Vilkaisin Jääkiekkokirjoista vähän noita menneitä kausia ja niiden startteja. Otin vertailuksi 12 peliä kauden alusta, kuten nyt tällä kulumassa olevalla kaudellakin on pelattu.
Jarmo Tolvasen valmennuksessa kaudella 2005-06 ensimmäiset 12 peliä tuottivat saldoksi 5-1-6 eli 16 pistettä (viisi voittoa varsinaisella peliajalla, yksi tappio rankkareilla ja kuusi varsinaisella peliajalla).
Kaudella 1990-91 Erkka Westerlundin alaisuudessa 12 ensimmäistä peliä tuottivat saldoksi 5-0-7. Voitosta sai vain kaksi pistettä eli se ei ole verrattavissa tähän nykymenoon, mutta 10 niitä kumminkin kertyi.
Sitten kaudella 1998-99 Timo Tuomen valmennuksessa sama 12 peliä tuotti saldon 5-2-5. 12 pistettä siis tuolloin.
Kaudella 1997-98 Tuomen ensimmäisen kauden saldo oli 12 pelissä 5-2-5 eli sama 12 pistettä kuin ensimmäiselläkin kaudella.
Ja katotaan nyt sitten vielä kuminaamaisen kansakoulunopettajan, meänkielisen Freddy Lindforsin kausi 1996-97 jolloin 12 peliä kauden alusta lukien tuotti saldoksi 5-1-6. Näistä kuudesta tappiosta yksi tuli jatkoajalla, mutta silloin ei jatkoaikatappiosta saanut säälipistettä, joten 11 pinnaa oli silloin saldo.
Mulla ei nyt ole tässä saatavilla tietoja esim. kausista 1988-89 ja 1989-90. Varsinkin 1988-89 alkoi hopeakrapulassa muistaakseni aika huonoissa merkeissä ja silloinkin oli maalivahtiosastolla tapahtunut valtava tason lasku: Jarmo Myllyksestä Savolaisen Klasuun.
Kyllä kai se niin on että näin huonoa starttia kun Lukolla nyt 80-vuotisjuhlakaudella 2016-17 on, ei ole nykyisen jääkiekon aikakaudella pelattu. Pitää varmaan mennä 80-luvun alkuun ja aikaan ennen divarissa piipahtamista, jotta vastaavaa löytyy.
Ja täytyy sanoa että tämä on saatanan huonosti, ei sanat riitä kertomaan kuinka paljon huonommin tämä on alkanut kuin minäkään edes odotin vaikkei mulla mitään järjettömiä odotuksia ole ollutkaan (kuten jo 10 ketjussa vähintään 100 viestin voimalla olen todistellut).