Kirjoitan nyt tämän tähän ketjuun ”radikaalisti” ihan vaan siksi, että haluan porukan ymmärtävän mikä minua nykytilanteessa ottaa aivoon. Sen verran sinisilmäisesti porukka on tuon Ässien ulostulon seuran huolestuttavasta tilanteesta ottanut. Sitä en kiistä etteikö tilanne olisi huolestuttava myös minun mielestä. Kannoin korteni kekoon eilen ”marssimalla” verkkokauppaan ja ostamalla lisää kampanjatuotteita, joissa varmasti paras tuotto Ässille. Teen niin jatkossakin, kun oma maksukyky mahdollistaa sen.
Mutta se mikä vituttaa; Kerttula on pitkin mennyttä kautta antanut kuvan, että maailmalla ollaan. Varmasti osin luomassa kontakteja, mutta myös pelaajatarkkailu matkoilla. Paljon onkin kiertänyt. Nyt sitten, kun tilanne on mikä on, niin ilmoitetaan olemassa olevat sopimukset. Ja kas; Lindsten ainoa uusi tulija. Eikö Ässäfanit oikeasti tiedä kuinka joukkuetta yleensä rakennetaan? Onko uusi asia, että sopimuksia tehdään tulevalle kaudelle jo suunnilleen Marraskuusta lähtein. Jopa aiemmin? Sen näkee JOKAISEN muun Liigajengin pelaajajulkistuksista. Vaan ei Ässien. Nyt näyttää siltä, että kävi ”onni”, kun ei ole sopimuksia taakkana, mutta edes Kerttula ei voinut nähdä koronaa tulevaksi.
Joukkueella on 23 sopimusta mukaanlukien mm. Laakso, Lausniemi, Määttä, Kulmala ja varauksin Pihlajaniemi joista kaikkien taso ensi kaudelle on kysymysmerkki. Neljän ensimmäisen puhtaasi pelillisesti ja viimeisen loukkaantumisesta pääasiassa johtuen. Voidaan siis ajatella, että joukkueessa on yksi maalivahti ja 17 kenttäpelaaja. Näidenkin joukossa sellaisia ketkä joiden ei tulisi Liigassa vakituisesti pelata. Tähän porukkaan on mennyt 1,1 milj. euroa. Se ei ole paljoa, päinvastoin. Mutta se on ongelma, että Ässien budjetti tulee laskemaan 1,76 miljoonasta ja veikaten vähintään 1,6 miljoonaan? Voidaan siis olettaa, että jäljellä hankintoihin on noin 500000 euroa
Tuolla rahalla pitäisi hankkia ykkös maalivahti, vahvistaa puolustusta laadukkaasti, käytännössä 2-3 kärkihyökkääjää ja lisäksi leveyttä 2-4 miehen verran.
Sitä skenaariota, että Stenqvist ja Niemeläinen tuosta viedään P-Amerikkaan en uskalla edes ajatella.
Porukka uskoo, että ei ole hätää. Pelaajien palkat tippuu niin paljon, että saadaan entistä kovempia pelimiehiä. Joo varmasti palkat putoaa, mutta tuohon skenaarioon on ihan turha tuudittautua. Ei putoa, niin raakasti. Laatu maksaa edelleen, joskin varmasti vähän vähemmän kuin ennen. Mutta mitään radikaalia muutosta sen osalta on turha odottaa. Näiden leveyspelaajien osalta Ässät on hyvissä asemissa, mutta ei se paljon lämmitä.
Turha jeesustella, että; ”maailmassa on nyt muita murheita blaa blaa blaa.” Niin onkin. Minä perussairaana ihmisenä olen huolissani tilanteesta ja yritän elää sitä mukaan. Oikeutta ottaa voimakkaastikin kantaa rakkaan seurani asioihin se ei poista.
Minä en Kerttulaa pois ole potkimassa. Mies on tehnyt loistavaa työtä Ässissä. Mutta ensi kauden joukkueen rakennuksesta olen huolissani. ”Onneksi” tuli korona ja levitti pakan markkinoiden osalta täysin. Ilman sitä olisin vielä enemmän huolissani Ässien tulevasta jengistä. Ässien pakka on täysin auki.