Viskin ystävät

  • 545 798
  • 2 043

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kuukauden päästä Lontooseen (jos AirBaltic suo) ja suuntana on NFL-matsin lisäksi ehta viskiliike.

Lähinnä kaipaisin suosituksia, kun tarkoituksena on etsiä hieman arvokkaampi, väh. 16-20 yo. laatuviski, jota ei todellakaan juoda kuin erikoistilaisuuksissa. Single malt se saa olla, Blue Labelia löytyy jo hyllystä.
Tunnen viskit kyllä kohtuullisesti, mutta hieman harvinaisempi nimi tuottaa ongelmaa ajatuksella "mitähän tämä on?"
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Tällä viskillä on vahvat perinteet Suomessa, sillä se oli vuosikausia 60-luvulta 80-luvulle kalleinta viskiä, mitä Alkosta sai ja siksi tietysti lähes kaikkien suomalaisten mielestä maailman paras viski. Alkon hinnastoa parempaa lähdemateriaalia kun ei juuri ollut noihin aikoihin liikkeellä.

Chivas 12YO on tietysti blend-viski, eikä siksi ole eriltyisen suosittu keskustelunaihe nykypäivän HC-viskintuntijoiden keskuudessa, joille lähinnä single maltit ovat niitä oikeita viskejä. On Chivas 12YO kuitenkin laadukas blend, kevyt, erittäin pehmeä ja varsin helposti juotava.

Täytyy myöntää, että pari kertaa tuotetta maistaneena, ei voi olla muuta kuin tyytyväinen.

Chivas on todella pehmeä, nimenomaan helposti juotava, kuten lainauksessakin on mainittu. Jostain saan kyllä suuhuni pienen karamellin vivahteenkin tähän.

Olen siis nauttinut kyseistä tuotosta huoneenlämpöisenä, selvinpäin. Humalatilassa ei ole vielä tullut kokeiltua, mutta luulen että siinä käy huonosti kun sille linjalle lähetään, tämän helposti juotavan viskin kanssa!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kuukauden päästä Lontooseen (jos AirBaltic suo) ja suuntana on NFL-matsin lisäksi ehta viskiliike.

Lähinnä kaipaisin suosituksia, kun tarkoituksena on etsiä hieman arvokkaampi, väh. 16-20 yo. laatuviski, jota ei todellakaan juoda kuin erikoistilaisuuksissa. Single malt se saa olla, Blue Labelia löytyy jo hyllystä.
Tunnen viskit kyllä kohtuullisesti, mutta hieman harvinaisempi nimi tuottaa ongelmaa ajatuksella "mitähän tämä on?"

En tiedä kuinka arvokasta haet, mutta tätä olen juonut suurella mielihyvällä:

ISLE OF JURA 16 Year Old. Näkyy litran leili tuossa linkittämässäsi kaupassa maksavan 46,95 puntaa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
En tiedä kuinka arvokasta haet, mutta tätä olen juonut suurella mielihyvällä:

ISLE OF JURA 16 Year Old. Näkyy litran leili tuossa linkittämässäsi kaupassa maksavan 46,95 puntaa.

Itse asiassa just Juraa ja Islayn viskejä katselin. Suosikkini Lagavulinkaan ei tarjoa kuin sen distillers editionin, joita olen jokusen juonut. Oli siellä syntymävuoden merkinnällä olevia viskejä, eikä pahan hintaisia. Laadusta ei sitten tiedä jos reilusti yli 30 vuotta olevaa viskiä saa sadalla punnalla.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuukauden päästä Lontooseen (jos AirBaltic suo) ja suuntana on NFL-matsin lisäksi ehta viskiliike.

Lähinnä kaipaisin suosituksia, kun tarkoituksena on etsiä hieman arvokkaampi, väh. 16-20 yo. laatuviski, jota ei todellakaan juoda kuin erikoistilaisuuksissa. Single malt se saa olla, Blue Labelia löytyy jo hyllystä.
Tunnen viskit kyllä kohtuullisesti, mutta hieman harvinaisempi nimi tuottaa ongelmaa ajatuksella "mitähän tämä on?"
Unohda nuo Jurat sun muun turhakkeet ja nappaa mukaan Talisker 57 North. Lontoon reissuilta tuota yleensä puteli lentokentältä mukaan tarttuu. Tilkka vettä sekaan ja taivaan portit aukeavat. Me like! Talisker North 57
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Apua.

Pomo täyttää 50 vuotta ja lupasin hankkia työyhteisön puolesta hyvää savunmakuista viskiä. Koska olen köyhä, juon vain keskihintaisia savuviskejä(esim. Bowmore 12v ja 15v). Rahaa on näköjään vitusti, joten osaako joku antaa vinkin hyvästä (ja kalliista, hehheh) savuviskistä, joka kuuluu Alkon valikoimaan? Juhlapäivä on niin pian, etten ehdi tilaamaan mitään spesiaalia.

Halusin ottaa tämän tehtävän vastaan, koska työpaikallani ei ole ketään, jolla olisi edes auttavat tietotaidot minkäänlaisesta alkoholista. Itse sain viime keväänä tasavuosia täytettyäni niin paskaa konjakkia, että otin sen melkein loukkauksena. Juotin sen lopuksi idiootille ystävälleni.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pomo täyttää 50 vuotta ja lupasin hankkia työyhteisön puolesta hyvää savunmakuista viskiä. Koska olen köyhä, juon vain keskihintaisia savuviskejä(esim. Bowmore 12v ja 15v). Rahaa on näköjään vitusti, joten osaako joku antaa vinkin hyvästä (ja kalliista, hehheh) savuviskistä, joka kuuluu Alkon valikoimaan? Juhlapäivä on niin pian, etten ehdi tilaamaan mitään spesiaalia.

Halusin ottaa tämän tehtävän vastaan, koska työpaikallani ei ole ketään, jolla olisi edes auttavat tietotaidot minkäänlaisesta alkoholista. Itse sain viime keväänä tasavuosia täytettyäni niin paskaa konjakkia, että otin sen melkein loukkauksena. Juotin sen lopuksi idiootille ystävälleni.

Viskien ostamisessa on se helppous että kunhan ostaa vaan jonkun hieman arvokkaamman single malt pullon niin ei siinä älyttömästi voi vikaan mennä. Savuista jos hakee niin luonnollisin suunta on Islay viskit, Alkon vakiovalikoimista näyttäisi löytyvän esimerkiksi Laphroaig 18yo noin 80€ (tiedot isokaato.com löytyvästä Alkon hinnastosta kun väkeviä ei Alkon nettisivuilla ole) joka on varmasti laadukas viski vaikka en maistamaan ole päässytkään. Jos vielä arvokkaampaa hakee niin pitää melkein suunnata Arkadian Alkoon minkä tämän hetken erikoisvalikoimista en valitettavasti osaa sanoa tarkemmin. Itsellä on valitettavasti jäänyt viskit viime aikoina vähän oluiden jalkoihin mutta eiköhän asiaan enemmän perehtyneiltä vielä lisää vinkkejä tule.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse en nyt viskien asiantuntija ole millään lailla ja todella vähän maistellu (valitettavasti), mutta veikkaisin, että Alkosta löytyy Taliskeria joka ainakin omaan makuun toimi kuin ohjus kun kerran pari olen päässyt maistamaan. Enkä todellakaan edes yleensä ole ihmeemmin viskeistä välittänyt, mutta tuo oli todella hyvää. Sitä en tiedä miten kypsytettyä tavaraa Alko tarjoaa kyseisen merkin kohdalla? Toinen on Lagavulin (en tiedä tämänkään tarkemmista spekseistä) jos löytyy, maistui myös aivan loisteliaalta kun Skotlannissa maistoin.

Vaan eiköhän ketjun asiantuntijat osaa sanoa paremmin.

Ja tuo Glebin mainostama Laphroaig 18yr on aivan varmasti laatua myös.

Kun olisikin joskus varaa ostaa pari leiliä kunnon viskiä. Laivoiltahan noita kannattanee usein väijyä, kun hinta on Alkon vastaavia matalemmalla.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Itse en nyt viskien asiantuntija ole millään lailla ja todella vähän maistellu (valitettavasti), mutta veikkaisin, että Alkosta löytyy Taliskeria joka ainakin omaan makuun toimi kuin ohjus kun kerran pari olen päässyt maistamaan.

Taliskerin kymppi on ihan kelpo viski, mutta unohdetaan nyt tältä listalta. Savuisuutensa puolesta painii ihan lasten sarjassa verrattuna mm. Ardbegiin, Caol Ilaan, Laphroaigiin ja Lagavuliniin. Samoin Bowmoret voi unohtaa, kun kerran selkeästi voimakkaan savuista viskiä on toivottu.
 

Bartholomew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings
Tuossahan noita on hyviä savuviskejä yläpuolella mainittu. Ja jos sallinette, niin laitan ne vielä oman makuni mukaan järjestykseen.
1. Ardbeg 10yo
2. Lagavulin 16yo
3. Caol Ila 12yo
4. Laphroaig 10yo
En noista alkon valikoimista sitten tiedä, mutta täällä ei paikallisessa alkossa ole tuota Ardbegiä näkynyt. Joten suosittelen viemään tuota Lagavulinia. On oikein herkkua ainetta.
Niin ja minusta noiden kahden ensimmäisen jälkeen tulee melkoinen tulee melkoinen tiputus noihin kahteen jälkimmäiseen. Enkä tosiaan edes väitä ymmärtäväni mitään viskeistä, nää nyt on vaan semmosia viskejä, joista olen itse tykännyt aivan helvetisti. Nyt jään odottelemaan asiantuntija lausuntoja höpinöistäni.

Nämä vinkit sitten tietysti jos pomo on mukava veikkonen/veikotar. Jos se on semmonen perusmulkku niin vie pullo vaikka Jack Danielsia kyllä sielläkin etiketissä varmaan savu on mainittu.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Juhlapäivä on niin pian, etten ehdi tilaamaan mitään spesiaalia.

ALKOn tilausvalikoimassa on pari viskiä, jotka ei siis normaalisti notku ALKOn hyllyllä ja ne saa Alkoon kuin Alkoon muutamassa päivassä.

Eli
Smokehead (Islay) oisko 45€

Laphroaig Quater Cask (Islay) oisko 54€

Nää on hyviä lahjaviskejä, koska vaikka niitä saakin ALKOsta, ne ei notku hylyllä kaiken kansan ihmeteltävänä, joten vähemmän harrastavat luulevat harvinaiseksi tavaraksi.

Molemmat erittäin savuisia (SmokeHead on kaiketi Ardbeg:ia? tai samasta tislaamosta)
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kuukauden päästä Lontooseen (jos AirBaltic suo) ja suuntana on NFL-matsin lisäksi ehta viskiliike.

Noh, kyytiin lähti Caol Ila 27 yo. Hintakin kirpaisi yli 100 puntaa, mutta olkoot.
Tässä tuote. Huomaa rosoinen 59,7% cask strength. Vaatii kyllä vettä, ihme jos muuten avautuu maku.

Gatwickissa meinasi oikeasti lähteä lapasesta kun siellä oli myös viskivalikoima erinomainen. Varsinkin sellaisessa pienemmässä liikkeessä.
Blue Label George V:n kohdalla mietin pitkään, että otanko vai en. En ottanut...
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
ALKOn tilausvalikoimassa on pari viskiä, jotka ei siis normaalisti notku ALKOn hyllyllä ja ne saa Alkoon kuin Alkoon muutamassa päivassä.

Laphroaig Quater Cask (Islay) oisko 54€

Oli tilausvalikoimassa, vaan nykyään ihan hyllykamaa. Asia selvisi kun tarkistin paikallisesta handelista, paljonko säästin pyytämällä kaveria tuomaan tuota pullon ulkomailta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuossahan noita on hyviä savuviskejä yläpuolella mainittu. Ja jos sallinette, niin laitan ne vielä oman makuni mukaan järjestykseen.
1. Ardbeg 10yo
2. Lagavulin 16yo
3. Caol Ila 12yo
4. Laphroaig 10yo
En noista alkon valikoimista sitten tiedä, mutta täällä ei paikallisessa alkossa ole tuota Ardbegiä näkynyt. Joten suosittelen viemään tuota Lagavulinia. On oikein herkkua ainetta.
Niin ja minusta noiden kahden ensimmäisen jälkeen tulee melkoinen tulee melkoinen tiputus noihin kahteen jälkimmäiseen. Enkä tosiaan edes väitä ymmärtäväni mitään viskeistä, nää nyt on vaan semmosia viskejä, joista olen itse tykännyt aivan helvetisti. Nyt jään odottelemaan asiantuntija lausuntoja höpinöistäni.
Nuo ovat kaikki erittäin suositeltavia viskejä varmasti parempiinkin piireihin. Välillä on tietysti mukava maistella monin verroin kalliimpiakin tuotoksia. Yllä mainittujen viskien hintaluokassa tarjonta on kuitenkin niin laadukasta, ettei rajahyöty kasva enää olennaisesti kun hifistelyn aste nousee.

Ardbeg on tosiaan aika ronskin makuinen tuote, mainio tapaus kyllä. Noteeraan myös tuon Laphroaig 10:n aika korkealle. Ei niin äreä kuin Ardbeg, mutta todella osuva yhdistelmä savua, turvetta ja muita keskeisiä tykötarpeita. Nostaisin Laphroaigin noista jopa omaksi suosikikseni, vaikka valinta voisi osua päivästä riippuen kuhunkin vuorollaan. Kotoa löytyvät edellä mainituista Ardbeg ja Laphroiag 10, samoin kuin Laphroaig Cask Strength. Saattaa olla myös Lagavulinin jämät jossain perällä piilossa. Laphroaig 10 on itselleni sellainen perustuote, jota tykkään pitää aina reservissä. Juon viskejä loppujen lopuksi aika harvakseltaan, mutta mieluiten laadukkaasti.

Blendeistä JW Blue Labelia koetan aina pitää jemmassa, tämä on yksi ehdottomista suosikeistani.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tahansa Alkon vakiovalikoiman tuotetta saa myymäläsiirrolla omaan Alkoon vaikka yhden pullon ilman ylimääräiisi kuluja, ei muuta kuin myyjän juttusille.

Tämä on hyvä vinkki ihan jokaiselle hyvien juomien ystävälle. Asun itsekin sen verran maalla, että valikoimat rajoittuvat pitkälti kirkkaisiin ja muutamaan tuttuun viski- ja konjakkimerkkiin. Tilaushinnastosta olen voinut kuitenkin tilata mieleisiäni juomia pullottain tuohon lähimpään myymälään. Äkilliseen tarpeeseenhan tuo ei toimi, mutta minulle aivan ehdoton palvelu.

Kysykääpä omista alkoistanne tuota ja toimintatapoja.

-duud-

ps. Pääkaupunkiseudulla suhaaville vinkkinä, että Petikon alko on todella hyvä valikoimiltaan. Monesti ohiajaessa tulee käytyä ostoksilla, vaikka ei olisi tarvettakaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitä tahansa Alkon vakiovalikoiman tuotetta saa myymäläsiirrolla omaan Alkoon vaikka yhden pullon ilman ylimääräiisi kuluja, ei muuta kuin myyjän juttusille.

saa saa, ja näin teenkin usein. Tarkoitin vaan että jos ja kun Quater Cask on nyt hyllytavara, eikä tilausvalikoimassa, niin ois ihan kiva, jos lähialkokin sen hyllyyn ottaisi..
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Vuosi takaperin näemmä viimeksi listattu kaappi tänne, joten laitetaanpa uuden tilauksen saapumisen kunniaksi taas inventaarioisku.

Ardbeg 10
Ardmore Traditional Cask
Bowmore Mariner 15
Cragganmore DE 14
Dalmore 12
Dalwhinnie 15
GlenDronach Revival 15
Glenlivet 12
Glenlivet 15
Lagavulin DE 16
Laphroaig 10
Laphroaig Cairdeas 2010
Laphroaig Quarter Cask
Laphroaig Triple Wood
Oban 14
Talisker 10

Entinen hovitoimittaja Spirituosen ei toimita enää Suomeen, joten toimittaja meni vaihtoon. The Whisky Exchangen kanssa homma toimi moitteettomasti ja nopeasti. Hinnat ovat aavistuksen korkeammat, mutta toisaalta valikoima on myös kattavampi. Lisäksi nettisivut ovat huomattavasti paremmat.
Alkosta olen viimeksi ostanut viskiä 1,5 vuotta sitten.

Ravintola Pikkulinnun viskitastingissa tuli myös käytyä taannoin, ja voin suositella. Sisälsi hyvän katsauksen viskin valmistukseen, eri viskialueisiin ja tyylilajeihin yms tietoutta sekä mielenkiintoisia tarinoita tislaamoilta. Maistelumenu sisälsi 2cl viittä eri single maltia, eri alueilta luonnollisesti. Erityismaininta pitää antaa Pikkulinnun "omalle" tisleelle, kyseessä BenRiach 16 Peated Pedro Ximenez Sherry Finish. Eli sekä turpeinen että sherryinen viski. Todella mainiota, makuja löytyi nuhaisenakin vaikka kuinka.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Osaisikohan joku auttaa. Appiukko oli käynyt etelässä ja juonut kuulemma omien sanojensa mukaan hyvää viskiä. Pullo oli ollut 0,75 kokoinen ja etiketissä oli ollut istuva intiaani. Lisäksi vissiin jossain kohtaa oli lukenut Kentucky. Kellään havaintoa mikä bourbon mahtaisi olla kyseessä? Hinnaltaan oli kuulemma halpaa kuin saippua.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Osaisikohan joku auttaa. Appiukko oli käynyt etelässä ja juonut kuulemma omien sanojensa mukaan hyvää viskiä. Pullo oli ollut 0,75 kokoinen ja etiketissä oli ollut istuva intiaani. Lisäksi vissiin jossain kohtaa oli lukenut Kentucky. Kellään havaintoa mikä bourbon mahtaisi olla kyseessä? Hinnaltaan oli kuulemma halpaa kuin saippua.

Muistan nähneeni joskus jonkun Jim Beam pullon jossa mainittiin Kentucky ja indiana tai indian. Yritin kuuklettaa noilla mainituilla sanoilla mutta aika paljon tuli vielä osumia, kuvahakukaan ei tuonut selvää tulosta.

Eilen illalla tuhosin tollasen 2dl Ballantine's Finest Blended Scotch viskin ja heitin sekaan vähän Dr Pepperiä ja maku alkoi muistuttamaan jo ulkomailla saatavaa Jack Daniel’s kolajuomaa, nam. :)

On minulla vielä jemmassa Highland Park 12 vee ja Old Pulteney Single Malt Scotch viski 1l ja 52% potkuisena. Jouluna tulee varmaan lisää lahjapulloja.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Osaisikohan joku auttaa. Appiukko oli käynyt etelässä ja juonut kuulemma omien sanojensa mukaan hyvää viskiä. Pullo oli ollut 0,75 kokoinen ja etiketissä oli ollut istuva intiaani. Lisäksi vissiin jossain kohtaa oli lukenut Kentucky. Kellään havaintoa mikä bourbon mahtaisi olla kyseessä? Hinnaltaan oli kuulemma halpaa kuin saippua.

Kentucky "Bourbon Capital of the World", eli maissipohjainen Bourbon lienee kyseessä. Näitä on tosi paljon, mutta jos etiketissä on ihminen, on se lähes aina "länkkäri", sotilas tai eräkäviä.. j
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Viskivelan kuittaus

Hävisin viimekaudella 6 pulloa viskiä (minä narri, hän julli) ja kuittasin sen tässä muutama viikko sitten. Ystäväni halusi Laphroaigh 10. Jotta saisin kuittaukseen yhden kuittauksen mukaan, niin ajattelin että pistetäänpä vähän paremmaksi ja samalla kaverille viskikaappi siedettävään kuntoon. Ei tota Laphroigia 10 voi enään tarjota jos tulee vieraita kylään ja haluaa erottua muista.

Ajattelin että laitan pari hushålls-pulloa arkiseen käyttöön, pari joilla on ehkä vähän enemmän ikää ja sitten pari spessua. Pullojakauma meni näin:

Arki pullot meni Ardbegin 10 ja Aberlourin 10. Herra dikkailee savusta mutta halusin antaa myös enemmän hedelmäisen vaihtoehdon.

Enemmän ikää hain Juran 16 ja Glenlivetin Nandurra. Näissä halusin pysyä kevyen savun linjalla. Jura on tuttu mutta Nandurra oli Heathrown myyjän suositus. Osui ja upposi.

Spessut oli sitten vähän jännempiä Jokin budjettikuri piti olla joten vielä iäkkäämmät jäi pois. Ajattelin olla vähän trendikäs joten hain "lähiruokana" Teerenpelin 8 vuotiaan ja MacMyranin "Den Första Utgåvan". Molemmat yllättivät todella positiivisesti. Lisä anekdootttina oli kiva kertoa että MacMyra listautui nyt syksyllä Tukholman pörssiin. Nostivat vissiin 170 000 000 kr. Tuote oli ihan kunnossa, joten siltä osin voi pitää ihan ok investointina.

Siinä sitten maisteltiin. Hyvää oli mutta tuli se pää vähän kipeäksi. Jossain vaiheessa laitettiin pullot kiinni, mentiin baariin ja juotiin jallua.

By thä wäy, ei ole ottanut uusia vetoja vastaa. En tiedä miksi.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
^^Bourboneissa on omat hyvät puolensa, makeus plussaa. Menee liukkaasti alas jäillä tai vissyllä jatkettuna. Pääsääntöisesti tulee juotua irlantilaisia viskejä, Powers gold label suosittelen kaikille...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös