Eräänä päivänä närkästynyt Tarja Halonen kävi kysymässä paikallisesta lihaliikkestä, että miksi heillä on ikkunassaan tuo ruma sianpää.
- Ei siellä ole sianpäätä. Siellä on peili.
Muhammed ja Fatima tulivat pakolaisina Suomeen. Mukana seurasi perhettä kolmessa eri sukupolvessa. Isoisä Ahmed alkoi lähestyä sataa ikävuotta ja käyttäytyi aika ajoin hyvinkin sekavasti. Koska omaisuutta oli aikalailla ja pariskunta kävi hyväpalkkaisissa töissä, niin isoisän saattoi sijoittaa hyvämaineiseen hoitokotiin. Kotiutusviikon jälkeen he lähtivät tapaamaan isoisää. Tietenkin hoitohenkilökunnan toimet ja asenteet kiinnostivat melkoisen paljon. Isoisä kehui hoitajia kovasti:
- Samalla käytävällä kolme kolme muuta lähes saman ikäistä miestä. Korkeimman oikeuden tuomari, joka ei ole 30 vuoteen tehnyt töitä, mutta häntä puhutellaan herra tuomariksi.
- Viereisessä huoneessa on 32 vuotta eläkkeellä ollut kunnaninsinääri, mutta häntä puhutellaan vieläkin herra insinöörkisi .
- Eläinlääkäri on ollut poissa työelämästä liki 40 vuotta, mutta yhä hän on herra tohtori.
- Minä itse en ole rakastellut naisen kanssa vuoden 1980 jälkeen, mutta hoitohenkilökunta kutsuu silti minua ”Vitun Arabiksi”.