Mitä Peltoseen tulee, niin homma olkoon käsitelty ja blaa blaa blaa. Silti edelleen ihmetyttää joidenkin tahojen halu ottaa moraalinen vastuu pois Ben-Amorilta. Sillä ei ole vitun väliä, vaikka käsky tulikin ylhäältä. Tämän liigan suurimman pelkurin omassa harkintavallassaan oli asian totetuttaminen. Tähän on turha heittää vasta-argumentiksi jotain pelipaikka on katkolla ja isä joka tuo leipää perheelleen perustuvaa paskaa läppää. Asia oli täysin pelaajan oman harkinnan varassa. Homma olisi mennyt ihan eri asteella ja täyusin hyväksyttävällä tasolla, jos B-A olisi tyytynyt perinteiseen pikku retuutteluun yms., mutta ei tyytynyt. Toki on luonnollista tämmöisissä tapauksissa kysellä työantajan ja esimiesten vastuun perään, kuten normaalissa yhteisössä tehdään. Nyt ei löytynyt todisteita ja asia ei mennyt eteenpäin.
Asiat liittyivät kuitenkin niin vahvasti toisiinsa, että mielestäni se olisi pitänyt käsitellä koko case oikeudessa ja päättää siellä, onko todisteita vai eikö. Lisäksi ihmetyttää se, että kuinka niin ei löydy todisteita, jos niin on tapahtunut. Valehtelevatko kaikki asianomaiset poliisille? Olen Henry Salevan kanssa samaa mieltä, että jotain tuossa prosessissa meni pieleen. B-A joutui yksin nyt sinne nyt, vaikka olisi pitänyt ehdottomasti saada oikeuteen seuraa riippumatta siitä, olisiko se johtanut tuomioon kaikkien osalta.
Samaa mieltä olen tuosta, että se on oman harkinnan varassa. Lieventävänä asianhaarana ei ole se, tuleeko leipää pöytään, vaan se, jos henkilö pelkää oman turvallisuutensa vuoksi. Joissain armeijoissa esim. henkilöitä painostetaan väkivaltaan toisia armeijakavereita vastaan nimenomaan esimiesten taholta väkivallan uhkaa käyttäen. Jos ei hakkaa kaveria niin tulee itse hakatuksi. Eli vain ainoastaan siinä tapauksessa, että Jokereissa olisi joku hyvin sisäistetty väkivaltakulttuuri, Ben-Amorin oma vastuu vähenee. Muussa tapauksessa hänen pitää tietää, ettei toista saa hakata tajuttomaksi, vaikka olisi kuinka koodin mukaista.
Olen myös Summasen kanssa samaa mieltä siitä, että nyt on määritelty se taso, mitä tuollaisesta teosta saa, joten se on tavallaan ennakkotapaus tulevaisuutta ajatellen. Ei tule kovinkaan isoja rapsuja, joten tuollaisia tekoja voidaan nähdä lisää.