Viskin ystävät

  • 548 279
  • 2 043

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Macallan 12v single malt?

Viestin lähetti Borgie
Tällä kertaa mukaan on eksynyt litran viskileka, jonka etiketti kertoo kyseessä olevan Macallan –niminen 12v vanha single malt viski Skotlannista.

Siis, millaista tavaraa olen saanut? Laitetaanko takariviin nautiskeltavaksi vai reilusti ryyppyviskien (Black Velvet, Moose Crown..) joukkoon..?
Macallanin 12-vuotias saa peräti 91 pistettä viskikirjailija Michael Jacksonilta. Vaikka kyseessä onkin makuasia, niin sinulla on pullollinen arvostettua ja hyvämaineista tavaraa.

Parhaaksi viskiksi Jackson on arvioinut 25-vuotiaan Macallanin ja 16-vuotiaan Lagavulinin; 95 pistettä!
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Eilen tuli juotua pullo 12v. Ballantinesia. Yllättävän pehmeä ja helposti alas menevä, eli viski minun makunystyröilleni.

Mutta jälkiseuraukset olivat kamalia, mikä lienee paikallaa, ottaen huomioon, että ennen viskilekaa meni alas kurkusta pullo Tapio-merkkistä viinaa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli tuossa syksymmällä osallistuttua arvontaan missä voittajat voivat ostaa pullon Laphroaig Quarter Cask viskiä, mitä pullotetaan ilmeisesti kohtuullisen pieni erä. Nyt sitten tuli viestiä että onni on suosinut. Taitaa jäädä kuitenkin pullo tilaamatta, kun sille postikuluineen tulee hintaa n 100€, ei oikein opiskelijan budjetti kestä tuollaista.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostanpa tämän ketjun taas ylös, jo ihan senkin takia että kiittääkseni ketjuun aikaisemmin kirjoittaneita. Osittain tämän ketjun ansiosta olen itsekkin tutustunut viskien kiehtovaan maailmaan. Ja koukkuun olen jäänyt.

Yllättävän asiallista ja asiantuntevaa porukkaa näyttää olevan tähän ketjuun kirjoittanut. Johtuu varmaan osaksi siitä ettei viskit kovinkaan paljon nuorempia kirjoittajia "jokerit on paras, muut on perseestä" kiinnosta.

Viimeksi ostin pullon Tullamore dew ja pullon Mackinlay viskiä. Pari kuukautta sitten saamani innostuksen jälkeen olen maistanut noin 7-8 eri merkkiä, pääasiassa vähän halvempia, ainakin toistaiseksi.
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Macallan 12v single malt?

Viestin lähetti werther
Parhaaksi viskiksi Jackson on arvioinut 25-vuotiaan Macallanin ja 16-vuotiaan Lagavulinin; 95 pistettä!

Tunnen itseni melko pitkälti aloittelijaksi viskien maailmassa, mutta 16-vuotiasta Lagavulinia löytyy aina yksi pullo kaapista.

Savuisat single maltit ovat muutenkin mieleeni, mutta Lagavulin pehmeys on omassa luokassaan. Hinta-laatu-suhdekin on kohdallaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Pete2004

Viimeksi ostin pullon Tullamore dew ja pullon Mackinlay viskiä.

Kuten ketjussa olen aikaisemminkin kirjoittanut, niin irkkuviskit ovat pehmeytensä takia loistavia aloittelijoille. Tullamorea aina välillä löytyy hyllystä, vaikka itse käytänkin sitä tänäpäivänä lähinnä kahvin seassa. Kun pehmeisiin irkkuihin on tottunut, niin sitten vaan rohkeasti savuisien skottiviskien kimppuun.

-ipa rules
 

Masa1

Jäsen
Täälläkin on uusi harrastus löydetty.

Maisteltu on Johnnie Walker Red Labelia, Seagramsin halvempaa mallia, Jim Beamia ja GlenParker nimistä speysiden aluella valmistettua single-maltia joka näyttää muille närhen munat 100-0. Makueroja on yritetty löytää niin mielikuvituksen kuin alkon hinnastonkin avulla, vaihtelevalla mutta omasta mielestäni sangen hyvällä menestyksellä. Hinta/laatusuhteeseen on jatkossa panostettava, ja ensimmäisten hakuammuntojen sijaan (aikaisemmat viestit läpi kahlattuani) sijoitan roponi Jamesoniin. Chivas Regal on listalla myös, vaikkakin on sekä kallista että sekoitettua.

Kaikenkaikkiaan opettavainen ketju, palataan asiaan viim. muutaman kuukauden kuluttua.
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Laphroaig on kyllä sen verran hyvää ainetta, että sitä voi suositella jokaiselle viskin ystävälle! Monenlaista muutakin on tullut kokeiltua, mutta kertaakaan en ole niin hyvää viskiä saanut kuin Laphroaigia! Joidenkin mielestä maku voi olla ehkä hieman liian hyökkäävä, mutta kun siihen tottuu, niin huonompiin aineisiin ei ole enää sekaantumista!

Cheers mates!
 

sweeney

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Usein on tullut baareissa viskiä tilattua ja koskaan ei ole merkkejä korvan taakse jäänyt. Jack Daniels ja muutama satunnainen halpamerkki on aikoinaan tullut kokeiltua ihan kotikonstein, mutta minkäänlaista tietoa ei varsinaisesti ole päässyt kertymään.

Jos joku ystävällinen sielu voisi valistaa mistä tuohon alkomahoolien aateliin tutustuminen kannattaa aloittaa, olisin kiitollinen. Opiskelija budjetti tosin saattaa kokeiluja rajoittaa ankarallakin kädellä.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Nyt näyttää kovasti siltä, että minäkin olen löytämässä nämä juomat. Sen paremmin merkki-, kuin maakohtaista asiantuntemusta ei ole ehtinyt kertyä, mutta jonkinlaisen suosikkiviskin on ehtinyt jo itselleen löytää. Kaikkihan alkoi joululomalla tehdyllä laivareissulla, kun kaveri tuumasi "nyt opetetaan sinutkin juomaan viskiä". Ja oppihan tehosi parin lasillisen jälkeen.

Toistaiseksi parhaalta on maistunut kanadalainen Seagram's. Varastossa on lisäksi laivalta tuotua The Famous Grousea ja Glenfiddichia, joita tulee naukkailtua silloin tällöin iltaisin. Huomenna kenties taas uuteen merkkiin tutustuminen edessä.. kiitokset asiantuntijoille opettavaisesta ketjusta. Tämän ketjun vielä lukee helposti läpi, mutta sen juominen onkin jo toinen juttu.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kävin "mahtavassa" Hlinnan Hälläpyörän tietokilpailussa. Jäin palkintosijalta siksi että väittivät Southern Comfortin olevan likööriä!

HA!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
..kaappijuopoksi tulossa?

Olen rikkonut periaatteeni olla avaamatta toista pulloa yhtäaikaa. Lieventävä asianhaara tosin, että viski- ja sikari-illassa kului aika vähän itse tuomastani maistiaisesta; kokeiltavaa kun oli niin paljon (mm. taatusti aidot Irish Coffeet - olivat tarpeen lämmikkeenä kun kuubalaiset piti tuprutella ulkona). Jäi siis puolikas leili kotiin viemisiksi.

Nyt on siis auki sekä Talisker 10 YO että Highland Park 12 YO; singeleitä siis molemmat.

Talisker on aika tujua kamaa, kuten oli syytä odottaakin. Tilkka vettä sekaan sopii ainakin minulle. Onhan tuossa prosenttejakin vähän enemmän kuin yleensä eli 45,8. Ei Taliskerista taida suosikkiani tulla, sillä siitä puuttuu kyllä kaikenlainen makeus, muita makuja toki riittää.

Highland Parkista olin etukäteen kuullut paljon ylistäviä kommentteja ja kylläpä iskee ainakin allekirjoittaneen makuhermoon. Kaivattua makeutta on niin tuoksussa kuin maussakin - ja verraton pehmeys... aah. Kaapissa odottelevat vielä Highland Parkin vanhemmat velipojat, 18 YO ja 25 YO. Tosin ne sentään "vain" 0,33 litran pulloissa.

Yksin jos maistelen, niin käytän usein konjakkilasia - sen avulla aromit keräytyvät paremmin nenään. Erityisesti jos pieni flunssa vaivaa, niin hyvin aukeavat vielä kaupanpäälliseksi tukkoiset röörit.

Seuraavaksi kokoelma taitaa karttua blendillä, mutta vähän järeämmän kokoisella; vihdoinkin on tullut tilaisuus hankkia kauan kaipaamani gallonan (4,5 litraa) kokoinen viskipullo (Johnny Walkerin punaista etikettiä).
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Re: ..kaappijuopoksi tulossa?

Viestin lähetti finnjewel

Seuraavaksi kokoelma taitaa karttua blendillä, mutta vähän järeämmän kokoisella; vihdoinkin on tullut tilaisuus hankkia kauan kaipaamani gallonan (4,5 litraa) kokoinen viskipullo (Johnny Walkerin punaista etikettiä).

Kuka mahtaa olla se raukka jolle tuon jätetisleen sitten juotat?

Tallinan Citymarketissa tais 4,5 litran Jameson olla noin 100 euron pintaan. Jameson on ainakin allekirjoittaneen silmissä kuitenkin ihan eri tason tavaraa, kuin Walkerin pojan punanen (en tosin pidä mustasta enkä vihreästäkään). Sininen on kuulemma hyvää, mutta se menee jo yli meikäläisen budjetin.

-ipa rules
 

Rollo

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi Hockey
Kerronpa tässä erään "kauhutarinan" entisestä elämästä:

Olin mielestäni saanut kerättyä kohtuu hyvän Whisky valikoiman kirjahyllyyni (laivoilta vuosien saatossa kerätty).
Hyllystä löytyi laatujuomia mm, Ballantines, Chivas Regal, Johnny Walker Red Label, Johnny Walker Black Label ja Jamesonia useita litroja. Whiskyt olivat silmäteräni joita en "raskinut" aukaista edes juhlan sattuessa.

Sitten eräänä päivänä eräs lapsuuden ystävä oli tullut käymään kylässä pitkän ajan jälkeen, joten perskeles, nyt piti avata laatupullo.
Yllätys yllätys, arvatkaa oliko missään pulloissani enää sitä itseänsä?
Entinen "siippani" oli lotrannut kaikki pullot ajan saatossa, ja pannut niihin TEETÄ!
Voitteko kuvitella? Oli muuten pikkaisen nolo tilanne siinä kaverin edessä pulloja availlessa.
Tämä EXäni ilmeisesti kuvitteli etten niitä pulloja tulisi aukaisemaan missään vaiheessa?

Nykyinen kumppani ei onneksi "ymmärrä" viskin päälle, joten pullot saa olla rauhassa, tosin enää en pulloja varmuuden vuoksi keräile yhtä enempää kerrallaan.

Että tällainen tarina.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Re: Re: ..kaappijuopoksi tulossa?

Viestin lähetti ipa rules
Kuka mahtaa olla se raukka jolle tuon jätetisleen sitten juotat?

Joku muu kuin minä itse sen todellakin juo; näyttävän ulkonäkönsä ja edullisen hintansa vuoksi aion ko. jättipullon hankkia.
 

Prujita

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itselläni on hyllyssä skottilaista Glenmorangieta litran pullo.

Ilman muuta parasta maistamaani viskiä. Katson tarkemmin tiedot, kun pääsen töistä kotiin.

-pikkunoita-
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti goldenawe
...väittivät Southern Comfortin olevan likööriä!..
No sehän on likööriä?
 

Prujita

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pikkuisen venähti tuo töistä kotiin pääsy...

Eli Glenmorangie Cellar 13.

Single malt

Onko jollain muulla kokemusta tästä erinomaisesta viskistä.

Laphroaig lähtee kokeiluun lauantaina. Sen verran moni viskiveli on ainetta kehunut. Kokemuksista lisää sunnuntaina.

-pikkunoita-
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Re: Macallan 12v single malt?

Viestin lähetti 13~
Tunnen itseni melko pitkälti aloittelijaksi viskien maailmassa, mutta 16-vuotiasta Lagavulinia löytyy aina yksi pullo kaapista.

Savuisat single maltit ovat muutenkin mieleeni, mutta Lagavulin pehmeys on omassa luokassaan. Hinta-laatu-suhdekin on kohdallaan.

16v. Lagavulin on muuten paras saatavilla oleva yskänlääke. Faijan kanssa on pariinkin otteeseen parannettu maailma ja flunssa pullollisella ko. litkua. Ihan ilman flunssaakin on oikein hyvä juoma.

Henk. koht. suosikkini on tällä hetkellä 30v. Glenfiddich. Tekee aika gutaa aina joskus pitkän työpäivän jälkeen. Slurps.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo mä oon ihan rookie näissä viski hommissa. Maanantaina ostin kaksi pulloa alkon halppis (13e ja risat) viskejä Haddington house ja highland reserve ja nyt torstaina ne molemmat on tyhjiä, kumma juttu. En ollut ennen noin halpoja maistellutkaan. Niitä ei sen enempää ehtinyt nautiskelemaan, kunhan vaan tungin ääntä kohti. Tällä viikolla oon ostanut myös Grant´s family reserve ja Jim Beam viskit. Täytyy aukaista ne kun tarve vaatii. Pysähtyä hetkeksi joku ilta, hemmotella itseäni niiden, fazerin sinisen ja kuusamo savu-juuston kanssa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Re: Re: Re: ..kaappijuopoksi tulossa?

Viestin lähetti finnjewel
Joku muu kuin minä itse sen todellakin juo; näyttävän ulkonäkönsä ja edullisen hintansa vuoksi aion ko. jättipullon hankkia.

No näin minä epäilinkin, :-)

Itse jätin Jamesonin ostamatta ja tyydyin lähe syhtä näyttävään kolmen litran Viru Valge lekaan keinussa.

-ipa rules
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Raskaan pilkkireissun jälkeen pistin saunan lämpiämään ja maistelen tässä odotellessa Johnny Walkerin Black Labelia (12 vuotta vanhaa).

On jotenkin häijyn makuista eikä ollenkaan minun makuuni.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jaa,viskiä..mmm... Heti tämän viestin kirjoitettuani kaadan itselleni 2 sormellista 15 vuotiasta Justerini&Brooksia, joka on paras aikoihin ostamani pullo. Kyseisen viskin pehmeys ja päättäväinen jämäkkyys oikein vaatii polttamaan vielä pikkusikarin naukun ohessa.

Saitko InSideHockey muuten kaloja? Keli oli ainakin napakka..
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti Dante

Saitko InSideHockey muuten kaloja? Keli oli ainakin napakka..

Meri jäätyi vasta viime viikolla ja eilen olin ensimmäistä kertaa ja tänään toista.

Jäätä oli suht lähellä rantaa vasta 10 cm enkä vielä uskaltanut mennä ns. kalapaikoille koska se olisi vaatinut isomman selän ylitystä.

Huomenna kierrän "kalapaikoille" yhden matalikon kautta jossa varmasti on kestävämpi jää kuin suoraan selän yli mennessä.

Niin ja koska jouduin/tyydyin pilkkimään vain rantojen tuntumassa niin aika vaisua oli. Pakkasta oli 12 mutta aurinko lämmitti jo mukavasti.

Rajusti muuten jäätyi tuo meri sitten kun lopulta jäätyi. Kaikkialla on sellaisia jäätyneitä aaltoja ts. jää on erittäin muhkuraista ja epätasaista.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Käydäämpäs täällä ilmoittautumassa tässä Gentleman Jack -pullon kallistelun yhteydessä. Hyvä tummahkon makuinen viski, jonka kuvittelisi hyvin pehmeän aromikkaan sikarin kaverina jos sellainen sattuisi olemaan saatavilla.

Maku on oikeastaan alkuun aika mieto, polte tutunlainen ja jälkimaku erittäin miellyttävä ja miedonlainen; tosin pullo on ollut hetken verran avattuna joten volttimäärä on saattanut tuossa matkan varrella jo pudotakin. Ei kuitenkaan ihan tavanomaisen makuinen joten jos joku herra Danielsin perinteisistä pullotuksista pitää niin kyllä tähänkin kannattaa tutustua.

Muuten sitten voinkin tunnustautua olevani melkoinen ummikko viskien suhteen; Jack Danielsin mustaetikettistä on mennyt alas pullotolkulla mutta Jameson, Jim Beam ja Ballatines(?) potkivat todella pahasti vastaan ja näin olenkin pitäytynyt tutussa ja turvallisessa - sen kerran kuin näihin aineisiin on tullut kajottua. Johtuen vatsan sisäpuolen heikentyneenstä kestävyydestä vuosien mittaan, on tämä ollut viime aikoina "erittäin harvoin".
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös