Kyrsii. Lähinnä tämänhetkinen taloudellinen tilanteeni, vaikka tulevaisuus muuten näyttää suht valoisalta. Eli olen sitten käytännöllisesti katsoen aivan persaukinen, osin omaa tyhmyyttäni ja osin siitä syystä, etten osannut varautua tämän vuoden tapahtumiin, jotka tosin olivat positiivisia uutisia mutta taloudellisesti hiukan vaikeasti tilanteeseeni sopivia. Avaudutaan.
Opiskelijana ehdin tottua siihen, että kesäisin käyn tekemässä suht mukavat fyrkat kesätöillä, ja oletin myös viime syksynä, että seuraavana (eli nyt) kesänä olen joko kesätöissä tai mahdollisesti jo vakitöissä. No. Joulun jälkeen päätinkin hakea harjoitteluun, ja sain ulkomailta nyt syksyksi käytännössä sellaisen paikan, josta en voinut kieltäytyä ja joka auttanee saamaan sellaisia töitä, joita todella haluaisin tehdä (ja parempipalkkaisempia). Ongelmana vain oli se, että minun tuli saada gradu valmiiksi ennen sitä, enkä ehtinyt sitä vielä keväällä tekemään, ja nyt kesällä olen sitä väkertänyt ja parin viikon päästä sen pitäisi olla jotakuinkin valmis. En siis mennyt kesätöihin, ja elin opintotuella ja otin opintolainaa pakon sanelemana. Nyt olen käyttänyt lähes kaikki rahani, ja kohta pitäisi lähteä ulkomaille. Ongelma: ei kesätyöpalkkaa, harjoittelusta saa vajaan tonnin käteen, asunto ulkomailla maksaa 600€ + asunto Suomessa 300€ = käteen jää se satku, kuussa.
Ei tullut syksyllä mieleen säästää kummemmin rahaa, ja vaikken nyt erityisemmin tuhlaillutkaan, en nyt varsinaisesti säästänytkään. Isäpapan tai äitimuorin lompakkoa en periaatteesta ole koskaan halunnut venyttää, joitakin satunnaisia pienehköjä lainoja lukuun ottamatta, jotka olen maksanut varsin pikaisesti takaisin. Ei tässä kai nyt enää muu auta, muuten olen täysin varaton.
Idiootti mikä idiootti. Vituttaa, lähinnä minä itse.