Katsoitko oikeasti laukaisukarttaa? TPS on laukonut jostain hevonperseestä ja Tappara sota-alueelta joka kerta. Laukaisutilastot valehtelevat rajusti.
Tappara oli niin kaukana edellä, että hieman huolestuttaa riittääkö kausi kirimään etumatka.
Katsoin kyllä. Ei laukaisukartta siinä mielessä valehtele, etteikö TPS olisi päässyt vastustajankin alueelle. Siinä olet täysin oikeassa, että TPS ei päässyt sota-alueelle kahdessa ensimmäisessä, Tappara pääsi. Ja ne kentälliset, joiden piti pelata vastustajan parhaat pois, pettivät pahemman kerran. Tappara oli kenties tasapainoisin ryhmä kaikilta osin, mitä itse olen koko syksynä nähnyt. Viisikkona todella hienoa pelaamista jokaisella kentän osa-alueella kolmannen erän alkuun asti.
Olen samaa mieltä tästä, että Tapparan etumatkan kuromiseen on matkaa, voi olla että nimenomaan tämä kausi ei siihen riitä. Pitää muistaa, että Tapparalla on tietyssä mielessä saman prosessin neljäs vuosi menossa. Eikä sekään koko ajan ole mennyt raiteillaan, meinasi Tapola kaiketi kenkää saada viime vuonna. Mutta ei saanut.
Jonain toisena iltana maalivahdit olisivat ottaneet ensimmäisen erän maaleista 3-4 pois, tappioasema olisi ollut ehkä 0-1 tai kenties 0-2 ja peli vielä auki. Ts. Tappara oli ensimmäisessä erässä loistava ja osin toisessakin, mutta tuloksen ei välttämättä olisi tarvinnut olla näin ruma. Jonkinlainen shokki se Lassilan lahjoittama 0-3 oli ja siihen vielä tuli vielä kaksi maalia päälle. Tulos ohjaa paljon sitä, miltä peli ns. "tuntuu".
Ei tuo nyt niin erilaiselta näyttänyt kuin kauden muutkaan pelit TPS:n osalta. Tietyt osa-alueet, joissa on ollut ongelmia, räjähtivät nyt kaikki yhtä aikaa käsiin ja tulostalulle. Muissa peleissä kun on puolustettu omissa huonosti, maalivahdit ovat välillä auttaneet. Tai jos maalivahdille on mennyt helppo, niin on onnistuttu kuitenkin roikkumaan mukana ja kenties tekemään yksi itse. Kuten aiemmassa viestissä laitoin, nyt pitää oppi kaivaa irti, myös taktisella puolella. Esim. Tapparan kaksi ensimmäistä maalia lähtivät sellaisilla viivelähdöillä, joissa oli ilmeisesti katsottu TPS:n 1-2-2 muodostelmaa läpi ennen peliä. (Tai sitten ne olivat vahinkoja.)
Tällä hetkellä TPS ei enää pääse yllättämään ketään, vaan kaikki joukkueet tulevat astetta tarkemmalla suunnitelmalla ja henkisellä otteella vastaan, siihen pitää olla koko joukkueen valmis, joka pelissä. Ja kenties valmennusjohdonkin ehkä ottaa enemmän vastustajista selvää, ettei käy niin kuten J. Virtasen johtamalle viisikolle ensimmäisessä erässä.