Ville-Veikko Viitaluoma – kapu ja ykkösjannu

  • 57 337
  • 119
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Täydentävä valmentaja, ei suojatyöpaikkarooli joka vie jonkun toisen paikan.
Mielestäni ei missään tapauksessa pitäisi puhua "suojatyöpaikasta", kun kaveri osoittaa todella arvostettavaa sitoutumista lähtemällä valmennuskuvioihin mukaan ja tarjoamalla tietotaitoaan HPK:n käyttöön myös pelaajauran jälkeen. Jatkuvuuden kannalta tämä on erittäin iso asia.

Kuten tässä ketjussa jo aiemminkin kirjoitin, VV:n voisi hyvin kuvitella toimivan tulevaisuudessa koutsina myös aikuisten tasolla, mikäli ammattitaidon kehittäminen sillä saralla kiinnostaa. Esim. Kari Jalonen ja Ville Nieminen ovat hyviä esimerkkejä fiksuista, johtavista pelaajista, jotka ovat onnistuneesti hypänneet valmennustehtäviin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joo no siis nimenomaan tätä tarkoitin, että enemmän Viitaluomalla on nimenomaan pelaajankehittämisessä tällä hetkellä annettavaa kuin "yleisvalmentamisessa". Ei missään nimessä täysin verrattavissa mutta itse 11-13v junnuja useamman vuoden koutsanneena tiedän hyvin mitä pelaajakohtainen valmentaminen on ja miten sen tulokset vaativat hurjasti enemmän toistoja kuin esimerkiksi onnistunut hyökkäykseen lähtö.

Esimerkkinä juurikin tuolta omasta koutsaamisesta, pakki kiekon kanssa maalin taakse rauhoittamaan tilanne. Ei ole ihan helpoin homma yhtäkkiä 13v:nä tajuta että kiekon kanssa voi pysähtyä "suojaan", sen jälkeen kun tuon pelaaja oivalsi olikin yhtäkkiä avaimet alkaa opettamaan seuraavaa juttua.
En tiedä mitä kursseja olet käynyt, mutta tuo esimerkkisi on kyllä varsin kaukana vielä valmentamisesta. Enkö nyt tarkoita ettet voisi osata valmentaa.

Minusta kysymys on ainoastaan siitä maksetaanko Viitaluomalle palkkaa ja jos maksetaan, niin mistä? Näköjään täällä kelpaa kun on kokenut konkari ja oranssi sydän jada jada. No minä uskallan väittää että siellä jossain alemmilla portailla voi pikkusen vituttaa kun noilla meriiteillä vedellään ohi, vaikka tekisi hommat miten hyvin. En tiedä, spekuloin.
 
Viimeksi muokattu:

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
En tiedä mitä kursseja olet käynyt, mutta tuo esimerkkisi on kyllä varsin kaukana vielä valmentamisesta.

No itseasiassa ei ole.

Toki kyseinen esimerkki on hyvin yksinkertainen ja sinänsä vähän naiivi, mutta aikuistasollakin on valmentamista, jossa tietyllä osa-alueella pelaajaurallaan menestynyt pelaaja jakaa toimintamalleja nimenomaan yksilön näkökulmasta. Yleisimmin ylivoimaan, syöttelyyn, suojaukseen, aloituksiin jne.

Kyseessä ei siis ole varsinainen taitovalmennus, vaan toimintamallikatalogin laajentaminen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No itseasiassa ei ole.

Toki kyseinen esimerkki on hyvin yksinkertainen ja sinänsä vähän naiivi, mutta aikuistasollakin on valmentamista, jossa tietyllä osa-alueella pelaajaurallaan menestynyt pelaaja jakaa toimintamalleja nimenomaan yksilön näkökulmasta. Yleisimmin ylivoimaan, syöttelyyn, suojaukseen, aloituksiin jne.

Kyseessä ei siis ole varsinainen taitovalmennus, vaan toimintamallikatalogin laajentaminen.
En minä jaksa alkaa tästä vääntämään. Sinä saat valmentaa ihan miten itse haluat. Me muut sitten pyritään löytämään tasapainoa itseoivaltamisen, positiivisen kannustamisen ja oikeiden asioiden tekemisen kautta, sekä laittamaan pelaajan ajattelemaan omaa pelaamistaan.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
En minä jaksa alkaa tästä vääntämään. Sinä saat valmentaa ihan miten itse haluat. Me muut sitten pyritään löytämään tasapainoa itseoivaltamisen, positiivisen kannustamisen ja oikeiden asioiden tekemisen kautta, sekä laittamaan pelaajan ajattelemaan omaa pelaamistaan.

Ketä minä valmennan?

Viittasin omiin kokemuksiini pelaajana A-D -junioritasolla samalla sivuten Viitaluoman mahdollista roolia teidän A-junioreissa.

Ketkä muuten on "me muut"?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ketä minä valmennan?

Viittasin omiin kokemuksiini pelaajana A-D -junioritasolla samalla sivuten Viitaluoman mahdollista roolia teidän A-junioreissa.

Ketkä muuten on "me muut"?
Minä totesin että sinä saat valmentaa miten haluat, en minä ole sanonut että valmentaisit, kun en voi tietää valmennatko jotain. Viittaile ihan rauhassa vain omiin kokemuksiisi, minä voisin kertoa omista kokemuksista miten valmennetaan päin persettä ikäluokissa D-A ja useassa lajissa. Me muut ollaan niitä, ainakin ne joita tunnen ja jotka on käyneet kursseja valmennuksesta, eikä vain mutuilla asioista. Katsos kun nyky valmennus on vähän toisella tasolla ja toisenlaista kuin silloin kun ainakin minä kiekkoa aktiivisesti pelasin. Tai no pelaan edelleen, mutta alasarjoja ja harrastehokia ei lasketa.

Kuten sanoin tee ihan miten haluat ja näe asiat ihan miten haluat. Ei ole minulta pois.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
En nyt haluaisi olla ilonpilaajana, mutta nämä suojatyöpaikat on aina vähän kinkkisiä. Onko kuinka paljon koulutusta valmentamiseen? Jäikö joku paremmilla edellytyksillä oleva rannalle ruikuttamaan? Onko edes oikeasti ominaisuuksiltaan valmentaja-ainesta?

Sä taidat vähän liikaa pistää painoarvoa kun puhutaan toisesta apuvalmentajasta. Ainakin Kerhossa toisen apuvalmentajan tehtävä on olla jääharjoitusten vetäjänä, plus lisäksi pääkoutsin hahmotelmien mukaan tietyn osa-alueen peluuttajana. Tätä myös Miettinen tekee edustuksessa. Tuossa hommassa ei välttämättä tarvitse olla edes niin valmentaja vaan Vili ja Ana on ollut kokeneina kavereina ja kapteeneina mukana vetämässä harjoituksia pelaaja aikoinaan, joten kokemusta siitä hommasta on.

Ketään kokeneempaa valmentajaa ei jätetty rannalle, vaan tämä on valmentajaurasta kiinnostuneelle Vilille sorvattu paikka. Aikaisemmin sitä paikkaa ei ollut. Se onko Vilistä valmentajaksi niin sen näkee sitten. Kuitenkin U20 jengin kakkos apuri on paras paikka aloittaa. Harjoitukset on ammattilaistasolla ja niitä pääsee vetämään kokenut entinen ammattilainen. Vili on varmasti sitoutunut kouluttautumaan samalla kun hänelle tälläisen paikka on sorvattukin. Hän ei ole päävalmentaja saati edes ykkös apukoutsi saati nuorten ja lasten valmennuksessa, joten U20 jengin kakkos apurina ei tarvitse sitä valmennus puolta vielä niin miettiä.

Voit olla sitä mieltä että suojatyöpaikka on kyseessä. Itse näen asian taas niin, että kokeneen kiekko miehen valmennus kiinnostukselle sanottiin kyllä ja hänelle sorvattiin valmennusuran alkajaisiksi siihen paras mahdollinen pesti jotta saa lyödä haalarit niskaan. Näkee touhua penkin takana, menee kouluun ja näin mennään pikku hiljaa eteenpäin. Mielestäni olisi aika tylyä sanoa noilla natsoilla olevalle kiekko miehelle, että mene eka kouluun ja kattellaan sitten.

PS. Vilille maksetaan edelleen palkkaa muutenkin.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Minä totesin että sinä saat valmentaa miten haluat, en minä ole sanonut että valmentaisit, kun en voi tietää valmennatko jotain. Viittaile ihan rauhassa vain omiin kokemuksiisi, minä voisin kertoa omista kokemuksista miten valmennetaan päin persettä ikäluokissa D-A ja useassa lajissa. Me muut ollaan niitä, ainakin ne joita tunnen ja jotka on käyneet kursseja valmennuksesta, eikä vain mutuilla asioista. Katsos kun nyky valmennus on vähän toisella tasolla ja toisenlaista kuin silloin kun ainakin minä kiekkoa aktiivisesti pelasin. Tai no pelaan edelleen, mutta alasarjoja ja harrastehokia ei lasketa.

Kuten sanoin tee ihan miten haluat ja näe asiat ihan miten haluat. Ei ole minulta pois.

Pakko sanoa, että en oikein pysy perässä tässä keskustelun käänteessä, joka lähti siis siitä, kun spekuloitiin miksi otsikon pelaaja on nimetty HPK:n a-junioreiden valmentajaksi.

Kiitos kuitenkin, että annat jatkossakin minulle luvan nähdä asioita kuten näen.

---

Taidampa palata omalle hiekkalaatikolle, kaikkea hyvää Kerholle kauteen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sä taidat vähän liikaa pistää painoarvoa kun puhutaan toisesta apuvalmentajasta. Ainakin Kerhossa toisen apuvalmentajan tehtävä on olla jääharjoitusten vetäjänä, plus lisäksi pääkoutsin hahmotelmien mukaan tietyn osa-alueen peluuttajana. Tätä myös Miettinen tekee edustuksessa. Tuossa hommassa ei välttämättä tarvitse olla edes niin valmentaja vaan Vili ja Ana on ollut kokeneina kavereina ja kapteeneina mukana vetämässä harjoituksia pelaaja aikoinaan, joten kokemusta siitä hommasta on.

Ketään kokeneempaa valmentajaa ei jätetty rannalle, vaan tämä on valmentajaurasta kiinnostuneelle Vilille sorvattu paikka. Aikaisemmin sitä paikkaa ei ollut. Se onko Vilistä valmentajaksi niin sen näkee sitten. Kuitenkin U20 jengin kakkos apuri on paras paikka aloittaa. Harjoitukset on ammattilaistasolla ja niitä pääsee vetämään kokenut entinen ammattilainen. Vili on varmasti sitoutunut kouluttautumaan samalla kun hänelle tälläisen paikka on sorvattukin. Hän ei ole päävalmentaja saati edes ykkös apukoutsi saati nuorten ja lasten valmennuksessa, joten U20 jengin kakkos apurina ei tarvitse sitä valmennus puolta vielä niin miettiä.

Voit olla sitä mieltä että suojatyöpaikka on kyseessä. Itse näen asian taas niin, että kokeneen kiekko miehen valmennus kiinnostukselle sanottiin kyllä ja hänelle sorvattiin valmennusuran alkajaisiksi siihen paras mahdollinen pesti jotta saa lyödä haalarit niskaan. Näkee touhua penkin takana, menee kouluun ja näin mennään pikku hiljaa eteenpäin. Mielestäni olisi aika tylyä sanoa noilla natsoilla olevalle kiekko miehelle, että mene eka kouluun ja kattellaan sitten.

PS. Vilille maksetaan edelleen palkkaa muutenkin.
Meillä on selvästi eri näkemys valmentamisesta. Vilin natsat on minun mielestäni täysin nollat mitä tulee valmentamiseen. Tuolla ajatusmallilla mikä sinulla on, ei kukaan voisi valmentaa vaikka Federeriä, tai vaikka Patrick Lainetta tms. kun ne on jo niin hyviä, pitäisi olla maailman paras että voi valmentaa. Montako sellaista kaveria löytyy omasta seurasta tai lähialueen pikkuseuroista joille olisi voinut sorvata pestiä U20 joukkueeseen apuvalmentajaksi ja joilla jo on nappulaa valmentamisesta? Entäs koko maasta?

Mutta se on hyvä että Vili on sellanen monilahjakkuus, että paras saatiin siihen toimenkuvaan.

PS. treenien vetämisellä ei edelleenkään ole mitään tekemistä valmentamisen kanssa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Meillä on selvästi eri näkemys valmentamisesta. Vilin natsat on minun mielestäni täysin nollat mitä tulee valmentamiseen. Tuolla ajatusmallilla mikä sinulla on, ei kukaan voisi valmentaa vaikka Federeriä, tai vaikka Patrick Lainetta tms. kun ne on jo niin hyviä, pitäisi olla maailman paras että voi valmentaa. Montako sellaista kaveria löytyy omasta seurasta tai lähialueen pikkuseuroista joille olisi voinut sorvata pestiä U20 joukkueeseen apuvalmentajaksi ja joilla jo on nappulaa valmentamisesta? Entäs koko maasta?

Mutta se on hyvä että Vili on sellanen monilahjakkuus, että paras saatiin siihen toimenkuvaan.

PS. treenien vetämisellä ei edelleenkään ole mitään tekemistä valmentamisen kanssa.

Ei vaan sinä luulet että täytyy olla viiden eri alan maisteri ja maailman paras jos meinaa valmentaa, edes apuvalmentajan. Treenien vetämisellä on tekemistä tämän Vilin asian kanssa, koska Vili tulee vetämään treenejä. Ei se tule sinne mitään taktiikoita piirtelee. Nyt ei ole mitään tekemistä, mitä huippuvalmentaja tarkoittaa ja mitä se on, kun perkele Vili tulee toiseksi apuvalmentajaksi tuohon jengiin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei vaan sinä luulet että täytyy olla viiden eri alan maisteri ja maailman paras jos meinaa valmentaa, edes apuvalmentajan. Treenien vetämisellä on tekemistä tämän Vilin asian kanssa, koska Vili tulee vetämään treenejä. Ei se tule sinne mitään taktiikoita piirtelee. Nyt ei ole mitään tekemistä, mitä huippuvalmentaja tarkoittaa ja mitä se on, kun perkele Vili tulee toiseksi apuvalmentajaksi tuohon jengiin.
Menee niin älyttömäksi paskanjauhannaksi, vittuiluksi ja poppariketjussa ilkkumiseksi, ilman mitään järkeä, tämä että saa olla tässä. Muiden suunnittelemia treenejä voi vetää vaikka jäähallin palosammutin, tai toimistosihteeri. Jos ei kelpaa, niin sitten ei kelpaa.

Mutta se on hyvä että tiedät Vilin olevan huippuhankinta. Mennään sillä.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Menee niin älyttömäksi paskanjauhannaksi, vittuiluksi ja poppariketjussa ilkkumiseksi, ilman mitään järkeä, tämä että saa olla tässä. Muiden suunnittelemia treenejä voi vetää vaikka jäähallin palosammutin, tai toimistosihteeri. Jos ei kelpaa, niin sitten ei kelpaa.

Mutta se on hyvä että tiedät Vilin olevan huippuhankinta. Mennään sillä.

Älä nyt saatana luiki karkuun.

Otetaan faktat eka. Vili tulee U20-jengin valmennustiimiin mukaan. Toivola sanoo että Kerhossa on myös valmentajapolku pelaajapolun lisäksi ja tätä polkua haluaa Vili lähteä taivaltamaan. Vilillä on vielä pelaajasopimus ja vääntö vakuutusfirman kanssa, joten uskoisin että mies on firmalle "ilmainen" (koska pelaajana vielä hänelle maksetaan) valmentaja kokelas.

Nyt haluan kuulla, että miksi tämä muka olisi suojatyöpaikka? Mikä tässä kuviossa mättää? Mitä mieltä olet Kerhon strategian mukaisesta valmentaja polusta?

Ei mitään että miten vaativaa valmentaminen on sun muuta. Kukaan ei tiedä millainen valmentaja Vilistä tulee jos on tullakseen. Lisäksi Vili ei varmana pilaakaan mitään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Älä nyt saatana luiki karkuun.

Otetaan faktat eka. Vili tulee U20-jengin valmennustiimiin mukaan. Toivola sanoo että Kerhossa on myös valmentajapolku pelaajapolun lisäksi ja tätä polkua haluaa Vili lähteä taivaltamaan. Vilillä on vielä pelaajasopimus ja vääntö vakuutusfirman kanssa, joten uskoisin että mies on firmalle "ilmainen" (koska pelaajana vielä hänelle maksetaan) valmentaja kokelas.

Nyt haluan kuulla, että miksi tämä muka olisi suojatyöpaikka? Mikä tässä kuviossa mättää? Mitä mieltä olet Kerhon strategian mukaisesta valmentaja polusta?

Ei mitään että miten vaativaa valmentaminen on sun muuta. Kukaan ei tiedä millainen valmentaja Vilistä tulee jos on tullakseen. Lisäksi Vili ei varmana pilaakaan mitään.
Elite Prospects - Ville Nieminen Team Staff Profile (linkki eliteprospectsiin)
Siinä sulle valmentajapolkua. Montako vastaavaa haluat nähdä?

(se oli sitten sarkasmia jos nyt ei auennut)
 
Viimeksi muokattu:

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Ehkä Viitaluoma on seuraavassa U20 katsauksessa, niin päästään paremmin käsiksi siihen, että mikä äijän rooli on ja niin edelleen.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kai se nyt oikeasti ole kovin vaikea asia käsittää mitä Viitaluoman kokemuksen pelistä nimeltä jääkiekko omaava henkilö voi antaa junioreille?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
VVV antaa varmaan yhtä paljon U20 kuin Miettinen äijille.
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mun mielestäni hyvä päätös ottaa Viitaluoma junnujen valmennukseen mukaan. Aina on korostettu kokemuksen merkitystä ja nyt sitä on saatavilla. Vaikea kuvitella parempaa tilannetta kuin kokenut ja juuri uransa lopettamaan joutunut motivoitunut pelaaja antamassa vinkkejä ja neuvoja pelaamisesta sekä harjoittelun merkityksestä junnuille.

Tuskin Viitaluoma nyt ohjia joukkueessa ottaa, eiköhän vastuuvalmentaja edelleen päätä taktiikoista ja isosta kuvasta. Viitaluoma sitten antaa tukea siinä rinnalla ja vetää vaikka harjoituksia ja sun muuta.

Kaikestahan saa tietysti porun aikaiseksi, kun niin haluaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En nyt jaksa sen enempää tarttua, mutta A-junnuissa ne Laineet veteli jo Liigaa tai NHL:ää, vähän myöhästä luulisi olevan antaa ohjeita sinne Suomi-Sarjaan tai Mestikseen. A-SM ikärajat on tälle kaudelle 98 (yli-ikäset) 99, 00 ja nuoremmat. -97 saa kanssa pelata olikohan neljä per peli.
 

fezr0

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins
En tiedä mitä kursseja olet käynyt, mutta tuo esimerkkisi on kyllä varsin kaukana vielä valmentamisesta. No minä uskallan väittää että siellä jossain alemmilla portailla voi pikkusen vituttaa kun noilla meriiteillä vedellään ohi, vaikka tekisi hommat miten hyvin. En tiedä, spekuloin.

Ainuttakaan kurssia en ole käynyt vaan samaan tapaan lapsille jotka ovat jääkiekosta kiinnostuneita, tarjosin lähinnä omaa kokemusta erilaisista reeneistä sekä, kuten mainitsin, niistä asioista pelissä joita ei välttämättä niissä harjoitteissa tule esiin.

Meillä on selvästi eri näkemys valmentamisesta. Vilin natsat on minun mielestäni täysin nollat mitä tulee valmentamiseen. Tuolla ajatusmallilla mikä sinulla on, ei kukaan voisi valmentaa vaikka Federeriä, tai vaikka Patrick Lainetta tms. kun ne on jo niin hyviä, pitäisi olla maailman paras että voi valmentaa. Montako sellaista kaveria löytyy omasta seurasta tai lähialueen pikkuseuroista joille olisi voinut sorvata pestiä U20 joukkueeseen apuvalmentajaksi ja joilla jo on nappulaa valmentamisesta? Entäs koko maasta?

PS. treenien vetämisellä ei edelleenkään ole mitään tekemistä valmentamisen kanssa.

Omasta seurasta tai lähialueen pikkuseuroista ei varmasti löydy semmoista kaveria joka haluttaisiin irroittaa olemassaolevasta joukkueestaan kesken kauden HPK:N A-Sm joukkueen 3. valmentajaksi ja takuulla tämä on myös HPK valmentajapolun strategiassa ettei kesken kauden muutoksia tehdä ellei täysin välttämätöntä ole. Keväällä ja kesällä nuo kehityskeskustelut sitten käydään ja mahdolliset siirrot tehdään. Varmasti monta potentiaalista nimeä HPK- Junioreiden valmentajista löytyy varmasti, mutta ei sekään täysi itsestään selvyys ole että esim halutaan lähteä seuraavaan ikäluokkaan esimerkiksi aikataulujen takia (työ, perhe, omat harrastukset). Hieman sivuun vetäen liikaa ei tunnu junioreissa valmentajia olevan sillä joka kevät tuntuu olevan haku päällä ja jäihän tuossa jossain kohdassa muutama joukkue alkuun täysin ilman valmentajaakin.

Summa Summarum, Viitaluoman tulo A:n kolmoskoutsiksi on hyvä juttu sillä pääsee tutustumaan täydessä rauhassa koko valmennushommaan tuolla tasolla ja kuten mainitsin kehittämään yksilöitä. Ja ehkä aika perkeleen tärkeää myös henkisesti kun nyt kuitenkin yllättäen ura tuli kesken kauden päätökseen niin ei tarvitse pyöriä himassa ja keksiä tekemistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös