Jep, näistä on ketjuja auki vaikka kuinka paljon. Toisaalta ihan hyvä se!
Pieni tietoisku B1:lle korjauksena: Talisker on Skyen saarelta, ja noista kuudesta vain Lagavulin on Islayn saarelta. Näiden kuuden klassisen viskin idiksenä on juuri se, että ne edustavat kaikkia kuutta eri päätuotantoaluetta Skotlannissa. Islaylta on myös yksi muuten hyvästä tavarasta, joka ei noihin kuuteen kuulu, nimittäin Laproaigh. Varmasti savuisin viski mitä nyt noin ihan "sarjatuotannossa" on. Ainakin savuisi mitä olen maistanut tai mistä kuullut. Mutta hyvä B1, tärkeintä on kiinnostus, ja otatkin varmaan korjaukseni kiitollisena vastaan. Kenties levität sen Skotlannin kartan siihen olkkarin lattialle, ja alat jo hieman nuuhkimaan sitä pulloasi..
Irlannista (tai no, kelteiltä noin yleensä, asuihan niitä muuallakin asui kuin itse Irlannin saarella. Ei siitä oikein tarkkaa faktaa ole missä kohtaa sitä karikkoa tuota polteltiin) tämä elämän vesi on lähtöisin. Skotit vaan tekevät homman vähän erilailla, ja Mun mielestä ovat kehittäneet juomaa ja sen valmistustapoja pidemmälle kuin irkut. Voisin hyvin kuvitella, että irkkuviski on ollut valmista sillon kun siinä on prosentteja tarpeeksi. Mutta tää on ikuinen kiista, ja onhan ne ihan eri aineita kun ne kerran kirjoitetaankin erilailla. Irkkuviskeissä ei makuskaala ole niin iso kuin skoteissa, vaikka hyvä löytyy sieltäkin, nimenomaan Bushmills ja Black Bush.
Oma suosikkini on kyllä Talisker. Kuuluu noihin edellä mainittuihin perusparempiin mallasviskeihin, eli jotain muuta kuin lattialta kaavitut blendit, muttei kuitenkaan mitään sellaista 60v vanhaa tavaraa, joiden nimetkin on ihan kummallisia. Tuollaisissa harvinaisuuksissa varmasti jokainen tynnyrillinen maistuu joka tapauksessa erilaiselle, ja niitä ei hirveästi varmasti mihinkään kaupan hyllylle koskaan ehdi. Parhaat satsit on varmasti joidenkin ammattilaisten hyllyissä. Finnjewelin listassa oli kaikki Macallanit 23€, muttei valikoimassa ollut varmasti ihan kaikkia. Jotkut pullot kun makselevat tuhansia euroja, ja ovat vuodelta 48-50. Muuten kyllä kiinnostaisi tämän Justensenin bisnekset, kuinka ulkomailla pitää asua että saapi tilailla?
Olen mallasfani, enkä pidä blendejä oikein viskeinä ollenkaan. Ja siis tämä paljon (muuallakin kuin täällä) hehkutettu Blue Label tippuu ihan tähän samaan kategoriaan. Juotavaa, muttei nautinnollista. Muutenkin Blue Labelin harvinaisuus tuntuu kovin keinotekoiselta, vaikka niiin vähän sitä valmistetaan, silti sitä saa kuitenkin melko useasta paikasta, käytännössä vaivatta. Jos se olisi niiin hyvää, ja sitä tehtäisiin niiin vähän, niin kai sitä olisi vaikeampi saada. Luulisi jengin jonottavan Alkon edessä kuin Saunalahtea muutama vuosi sitten. Mutta makuasiat makuasioina ja blendit blendeinä!
Mutta kyllä niitä supervanhojakin rahalla saa. Köpiksen lentoasemalla on aika kova valikoima, ja kaikki ei todellakaan ole esillä, vaan ilmeisesti SuPotuksen jälkeen pääset jonnekin holviin ihmettelemään jotain pulloja. Ei ihan heräteostoksia. Itse siis Talisker-fanina olin tuossa keväällä ottanut selvää, että Kastrupilla oli tästä Taliskerista "double matured" satsia, ja olin henkisesti valmistautunut sen ostoon. No, huomasinkin perillä että lennon vaihtoaika olikin vain 20 minsaa, enkä halunnut toistamiseen myöhästellä koneesta, joten jäi Tallyt sinne hyllyyn.
No, paluumatkalla sitten kun oli vaihtoaikaa joku 4 tuntia, kävin tsekkaamassa kaupassa tilanteen, vaikka ihan hyvin sen tiesinkin: perus-urpo meininki, eli jos lennät EU:n sisällä, et saa ostaa juuri mitään väkeviä. Ei mitään kaksoishinnotteluja, vaan kunnon ostokielto. Siihen se sitten jäi, ja menin loungeen kitkemään pullon punkkua vitutukseen. Menomatkalla kun olin menossa EU:n ulkopuolelle, ja saanut ostaa sen pullon. Jos olisi ollut aikaa ja pokkaa lähteä taas leikkimään final calleilla. Jos ja jos..
No, kesällä He-Valla oli tuota samaista Lagavulinin double maturedia, ja ostin sen tuohon. Kyllähän se ihan hyvää on, mutta aika turpeista, ja kirpeää. Ehkä liian voimakasta makuuni. Mutta (luonnollisesti) pesee kaikki blendit only-500 000-barrels-per-year tekoharvinaisuudet. Tosin täytyy sanoa, että lievän alkupettymyksen jälkeen maku on vain parantunut lasi lasilta.
Mutta, jos joku on Köpiksen kautta lentämässä jonnekin EU:n ulkopuolelle, niin osta itsellesi (tai Mulle) sellainen 18yo Taliskeri. Sitä on siellä vielä. Siihen asti saa kelvata tämä tavallinen, joka vain paranee jokaisella lasillisella. Kunnes taas loppuu..
Viskit hörpin pienen vesitilkan kanssa. Nopea vetäisy hanan alta, josta valuu sillee vähän kylmää vettä. Varsinkin tuo Lagavulin maistuu ihan eri kamalta jos sitä vähän vedellä "jatkaa". Siis n. 80/20 suhde. Viskin kanssa maistuu hienosti Fazerin Sininen, ei nuo sikarihommat ole oikein iskenyt. Useimmiten kuitenkin sellaisenaan.
Ok, toinen lasi, huomenna eio aikanen aamu..