Supa Troopa
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Nyt tarkkana, sillä leimaudut nopeasti rasistiksi, kun toteat, että miljoonien muslimien itsetunto on naapurin kuramaton alla. :) Älkää tulkitko minua väärin! En tarkoita, että olisin itse sitä mieltä, että kosto on loistava tapa ratkaista ongelmia, etenkään tässä jutussa, mutta mun mielestä on kohtuullisen rohkeaa väittää, että jos joku kostaa jotain, on hänellä heikko itsetunto. Toistan siis vielä, että tyhmempikin tajuaa: En ole sitä mieltä, että Peltosen pahoinpitely tulee kostaa Ben-Amorille/Jokereille.
Kyllä se nyt vain on niin, että kosto on merkki heikosta itsetunnosta. Ja tällä kostolla nyt tarkoitan sellaista perinteistä silmä silmästä- tai sinun ja koko perheesi silmät silmästä -meininkiä. Johan se sanonta, että paras kosto on voitto tmv., kertoo olennaisen: kun on hyvä itsetunto, niin se toisen suorittama alhainen teko kuitataan keskittymällä omaan tekemiseen ja näin se toinen ja tekonsa alennetaan sille tasolle, mille se kuuluu vajoamatta itse samaan suohon. Ja kyllä ihmisellä on jotain todella suurta "kohtaamattomuutta itsensä kanssa", jos sitä kostoa pitää hautoa vuosikausia kuten tämä palstan mafioso kertoo omalla kohdallaan olevan.
Mutta: hyvän itsetunnon omaava ihminen tahi yhteisö todellakin tuntee itsensä ja on tehnyt itsestään SWOT-analyysin. Ja toimii myös sen mukaisesti. Ongelmien ennaltaehkäisy ja itsepuolustus eivät ole välttämättä ja/tai joka tilanteessa kostoa - vaikka se ulkopuolisen tai vastapuolen silmään siltä saattaa ensinäkemältä vaikuttaakin. Tällähän sitä kuuluisaa koodistoakin puolustetaan (ainakin "lätkä-älykköpiireissä"), ei suinkaan kostolla. Sillä kuitilla ehkäistään mahdolliset tulevat koiruudet, eikös se näin tuolla julkisella jargonilla mene?
Ja tuosta muslimikuitistasi: sinä yhdistit kommenttini vain muslimeihin, en minä, joten varoisin sinuna ihan itse sitä rasismikorttia ;-). Minä kun olen varsin tietoinen, että tuollaiseen kostomentaliteettiin kykenevät myös jenkit, israelilaiset ja ihan kaikenlaiset muutkin ihmiset yhteisöstä riippumatta. Harvalla kun meistä kuitenkaan tuo itsetunto on täyttä rautaa, ilman särön säröä...
Ja vaikka nyt joku minua huomattavasti fiksumpi (siihen ei paljoa vaadita) pyyhkisi mielipiteelläni lattioita, niin yhdestä asiasta olen satavarma: kosto ei ainakaan kieli hyvästä itsetunnosta ja kostamattomuus siitä päinvastaisesta kuten kommentoimani kirjoittaja väitti. Tämän väitteeni takana seison viimeiseen asti.