Ainakin eilen puolen erän otannalla Tikkasella oli 5-6 kertaa paikka antaa se helppo syöttö laiturille, mutta kuljetti kiekon itse siniviivalle ja samaan aikaan laituri oli joutunut viivalle pysähtymään ja täten kiekko vain luovutettiin vastustajalle. Samanlaista koomailua oli myös Malmivaaralta ja se helppokin syöttö saatiin sössittyä heittämällä laitaa pitkin kiekkoa eteenpäin.
Kyllä. Tällöin jotain on pielessä, jos pakin mielestä hänen ei kuulu syöttää ko. tilanteissa. Joko ohjeistus on pielessä tai sitten pakki itse ei toteuta sovittua sapluunaa. Pahinta tietysti on, jos on käsketty ratkaista itse. Jolloin pakki ei tiedä, eivätkä muutkaan tiedä. Helpompaa olisi, jos on sovittu 2-3 vaihtoehtoa ja niistä pitäisi valita.
Eilen myös HPK maaleista 4 maalia syntyi tilanteista, jossa meillä oli ainoastaan yksi puolustaja pelin alla. Tähän tietenkin miinusta hyökkääjille, koska pitäisi pystyä varmistamaan niitä puolustajan vastaantuloja.
Näitä on nyt jostain syystä alkanut tulla. Veikkaisin, että käsky on käynyt, että pitäisi pelata "nopeammin ja yksinkertaisemmin". Mikä käytännössä tarkoittaa kiekkoa nopeammin kohti vastustajan päätyä ja sinne suuntaan lähdetään aina yrittämään kun on paikka. Liike on kohti vastustajan päätyä, mutta pelivälineestä ei ole oikein varmuutta. Jos hyökkääjä ei ole valmis ottamaan syöttöä vastaan tai syötön vastaanottohetkellä vastustaja tulee ja katkaisee hyökkäyksen, seuraa helposti vaarallinen isku omaan päähän. Jos taas hyökkääjä luopuu kiekosta, niin sitten se on vastustajalla, olkoonkin että silloin se on lähes koko oman viisikon etupuolella. Mutta ei siinä paljon rakennella silloin vaan pelataan ns. prosentteja.
Eli kannattaako sitä kiekkoa lyödä ahtaisiin väleihin vai voisiko välillä koittaa syötellä omissa ja lähteä kylmästi viiveellä? Jälkimmäinen on toki hankala toteuttaa, jos sitä ei ole harjoiteltu (tällöin vastustajan prässi onnistuu käytännössä aina --> ei uskalleta tehdä muuta kuin heittää kiekko jonnekin) tai on sovittu pelattavaksi toisin. HPK:n neljäs oli juuri esimerkki tälläisesta "nopeasta" lähdöstä, jossa Karvonen joutui ahtaaseen paikkaan, vastustaja käänsi jne. (Toki Nummelin olisi voinut ko. tilanteessa syöttönsä jälkeen ottaa keskustan kiinni eikä jäädä seisoskelemaan laidalle...)