituttamaan.
Typerän sanan alkuperästä en toki ole varma, mutta ainakin itse kiinnitin huomiota siihen ensimmäiseksi Juhani Tammisen suusta tulevana. Se saattoi toki osittain johtua siitä, kun Tami puhuu muutenkin niin tyhmiä, että kaikessa typerässä häneen sitten tulee kiinnitettyäkin huomiota.
Joka tapauksessa, olipa kenen "lanseerama" sana tahansa, niin olisi saanut jäädä keksimättä!