Tämä nyt taas on aivan hullua ylireagointia. Rasistisia ilmauksia ketjussa on ilmennyt erittäin vähän. Rasismi on sitä, että ajattelee jonkun yksilön olevan huonompi perustuen siihen, että hänellä on erilainen ihonväri tai etnisyys. Rasismia ei ole se, että haukkuu Helsinkiläistä "isoksi herraksi", Ruotsalaista "svedupetteriksi", Suomenruotsalaista "hurriksi", Kiinalaista "keltaiseksi", tummaihoista "mustaksi" tai Marokkolaista "Talebaaniksi". Rasismi ei ole sama kuin haukkuminen tai nimittely, rasismi on sitä että perustelee yksilön erilaisuuden, huonommuuden, olevan hänen etnisestä taustastaan johtuva.
Siitä olen samaa mieltä, että ketjussa on vitun huonoa keskustelua.
Eli marokkolaisen kutsuminen afgaani-ääriliikkeen edustajaksi ei johdu miltään osin heidän yhteneväisistä ihon väreistään, alueellisesta valtauskonnosta tai siitä, että halutaan rinnastaa joku yleisesti halveksittuun ja tuomittuun pataaniliikkeeseen? Kyllä mun mielestä rinnastaminen talebaniksi tekee ihmisestä lähtökohtaisesti huonomman, ja aiemmin mainitsemani yhtäläisyydet monien muiden ohella antavat asiaan pienen rasistisen vivahteen.
Mulle ei käynyt viestistäsi selväksi, miten itse suhtaudut rasismiin, tai toisten haukkumiseen ylipäätään, mutta mä en lähtisi vetämään eroa näiden asioiden välille. Se on kuin vertailisi toisen lyömistä tai potkimista, ainoastaan henkisellä tasolla toteutettuna.
"Rasismi on sitä että perustelee..." Rasismi ei tunne käsitettä perustella, vaan perustuu täysin primitiivireaktioihin, pelkoon ja epävarmuuteen, ja niistä kumpuavaan näennäiseen tarpeeseen suojella itseään ja elinympäristöään uhkatekijöiltä. Sen voi jokainen meistä oivaltaa, mutta se vaatii kyvyn hahmottaa, että vallitseva uhka on isolta osin omassa päässämme. Puhun osin omasta kokemuksestani, sillä myönnän tulleeni pienen matkan ajoista, jolloin avoimesti tuomitsin ja koin uhkana erilaisuuden. Lopulta onneksi tajusin miten helvetin raskasta se oli, haukkua, ivata, vihata.
Ja kapteeni Peltosen tapaukseen tulee, se alkaa olemaan mulle onneksi osa historiaa. Teko oli surullinen luku helsinkiläisen kiekon historiikissa, mutta asian pyörittely ei varsinaisesti 1) tuo esille mitään positiivista 2) tuo esille mitään uutta 3) muuta tapahtunutta. Syylliset tiedetään, kuin myös seuraukset ja sanktiot. IFK:n ja meidän kannattajien onneksi tarinalla oli monelta osin onnellinen loppu. Ne lähti, me saatiin jäädä.