Ite oon ihan hyvillä fiiliksillä, että jatketaan Mäntymaalla, mutta suoraan kahden vuoden diili loppukauden lisäksi (ilman optiota?) melko hätiköityä, koska otanta tosiaan aika ohut päävalmentajana näistä karkeloista. Minusta suunta kokonaisuudessaan on parantunut selkeästi Mäntymaan johdolla ja jengi on jotenkin tosi raikas, rohkea sekä vapautunut päällisin puolin.
Muista ns. vaihtoehdoista Jukka Jalonen on itseasiassa kipuillut pelinsä kanssa ja uskallan väittää, että ihan liigastakin löytyy edistyksellisempää seppää kuin the leijonakuningas itse ns pelikirjan osalta. Toki valmentaminen on paljon muutakin, kuin pelkästään pelitaktiikkaa. Ei varmasti löydy johtamistaidoiltaan yhtä isoa liideriä, kuin Jalonen, ainakaan Suomesta. Tämän hetken tilannehan, ei tietysti tarkoita, sitä, että tämä valmentajavelho ei pystyisi taas luomaan nahkaansa uudelleen myös pelitaktiikan ohella. J Jalonen on käsittääkseni aika selkeästi ilmaissut, että ulkomaat on ovat ensisijaisena vaihtoehtona, niin ei siitä sen enempää.
Jotku huutelee jostain ulkomaalaisista valmentajista, mutta laittakaa yksikin realistinen nimi tiskiin, jolla olisi perusteltuja lähtökohtia menestyä Kärppien päävalmentajana sarjassa jossa pelin vaade on ainakin euroopan kovinta. Liigassa ei ole kaikista laadukkaimpia yksilöitä, mutta täällä jos et ole viimeisen päälle itse pelin valmentaja tai tätä korkeaa osaamista ei löydy tarpeeksi apuvalmentajien kauttakaan, niin kylmät kävisi!
Grönborg on vahvasti poikkeus tässä, mutta toisaalta playoffit on vielä pelaamatta, niin vielä vähän liian aikaista antaa lopullista arviota. Olli Jokinen olisi itelle ollut loppujen lopuksi tosi mielenkiintoinen nimi Kärppien valmentajaksi, vaikka olen asian suhteen ollut enemmän epäilevällä kannalla, koska playoffeissa menestyminen on ollut niin olematonta, huolimatta siitä millä materiaalilla Jokinen on koutsannut. Kuten täällä on ollut puhetta, niin ilmeisesti OJ ei ole ollut mitenkään realistinen nimi ja on vissiin lähdössä ulkomaille tämän kauden jälkeen.
Itellä ei tule mieleen kuin kokenut Pekka Virta tai Jarno Pikkarainen joilla olisi omasta mielestäni ollut edellytyksiä menestyä Kärppien päävalmentajana tämän päivän kiekossa. Kari Jalosesta vielä, niin olisiko hänellä aidosti sitä isoa kiimaa nostaa Kärpät takaisin huipulle ja toisaalta osaamista päivittää pelikirjaansa tähän päivään. Riski epäonnistua on tosi iso ja samalla "likaantuisi" vanha perintö Kärppien suurena koutsina.