Villieläinten bongausta!

  • 32 715
  • 140

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maaseudulla kun asustelee, niin näkee kaikenlaisia elukoita. Hirvet, peurat ja kauriit sekä piennisäkkäät ovat tavallisia näkyjä. Myös kettuja näkee melko usein. Mökin pihapiirissä asustelee kärppä ja jossain lähistöllä kanahaukka, myös muita haukkoja näen usein.. Maa- ja merikotkan olen nähnyt livenä, kuten myös suden ja ahman. Karhua en ole vielä tavannut luonnossa. Valitetavan usein näkee myös Suomen luontoon kuulumattomia minkkejä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Absurdi kärppäpainotteinen päivä

Elettiin alkukevättalvea vuonna 2000. Olin silloin raksalla töissä. Kun olin ruokatunnilla tupakoimassa sosiaalikopin edessä, ajoi ohitseni työsuhdeautollaan Oulun Kärppien #46 Martin Bergeron. Ei tämä vielä mitään.

Saman päivän kello kahden kahvitauon jälkeen olin kahvisavuilla samaisen kopin edessä. Tien toisella puolella käveli tummaihoinen mies, jolla oli Oulun Kärppien toppatakki. Aloin jo ajatella, että jopas nyt.

Kun töiden jälkeen ajelin Saab 90:lläni kohti kotia, vilisti tien yli elämäni ensimmäinen näkemäni vapaa kärppä (musta hännänpää, varma havainto). Samana iltana pelattiin Kärpät-KooKoo -ottelu, jota olin seuraamassa. Täysin käsittämätöntä.

Mittarimatomainen pienpeto ja bambit

Ajellessani autolla eräänä lähimenneisyyden talvisena hetkenä havaitsin kummallisen vähän mittarimadon tapaan liikkuvan vitivalkoisen olion ylittävän tietä. Se oli lumikko.

Metsäkauriita on tullut nähtyä aika helevetisti Pohjois-Ruotsissa ja Perämeren kaarella rajan toisella puolella.

Otsosta merikotkan ja hirven kautta kettuun

2006 kesäkuussa lähdettiin mäkeen kaverin kanssa eräältä kiiminkiläiseltä korpilammelta, kun vastarannalta kuului mesikämmenen ärjähtelyjä, ryskettä ja lintujen varoitusäänien sinfonia. Olimme ensin ihan hipihiljaa, mutta sitten kun alettiin vähän kolistella ja puhua ääneen, loppui karhuhavainto. Paikalliset tiesivät kertoa, että suunnalla oli metsän kunkulla talvipesä.

Merikotkan olen nähnyt monesti Vaasan suunnalla ja Kemissä. Hirvikolari on ollut muutaman kerran todella lähellä Oulu-Kemi -taipaleella. Ketun näin viimeksi viime kesänä, kun se paineli Kastellin K-Markettia kohti matalana kuin mäyrä, jota en ole koskaan nähnyt.

Majavasta ja saukosta kurreen ja siiliin

Saukko on totta helvetissä nähty kalamies kun olen, ja totta kai piisami. Roadkillsien sarjassa painii mm. supikoira. Majava nähty Multialla. En tiedä oliko kanadan- vai euroopanmajava. Todennäköisesti edellinen.

Orava eli kurre eli kiipperi tulee tässä esille lähinnä siksi, että sen lajin edustaja on tehnyt tänä keväänä pesän vanhempieni katon alle. Aikaisemmin siellä on asunut ampiaisia, sitten varpusia - nyt orava.

Siilin takia olen lähes aiheuttanut peräkolarin, kun vedin liinat kiinni, etten ajaisi piikkipallon päälle. Jänöjusseja ja rusakoita on nähnyt lähes jokainen ml. minä. Talvella ero on helpoin huomata kun metsäjänö on vitivalkoinen korvia lukuunottamatta ja rusakko on sellainen harmahtava.

Pössihavukka ja tiirarariteetti

Sotketaan tähänkin intti: olin yövartiossa johtamisjärjestelmäharjoituksessa maaliskuun alkupuolella umpihankipoterossa pakkasyön tähtitaivaan alla, kun huuhkaja eli hyypiö eli hyypiä aloitti aavemaisen huhuilusa. Olin nähnyt sellaisen aikaisemminkin, kun tuo mahtava lintu lensi metrin päästä minusta täysin äänettömästi kohti puiston tilhiparvea.

Olen varmuudella nähnyt luonnossa pöllöistä pössihavukan lisäksi suo- ja varpuspöllön ja raskasentoisen viirupöllön. Eipä soitimella oleva metsokaan ole jäänyt näkemättä. Harvinaisin näkemäni tirppa on ollut pikkutiira. Niitä oli kokonainen parvi kesällä 1986 Oulun Pyykösjärvellä laiturin nokassa.

Lapin onnenlintu aamiaisseurana ja vikaan suunnistanut haarapääsky

Tykkileirillä Rovajärvellä sain aamiaisseuraksi kuukkelin. Hauskasti se pikku hiljaa pyrähteli lähemmäksi, kunnes lopulta oli kahden metrin päässä minusta ja nakkasin sille palan nötköttiä. Vähän aikaa se funtsi, uskaltaako lähteä hakemaan. Kävihän se sen hakemassa ja viihtyi paikalla yhtä kauan kuin minäkin. Taisi alkaa etoa kuukkeliakin se nötkötti.

Neljä vuotta sitten parvekkeellemme syöksyi haarapääsky. Siinä se läpsytteli paniikissa, eiväthän ne pääse kovin helposti maasta lentoon, koira pyrki uimaan sen liiveihin, mutta minä estin koiran pyrkimysten toteutumisen ja heitin pääskyn lintuinfluenssahysteriasta huolimatta paljain kätösin vapauteen.

Metsämyyrä kohtaa urhean sotilaspoliisin

P-kauden ampumaleirillä tuli nuotiopiiriimme metsämyyrä. Siinä se söi murusia sotilaiden jaloista (viestimiehiä ml. minä ja spollenalkuja) ja piti tunnelmaa yllä. Eräs urhea sotilaspoliisi sotki sen iloiseksi lopuksi maiharillaan tallottuun lumeen kuoliaaksi. Vitun idiootti. Sitä jätkää ei katseltu hyvällä silmällä pariin viikkoon.

Rotalta nirri pois ja käkien ilmataistelu

Tultiin kaverin kanssa Kemissä aamukolmen maissa kapakasta ja reitillämme Kemin linja-autoaseman pihalla pyöri ympyrää iso kituva rotta. Oli kai jäänyt auton alle. Ei muuta kuin täysillä kantapäällä päähän ja kitumiset loppuivat siihen. Oli vain aika karsea kokemus.

Tervolalaisella korpilammella näin, kun kaksi käkeä ottivat mittaa toisistaan ilmataistelussa. Ne muuten kukkuvat lennossakin, voin todistaa! Naaraskäki kökötti männynlatvassa ja koiraat ottivat matsin. En mitenkään voi nyt muistaa kumpi voitti, mutta olipahan elämys sekin.

Susi ja keskisuuren koiran kokoinen lohi

Kun olin pieni poika, nähtiin isännän kanssa susi tienposkessa Simossa. Siinäpä lienee harvinaisin eläin, mitä olen nähnyt vapaudessa.

Suurin näkemäni elävä lohi painoi 21,4 kiloa, havainto kesäkuulta 1995Merikoskesta. Tämä lohi oli tietenkin erään kalastajan saalis ja seurasin väsytyksen ja punnituksen. Väsytys kesti kaksi tuntia. Lohi veti äijän venettä ylävirtaan, vaikka Merikoskessa on melko voimakas virtaus.

Tulipahan stooria.

Onnittelut Olkulle mahtavasta havainnosta! :KAHVIA:
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Villin pääskysen bongasin tänään Joensuun korkeudella. Kesä on.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mieleenpainuvin lienee norppaan törmääninen mökillä. Tämä toistui samalla viikolla kolmesti. Jokaisella kerralla soudin mökin rannasta ja pian pintaan nousi tumma pää. Se seurasi venettä jonkun aikaa aina välillä päätä nostaen. vaikka soudin eri kerroilla eri suuntiin ym. niin Norppa tuli perässä samalla tavalla. Tuota ennen olin kerran nähnyt norpan pään nousevan pintaan. Samalla kerralla se väisti moottorivenettä mökkirantaamme ja oli sen verran rannassa että mökin terassilta näki sen hahmon selvästi pinnan alla.

Hirviä on tullut nähtyä lukuisia kertoja ja kerran olen juossut villiintynyttä nuorta hirveä "pakoonkin" puun taakse. Yksi karhu havainto on myös mökiltä kun yksi ui kapean salmen yli. Susia en ole nähnyt ikinä, jälkiä vain.

Linnuista on myös muutamia hienoja muistoja mutta niistä sitten joskus myöhemmin
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruskosuohaukka on ilmeisesti varsin harvinainen. Se. Sitten merikotka, kalasääski, hirvi, peura, kettu, mäyrä ja muita vähän tavallisempia elukoita. Kerran olin autossa mukana, kun ajettiin kettukolari. Bongaamatta ainakin norppa, karhu, susi ja ilves.

Kaverini kissa toi niille sisälle pyydystämänsä lumikon! Tämä on ystäväpiirini villein bongaus (teon arvoa lisää se, että ko. kaverini asuu Espoossa). Toisen kaverini mökillä oli viime ja toissa vuonna ilvesongelma. Se ilves viihtyi vähän liian hyvin siinä mökin pihapiirissä. Oli "hieman" häiritsevää, perheessä kun oli pari taaperoa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Vieläköhän se Kalliossa majapaikkaa pitänyt siili on elossa? Tais olla viime keväänä, kun tuosta oli enemmänkin juttua ja kymmpiuutisten kevennykseenkin muistaakseni pääsi.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Viimeisimpänä bongaamisen kohteena taitaa olla (naaras)hirvi. Auton ikkunasta näkyi viikonloppuna. Siinä se yksinäisenä töllisteli tien poskessa. Hirviä ja poroja on tullut myös ennen bongattua.

Muuten on kyllä aika vähissä meikäläisen bongaukset. Jos kaiken maailman hiiriä ja rusakoita ei lasketa mukaan. Ainakaan mitään isompaa villielukkaa ei tullut bongattua koskaan luonnossa?

edit: Kyllä se sieltä tulee kun vähän pinnistää. Kettu on tullut kertaalleen bongattua lenkkipolulta ja metsäpeuroja vilisteli yhtenään muutama kesä taaksepäin, kun oltiin Salamajärven kansallispuistossa. Muutama joutsenpari tuli myös bongattua tuossa viikonloppuna.
 

mukava valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuukka Mäntylä
Toisen kaverini mökillä oli viime ja toissa vuonna ilvesongelma. Se ilves viihtyi vähän liian hyvin siinä mökin pihapiirissä.

Meidän suunnalla vähän samaa vikaa, vaikka ihan kaupungissa ollaankin. Ollaan koitettu niitä kaksiteräisellä kirveellä hätyytellä. Sotien jälkeen ovat aika hyvin pysyneet aisoissa.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
6. Kaulushaikara

Kaulushaikara on hyvin harvinaista nähdä. Huomattavasti yleisempää se on taas kuulla. Sellainen sumutorven kumeaa huutelua muistuttava. Tai ehkä pikemminkin tyhjään pulloon puhaltamista muistuttava. No joka tapauksessa kertaalleen kaverin kanssa kalassa ollessa tuollainen lähti läheisestä ruovikosta lentoon. Komea näky.

Lainataas 14 vuotta vanhaa viestiä..

Ollaan Kiuruvedellä vaimon sukulaisten mökillä ja vastarannalla, ehkä kilometrin päässä on kaulushaikara. Uskomaton ääni, aivan kun joku seisoisi vieressä puhaltamassa tyhjään olutpulloon vaikka etäisyyttä on valtavasti ja täällä tuulee kovaa. Tyynellä kelillä kaulushaikaran ääni kantaa yli 5 kilometrin päähän!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lainataas 14 vuotta vanhaa viestiä..

Ollaan Kiuruvedellä vaimon sukulaisten mökillä ja vastarannalla, ehkä kilometrin päässä on kaulushaikara. Uskomaton ääni, aivan kun joku seisoisi vieressä puhaltamassa tyhjään olutpulloon vaikka etäisyyttä on valtavasti ja täällä tuulee kovaa. Tyynellä kelillä kaulushaikaran ääni kantaa yli 5 kilometrin päähän!

Hyvä, että lainasit. Voin nimittäin päivittää tilanteen. Olen viime vuosina onnistunut näkemään tuon lajin muutamankin otteeseen. Asun vielä hetkisen alueella, jonka lähellä on useampi pieni lintujärvi. Tuolla alueella tuon kuulee usein, mutta myös lentäviä lintuja on onnistunut näkemään näiden siirtyessä järveltä toiselle. Viimeisin näköhavainto oli itse asiassa viime viikolta.

Muitakin haikaroita täällä näkee. Harmaahaikaroita pyörii etenkin syksyisin, kun Virosta tulevat nuoret haikarat siirtyvät tänne ennen lähtöä etelään. Harvinaisempiakin lintuja olen nähnyt. Viime vuonna näin kahdesti hiljalleen Suomeen levittäytymässä olevan jalohaikaran, ja jälkimmäisellä kerralla jopa kolmen yksilön verran. Pari vuotta sitten ihmettelin, miksi yhden pellon luona pysähtyi jatkuvasti autoja. Syy selvisi pian. Kaksi kattohaikaraa oli saapunut todennäköisesti Virosta pikavisiitille. Siinä oli komea lintu!
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luonnossa on kiva liikkua, ja siellä tosiaan voi törmätä vaikka minkänäköiseen mörköön.

Nämä normaalit jänikset, hirvet, peurat sun muut on kyllä nähty. Ulkomailla käydessä on näkynyt sitten vähän ainakin itselle harvinaisempia elukoita.

Egyptissä käydessä näin aika monta erilaista käärmettä, tosin aika moni niistä oli eläintarhassa. Eläintarhassa oli myös kameli joka joi Cokista. Heppu otti Colapullon, avasi korkin ja ojensi pullon kamelin huulille, joka sitten kietaisi koko pullon huiviin noin sekunnissa. Kamelilla kävin myös retkellä Saharassa auringonnousua katsomassa. Hyvin siinä kyydissä pysyy jos eivät kovin innostu ravaamaan.

Tapiirin olen myös nähnyt. Tämäkin kyllä eläintarhassa. Hassua vaan, että tämä paikallinen eläintarha on todella pieni. Siellä on muutama karhu, ja sitten jotain villikissoja, kanoja ja kaneja. Ja sitten yksi vitullisen kokoinen tapiiri. Se vielä asuu sellaisessa nurkkauksessa "talonsa" takana että sitä ei näe ennenkuin on vieressä. Aika hassu elukka.

Siiderivalaita tuli myös bongattua kun asuin Skotlannissa. Hirveä meteli lähtee niistäkin, vaikka koko ajan on siiderituoppi turvan edessä.

Olisi tarkoitus lähteä tässä joku kesä vähän tuonne Karpaateille katselemaan luontoa. Siellä sitä voikin taas sitten törmätä vaikka mihin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näin tänään Raato Summasen Espoossa. Kyllä sekin villieläimestä menee.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aikoinaan baarissa oli myös munahaukkoja, kännisikoja.
Mökillä näkyi merikotkia, kanahaukkoja, selkälokkeja, valkohäntäpeuroja, kauriita.
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Tässä kaikki selkärankaiset eläimet, jotka muistan joskus luonnossa nähneeni

Nisäkkäät
Hirvi
Poro
Metsäkauris
Valkohäntäpeura
Orava
Metsämyyrä
Rotta
Metsäjänis
Rusakko
Siili
Metsäpäästäinen
Lumikko
Supikoira
Magotti (Gibraltarilla)

Matelijat
Sisilisko
Vaskitsa
Kyy
Rantakäärme

Sammakkoeläimet
Sammakko
Viitasammakko
Rupikonna

Kalat
Ahven
Kiiski
Kuha
Hauki
Särki
Sorva
Lahna
Salakka
Säyne
Suutari
Made

Linnut
-Vesilinnut

Sinisorsa
Haapana
Telkkä
Punasotka
Laulujoutsen
Kyhmyjoutsen
Valkoposkihanhi
Kanadanhanhi
Isokoskelo
Härkälintu
Silkkiuikku
Kuikka
Haahka
-Rantalinnut
Kalalokki
Selkälokki
Merilokki
Harmaalokki
Etelänharmaalokki (Roomassa)
Naurulokki
Kalatiira
Meriharakka
Harmaahaikara
Merimetso (Virossa ja Tanskassa)
Töyhtöhyyppä
Rantasipi
-Kanalinnut/tikat/käet
Fasaani
Käpytikka
Palokärki
Käki
-Kyyhkyt
Kesykyyhky/Pulu
Sepelkyyhky
Turkinkyyhky (Espanjassa)
-Varpuslinnut
Varis
Harakka
Naakka
Korppi
Närhi
Kottarainen
Varpunen
Pikkuvarpunen
Tilhi
Haarapääsky
Räystäspääsky
Tervapääsky
Västäräkki
Punarinta
Mustarastas
Räkättirastas
Laulurastas
Punakylkirastas
Pajulintu
Kirjosieppo
Harmaasieppo
Talitiainen
Sinitiainen
Peippo
Viherpeippo
Keltasirkku
Pikkulepinkäinen
Puukiipijä
-Papukaijat
Munkkiaratti (Roomassa, Tämä taitaa olla listan mielenkiintoisin bongaus)

Lisäksi ainakin kaulushaikaran, hiirihaukan ja lehtopöllön äänen olen kuullut, mutten nähnyt itse lintua.

E: Papukaija lisätty
E: Pikkulepinkäinen lisätty
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä paljolti samat kuin yllä.
Muutama mielenkiintoisempi bongaus tästä lähialueilta läheltä Espoon keskuspuistoa.
Tikkoja nään joka päivä.
Ilmeisesti käpytikka on aina kyseessä ja muutama palokärkikin täällä asuu.
Yks aamu pitkänokkainen lintu istui katkenneen puun päällä, outo ääni, jäin kuuntelemaan, se oli Taivaanvuohi.

Kerran pienen purosillan ja puiden suojasta lähti parin metrin päästä helvetin iso lintu liikkeelle, osui lähtiessään puun oksiin. Harmaa oli, harmaahaikara mun veikkaus. Toinen vaihtoehto on kurki.
Molempia näkyy Kirkkonummella mökillä mutta harvoin Espoossa asutuksen keskellä.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kaupungissa nähtyjä nisäkkäitä, jyrsijöitä jne:
Hirvi
Poro
Metsäkauris
Orava
Kettu
Lumikko (keskellä Kouvolaa)
Rotta
Mustarotta (murhasin sen kepillä)
Metsämyyrä
Metsäjänis
Kani
Rusakko
Siili

Luonnossa nähtyjä edellisten lisäksi:
Valkohäntäpeura
Supikoira
Majava
Piisami
Minkki
Peltohiiri
Mäyrä
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lumikko (keskellä Kouvolaa)
Jännä homma, sama täällä, meidänkin pihalla Espoossa näin vuosi sitten lumikon. En ole aiemmin nähnyt enkä sen jälkeen. Poseerasi vielä ihan parin metrin päässä niin näki hyvin valkoruskean värityksen.
Naapurin vanha herra totesi vain lakonisesti että on varmaan tekemässä päivän hyvän työn, viitaten lukuisiin citykaneihin.

Supeja oon nähnyt vain tien poskessa nukkumassa.

Toi murhattu rotta on mielenkiintoinen, vakaasti harkittu teko, seurasitko sen liikkeitä, väijyt kulman takana ja sitten kepillä hengiltä. :)

Ai niin, tuossa viereisessä joessa/purossa on jotain ankeriaita /nahkiaisia, en oo varma lajista, jännä otus.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jännä homma, sama täällä, meidänkin pihalla Espoossa näin vuosi sitten lumikon. En ole aiemmin nähnyt enkä sen jälkeen. Poseerasi vielä ihan parin metrin päässä niin näki hyvin valkoruskean värityksen.
Naapurin vanha herra totesi vain lakonisesti että on varmaan tekemässä päivän hyvän työn, viitaten lukuisiin citykaneihin.

Supeja oon nähnyt vain tien poskessa nukkumassa.

Toi murhattu rotta on mielenkiintoinen, vakaasti harkittu teko, seurasitko sen liikkeitä, väijyt kulman takana ja sitten kepillä hengiltä. :)
Se lumikko jonka minä näin oli vitivalkoisessa talviasussa. Loikki helmikuisena pakkasyönä pitkin Kauppalankatua.
Ei ollut lumikon ja autoporukkamme lisäksi muita liikkeellä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se lumikko jonka minä näin oli vitivalkoisessa talviasussa. Loikki helmikuisena pakkasyönä pitkin Kauppalankatua.
Ei ollut lumikon ja autoporukkamme lisäksi muita liikkeellä.

Meillä oli pihalla tämmönen kaveri kuten Wikin kuva.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Oli ihan hauska ruveta pohtimaan mitä eläimiä sitä onkaan tullut nähtyä villinä luonnossa ja aika pitkä lista sitä kertyikin vaikka en tähän nyt lintuja jaksanutkaan listata vielä erikseen:

Karhu
Hirvi
Valkohäntäpeura
Metsäkauris
Kuusipeura
Metsäpeura
Poro
Mäyrä
Supikoira
Näätä
Rusakko
Metsäjänis
Orava
Siili
Kettu
Saukko
Majava
Minkki
Lumikko
Rotta
Metsämyyrä
Päästäinen

Puuttuvat suurpedot olisi hienoa nähdä (Ilves suosikkina), toki karhukin olisi hienoa nähdä uudestaan kun vain kerran osunut kohdalle ja siitäkin alkaa olemaan aikaa jo lähemmäksi toistakymmentä vuotta. Villisika olisi kanssa hienoa nähdä luonnossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös