Mainos

Virvoitusjuomaketju sinisen Pepsin inspiroimana

  • 153 754
  • 833

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Hankalaksi näyttää menevän tietyissä paikoissa ruokajuomat, kun makeutusaineet ei itselle sovi. Tuossa reissussa ollessa tuli gourmet-ruokailua harrastettua muutamalla huoltoasemalla, niin hanajuomissa vaihtoehtoina Pepsi, Pepsi Max, sokeriton Jaffa ja 7up Zero. Tuntuu olevan nämä vaihtoehdot melkein kaikissa paikoissa, jossa Hartwallin juomia on. Ennen sentään sai edes tavallista Jaffaa, niin oli joku vaihtoehto pelkällä sokerilla.

Ennustan aika haastavia aikoja makeutusaineiden välttelijöille, kunhan virvoitusjuomien verouudistus menee läpi. Aika paljon varmaan lisääntyy juomissa aspartaamin, asesulfaami K:n ja muiden herkkujen käyttö. Toivottavasti nyt kuitenkin jotain puhtaasti sokeriversioita jää tarjolle, ettei tarvitse kokonaan siirtyä vesi/maito/olut-linjalle. Sinänsä todennäköisesti kalliimmalla hinnalla ei ole väliä, kunhan olisi edes vaihtoehtoja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hankalaksi näyttää menevän tietyissä paikoissa ruokajuomat, kun makeutusaineet ei itselle sovi. Tuossa reissussa ollessa tuli gourmet-ruokailua harrastettua muutamalla huoltoasemalla, niin hanajuomissa vaihtoehtoina Pepsi, Pepsi Max, sokeriton Jaffa ja 7up Zero. Tuntuu olevan nämä vaihtoehdot melkein kaikissa paikoissa, jossa Hartwallin juomia on. Ennen sentään sai edes tavallista Jaffaa, niin oli joku vaihtoehto pelkällä sokerilla.

Ennustan aika haastavia aikoja makeutusaineiden välttelijöille, kunhan virvoitusjuomien verouudistus menee läpi. Aika paljon varmaan lisääntyy juomissa aspartaamin, asesulfaami K:n ja muiden herkkujen käyttö. Toivottavasti nyt kuitenkin jotain puhtaasti sokeriversioita jää tarjolle, ettei tarvitse kokonaan siirtyä vesi/maito/olut-linjalle. Sinänsä todennäköisesti kalliimmalla hinnalla ei ole väliä, kunhan olisi edes vaihtoehtoja.
Ihan mielenkiinnosta - mikä niissä makeutusaineissa tökkii? Ei kai yliherkkyyttä voi kovin herkästi olla kaikille makeutusaineille, kun niillä ei ole pahemmin tekemistä toistensa kanssa.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Ihan mielenkiinnosta - mikä niissä makeutusaineissa tökkii? Ei kai yliherkkyyttä voi kovin herkästi olla kaikille makeutusaineille, kun niillä ei ole pahemmin tekemistä toistensa kanssa.
Erilaisia vatsaoireita tahtovat minulle aiheuttaa, pääasiassa varmaan nuo mainitut asesulfaami K ja aspartaami suurimmat syylliset. Jossain vaiheessa yhdistin ongelmat makeutusaineisiin ja jätin kokonaan pois, niin ei ole ollut mitään ylimääräisiä vatsaoireita. Joskus ihan satunnaisesti on jotain yksittäistapauksia ollut, jos on vahingossa tullut juotua/syötyä jotain noita sisältävää, kun en ole lukenut tarkkaan pakkausselostetta riittävän huolella. Jälkeenpäin sitten tarkistellut, kun on tullut oireita, niin nämä tutut yllätykset sieltä on tuoteselosteesta löytynyt.

Mitään tutkittua allergiaa ei ole, mutta todennäköisesti jotain yliherkkyyttä täytyy olla. Ja kyse ei siis ole koskaan ollut mistään runsaasta käytöstä, ihan pieni tölkkikin riitti vatsaoireisiin. Pitäisi kyllä tuo uusi Pepsi testata joskus, kun steviasta en tiedä aiheuttaako mitään oireita. Sitä en ole tainnut koskaan testata, kun on tullut jo melko vainoharhaiseksikin näiden makeuttajien suhteen :)
 

Analyzer

Jäsen
Nyt on kyllä todella raju ”sokeriton siirtymä” menossa virvoitusjuomakategoriassa.

Ajatustasolla tämä on minusta hyvä, on sinänsä oikein että tällaisia haittaveroja tehdään.

MUTTA.

Nyt tässä on käymässä niin, että tarjonta tulee sokerilla makeutetuissa tuotteissa romahtamaan lähitulevaisuudessa. Mainittu ravintola - ja huoltoasemaesimerkki on hyvä. Jos lounaan kanssa kuuluu hanajuoma, niin raflalle on huono pitää valikoimassa sokeriversiota, koska siinä ostohinta on kovempi. Tämä näkyy jo.

Tarjouksissa sokeriversiot täytyy hinnoitella kalliimmaksi, koska ne eivät kestä samaa myyntihintaa. Se on kauppiaan katteesta muuten pois. Se taas johtaa siihen, että kampanjahinnat ei ole niin iskeviä ja ne ovat sekavia, joten kohta vain sokerittomat ovat tarjouksssa. Tämäkin osin näkyy jo, Hartwallin tarjouskampanjoissa ei enää sokeriversioita ole.

Uutuudet tulee jatkossa keskittymään järjestään sokerittomiin.

Olen itse valmis maksamaan sokerilimuista enemmän, kun niitä tykkään käyttää, mutta on todella harmi että tämä sokeriton siirtymä tulee heikentämään tarjontaa tulevaisuudessa.

Aspartaamijuomat eivät kertakaikkiaan maistu, mieluummin sitten vesi tai alkoholiton olut linjalla.
 

BaronFIN

Jäsen
Anekaupalla taivaaseen. Sokeri- ja terveysverot on ihan samanlaista tuubaa kuin ympäristö- ja viherverot: ei niillä ole muuta virkaa kuin kaataa rahaa valtiomme pohjattomaan kitaan. Onpahan taas löydetty yksi keppihevonen lisää.

Itsehän olen ”huono” asiakas kun en juo limuja päivittäin, en edes viikoittain. Joten olen huono veronmaksajakin. Mutta silloin kun tulee limuja juotua, niin mielummin sokerillinen tuote kuin light/aspartaami litku.

Mutta nyt, etenkin Hartwallin, suunta on kohti aspartaamituotteita, koska ”kuluttajien makutottumukset ovat muuttuneet”. Vaihtoehtojen määrä pienenee.

Tuo ”kuluttajien makutottumukset ovat muuttuneet” -lausahdus on muuten samanlainen viestinnän opaskirjan lausahdus kuin ”emme voi kommentoida yksittäistä tapausta”… Sillä voi kommentoida mitä tahansa ja sillä voidaan puolustaa muutos kuin muutos oman edun mukaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Kohta varmaan alettava tuoda limutkin ulkomailta ja jättää eurot muualle
Ei muuten huono vaihtoehto: esim. suomalainen Fanta vs. italialainen Fanta ovat kaksi eri tuotetta kun suomalaisen Fantan mehupitoisuus on noin puolet italialaisen Fantan vastaavasta.

Hiilihapotettu vesi ja aromit ovat suomalaisen kuluttajan makutottumuksien mukainen tuote kun italialainen mandariinilta maistuva Fanta on varmaankin vain liian kallis valmistaa ja marginaaliin jää liian vähän voittoa valmistajalle.
 

Analyzer

Jäsen
Jään tässä miettimään sitä, että kun askel tähän suuntaan on otettu, niin miksi hampaisiin(Eh) on joutunut vain sokeri. Eikö tämän verotuksen ohjaavuuden sitten pitäisi ulottua ihan kaikkeen epäterveelliseen, kuten vaikka koviin rasvoihin. Miksi se sokeri on julistettu ainoaksi viholliseksi.
 

BaronFIN

Jäsen
Jään tässä miettimään sitä, että kun askel tähän suuntaan on otettu, niin miksi hampaisiin(Eh) on joutunut vain sokeri. Eikö tämän verotuksen ohjaavuuden sitten pitäisi ulottua ihan kaikkeen epäterveelliseen, kuten vaikka koviin rasvoihin. Miksi se sokeri on julistettu ainoaksi viholliseksi.
Vastaus on suoraan verotuksellinen. Sokeri on helppo verottaa. Rasvassa on hyvää ja huonoa. Ja light juominen fosfori- tai sitruunahapot ovat monimutkaisia pohdittavaksi, koska toista käytetään myös säilöntäaineena vaikka molemmat aiheuttavat hampaiden eroosiota siinä missä appelsiinimehut tai vihreät omenat HeVi-osastolta ostettuna.

Keep it simple! Rahaa on saatava jostain ja helposti, yksinkertaistaminen kunniaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nämä verotusasiat nyt on niitä, että aivan yksi ja sama mitä verottaa, niin ko. tuotteita haluavat kuluttajat eivät siitä verotuksesta tykkää. Yhteiskunta kuitenkin pyörii verorahoilla, niin jostain sitä pitää nyhtää.

Itse käytän ja olen aina käyttänyt sokeria turhankin paljon, vaikkakin nykyään juomapuolella en terveyssyistä hirveämmin enää. En silti valita sokerin verottamisesta, koska se on kaikessa pahuudessaan ihan hyvä verotuskohde.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hiilihapotettu vesi ja aromit ovat suomalaisen kuluttajan makutottumuksien mukainen tuote kun italialainen mandariinilta maistuva Fanta on varmaankin vain liian kallis valmistaa ja marginaaliin jää liian vähän voittoa valmistajalle.
Tästä tuli mieleen Kuubassa valmistettu appelsiinilmonadi, jota kerran oli hetkellisesti saatavissa (ei Suomessa).
Todella erinomainen tuote.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Jokos kaikki colajuomien ystävät ovat ehtineet maistaa sinistä Pepsiä?
Sininen pepsi on yksi parhaita limuja, mutta kokista tai limonadia se ei voita. Sitten joku sprite, ei ihan paska mutta en ensimmäisenä juo.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nämä verotusasiat nyt on niitä, että aivan yksi ja sama mitä verottaa, niin ko. tuotteita haluavat kuluttajat eivät siitä verotuksesta tykkää. Yhteiskunta kuitenkin pyörii verorahoilla, niin jostain sitä pitää nyhtää.

Itse käytän ja olen aina käyttänyt sokeria turhankin paljon, vaikkakin nykyään juomapuolella en terveyssyistä hirveämmin enää. En silti valita sokerin verottamisesta, koska se on kaikessa pahuudessaan ihan hyvä verotuskohde.

Vähemmän tässä taidettu kritisoida varsinaista korotusta vaan sitä mitä korotuksen myötä markkinoille tekee eli yhä enemmän sokerittomia versiota ja reseptien muuttamista.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Sininen pepsi on yksi parhaita limuja, mutta kokista tai limonadia se ei voita. Sitten joku sprite, ei ihan paska mutta en ensimmäisenä juo.
Tuo lainaamasi kysymys oli vuodelta 2003 ja siinä taidettiin puhua siitä ihan oikeasti sinisestä Pepsistä eli Pepsi Bluesta Pepsi Blue - Wikipedia

Eihän tuo kauaa markkinoilla ollut meillä tai muualla, mutta muistan kyllä maistaneeni. Todennäköisesti reaktio oli sama kuin samaan aikaan kaupoissa näkyneeseen keltaiseen ketsuppiin eli liian outoa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kauppoihin on tullut sokeriton vaihtoehto smurffilimsasta. Se on jo itsessään hienoa, mutta erityisen mahtavan uutisen tästä tekee se, että väri ei ole vihreä vaan sininen. Oikein hyvää oli, ja tuo Spider Man -limsan väri tekee siitä suorastaan nostalgisen kokemuksen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen pitkään tissutellut Pepsiä 33 cl muovipulloista.
Pari päivää sitten ostin kuitenkin 18x33 cl pakkauksen tölkkipepsiä.
On siinä ihmeen selvä ero, tölkkipakattu vain on maistuvampaa. Onhan se 25% kalliimpaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Vieläkö palstalaisille Pepsi maistuu?

Lääkärit tykkää, kun marketeissa puoli limppari- ja karkkihyllyä on kohta järkevien ihmisten boikotissa. Tosin en tiedä, että tekeekö kukaan karkkibisnestä Venäjällä.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lääkärit tykkää, kun marketeissa puoli limppari- ja karkkihyllyä on kohta järkevien ihmisten boikotissa. Tosin en tiedä, että tekeekö kukaan karkkibisnestä Venäjällä.
Mars Inc, mikä omistaa esim m&m:ssin duunaa Venäjällä, sekä myös Mondelez mikä omistaa mm. Maraboun, Tucin, LU:n, Milkan ym.

 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vuonna 1976 syntyneenä on hyvin muistissa M.A.C. eli (musta) appelsiinicola. Minua nuoremmatkin muistanevat M.A.C.-mehujään, jota sai kaupoista mahdollisesti vielä 2000-luvulla.

Mutta toi limu. Kodin läheiseen K-Supermarketiin tuli sitä, ja pitihän pullo hankkia jo nostalgiamielessä. Ja makuhan oli parempi kuin muistinkaan. Pesee mielestäni colajuomat tietyllä raikkaudella. No nostalgian vaikutusta makuasioihin ei voi toki kiistää, mutta suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

Tätä tekee joku outo ruotsalainen pulju nykyisin. En muista, kenen valmistamaa se oli kasarilla.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ihan mielenkiinnosta - mikä niissä makeutusaineissa tökkii? Ei kai yliherkkyyttä voi kovin herkästi olla kaikille makeutusaineille, kun niillä ei ole pahemmin tekemistä toistensa kanssa.
No ainakin suolisto-oireiden kanssa kärsiviä kehotetaan välttämään keinotekoisia makeutusaineita. Joissakin tuotteissa se maku on myös ihan peffasta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huomasin juuri Coca colan mainoksesta, että ne pullosta irtoamattomat korkit ovat tulossa myös limsoihin. Tähän mennessä olen huomannut tuon jogurtti- ja hedelmäsosetölkeissä, joissa se on ollut niissäkin ärsyttävää, mutta tämä menee aivan uudelle vittumaisuuden tasolle. Olin viikonloppuna Lontoossa ja ostin pullon zero-kokista, jossa oli tuollainen korkki. Siinä se raapii poskea aina kun juo, ja jos sen repii pois, pulloa ei saa enää kunnolla kiinni.

Ja tämä kaikki sen takia, että kiinalaiset ja eteläamerikkalaiset eivät osaa kierrättää muovejaan. Euroopassa, ja varsinkin täällä panttipullojen luvatussa maassa tuota ongelmaa ei yksinkertaisesti ole olemassakaan.

Tekisi mieleni kaataa säiliöllinen virvoitusjuomaa sen idiootin niskaan, joka tästäkin on joskus aloitteen tehnyt.
 
Huomasin juuri Coca colan mainoksesta, että ne pullosta irtoamattomat korkit ovat tulossa myös limsoihin. Tähän mennessä olen huomannut tuon jogurtti- ja hedelmäsosetölkeissä, joissa se on ollut niissäkin ärsyttävää, mutta tämä menee aivan uudelle vittumaisuuden tasolle. Olin viikonloppuna Lontoossa ja ostin pullon zero-kokista, jossa oli tuollainen korkki. Siinä se raapii poskea aina kun juo, ja jos sen repii pois, pulloa ei saa enää kunnolla kiinni.

Ja tämä kaikki sen takia, että kiinalaiset ja eteläamerikkalaiset eivät osaa kierrättää muovejaan. Euroopassa, ja varsinkin täällä panttipullojen luvatussa maassa tuota ongelmaa ei yksinkertaisesti ole olemassakaan.

Tekisi mieleni kaataa säiliöllinen virvoitusjuomaa sen idiootin niskaan, joka tästäkin on joskus aloitteen tehnyt.
Tuo on mielestäni todella hyvä uudistus. Eurooppa suurena markkina-alueena voi vaikuttaa siihen, että muuallakin maailmassa pulloja voidaan tehdä samalla muotilla. Tällöin meriin ei päädy irtokorkkeja niin paljoa.

Esimerkkinä vastaavasta kun EU pakotti Applen käyttämään iPhoneissa omien latausliitäntöjen sijaan USB-C:tä, niin tekevät saman muutoksen myös muualla maailmassa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo on mielestäni todella hyvä uudistus. Eurooppa suurena markkina-alueena voi vaikuttaa siihen, että muuallakin maailmassa pulloja voidaan tehdä samalla muotilla. Tällöin meriin ei päädy irtokorkkeja niin paljoa.
Tässä on aika monta ongelmaa. Ensinnäkin pelkät korkit ovat häviävän pieni ongelma siinä muovikaaoksessa, jonka etenkin Kiina on aiheuttanut. (Viisi maailman "muovisinta" jokea ovat Industa lukuun ottamatta kaikki Kiinassa).

Toisekseen tällä ei muutenkaan ratkaista sitä pääongelmaa, eli että itse kierrättämistä ei tapahdu. Tuolla metodilla pullot lentäisivät jokiin korkkeineen, eli mitään oikeaa muutosta tuolla ei saada aikaan.

Euroopassa ja Suomessa varsinkin olisi monia oikeitakin keinoja vietäväksi, mutta rahaa tai tahtoa ei ole ollut ottaa vastaan. Esim. VTT todella yritti kaupata muovin lajittelu- ja kierrätyspatenttiensa sovellutuksia moniin maihin, mutta kummasti vain Hollannin, Saksan ja Tsekkien kaltaiset maat kiinnostuivat. (En tiedä miten tuo lopulta näidenkään maiden osalta päättyi koska projektimme ehti loppua ja yhteydenpito vtt-läisiin katkesi). Samoin Espoon kaupungin pakkausmuovin kierrätyksen best practice -kuviot jäivät nekin yrityksistä huolimatta Eurooppaan.

Kolmanneksi, limsat pullotetaan aina paikallisten yritysten toimesta lisensseillä. Eurooppalaisten päätökset eivät kanna toisille mantereille, vaan nämä voivat jatkossakin valmistaa pullonsa ja juomansa haluamillaan menetelmillä.

Esimerkkinä vastaavasta kun EU pakotti Applen käyttämään iPhoneissa omien latausliitäntöjen sijaan USB-C:tä, niin tekevät saman muutoksen myös muualla maailmassa.
Ei ole millään lailla verrannollinen kuvio.

1. USB-portti paransi käyttäjäkokemusta. Uusi korkki huonontaa käyttäjäkokemusta.
2. Yhdenmukaistaminen toi hyötyjä Applelle. Yhdenmukaistamisesta ei ole mitään vaikutusta juomafirmoille.
3. Applen insentiivi on valmistaa samanlaisia puhelimia kaikkialla. Juomayritykset eivät valmista itse pullojaan.

Eli joo, EU pakotti, mutta Apple totesi voittavansa tuossa itsekin. Sama ei millään lailla päde tähän korkkiasiaan.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Noita korkkeja oli viime jouluna Italiassa ja onhan ne todella ärsyttäviä. Teki lähinnä mieli repiä väkisin irti. Mutta kai se on pakko toimia näin, jos eivät ulkomailla osaa olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös