Vitutusketju

  • 10 589 941
  • 56 164

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Snakster
Tämä Nestlen laajempi vastustus juontaa juurensa firman taannoiseen afrikassa toteutettuun äidinmaidonkorvike kampanjaan, jonka seurauksena joitain kymmeniä tuhansia lapsia kuoli. Nestlehän valisti äitejä, että rintamaidolla ei lapsi kasva, vaan Nestle jauheesta valmistettua korviketta sen olla pitää. Samalla jakoivat tolkuttoman määrän ilmaisia näytteitä, jotka likaiseen veteen sekoitettuna tekivät tuhoisaa jälkeä vastasyntyneiden keskuudessa.
Yllä mainittu pitää vain puolittain paikkansa. Nestle todellakin toteutti kyseisen kamppanjan, mutta traagiset seuraukset johtuivat lähinnä siitä että tätä äidinmaidonkorvike-jauhetta laimennettiin köyhyyden takia liikaa ja vastasyntyneet kuolivat aliravitsemukseen.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Kapo00
Yllä mainittu pitää vain puolittain paikkansa. Nestle todellakin toteutti kyseisen kamppanjan, mutta traagiset seuraukset johtuivat lähinnä siitä että tätä äidinmaidonkorvike-jauhetta laimennettiin köyhyyden takia liikaa ja vastasyntyneet kuolivat aliravitsemukseen.
Ei lähinnä siitä, vaan myös siitä. Vissi ero.
 

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
Nyt - taas - vituttaa Juha Junno. Ainahan se on tiedetty että sillä miehellä on tyylitaju täysin kateissa, vaan jaksaa se herra "kato hei, ota lippis hei, kato hei" yllättää.
Mies menee antamaan Kärppien promotilaisuudessa maalaisliittolaiselle piäministeri Vanhaselle Kärppien pelipaidan Vanhasen nimellä ja numerolla 10. Numerohan on se ainoa joka on Kärppien toimesta jäädytetty (R. Ruotsalainen). Toisaalta, en ole vitutukseni kanssa yksin. Näyttää tuo vituttavan Reksaakin. Kertoi lehdessä "hieman ihmetelleensä, miksi ne noin meni tekemään"... No, siinähän ne menee varmaan Reksalla niiden muiden ihmettelyiden joukossa. Kuten mihin katosivat tänä keväänä ne tulevaisuudenlupaukset ja suunnitelmat kun Reksaa Kärppien kakkoseksi aikoinaan houkuteltiin.
Aikoinaan, kun Reksan paita nostettiin Raksilan ladon kattoon, ihmetytti se, että miksi jäädytetty paita oli sen vuoden pääsponsorin (Nesteen) väreissä, eikä seuran. Mitä noin yleisesti ottaen saattaisi olettaa. Ajateltiin silloin vaan, että tuo on tuota Junnoa taas, mutta kai se oppii. Ei näytä oppivan.
Painuis JJ stana takaisin sinne fidduun mistä on tullutkin; Kuopioon, Raumalle, Haapavedelle jne. Kunhan vaan lähtee.
Kyl maar mää oo nii ylpee tästä oululaisesta kiakkokulttuurista.

Jopa helpotti.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Maple Leaf
Vituttaa, kun yksilön mahdollisuuksia vaikuttaa oman elämänsä arvovalintoihin väheksytään.

Jep, boikotointikeskustelu on mielenkiintoista.

Ei se välttämättä muuta asioita mihinkään suuntaan että ostanko minä jonkun nestlen tuotteita vai en.

Aivan yhtä oikein on ajatella että asiat eivät muutu yhtään mihinkään suuntaan riippumatta siitä että äänestänkö minä vaaleissa vai en.

Molemmat ovat silkkaa faktaa, mutta täysin perseestä.

Jokainen ostopäätös on yhtälailla äänestämistä samalla tavalla kuin vaalihuoneistossa vierailu silloin tällöin.

Aivan samalla logiikalla kuin voisin harrastaa mistään piittaamatonta kuluttamista, voisin äänestää kaikissa vaaleissa jotain 'kansallissosialisteja' koska: ei se yksi ääni asioita mihinkään suuntaan liikauta.

Maailmassa on kaikenlaista paskaa eikä se paska mihinkään poistu syön minä mitä jäätelöä hyvänsä. Siltikään minun ei tarvitse osallistua ihan mihin tahansa irvokkuuden harjoittamiseen, joista joku Nestle, USA:n nykyisen ulkopolittiikan ohella, lienee niitä kaikkein mustavalkoisimpia esimerkkejä.

Yleensäkään mikään asia ei muutu napista kääntämällä yhden ihmisen toimesta. Silti esim aivan jokaisella kulutuspäätöksellä on oma pieni merkityksensä, jos ei muuta niin tietääpähän ainakin ettei itse osallistu kovin suorasti ihmisten tyylipuhtaaseen ryöstämiseen ja murhaamiseen jonkin itselleen täysin merkityksettömän tahon taloudellisten etujen vuoksi.

Vituttaa kun ihmiset ajattelee ettei millään ole mitään väliä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihmettelen vähän tätä boikotoinnin kritisoimista ja kommentoimista tyyliin, että "tottakai jokainen saa boikotoida mitä haluaa, mutta miksi siitä pitää meteliä pitää" (lainaus ei ole suora lainaus keneltäkään). Parempihan on nimenomaan pitää meteliä näistä boikotoinneistaan ja saada siten ihmisiä enemmän niihin mukaan, sillä tavallahan vaikutus on moninkertainen. Tältä kannalta asioita ajattelevien on tietenkin parasta yleensä ostaa kotimaista.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
dana77:

Eiköhän kyse olen enemmänkin siitä, että jos perusteet boikotille ovat heppoisat tai juuri vaikkapa aikajänteen takia kyseenalaiset niin pelkällä toitottamisella mukaan lähtee luultavasti juuri ne, jotka eivät ajattele asioita itse.
Aktivistiliikkeet ovat täynnä ihmisiä (tai ainakin niillä on seuraajia), jotka eivät oikeasti ole kovinkaan montaa kertaa ajatelleet läpi kannattamiaan/boikotoimiaan asioita.

Lapanen:
"Vituttaa kun ihmiset ajattelee ettei millään ole mitään väliä."

Itsehän se sanoitkin, ei millään ole mitään väliä (siis tässä kontekstissa). Miksi siis pitäisi ajatella epäloogisesti?
Epäloogisesta ajattelusta kun useimmiten on sitten myös negatiivisia seuraamuksia, ei ainoastaan niitä "kivoja" seuraamuksia kun ihmiset boikotoisivat pahoja suuryrityksiä jne.
 
Vituttaa, kun yksikään kaverini ei tunnu pitävän Kolmas Nainen -bändistä. Kerrankin, kun olisi tarjolla ko. yhtyeen keikka, niin ei kai kukaan lähde mun seuraksi sinne! Bändihän hajosi aikoinaan ennen kuin meikäläisellä oli ikää baariin...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti HN
Se, että eettiset kulutusvalinnat eivät aina ole johdonmukaisia, johtuu useimmissa tapauksissa informaationpuutteesta ja ehkä myös tietynlaisesta naivismista.

Usein se johtuu siita, etta silloin kun kukaan ei ole nakemassa, niin voi vahan maistella lihaa yms. muita hyvanmakuisia tuotteita mita ei hihhuliporukassa voi syoda.

Esim. silloin kun olin lukiossa kasvissyonti oli todella muotia, mutta monien tyttojen mielesta ruuat ei ollu kummosia. Kovaa toitotettiin ideologiaa, mutta jotkut ottivat koulussakin liharuokaa "vahan lautasen reunalle" ja jotkut soi kotona kunnon annoksia, kun kotona voi tehda mita haluaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
HN:

Kyse ei tainnut olla omasta hyvästä mielestä vaan ihan "oikeista vaikutuksista".
Jos henkinen hyvinvointi vaatii epäloogisten asioitten tekemistä niin silloin tuo hyvinvointi on tuskin kovinkaan kestävällä pohjalla ja asian jatkaminen voi aiheuttaa tulevaisuudessa ongelmia

"Itse asiassa tällainen toiminta ja siihen pyrkiminen perustuvat hyvinkin selkeään logiikkaan. Mikä olisi loogisempaa kuin yrittää pitää itsensä (henkisesti) mahdollisimman hyvinvoivana?"

Eikö henkinen hyvinvointi ole mahdollista myös siten, että tiedostaa boikotoinnin vähäisen vaikutuksen ja sen takia käytännöllisesti syö niitä samoja hyviä tuotteita ja nauttii niistä, sen sijaan, että kaupassa pitäisi syynätä valmistustekstit tarkasti, ettei sieltä löydy viitteitä ei-sopiviin yrityksiin.
Ainakin itse kuvittelisin, että iso osa boikotoijista huijaa itseään tietämättään. Tietenkin jos itselleen valehtelu tuo hyvän mielen niin mikäs siinä.

Mutta tämä onnistuukin vain jos ei omaa tarvittavaa informaatiota ja pyri ajattelemaan rationaalisesti.
Uskontojen kohdalla olen havainnut niin pelottavia käyttäytymismalleja ( pistä yv jos kiinnostaa, tai katso itse sfnet.keskustelu.evoluutio), että ainakaan itse en näe pitkäkestoista itsensä huijaamista kovinkaan kannattavana vaihtoehtona, koska jonain päivänä homma ei enää onnistukaan.
Tällöin voi sitoutumisen asteen mukaan romahdus olla kovinkin suuri, tai sitten taas uudenlainen huijaaminen "enhän minä tota hommaa koskaan vakavasti ottanutkaan".

Henkinen hyvinvointi tai onnellisuus eivät ole välttämättömiä, mutta rehellisyys itseään kohtaan olisi pitkässä juoksussa aika tärkeää. Olen nähnyt tapauksia, joissa tietoa ei edes yritetä ottaa vastaan, jottei ideologia vahingossakaan vaarantuisi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
hmm onkohan tämä enää vitutusketjun aihetta.
Noh asiassa tuskin on niin paljoa epäselvää, että enempää tarvitsisi tässä ketjussa jauhaa.

Jos kulutusvalinnat ovat vain oman itsensä takia tehtyjä niin silloin tuskin kukaan erityisesti hehkuttaa boikotoivansa mitään.
Tällöinhän kyse on enemmänkin valinnoista, ei jonkun asian yksiselitteisestä kieltämisestä.
Eihän se, että ostan mieluiten suomalaista maitoa (noh onko sellaista enää) tarkoita, että boikotoisin ulkomaalaisia maitotuotteita, vaikka teenkin asian ihan tukeakseni suomalaista maataloutta jossain muodossa.

Toisaalta eettisten perusteiden logiikkaa pitäisi kyetä miettimään ja analysoimaan.

Jos sokeasti seuraa eettisiä periaatteitaan loogisesti voi päätyä tekemään aivan mitä tahansa, terrorismin ja vapaaehtoistyön väliltä. Eivät eettiset periaatteet ole absoluuttisia, joten niitten looginen seuraaminen ei voi olla täysin loogista.

Karrikoitu esimerkki: Eettinen periaatteeni on se, etten osta ruotsinkielisiltä ihmisiltä mitään ja päädyn pitkän purjehdusreissun jälkeen, ruokavarastot tyhjinä saarelle, jonka ainoa kauppa/ravintola on ruotsinkielisten omistama.
Teenkö valinnan eettisillä perusteilla ja näen nälkää vaiko kyseenalaistanko eettiset perusteeni ja syön.
Toimimalla subjektiivisen moraalikäsityksen mukaan loogisesti voi monessa tilanteessa pärjätä ihan hyvin, mutta koska subjektiivinen moraalikäsitys on tosiaankin vain subjektiivinen niin objektiivista loogisuutta toiminnassa ei välttämättä ole.
Moraalikäsitys kun voi monesti vaikuttaa negatiivisesti henkiseen hyvinvointiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
aiheesta keskutellan jo omassa ketjussaan eli en tänne enää vastaile. sinne vaan copy-pasteamaan tuotokset ja jatkamaan keskustelua.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tällä hetkellä vituttaa teksti-tv:n toimittajien järjestyslukujen käyttö. Kolmas EI ole 3:s, vaan 3. (siis piste perään järjestysluvuissa)! Kummallisista asioista se pääkoppa vitutuksensa nostaa mutta niin se vaan on.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Maple Leaf
Vituttaa, kun yksilön mahdollisuuksia vaikuttaa oman elämänsä arvovalintoihin väheksytään.

Onhan se noinkin, mutta myönnä pois, että osa ostoboikottiin menijöistä on aina niitä hihhuleita, jotka menevät joukon jatkona kaikkiin jänniin juttuihin mukaan. Maanantaina vastustetaan turkistarhoja, tiistaina ollaan McDonalds -mielenosoituksessa, keskiviikkona mennään iskälle ja äidille syömään ja torstaina vois ihan vaan niinku relaa ja kattoo vaikka jonkun videon. Eettisistä syistä aidosti jotain asiaa boikotoiva tuskin hakeekaan julkisuutta tai yleistä hyväksyntää. Hänhän tekee sen tiettävästi oman etiikkansa ja omanarvontuntonsa vuoksi. Ja kaikilla ei ole tarvetta revitellä etiikkaansa yleiseen jakoon.

Turkasta vielä se tarkennus, että en todellakaan paheksu (ketjun mukaisesti sanottuna "se ei vituta"), että hän osteli Nokiaa silloin, kun se todella kannatti. Miksi ei olisi saanut ostaa? Jokaisella on vapaus käyttää rahansa mihin haluaa. Mutta kun asiaa yritetään peitellä ja julistetaan julkisuudessa ihan muita arvoja? Se on perseestä. Kuten aina rakkaan Alpo Suhosen jatkuva paheksunta jääkiekkoa ja NHL:ää kohtaan samanaikaisen jääkiekosta / NHL:stä aineellistuvan palkannoston kanssa. Nyttemminhän Alpo ei enää paheksu kiekkoa, vaan kaupallisia kulttuuritapahtumia. Huoh. Ja sitä korttia ei kannata muuten loputtomiin käyttää, että "voihan sitä tulla muuttamaan vanhoja rakenteita sinne, missä näkee korjattavaa". Jos joku ei tee muuta kuin vinkuu ja valittaa ja nostaa samanaikaisesti huippupalkkaa vuosikymmenien ajan ammatista, jonka kauheutta vinkuu ja valittaa, on hänellä poikkeuksellisen kieroutunut todellisuudentaju.

Vittu!
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Viestin lähetti vintsukka
Tällä hetkellä vituttaa teksti-tv:n toimittajien järjestyslukujen käyttö. Kolmas EI ole 3:s, vaan 3. (siis piste perään järjestysluvuissa)! Kummallisista asioista se pääkoppa vitutuksensa nostaa mutta niin se vaan on.
Vituttaa, kun ihmiset valittavat väärin - kolmas voi olla myös 3:s. "Järjestysluvun osoittamiseen käytetään arabialaista numeroa, jota seuraa piste tai järjestysluvun tunnus (...) esim. 6. sija, 6. sijalla, 6:s, 6:nneksi (...)"
(http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/numerot.html, alunperin julkaistu Kielikello-lehdessä 3/1993)
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Piste

Viestin lähetti vintsukka
"Tällä hetkellä vituttaa teksti-tv:n toimittajien järjestyslukujen käyttö. Kolmas EI ole 3:s, vaan 3. (siis piste perään järjestysluvuissa)! Kummallisista asioista se pääkoppa vitutuksensa nostaa mutta niin se vaan on."
Viestin lähetti eh:
"Vituttaa, kun ihmiset valittavat väärin - kolmas voi olla myös 3:s. "Järjestysluvun osoittamiseen käytetään arabialaista numeroa, jota seuraa piste tai järjestysluvun tunnus (...) esim. 6. sija, 6. sijalla, 6:s, 6:nneksi (...)""

Niin koska jos lause loppuu järjestyslukuun ei voida sanoa onko kyseessä numero ja piste vai järjestysluku. Siksi siis 3:s on myöskin oikein.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vituttaa! Huomenna matikan koe, ja kevään viimeinen. Pitäis olla helppo mutta mulla tulee aina black-out noita tehdessä!
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti VH87
Vituttaa! Huomenna matikan koe, ja kevään viimeinen. Pitäis olla helppo mutta mulla tulee aina black-out noita tehdessä!

Tee niinku minä, niin ei vituta. Mulla ois huomenna koe, mutta teen sen rästissä syksyllä. Näin alko kesäloma ja on sitten virtaa lukee siihen loman jälkeen.
 

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
Esa Pirnes World Cup-joukkueessa.
 

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
ja viestikin tuli kahteen kertaan. Joskus ei edes vitutus onnistu.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aamulla hehkutin onnellisuusketjussa, mutta heitetään tännekin jotain: vituttaa ihmiset, jotka eivät älyä vastata privaviesteihinsä. On se niin helvetin vaikeaa.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti VH87
Vituttaa! Huomenna matikan koe, ja kevään viimeinen. Pitäis olla helppo mutta mulla tulee aina black-out noita tehdessä!

Ja vittu! Vituiks meni!!!
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kartellit. Markkinatalouden puolestapuhujat Elinkeinoeläman Keskusliiton johdossa vetävät Palacessa sikkeä ja konjakkia sopien samalla keskenään hinnoista. Saatanan tunarit ja vitun huijarit!
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se että sunnuntai ja maanantai on vapaapäiviä ja olisi ollut kiva lähteä sunnuntaina ostoksille. Ni vittu eikös kaupat oo kiinni jonkun vitun helluntain takia.Mistähän sitä saatana sais heilan helluntaiks. Tämäkin vielä perkele.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös