Marjamäen kanssa oli omat ongelmat ja viime kausi starttasi Mäntymaalla vähän liiankin hyvin siitä lähtien. Olen potkujen kannalla itse seuraavista syistä ja kun olen tottunut vieraisiin pöytiin huutelemaan, niin totta kai myös Kärpistä minulla on aina mielipide asioista.
Nyt Mäntymaa on kuitenkin minun mielestäni liian kovassa paikassa osaamiseen nähden. Kärpät on paperilla jopa mielestäni hyvin koottu joukkue, mutta minulle ei useammankaan pelin jälkeen ole vielä valjennut, miten Kärpät haluaa jääkiekkoa pelata. Kärpät on hyökkäyspäässä vaarallinen ja sillä on myös aika sitkeä joukkue: se nousee uudestaan ja uudestaan vastustajan rinnalle takaa, mutta häviää pelin sitä ennen tai sen jälkeen täysin samaan, minkä vuoksi se ei pelejä voita.
Kärpät aloittaa jokaisen pelin kovalla paineella ja se painaa vastustajan päätyyn ensin kiekon ja sitten sinne lähtevät kaikki hyökkääjät sen perään. Myös pakit nostavat liian korkealle vastuksen alueelle, mutta Kärpät ei saa kiekonhallintaa pysymään. Kärppien hyökkäykset puretaan uudestaan ja uudestaan yhdellä syötöllä oman maalin edestä, johon paine ei osu ja siitä päästään ylivoimahyökkäykseen. Pakit tietävät tämän, joten myös tasavoimaisissa tilanteissa Kärppien pakit + usein kolmas pelaaja joka sattuu olemaan lähimpänä, tiputtaa aivan liian kauas omalle alueelle. Kärpillä on kuitenkin kaksi ihan ok maalivahtia, mutta he näyttävät ja ovat näyttäneet koko kauden täysiltä turisteilta tuon hirvittävän viisikon rakenteen takia.
Valmistumaton arvaukseni on se, että Havu yrittää jotakin samanlaista, jolla Tappara on tässä dominoinut. Tässä on vain hirvittävä ero siinä, miten hyvin pelaajat on valmennettu toteuttamaan tätä. Tappara kyllä antaa välillä ihan rehellisiä läpiajoja, mutta tarvittaessa se oman alueen keskusta laitetaan viidellä pelaajalla aivan totaalisen tukkoon. Tapparaa vastaan samanlaisia maaleja, joita huonoimmatkin Liigajengit vetelee Kärppien verkkoon, pystyi tekemään täysin ylivoimainen nopeusjoukkue Färjestad. Yksikään joukkue Liigassa ei ole pystynyt tekemään sellaisia maaleja Tapparaa vastaan, vaikka samanlaisia heikkouksia Tapparankin pelitapa vastustajalle availee.
Mäntymaalla on kovan pohdinnan paikka, koska hän on nyt yrittänyt muuttaa pelin rakennetta tuosta neljä kuukautta. Minkäänlaista kehitystä asiassa ei ole tapahtunut, vaikka joukkuettakin on siinä välissä modattu. Joskus olisi hyvä myöntää, että osaaminen ei vielä tässä vaiheessa haluttuun peliin riitä. Mäntymaalla voi riittää joskus myöhemmin, mutta nyt on kuin peura ajovaloissa, kun pitäisi tehdä päätös pelata konservatiivisemmin.