Pthui! Puhalletaanpas tämän tomuttuneen vinyyliketjun päältä pari vuotta vanhat karstat pois kuin ikivanhan älppärin päältä konsanaan ja yritetään aktivoida keskustelua. Vieläkö jatkiksesta löytyy vinyyliaktiiveja?
Asiani sinänsä olisi ihan tiedustelupohjaista eli tässä kun olen ottanut cd-kokoelmani kylkeen melko vahvasti myös tuon vinyylipuolen (ja tarkoitus olisi maltillisesti sitä vielä kasvatella), niin olisin heitellyt ilmoille ennakoivaa utelua, että osaako palstan vinyylitietäjät suositella jotain tiettyä soitinta tai antaa vinkkejä millaiseen soittimeen kannattaisi panostaa sellaisella melko keskitason budjetoinnilla tässä joskus tulevaisuudessa? Taustahan on se, että olen vanhaa rockiani soittanut sellaisella Sonyn peruskuluttaja-soittimella joka vetelee viimeisiään ainakin neulan osalta, mutta pieniä muitakin häiriötekijöitä soitinvanhukseen on alkanut ilmestyä ajan saatossa. Asiallinen laitteisto on kuitenkin osa hyvää kuunteluelämystä, joten hyvähän se olisi äänentoisto-laitteistonkin olla sitä vastaavaa tasoa millä vakavuudella musiikkiin kuluttaja suhtautuu. Tuota soitin asiaa ei myöskään helpottanut muuten se, että katti päätti kokeilla soittimen kestävyyttä ja tiesihän siinä miten tässä tutkimusmatkassa sitten kävi, noh soitin otti osumaa, mutta vielä se pyörittää ja rahisee mutta......
Vaikka kuuntelen musiikkini pitkälti cd:ltä ja myös musiikkikirjaston kautta tietokoneelta, niin älppäri on aina ollut mukana ja muutamia oikein maukkaita lp-levyjä hyllystä löytyy joiden lämpimän rahinasoundin pariin uppoutuu kerrasta toiseen yhtä mielellään. CD-aikakauden turha kliinisyys ja puhtoisuus on korvattu särmikkäällä tunkkaisuudella, välillä tuntuu nimittäin, että se Peer Günt veivaisi sitä Backseatia tuossa kolmen metrin päässä.
Koska ketju viimeksi hankituille vinyyleille on jo olemassa, niin keskustelun nostamiseksi heittäisin vielä gallupin, että mikä on jatkislaisten henk. koht tärkein ja eniten merkitystä/tunnearvoa sisältävä lp-levy? Mulle Motörheadin 1988 Giants Of Rock-live lienee se tärkein. Hämeenlinnassa nauhoitetun keikan LP-levyyn on elämä jättänyt jälkiään hyvällä tavalla, soundi toimii kuin Larionovin kädet karheudellaan, Lemmy on vireessä ja onhan tuo ihan ensimmäisiä älppäreitä mitä on tullut hommattua. Haastajina Pink Floydia ja The Great Whitea yms....