Ville Peltonen HIFK:hon

  • 879 121
  • 2 331

MarkoPalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, Hammarby IF, Jokerit
Villen arvostus meillä on nollissa ja pysyy.

Näin ulkopuolisen silmin tämä on käsittämätöntä. Ymmärrän, että Ruutu viime kauden toimillaan pääsi HIFK:ta ns. "ihon alle", ja on aivan selvää että tälle Melartin toimesta (ja varmastikin valmennuksen/organisaation tietäen) haluttiin yrittää kuitata ennen varsinaisen kauden alkua. Myös Salmen tempaus Filppulaan, kuten edellä todettua, on luultavasti "käskytetty" näpäytys.

Ben-Amorin/Jokereiden teko Peltosta vastaan ylitti kuitenkin kaiken kohtuuden rajat. Se oli täysin järjetön pahoinpitely, mittaluokaltaan huomattavasti törkeämpi kuin esim. Salmi-Filppula -case tms. Eniten ihmetyttää, tuo Peltosen arvostuksen "nollissaolo" Jokerileirissä. Onhan Ville Jokeripaitaakin kantanut, vieläpä erittäin menestyksellisesti. Mestaruutta ja mitä kaikkea...

Olin käsityksessä, että Peltosen panosta aikoinaan Jokereiden(kin) eteen yhä ymmärrettäisiin pitää asiaankuuluvassa arvossaan. Tiedän ettei V.Peltonen kiekkoilijana välttämättä ole julkisuuskuvansa kaltainen "puhdas pulmunen", mutta hyvät pelaajat osaavat myös tarvittavan pikkusian. Eikai pelkästään paikallisvastustajan kapteenius ole ainoa syy "vihata"?
 

Kynäilijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei läheskään kaikki Jokerifanit Peltosta vihaa. Tällä hetkellä hänestä ei vain pidetä. Itsekään en hänestä ole tänä kautena pitänyt, enkä kutsuisi synttäreilleni tällä hetkellä. Viha on kuitenkin aivan liian voimakas sana kuvaamaan ainakin omia tuntojani ja tuntemieni Jokerifanien tuntoja Ville Peltosesta. Olen myös vakuuttunut, että Peltonen varsinkin siviilihenkilönä kaukalon ulkopuolella ei ole kokenut minkäänlaista vihaa Jokerikannattajilta. Pelin aikana maksaneilla katsojilla on mielestäni oikeus "vihata" vastustajan kultapoikaa (kuten Granlundia viime vuonna pilkkalauluilla), mutta kun pelit on pelattu "viha" jää odottamaan seuraavaa kertaa kun Peltonen tai Villen manttelinperijä kurvaa Eteläpäädyn eteen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelin aikana maksaneilla katsojilla on mielestäni oikeus "vihata" vastustajan kultapoikaa (kuten Granlundia viime vuonna pilkkalauluilla), mutta kun pelit on pelattu "viha" jää odottamaan seuraavaa kertaa kun Peltonen tai Villen manttelinperijä kurvaa Eteläpäädyn eteen.

Tuskin tätä oikeutta on kukaan viemässäkään. Minun puolestani on oikeus vihata pelin jälkeenkin, mutta kyllä tämä toimijasta jotain kertookin. Niin mielestäni myös matsin ollessa käynnissä. Ja aika monelle jannulle tämä on ihan totinen juttu että VP sai mitä tilasi.

Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta minä olen todella tyytyväinen ettei HIFK:n fanikatsomo huutele Ilarille vain sen takia, että tämä on vastustajalle tärkeä pelaaja. Ja jos joskus huutelee, niin se hävettää minua. Jollekin Ruudulle huutelun ymmärrän, sillä hänen pelityylinsä on vastustajan provosoiminen, johon lukeutuu myös vastustajan fanit. Tosin siitäkin olen sitä mieltä, että olisi parempi jättää huomiotta.

Ja tiedän, Eteläpäädyssä on parempi meno ja hienoa duunia siellä on tehty. Tarkoitus ei ole vähätellä, mutta minulle nämä tietyt chantit ovat sellainen juttu etten ikinä haluaisi samaan porukkaan leimautua.

Ja loppuun todettava, että ystäväpiiriini kuuluvat jokerifanit suhtautuvat case Peltoseen enimmäkseen todella järkevästi, joten en todellakaan puhu muista kun näistä "vihaajista". Idioottien ääni on valitettavasti se, mikä yleensä kuuluu kovimpana.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eniten ihmetyttää, tuo Peltosen arvostuksen "nollissaolo" Jokerileirissä. Onhan Ville Jokeripaitaakin kantanut, vieläpä erittäin menestyksellisesti.
No juudas-Peltonen on vaihdellut HIFK / Jokerit / HIFK sen mukaan mistä on eniten saanut rahaa..jo tuo paikallisvastustajan paitaan siirtyminen riittää monelle kovemman luokan kannattajalle siihen että arvostus on nolla.
 

DreamHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No juudas-Peltonen on vaihdellut HIFK / Jokerit / HIFK sen mukaan mistä on eniten saanut rahaa..jo tuo paikallisvastustajan paitaan siirtyminen riittää monelle kovemman luokan kannattajalle siihen että arvostus on nolla.

Ja ei ole ainoa juudas tällä sektorilla. Ruudun veljekset on tällä samalla tiellä.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Siis eikö tyypit oikeasti ymmärrä, miksi Jokerifanit eivät tällä hetkellä pidä Peltosesta? No sen takia, että mies sanoo toista, ja tekee toista. Puhuu vastustajien kunnioittamisesta, mutta ei kyllä tee sitä itsekkään. Koko ajan pelaa pikkusikaa ja muuta vastaavaa. Ja kyllä minua vähän ärsyttää se, että "suuressa kuvassa" (eli tavallisten tallaajien) Peltosta pidetään jonain A-Luokan herrasmiehenä kaukalossa. Siivilissä eittämättä on, sitä en epäile. En vihaa Peltosta, mutten myöskään pidä hänestä erityisemmin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Siis eikö tyypit oikeasti ymmärrä, miksi Jokerifanit eivät tällä hetkellä pidä Peltosesta? No sen takia, että mies sanoo toista, ja tekee toista. Puhuu vastustajien kunnioittamisesta, mutta ei kyllä tee sitä itsekkään. Koko ajan pelaa pikkusikaa ja muuta vastaavaa. Ja kyllä minua vähän ärsyttää se, että "suuressa kuvassa" (eli tavallisten tallaajien) Peltosta pidetään jonain A-Luokan herrasmiehenä kaukalossa. Siivilissä eittämättä on, sitä en epäile. En vihaa Peltosta, mutten myöskään pidä hänestä erityisemmin.
Jos minulta kysytään, niin Peltosen pisteet lähtivät laskemaan siinä vaiheessa, kun hän jeesusteli tuolla vastustajan kunnioittamisella ja sillä miten "tuollaisten ammattilaisten joukkueessa voi tapahtua tuollaista" tuon SBA-episodin jälkeen. Oman joukkueen sikailuista ei tullut sitten halasitua sanaa.

Sitten oma numeronsa on tämä, että kun Peltosta vähänkin kritisoi, niin Ville on heti "jokerifanien ihon alla" yms. Kaveri tuntuu olevan punaisten leirissä kaiken arvostelun yläpuolella. Kyllä minäkin häntä olen pitänyt suuressa arvossa, ja jopa olin pahoillani hänen puolestaan tuon turpakeikan jälkeen, mutta se sääli ja muukin kunnioitus varisi kyllä hyvin nopeasti tuon marttyyrinäytöksen jälkeen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis eikö tyypit oikeasti ymmärrä, miksi Jokerifanit eivät tällä hetkellä pidä Peltosesta? No sen takia, että mies sanoo toista, ja tekee toista. Puhuu vastustajien kunnioittamisesta, mutta ei kyllä tee sitä itsekkään. Koko ajan pelaa pikkusikaa ja muuta vastaavaa.

En nyt tarkoita tätä millään pahalla sinua kohtaan, mutta viestisi tiivistää mielestäni melko hyvin nämä perustelut ja niiden tason. En voi myöskään käsittää, miten Peltosesta on tullut Jokerifanien keskuudessa joku sikakiekon lähettiläs. Toki vanhana kettuna Peltonen osaa pikkukoiruudet, eikä ole mikään puhdas pulmunen. Ymmärrän myös, että tällöin ärsyttää kun herraa pidetään monissa piireissä 95-KultaVillenä, joka on täysi pyhimys. Mutta joku aiemmin tässä keskustelussa nostikin esiin Villen mittavan uran, jonka varrella noita sikailuja on kuitenkin aika vähän.

Esim. ymmärrän oikein hyvin jos siellä olisi otettu joku Liivik hampaisiin, joka on viime vuosina ollut meidän lähin vastine Ruudulle. Toinen tällainen on nykyjengissä Sailio. Samoin Melart lienee teoillaan, ja nimenomaan teoillaan ansainnut eteläpäädyn vihat.

JjZz kirjoitti:
Jos minulta kysytään, niin Peltosen pisteet lähtivät laskemaan siinä vaiheessa, kun hän jeesusteli tuolla vastustajan kunnioittamisella ja sillä miten "tuollaisten ammattilaisten joukkueessa voi tapahtua tuollaista" tuon SBA-episodin jälkeen. Oman joukkueen sikailuista ei tullut sitten halasitua sanaa.

Tässä toinen lainaus joka vahvistaa mielikuvaani näistä "vihaajista", joihin sinä JjZz et ilmeisesti kuitenkaan täysin kuulu. Oletko yrittänyt kertaakaan mielikuvaharjoituksella vaikka asettua Peltoseksi? En ole itse pystynyt näkemään mitään jeesustelua. Etsikää youtubesta Peltosen haastattelu Jokeri-ajoilta, niin huomaatte että puhetyyli ja katse on aika samanlainen silloinkin. Se, että tuon näkee jeestusteluksi ja koiranpentuilmeeksi ja vaikka miksi, johtunee siitä että aivot "haluavat" nähdä tällaista.

Ja tuon "miten tällaisten ammattilaisten joukkueessa voi tapahtua" -jutun osalta on pakko kysyä: Etkö itse ihmettele? Kyllä varmaan lähes joka ikinen jääkiekkoa seuraava ihmettelee, miten Ben-Amorin hyökkäyksen kaltainen tapaus sattuu ylipäänsä missään joukkueessa. Tuskin Väänäsen jne. kuuluminen joukkueeseen ainakaan vähentää tätä ihmettelyä, vai miten on? Ja mitä Ben-Amorin temppua vastaavaa Ville on katsonut sormien läpi, jota hänen pitäisi erikseen mainita? Sanoi kuitenkin tiedostavansa HIFK:n historian näissä ylilyönneissä.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Miksei se voisi olla meille IFK-leirissä ihan sama, mitä naapurissa Villestä ajatellaan. He kokevat vihansa oikeutetuksi, ja sitä on turha kenenkään yrittää muuttaa kauniin sanoin ja viisain perusteluin. Joku tuossa aiemmin jo mainitsi, että verivihollisen leirissä on aina oltava silmätikku. Ville on sitä nyt jokereille, ja sen annetaan kuulua. Samalla lailla IFK-fanit antoivat esimerkiksi Lasakin(sen kaatuilevan veskarin) kuulla kunniansa toissa kauden play-offeissa, ja samaan aikaan naapurissa ei siihen nähty varsinaista syytä.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä on kyllä saanut käsityksen että Ville on alkanut pelaamaan pikkusikaa 1.9 jälkeen. Mutta onko pohkeille hakkaaminen jotain niin erityistä mikä erityisesti v-tuttaa naapurin faneja? Lähinnä että sitähän tekevät kaikki. I.Flippula löi eilen kiekollista pelaajaa käsille eikä Ilari silti ole mikään sika. Jäähyn saatuaan avautui tuomarille. Lätkänpelaaja siinä missä muutkin, tosin pätevä sellainen.

IFK teki mokan kun passitti Villen telkkariin. Olisi pitänyt pitää turpa kiinni niinkuin matsin jälkeisissä kommenteissa ja antaa naapurin ja muiden vauhkota julkisuudessa. Sellainen ylimielinen asenne niinkuin nykyinen tiedotuspolitiikkakin.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Sellainen ylimielinen asenne niinkuin nykyinen tiedotuspolitiikkakin.

Itse en vihaa Villeä, mutta viimeisten kuukausien aikana sädekehä on kummasti himmennyt siitä pelaajasta, joka aina venyi tiukassa paikassa ja joka oli merkittävässä asemassa ensimmäistä maailmanmestaruutta haettaesa ja nosteli pokaalia - vaikkakin klesana - meillä. Aiemmin pidin Peltosta lähes täydellisenä liigapelaajana, mutta nyt tuohon imagoon on tullut kieltämättä aika saatanan ruma särö.

Itse ymmärrän sen, että tuomareihin pyritään vaikuttamaan puhumalla. Samoin pienet koiruudet hyväksyn kyllä osana lajina, enkä näe pohkeille hakkaamista mitenkään tuomittavana. Eikä mulle ole mitenkään erityisen merkittävä asia se, kuinka Melart oli pitkään rudin kimpussa. Totta helvetissä minäkin haluaisin oman joukkueeni kovanyrkin metsästävän sellaista pelaajaa, joka jatkuvasti rottailee meitä vastaan ja joka valmentajaa lainaten on "pääsyt ihon alle".

Syyt omaan suhtautumiseeni ovat selkeät. Semirin hyökkäyksenn jälkeen tulleet kommentit toivat mieleeni marttyyrin. Samaan aikaan viivojen välistä sai lukea Melartin käskytyksestä, mutta silti ei hyväksytty vastaavaa käskytystä naapurin puolelta. Itselleni tuli ainakin fiilis siitä, että tietyt asiat ovat vain sallittuja silloin, kun ne kohdistuvat vastustajaan. Silloin kun ne kohdistuvat omaan joukkueeseen, ne ovat pahasta. Viimeiset rippeet sädekehästä rapisivat siinä vaiheessa, kun vain hetki kunnioituksen puutteesta puhunut Peltonen kolasi kiekottoman Plihalin keskialueella. Ehkä seuraus oli tekoa pahempi ja vain huonon tuurin takia Plihal oli Peltosta kauemmin saikulla, mutta kunnioitus silti oli teosta kaukana.

Mulle ei ole ongelma kunnioittaa rottaa, sikaa tai kovaa pelaajaa. He tekevät sitä, minkä takia he liigaa pelaavat ja miten he parhaiten auttavat joukkuettaan. Sen sijaan en hirveästi sädekehää voi asetella sellaisen päälle, joka antaa mediaan tuollaisia lausuntoja kuin Peltonen. Joko hyväksyt noudot molemmilta tai et kummaltakaan. Ja jos puhut kunnioituksesta, niin et piakkoin paluusi jälkeen tyrmää kiekotonta pelaajaa. Yksittäisiä virhearviointeja sattuu kaikille, mutta Peltosen puheita ja tekoja syyskuun ensimmäisen päivän jälkeen en voi pitää vain yksittäistapauksena.
 

Iiro#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, (HCK, K-Vantaa)
Joo, täytyy muistaa, että se huutajalauma koostuu vähäosaisita riidanhaastajista, joiden elämään tällainen toiminta tuonee jonkinlaista sisältöä. Eli suodaan se heille, koska käytöstapojen noudattaminen on tälle porukalle yksinkertaisesti liian iso haaste.

Minua kyllä jaksaa aina naurattaa kuinka te naapurin-fanit jaksatte nostaa itseänne muita ylemmäksi.

Etelepäädyssä tähän Peltonen chanttiin osallistui noin parikymmentä henkilöä. Itse istun muualla "ei niin vähäosaisten paikoilla" ja kyllähän chantti sillä hetkellä vähän nauratti vaikka onkin huonojen tapojen vastainen. Heidän mielestään tämä sopi tilanteeseen ja suotakaan se heille. Peltonen kyllä hienosti kuittasi ja laulu loppui lyhyeen.

Ymmärrän tällä hetkellä kuinka paljon teitä syö numerot 8-1 ja tuo paska mitä organisaationne tarjoaa teille. Jos haluatte purkaa vihaanne meitä kohtaan niin antaa tulla vaan. Ei paljoa hetkauta. Minulla ja koko organisaatiolla on hyvä olla. EDIT2: Olen pahoillani jos sana vihata oli täysin väärä sana kuvailemaan tunteita. Ette te varmasti vihaa meitä tai omaa organisaatiotanne. Älkää kuitenkaan tarttuko sanaan vihata koska se ei ollut missään nimessä minkään asian pointti. Lukekaa vihata sana niinkuin se teille parhaaksi sopii.

Sitten itse keskusteluun miksi avasin tämän keskustelun. Itseä ihmetyttää, että mihin on kadonnut se Peltonen joka omalla esimerkillään johtaa joukkoa. Enkä nyt tarkoita mitään taklauksia tai muita. Tarkoitan pelillistä johtajuutta. Peltonen tullessaan HIFK:hon pystyi ratkaisemaan yksin pelejä. Tällä hetkellä hän on vain muisto vanhoista hyvistä ajoista.
Viime kausi meni pisteiden valossa hyvin. Mitä ihmettä on tapahtunut kesällä vai oliko 1.9 se päivä joka oikeasti lopetti Peltosen uran? Vai vaikuttaako koko muun jengin alisuorittaminen kapteeniin? Ikä ei vaan tule yksin?

Ps. Minun mielestäni täällä on tarpeeksi monta keskustelua täynnä jo tuota kuka käskytti - ketä käskytti sontaa, että voitaisiin yrittää keskittää ne asiat niihin. Ei jaksa lukea enään jokaisen keskustelun alta samaa paskaa eri nimimerkeiltä.

EDIT: sekolust tuossa ylempänä kiteyttää kyllä älyttömän hyvin myös minun tunteeni Peltosta kohtaan. Jotenkin uskon, että moni muukin Jokeri-fani ajattelee juurikin samalla tavalla tällä hetkellä Peltosesta.
 
Viimeksi muokattu:

Js11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä Peltosen kunnioittamisessa tai sen puutteessa on kyse erosta kannattamisen kulttuurissa.

Sekä Jokereilla että HIFK:lla on hieman vanhempi ja kokeneempi kannattajajoukko, joilla kannattaminen ja kunniottaminen ei ole niin fanaattisesti omaan seuraan sidottua siinä mielessä, että kunnioitusta löytyy myös muita seuroja ja heidän pelaajiaan kohtaan.
Esim. Janecky, Selänne, Kurri ja vaikka Ketterer varmasti herättävät kunnioitusta useimpien nordiksella istuvien fanien joukossa. Ja vastaavasti moni Jokereiden kannattaja varmasti kunniottaa esimerkiksi Peltosta, Hagmania ja Kuhtaa.

Ero on siinä että Jokereille(ja osin myös HIFK:lle) on viime vuosina syntynyt pääosin teineistä tai muista lapsenmielisistä koostuva fanaattinen joukko, joka ensisijaisesti kannattaa Jokereita, ja vasta sitten jääkiekkoa. Tyypillistä heille on suuri huomiontarve ja teiniuho, johon sopii kaikki alatyyliset chantit yms. myötähäpeää aiheuttavat tempaukset. Enkä epäile hetkeäkään etteikö HIFK:n puolella vastaava käyttäytyminen kasvaisi jos ja kun siirrytään uuteen halliin ja lipunhinnat laskevat.
 

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten itse keskusteluun miksi avasin tämän keskustelun. Itseä ihmetyttää, että mihin on kadonnut se Peltonen joka omalla esimerkillään johtaa joukkoa. Enkä nyt tarkoita mitään taklauksia tai muita. Tarkoitan pelillistä johtajuutta. Peltonen tullessaan HIFK:hon pystyi ratkaisemaan yksin pelejä. Tällä hetkellä hän on vain muisto vanhoista hyvistä ajoista.
Viime kausi meni pisteiden valossa hyvin. Mitä ihmettä on tapahtunut kesällä vai oliko 1.9 se päivä joka oikeasti lopetti Peltosen uran? Vai vaikuttaako koko muun jengin alisuorittaminen kapteeniin? Ikä ei vaan tule yksin?

EDIT: sekolust tuossa ylempänä kiteyttää kyllä älyttömän hyvin myös minun tunteeni Peltosta kohtaan. Jotenkin uskon, että moni muukin Jokeri-fani ajattelee juurikin samalla tavalla tällä hetkellä Peltosesta.

Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta vittujakaan, mitä narrikannattajat tuntevat Villeä kohtaan, teillä on oikeus vihata, halveksia jne...Mitä sitten?

Itse asiassa menit mun mielestä ytimeen, siis Villen peliesitykset kaudella 2012-13. Miten tinkimättömän urheilijan ja ammattilaisen jollainen Ville kiistämättä on, peliesitykset voi romahtaa vajaassa vuodessa tälle tasolle. Ikä ei voi olla vastaus, noilla pohjilla kunto ja pelikäsitys eikä liike voi pudota noin alas. Oletuksena tietysti että kesä on hoidettu kunnolla (niin kuin uskon) eikä loukkaantumisia ole päällä, (ei tietoa).
En oikein voi uskoakaan, että 1.9:sta olis jäänyt tällaiset traumat, että se vaikuttaa peliin näinkin kauan. Jos näin kuitenkin on, niin olisikohan terapian paikka?
Soppa on yksi syy varmasti, IFK:n peli on niin helvetin sekaisin, ettei Peltosenkaan panos (jos siis olisi edellisvuosien tasolla) paljonkaan auttaisi. Olisikohan niin, että kaikessa tinkimättömyydessään Ville näkee, ettei tällä reseptillä kaudesta jää kuin luu käteen, ei tietysti 100%:n ammattimaista jos näin on. Äijä vetää tod näk viimeistä kauttaan ja valmennus tollasta paskaa mitä on, ehkä motivaatio ei vaan riitä enää. Tai sit Semir on niin pahasti pään sisällä, ettei asiasta ole päästy yli. Ilmeisesti asia ei selviä koskaan, eihän viime kauden narri-sarjan romahduksestakaan mitään eksaktia informaatiota ole tullut, pelkkiä arvailuja ainoastaan.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ja vastaavasti moni Jokereiden kannattaja varmasti kunniottaa esimerkiksi Peltosta, Hagmania ja Kuhtaa.

Jossain päin palstaa olen tainnut jo melkoisen avoimesti myöntää kunnoittavani esimerkiksi nyt Kuhtaa melkoisen paljon. Samoin tuossa nimen vieressä on seissyt Paten nimi vuosikausia, vaikka mies ei meitä vastaan kunnostautunut muuta kuin pari kertaa tappelemalla. Mulle ei ole ongelma heittää kättä lippaan sellaisten pelaajien suuntaan, jotka kantavat vierasta paitaa.

Seurarajat ylittävään kunnioitukseen, tavalla tai toisella, perustuu mielestäni yksi lätkän hienouksista. Ei pelaajien teot tai urapolku ole hienoja vain silloin, kun ne tapahtuvat oman seuran paidassa. Vieraassa paidassa pelaavaan ei välttämättä synny samanlaista tunnesidettä, mutta kunnioitusta se ei mielestäni vähennä. Totta helvetissä esimerkiksi käytännössä koko uransa teillä pelanneen Kuhdan uraa pitää kunnioittaa, sen verran harvinaista selvä seurarakkaus nykyään on.

Vastaavasti, omalla kohdallani Peltosen sädekehä on himmennyt ensisijaisesti puheiden ja tekojen ristiriidan takia. Ei paidan, pelillisesti heikon kauden tai vaikka meitä vastaan tehtyjen maalien takia. Hyvin uskon, että esimerkiksi meiltä Rudi aiheuttaa teillä vastaavia reaktioita, erilaisessa mittakaavassa toki.

Ero on siinä että Jokereille(ja osin myös HIFK:lle) on viime vuosina syntynyt pääosin teineistä tai muista lapsenmielisistä koostuva fanaattinen joukko, joka ensisijaisesti kannattaa Jokereita, ja vasta sitten jääkiekkoa.

Pitää muistaa, että myös teillä on lajirajat ylittävää kannatusta, joka perustuu juurikin "brändiin". Ei lajil välii ja siihen suuntaan. Mielestäni ei ole mitenkään väärin se, että seura kiinnostaa lajia enemmän.

Huippu-urheilu on siitä nasta juttu, että sitä voi seurata monellakin tapaa: voi istua ruutuvihko kourassa tilastoimassa puolihitaita volttilähtöjä, huutaa keuhkonsa pihalle, tanssia muiden samanhenkisten kanssa tai vain istua ja nauttia kokonaisuudesta. Kaikki perustuu tunteeseen, eikä siihen, että olisi olemassa joku yksi ja oikea tapa kannattaa. Jos jollekin se juttu on hyppiminen ja laulaminen ilman suurempaa halua edes oppia lajin yksityiskohtia, fine. Jos toiselle taas ilotippaa pukkaa pelkästään lajin yksityiskohtien tutkiminen, niin en näe siinäkään ongelmaa.

Toki, nuoremman polven kannattajien haaliminen on tuonut tiettyjä lieveilmiöitä meillekin. En väitä kaikkien nuorten kannattajien olevan mitään idiootteja, mutta nuoremmista polvista löytyy kyllä enemmän näitä rajatapauksia. Niin kauan kun lieveilmiöt saadaan pidettyä järkevissä määrin pois pelistä, en itse näe ongelmaa: uusia kannattajasukupolvia tarvitaan jatkuvasti ja pelkästään ns. äidinmaitolaisten "rekrytoiminen" ei pidemmän päälle ole sekään paras mahdollinen vaihtoehto.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ymmärrän tällä hetkellä kuinka paljon teitä syö numerot 8-1 ja tuo paska mitä organisaatio tarjoaa teille. Jos haluatte purkaa vihaanne meitä kohtaan niin antaa tulla vaan. Ei paljoa hetkauta. Minulla ja koko organisaatiolla on hyvä olla.
Sen verran sinua kuitenkin hetkautti, että piti tulla avautumaan. Mistä mahtaa kummuta tämä käsitys, että jokerifanit olisivat jotenkin vihattuja? Viha on aika voimakas sana. En minä ainakaan jokereiden kannattajia (tai ylipäätään ketään) vihaa - tuskin kukaan muukaan.

Numerot 8-1 eivät olleet yllätys, joten eivät ne paljoakaan tuntemuksia aiheuttaneet koko kauden taaperruksessa. Sen vaan sanon, että on turha vähätellä tai keksiä jotain oikeutuksia Semirin tekosille, yhtä vähän kuin Tomekin kuvottavalle "tapa se!" käskytykselle. Ei ole mitään syytä, mikä oikeuttaa pahoinpitelemään kanssaihmistään. Ihan sama, mitä Melart tai Salmi tekivät, kun he eivät takoneet ketään tajuttomaksi ja jatkaneet sitten pahoinpitelyään.

Mutta on kiva vaan että teillä on nyt hyvä olla. Toivottavasti on vielä kauden loputtuakin.
 

Stigu

Jäsen
Ero on siinä että Jokereille(ja osin myös HIFK:lle) on viime vuosina syntynyt pääosin teineistä tai muista lapsenmielisistä koostuva fanaattinen joukko, joka ensisijaisesti kannattaa Jokereita, ja vasta sitten jääkiekkoa. Tyypillistä heille on suuri huomiontarve ja teiniuho, johon sopii kaikki alatyyliset chantit yms. myötähäpeää aiheuttavat tempaukset.
Tätä olen muuten itsekin kelaillut syyksi: Jokereiden kannattajakunta- ja varsinkin ne jotka matseissa käyvät-on nuorempaa porukkaa. Se selittää melko paljon tuota eroa kannattajakulttuurissa, ja tuossa koko asenteessa kannattamiseen. Teinit ehkä haluavat purkaa enemmän omaa angstiaan ja vihaansa katsomossa, eikä heitä välttämättä kiinnosta, onko siihen esim. pelillisesti jotain syytä.

Täytyy vielä näin vuoden lopussa muistaa IFK-fanien tämän kauden hienointa tekoa, joka oli mielestäni tuo "Kom igen Ilves"-kampanja Tampereella. Aivan sykähdyttävä teko, kiitos kaikille jotka osallistuivat!

Ja Villestä: Ville on mielestäni viime peleissä osoittanut parempaa liikettä ja taistelevampaa peliä. Olisiko taustalla ollut joku loukkaantuminen, vai onko kyseessä edelleen tuon 1.9-päivän tapahtumista toipuminen, vaikea sanoa.

Silti, toivon että Ville ymmärtää kauden lopuksi ripustaa hokkarit naulaan ja siirtyy mielellään noihin valmennuspuuhiin. Valmennusaitio on varmasti jopa Ilmalassa Villelle keskimäärin turvallisempi paikka, kuin tuo iso jää, jossa saattaa tapahtua mitä tahansa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Numerot 8-1 eivät olleet yllätys, joten eivät ne paljoakaan tuntemuksia aiheuttaneet koko kauden taaperruksessa.

Tähän sanon, että tuollainen tappio oli helpotus. Sopan taso näkyi siinä lahjomattomasti.

Itse aiheesta: Kierrän yleisesti ottaen kaikki "Ville Peltonen", "Semirille tuomio" ja muut vastaavat ketjut kaukaa, koska itse 1.9. case on omalta osaltani siirtynyt täysin taputelluksi. Tuli mokailtua puolintoisin, rangaistukset on saatu ja lusittu ja elämä jatkuu. Kukaan ei kuollut, kaikki osalliset jatkavat uraansa. Maailmassa on isompiakin huolenaiheita, kuten vaikkapa Syyrian tilanne. Ja mun pienessä oikeusvaltiossani tuomiot on oikeasti lusittu, kun ne on suoritettu. Samaa sanoin Jere-ketjussa. Meikäläisestä ei ole heittämään toisten jatkuvassa syyllistämisessä ensimmäistä kiveä. Onneksi Lähteenmäki / Lampinen -casen aikana ei ollut nettiä. Siitä väännettäisiin nimittäin vieläkin. Tulin vain kohta menneen vuoden 2012 kunniaksi vielä käymään Ville-Semir-Melart-Ruutu-Lämsä-Soppa-Tomek -ketjussa kertomassa mielipiteeni; case closed. Videoclipissä on muuten yksi ääniosio, josta on vaiettu. Joku toteaa matalalla äänellä: -Hei, ei mua huimaa
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Itse aiheesta: Kierrän yleisesti ottaen kaikki "Ville Peltonen", "Semirille tuomio" ja muut vastaavat ketjut kaukaa, koska itse 1.9. case on omalta osaltani siirtynyt täysin taputelluksi. Tuli mokailtua puolintoisin, rangaistukset on saatu ja lusittu ja elämä jatkuu. Kukaan ei kuollut, kaikki osalliset jatkavat uraansa. Maailmassa on isompiakin huolenaiheita, kuten vaikkapa Syyrian tilanne.

Amen. Voisiko tuota paremmin sanoa. Kyllä oksetti katsella jonkin Iltapulun otsikkoa paikallispelin jälkeen, joka meni suunnilleen niin, että "Ben-Amor pudotti jo hanskat - linjatuomari ehti väliin". Vittu tuota median touhua. Ilmeisesti oli tarkoitus vihjaista, että paatunut väkivaltakriminaali oli jälleen aikeissa tappaa jonkun. No, ehkä ainakin Tiedonantajassa lieventävänä asianhaarana olisi nähty se, että uhri oli varakas.

Asia on tosiaan minunkin puolestani loppuun käsitelty, ellei käräjäoikeus tänään klo 13 tuomitse Ben-Amoria vankilaan. Sitten saatan vielä puuttua asiaan ;).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä Peltosen kunnioittamisessa tai sen puutteessa on kyse erosta kannattamisen kulttuurissa.

Ero on siinä että Jokereille(ja osin myös HIFK:lle) on viime vuosina syntynyt pääosin teineistä tai muista lapsenmielisistä koostuva fanaattinen joukko, joka ensisijaisesti kannattaa Jokereita, ja vasta sitten jääkiekkoa.

Fanikulttuurissa globaalisti ja myös HIFK:n ja Jokerien osalta on aina ollut kysymys nimenomaan seuran kannattamisesta. Ei lajin. Ei joku Liverpoolin kannattaja kannata ensin futista ja sitten Liverpoolia. Eikä se ollut 70-luvullakaan näin HIFK:n ja Jokerien osalta. Omaa seuraa kannatettiin ja toista jos ei nyt ihan vihattu niin ainakin inhottiin. Ihan samalla tavalla se menee isossa maailmassa, kuten Liverpool vs Everton tai ManC vas ManU.

Tässä mielessä on aivan fanikulttuurin mukaista se, että Jokerifanit jos eivät nyt inhoa niin eivät ainakaan kunnioita Peltosta. Kun Peltonen pelasi Jokereissa hän oli OK ja enemmänkin. Kun Peltonen palasi HIFK:n riveihin, hän sai vastaansa Juudas-nimittelyt ja lakanat osalta kannattajia. Näin se seurasiirroissa menee ja on mennyt Arimasta ja Melametsästä alkaen.

Noista syksyn tapahtumista hieman. HIFK pääsi kuin koira veräjästä vaikka jokainen tietää käskytyksiä löytyneen vähintään tuplasti enemmän kuin Jokereilla tuossa ottelussa. Lopputulos ei vaan ollut niissä yhtä karmea kuin Semirin suorittamassa. Peltosen astui marttyyrina esiin ja syyllisti Jokereiden johdon ylös asti. Oli varmasti syytä, mutta olisi samalla ollut syytä syyllistää HIFK tasan samalla tavalla useampikertaisista käskytyksistä. Se että Peltonen noukki vain irtopisteitä ja pesi tavallaan HIFK:ta puhtaaksi, teki (siis osan Jokerikannattajien mielestä) hänen esiintymisestään aika halveksittavan tältä puolen ratapihaa katsoen.

Mutta eipä tästä enempää. Taisi olla kolmas viestini ylipäätään ko. aiheeseen liittyen.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Noista syksyn tapahtumista hieman. HIFK pääsi kuin koira veräjästä vaikka jokainen tietää käskytyksiä löytyneen vähintään tuplasti enemmän kuin Jokereilla tuossa ottelussa. Lopputulos ei vaan ollut niissä yhtä karmea kuin Semirin suorittamassa. Peltosen astui marttyyrina esiin ja syyllisti Jokereiden johdon ylös asti. Oli varmasti syytä, mutta olisi samalla ollut syytä syyllistää HIFK tasan samalla tavalla useampikertaisista käskytyksistä. Se että Peltonen noukki vain irtopisteitä ja pesi tavallaan HIFK:ta puhtaaksi, teki (siis osan Jokerikannattajien mielestä) hänen esiintymisestään aika halveksittavan tältä puolen ratapihaa katsoen.

Itse olen ollut hiljaa tämän asian vuoksi ja en tule tänne uudelleen enää, joten turha kuittailla tästä viestistä. Tunne Cobolin ja tiedän sinun olevan kiekkomies suurella K:lla, jotenkin kuitenkin häiritsee tuo osa tuossa, mitä kirjoitat. Joka joukkueessa on tapahtunut kautta aikojen käskyttämistä, ei kai se voi olla kenellekään salaisuus. Miksi Peltosen olisi pitänyt tässä tilanteessa nostaa esiin jotain muuta, kuin tämä kyseinen tapahtuma. Onneksi edes myönnät sen, että Semirin suorittama ja Jokereiden johdon suunnittelema tapaus meni yli useimman aiemman tapahtuneen. Tämän vuoksi asiaa käsitellään edelleen oikeudessa ja aivan syystäkin, tosin tuomio tulee olemaan melko lievä. Jotenkin pienessä päässäni elää edelleen toive, että HIFK suorittaisi vastaavan noudon potenssiin kaksi, koska sehän on äärimmäisen helppoa. Toisaalta uskon ja sisimmissäni kuitenkin toivon, että näin ei käy, koska tuo ei kuulu jääkiekkoon ja siinä Jokerit juuri todisti kulttuurin puutteen tekemisellään. Voitte jatkaa taistelua tästä loppuelänne ajan, osaltani case is closed, keskityn johonkin älyllisempään, kuin Ben Amoriin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Cobol ja ultrar - molemmat Kiekkomiehiä isolla K:lla. Mun on ihan pakko sanoa, että ei voi yleistää narreja kulttuurin puutteesta yhden ison möhellyksen vuoksi. Se on kohtuutonta. Tavallaanhan tilit ovat nyt tasan siitä Lähteenmäki / Laaksonen -casesta pahoinpitelijän saamia sakkoja myöten. Joten kyllä on täälläkin osattu ajoittain vetää överiksi. Mäkään en ole kokenut tarpeelliseksi kommentoida Ville-kohua sitten syyskuun jälkeen ja case is closed. SBA:n sakko on pelkkä muodollisuus hänen tuloillaan ja seura maksaa sen, kuten oikein onkin. En ole ollut ottamassa ihmis- ja kiekkoilijaoikeuksia pois Jereltä, enkä ota niitä SBA:ltakaan. Kun tuomio annetaan ja se lusitaan, homma on oikeasti siinä, ei täällä mitään fatwan lakia noudateta.

(Jos joku haluaa keskustella kanssani Lähteenmäki / Laaksonen -casesta, niin se käy parhaiten lähettämällä yksityisviesti. Lähetäthän kuitenkin yksityisviestin jollekin muulle kuin minulle.)
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä mahtaa kummuta tämä käsitys, että jokerifanit olisivat jotenkin vihattuja? Viha on aika voimakas sana. En minä ainakaan jokereiden kannattajia (tai ylipäätään ketään) vihaa - tuskin kukaan muukaan.

Hyvin ihmetelty. En minä ainakaan jokerifaneja vihaa yhtään enempää kuin vaikkapa hyttysiä tai jäähtynyttä kahvia. Välillä ne ärsyttävät, hyttyset varsinkin jos pistävät 8 ja saan tapettua vain 1. Pääsevät niin sanotusti ihon alle.

Kärjistäisin suurimman eron helsinkiläisleirien välillä juuri tuohon ihme "vihaamiseen". Teki mieli lauantaina Hartwallilla erätauolla kysäistä yhdeltä pullaposkiselta kaverilta "HATA IFK" -paidassaan että vihaako tämä minua (itsellä oli värit päällä). Kaverin isä - näin päättelin - seisoi kuitenkin siinä vieressä, joten ajattelin että en pilaa vihaperheen yhteistä aikaa ja otinkin oluen. Pohjimmiltaan tuossa vihaamisessa lienee tietenkin kyse vain Eteläpäädyn top 5 muijille pullistelusta, mutta ärsyttävää se on. Kuten hyttyset. Meininki olisi parempi ilman, ja nyt naapurilla olisi siihen peliesitysten puolesta varaakin. Kannattaisi oikeasti mennä itseensä ja oivaltaa, että vain poikkeuksellisen pieni ihminen vihaa muita vielä silloinkin kun itsellä pyyhkii hyvin. Tai ehkä ei sitten pyyhi, mistä ei parane lähteä irvailemaan.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Miksei se voisi olla meille IFK-leirissä ihan sama, mitä naapurissa Villestä ajatellaan. He kokevat vihansa oikeutetuksi, ja sitä on turha kenenkään yrittää muuttaa kauniin sanoin ja viisain perusteluin. Joku tuossa aiemmin jo mainitsi, että verivihollisen leirissä on aina oltava silmätikku. Ville on sitä nyt jokereille, ja sen annetaan kuulua. Samalla lailla IFK-fanit antoivat esimerkiksi Lasakin(sen kaatuilevan veskarin) kuulla kunniansa toissa kauden play-offeissa, ja samaan aikaan naapurissa ei siihen nähty varsinaista syytä.

Juuri näin! Antaa Jokeri-fanien buuata Villelle niin paljon kuin haluavat, kyllä Ville sen kestää. Buuatkoon, vaikka ilman syytä se tuo kumminkin ääntä halliin ja nostaa tunnetasoa. Jos olisin katsomassa jotain HIFK:n matsia Nordiksella ja ihmiset buuaisivat Filppulalle niin kyllä minäkin siihen ryhtyisin, vaikka en tietäisi erityistä syytä miksi, ehkä vain siksi, että kyseessä on hyvä pelaaja. Jos tällä olisi selvästi negatiivinen vaikutus Filppulan pelaamiseen niin totta hemmetissä sitä kannattaa sitten jatkaa.

Jotkut pelaajat suorastaan nauttivat tuosta buuaamisesta ja saavat siitä lisää virtaa omaan pelaamiseen.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri näin! Antaa Jokeri-fanien buuata Villelle niin paljon kuin haluavat, kyllä Ville sen kestää. Buuatkoon, vaikka ilman syytä se tuo kumminkin ääntä halliin ja nostaa tunnetasoa.

Tämä viesti ei ole Walkinille, vaan yleisesti eli veikkaan lähelle 0% olevan ne fanit, jotka välittää jos Peltoselle buaataan. Sitten on tämä luultavasti lähinnä teiniangstien kailottama tyylittömyys, josta on mielestäni ihan suotavaa avautua. Vanhemmat fanit voisivat opettaa jotain tyylikkyyttä. Ainakin osalla on jotain kompetenssia. Nämä EP:n jotkin osat, kuten aina on kyseessä jokin yksittäinen henkilö tai yksittäinen joukko henkilöitä, ovat yksinkertaisesti tyylittömiä paviaaneja. Nämä paviaanit julistavat olevan niin ihanaa olla vihattu. Jopa niiden omat äidit vihaavat niitä. Toisaalta sama apinalauma itkee marttyyrin itkuaan, kun media nostaa näitä idioottien toimia esiin. Toisaalta taas sitten nämä median jutut nousevatkin ylpeilyn aiheeksi kokonaisuudessa ja taas kaikki vihaa niitä. Söpöä. Vaikka teilläkin hyvät HIFK-fanien nuorempi osasto on ollut joitain aivottomia juttuja takana, niin vielä on pitkä matka tuon Ilmalan vajakkimassan tasolle. Pitäkää homma tyylikkäänä.

Mitä Peltoseen tulee, niin homma olkoon käsitelty ja blaa blaa blaa. Silti edelleen ihmetyttää joidenkin tahojen halu ottaa moraalinen vastuu pois Ben-Amorilta. Sillä ei ole vitun väliä, vaikka käsky tulikin ylhäältä. Tämän liigan suurimman pelkurin omassa harkintavallassaan oli asian totetuttaminen. Tähän on turha heittää vasta-argumentiksi jotain pelipaikka on katkolla ja isä joka tuo leipää perheelleen perustuvaa paskaa läppää. Asia oli täysin pelaajan oman harkinnan varassa. Homma olisi mennyt ihan eri asteella ja täyusin hyväksyttävällä tasolla, jos B-A olisi tyytynyt perinteiseen pikku retuutteluun yms., mutta ei tyytynyt. Toki on luonnollista tämmöisissä tapauksissa kysellä työantajan ja esimiesten vastuun perään, kuten normaalissa yhteisössä tehdään. Nyt ei löytynyt todisteita ja asia ei mennyt eteenpäin. Kyseisen narripaitaisen vajakin omalla vastuullaa oli toteutus, joka oli yksinkertaisesti täysin yli äyräiden mitä tulee jääkiekonkin tapaiseen urheiluun. Tästä syystä koko laji on saanut Suomessa kärsiä. Tähän on turha tuoda mukaan Melartia tai Salmea, koska noissa tapauksissa ei tapahtunut mitään mitä ei olisi nähty lukuisia kertoja. Ben-Amorin teko yksinkertaisesti ylitti monet rajat. Ei tässä fatwaa langeteta, mutta Ben-Amor on kaukana jostain 'kiekkosoturista', mun silmissä kaveri on yksi kovimmista pelkureista ikinä - pelkkää ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös