Viinaa halvalla Saksasta – mitä, missä ja miten?

  • 515 162
  • 1 433

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Arsenal, KuPS, Kalikka, BVB ja Eagles
Omasta mielestäni toi Danish Gold export 5.6% on kokeilemisen arvoinen tuote ja hinta näyttää olevan nyt lootalta 8.99 eli satkuun menee juurikin tuo 6 koppaa rahteineen.

Harboe Gold 5.9% on myös vahvemmista yllättävän suun makuinen. Itselle tuo Harboe gold oli iso positiivinen yllätys kun maistoin ensimmäistä kertaa. Pitääkin tuota Danish Gold Export testata joskus. Mariestadsia ja San Miguelia yleensä tullut oluista tilattua tuolta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: L4E

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ja nämä tulivat varmaan 2x 3 kopan laatikoissa? Paljonko oli toimituskulut per laatikko (laatikko=3 keissiä olutta)?
Tarkka hinta laatikolle on 21,59€ ja saa tietty olla muutakin seassa kuin olutta. Hyvinhän tuo sovellus näyttää paljonko laatikossa on tilaa. 12 paikkaa on laatikossa, josta olutkori vie 4. Litran pullo taisi viedä paikan ja 3l hanaviini 1,5 paikkaa.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tulin kuikuilemaan oikeastaan tuon vaihtuneen osoitteen takia tähän ketjuun. No laitetaan tähän mikä 3 kopan kokonaiskustannus nyt just oli.

Danish Gold Export 5.6% 24x0.33l × 3 = 26.97€ + kuljetus 21,59€ , joten alle 50 kympin siis 3 koppaa olutta ja sitten joskus Käppärän R-kikkarilla :).
 

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT, Kiekko-Espoo
Danish Gold 5,6% exportissa on kyllä mielestäni erinomainen hinta-laatusuhde, omasta mielestä se on selkeästi paras, näistä halvemmista alle 10€ salkuista.
Sitten jos näistä vahvemmista oluista tykkää, niin toinen kokeilemisen arvoinen on Mariestads Old Ox 6,9%. Suosittelen.
 

Vino

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tyhmä ensikertalainen kyselee..Kun tuolla alkc.fi:ssä olen menossa maksamaan tuotteita, niin missä vaiheessa siihen tilaukseen lisätään kuljetusmaksu vai lisätäänkö? Kun nyt tuohon loppusummaan sitä kuljetusmaksua ei tule. Kysyi kuitenkin että kummanko kuljetusfirman valitsen. Pitääkö minun itse tilata se kuljetus dhl:n sivulta?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tyhmä ensikertalainen kyselee..Kun tuolla alkc.fi:ssä olen menossa maksamaan tuotteita, niin missä vaiheessa siihen tilaukseen lisätään kuljetusmaksu vai lisätäänkö? Kun nyt tuohon loppusummaan sitä kuljetusmaksua ei tule. Kysyi kuitenkin että kummanko kuljetusfirman valitsen. Pitääkö minun itse tilata se kuljetus dhl:n sivulta?
Juuri niin. Alks.fi myy ja rahastaa juomat ja kuljetusfirma kuljetuksen
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Vino

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Tyhmä ensikertalainen kyselee..Kun tuolla alkc.fi:ssä olen menossa maksamaan tuotteita, niin missä vaiheessa siihen tilaukseen lisätään kuljetusmaksu vai lisätäänkö? Kun nyt tuohon loppusummaan sitä kuljetusmaksua ei tule. Kysyi kuitenkin että kummanko kuljetusfirman valitsen. Pitääkö minun itse tilata se kuljetus dhl:n sivulta?

Kun olet tehnyt alks.fi:ssä tilauksen, saat sähköpostin, jossa on linkki fransberg.eu -sivustolle. Sitä klikkaamalla toimituksen tilaus onnistuu helposti. DHL:ää en ole kokeillut.
 

Vino

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No niin, ekaa kertaa tilasin 17.10. Alks.fi:stä Ja tänään kävin laatikon (3x24 pack) hakemassa tuosta nurkan takaa ärrältä. Harmi kun just huomenna alkaa 9 päivän työputki, niin ei kauheasti viiti noita maistella, mutta onpahan jotain mitä odottaa.
Hyvin sujui tilaaminen ja kaikki muukin, joten varmasti jatkossa tilaan tuolta kun tarvetta ilmenee.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tilasin taas lastin viskiä BerlinBottlelta. Mahtava putiikki.

Joskin nyt on näköjään peloteltu Suomen viranomaisten taholta tämäkin kauppa ja joutuu tilaamaan itse kuljetuksen.

Tosin sekin sujui hyvin. Meni muutama minuutti. DHL otti vastaan ja Posti hoitaa Suomen päässä perille tuonnin.

430e oli lasku ja kuljetus 25e. Laskin että Alko olisi veloittanut samasta setistä noin 800e. En ihan tarkkaan tiedä kun paria tuotetta Alko ei myy. Mutta melko kattava vertailu.

Esim. tilasin Octomoren 10.3 pullon hintaan 159e. Alko pyytää samasta tuotteesta 260e.

Ihan rehellisesti, vituttaa tuollaiset monopolit ihan yli kaiken. Haistakoot paska. Viinaa en ole ostanut Suomesta enää aikoihin enkä ostakaan.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Taas tuli tilattua kaksi tilausta alks.fi toinen Latvian varastosta ja toinen Saksan. Latviasta tuli viikossa ja Saksasta 10pv.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Mikähän tuo tilanne on kun tilattiin tyttöystävän kanssa saksasta testimielessä lähinnä mietoja sekä hieman limpparia sekaan. Kaikki sujui hyvin ja siellä on merkintä että jotain veroakin maksettu.

Jostain uutisesta luin että pitäisi silti tullata ja maksaa jotain vapaaehtoisesti vielä? Poikkeuksena jos myyvä firma mitenkään puuttuu kuljetukseen niin ei tarvitse? No tuolla sivulla on selkeä pop up ikkuna valmiina eri kuljetuksille ja vertailuun niin tämäkö riittää ja kauppa on hoitanut kaikki verot... Vai? Tuleeko vielä lisälaskua perässä
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mikähän tuo tilanne on kun tilattiin tyttöystävän kanssa saksasta testimielessä lähinnä mietoja sekä hieman limpparia sekaan. Kaikki sujui hyvin ja siellä on merkintä että jotain veroakin maksettu.

Jostain uutisesta luin että pitäisi silti tullata ja maksaa jotain vapaaehtoisesti vielä? Poikkeuksena jos myyvä firma mitenkään puuttuu kuljetukseen niin ei tarvitse? No tuolla sivulla on selkeä pop up ikkuna valmiina eri kuljetuksille ja vertailuun niin tämäkö riittää ja kauppa on hoitanut kaikki verot... Vai? Tuleeko vielä lisälaskua perässä

Käsitykseni mukaan ostajan pitää hoitaa kuljetus niin sitten ei ole huolta tulleista. Olen tilannut kerran lavallisen alkoholia ja monta kertaa pienempiä määriä alkostore24:stä ja kuljetus on tullut norrlogilta. Mitään ongelmia ei ole ollut.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käsitykseni mukaan ostajan pitää hoitaa kuljetus niin sitten ei ole huolta tulleista. Olen tilannut kerran lavallisen alkoholia ja monta kertaa pienempiä määriä alkostore24:stä ja kuljetus on tullut norrlogilta. Mitään ongelmia ei ole ollut.

Ymmärtääkseni tuo on hyvin tulkinnanvarainen ja jos/kun myyjä mitenkään ohjaa jonkun kuljetusfirman sivuille, minä kuluttajana en kanna vastuuta verojen maksusta.

Jos tulli haluaisi jokaiseen tilaukseen lähteä puuttumaan, niin pitäisi varmaan aika laaja rekrykampanja käynnistää. Joten en olisi huolissani.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ymmärtääkseni tuo on hyvin tulkinnanvarainen ja jos/kun myyjä mitenkään ohjaa jonkun kuljetusfirman sivuille, minä kuluttajana en kanna vastuuta verojen maksusta.

Jos tulli haluaisi jokaiseen tilaukseen lähteä puuttumaan, niin pitäisi varmaan aika laaja rekrykampanja käynnistää. Joten en olisi huolissani.

Alkostoressa en ole huomannut tuollaista ohjaamista, vaan siellä kerrotaan vaan että asiakkaan hoidettava. Eikös tuo poista sen tulkinnanvaraisuuden?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkostoressa en ole huomannut tuollaista ohjaamista, vaan siellä kerrotaan vaan että asiakkaan hoidettava. Eikös tuo poista sen tulkinnanvaraisuuden?

Mun ymmärtääkseni jos heidän sivujen kautta annetaan mitään ehdotusta mikä se kuljetusyhtiö on, niin silloin siihen jää tulkinnanvaraus. Jos taas teet sieltä tilauksen, sen jälkeen menet jonkun DHL:n sivuille etsimään kuljetusta niin järjestät sen täysin itse.

Miten löysit kuljetusyhtiö Norrlogin?
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mun ymmärtääkseni jos heidän sivujen kautta annetaan mitään ehdotusta mikä se kuljetusyhtiö on, niin silloin siihen jää tulkinnanvaraus. Jos taas teet sieltä tilauksen, sen jälkeen menet jonkun DHL:n sivuille etsimään kuljetusta niin järjestät sen täysin itse.

Miten löysit kuljetusyhtiö Norrlogin?

Kaveri kertoi joka oli tilannut. Pitää katsoa vielä tarkemmin onko siellä mitään viittauksia, mutta itse en ole ainakaan huomannut.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaveri kertoi joka oli tilannut. Pitää katsoa vielä tarkemmin onko siellä mitään viittauksia, mutta itse en ole ainakaan huomannut.

Näköjään alkostore24:n sivuilla ei ainakaan nopealla googlauksella käy ilmi mitään kuljetusliikettä. Joten silloin asiakas on vastuussa verojen maksusta jos sieltä ei mitenkään neuvota esim Norrlogille (henkkoht en ole koskaan kuullut tällaisesta kuljetusyrityksestä).

Alkc:n kautta tilatessa tai sitten monen espanjalaisen viiniverkkokaupan kautta tilatessa myyjä kyllä ”vinkkaa” mahdollisesta kuljetusyhtiöstä jolloin tuo muuttuu tulkinnanvaraiseksi.
 

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Verohallinnon sivuilla on tähän tosiaankin vastattu näin (kunhan vastaa tuohon kyselyyn, että tilaa EU:n sisältä ja myyjä hoitaa kuljetuksen):

"Ostajana sinun ei tarvitse maksaa valmisteveroa.

Kun myyjä järjestää tilaamiesi tuotteiden kuljetuksen, ostajana sinun ei tarvitse huolehtia veroista. Kyseessä on etämyynti, jolloin myyjä on verovelvollinen."

Ja etämyynniksi lasketaan tosiaankin tuo, että myyjä ohjaa käyttämään jotain tiettyä kuljetusta.

Alkostore24 on tosiaankin muuttanut tuota käytäntöään. Aikaisemmin nuo taisivat ohjata tilaamaan kuljetuksen juuri tuolta Norrlogilta, mutta ei enää, jolloin kyseessä olisi etäosto ja ostajan täytyisi maksaa verot noista. Tämä siis jos tuohon Verohallinnon sivuun on uskominen.
 

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ja minun tapauksessa tuolla Oliko joku nordpris vai mikä lie niin siellä on tuollainen pop up ikkuna reunassa missä lukee esim shippii budbee jne eli ohjaa valikoimaan kuljetusta mikä toki täytyy itse tehdä... Niin miten lie menee sitten...

Olisikohan tuo sivusto netpris, josta olen itsekin tilannut? Mutta tosiaankin siellä aukeaa se pop-up-ikkuna, josta voi valita haluamansa kuljetusyhtiön. Yritys ohjaa tässä käyttämään kuljetuspalvelua, jolloin tuo on mielestäni myös etämyyntiä vaikka maksat sen kuljetuksen erikseen noiden sivuilla.

En nyt tietenkään varmaksi sano tätä vaan tämä oma tulkinta perustuu juurikin tuohon Verohallinnon vastaukseen ja muualta luettuihin juttuihin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mukaan ostajan pitää hoitaa kuljetus niin sitten ei ole huolta tulleista.
Se on just toisin päin... Jos ostaja hoitaa kuljetuksen, niin vastaa myös verojen maksusta.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Se on just toisin päin... Jos ostaja hoitaa kuljetuksen, niin vastaa myös verojen maksusta.

Se voi olla näin. Onneksi EU:n alueella on tavaran vapaa liikkuvuus ja omatunto on niin liukas ettei siihen tartu mitään.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa + suomalaiset maailmalla
Verohallinnon sivuilla on tähän tosiaankin vastattu näin (kunhan vastaa tuohon kyselyyn, että tilaa EU:n sisältä ja myyjä hoitaa kuljetuksen):

"Ostajana sinun ei tarvitse maksaa valmisteveroa.

Kun myyjä järjestää tilaamiesi tuotteiden kuljetuksen, ostajana sinun ei tarvitse huolehtia veroista. Kyseessä on etämyynti, jolloin myyjä on verovelvollinen."

Ja etämyynniksi lasketaan tosiaankin tuo, että myyjä ohjaa käyttämään jotain tiettyä kuljetusta.

Alkostore24 on tosiaankin muuttanut tuota käytäntöään. Aikaisemmin nuo taisivat ohjata tilaamaan kuljetuksen juuri tuolta Norrlogilta, mutta ei enää, jolloin kyseessä olisi etäosto ja ostajan täytyisi maksaa verot noista. Tämä siis jos tuohon Verohallinnon sivuun on uskominen.
Tuossa copy-pastessa on asia juuri miten olen itse ymmärtänyt, kiitos @PokerJoker . Verohallinnon sivuilla voisin kuvitella että on paikkaansa pitävää tekstiä ja myös itse olen jokusen alkoholitran netistä tilannut hyvällä omallatunnolla.

Ihmettelen suuresti tätä tilannetta joka Suomessa on että kukaan ei tunnu tietävän miten laki menee ja kenen vastuulla mitäkin on. Tuntuu oikeasti käsittämättömältä että on joku tuollainen ohjenuora että "jos tilaat itse kuljetuksen niin verot kuuluu sinulle" ja toisaalta jos "myyjä auttaa kuljetuksessa niin verot kuuluu myyjälle". Aika omituinen ja jossain tapauksissa tulkinnanvarainen ohje? Ja tuota on varmasti myös hankalampi valvoa. Mutta tosiaan tällä hetkellä laillisesti ja verottomasti voi tilata Euroopasta juomia.

Oma ymmärrys kyllä muutenkin on että EU:n sisällä tavaroiden (myös alkoholi) ja palveluiden pitäisi liikkua että jokohan tuohon kohta mennään, EU kuitenkin pöhissyt jo 30-vuotta ja alkaa jo ensimmäiset irrota yhteisöstä niin Suomi vielä pullikoi tiettyjä asioita vastaan :D ei tosin yllätä että Suomessa alkoholia demonisoidaan tällä tapaa...tai rahahan siellä on taustalla, pelkään että tässä käy niinkuin Veikkauksen tapauksessa (*) että pelätään veromarkkojen menetystä niin paljon että keksitään kaikenlaista kuluttajan kiusaksi ja jossain vaiheessa huomataan että se oli kaikki turhaa ja tästä seuraa niiden loppujenkin verorahojen menetys.

(*) Veikkauksen osaltahan kaikki on vielä auki mutta suuntaus näyttää olevan että tämä lypsylehmä alkaa menettämään tuotantoaan, peliautomaatit vähenee/loppuu eli eläkeläisiltä ei saada enää lisäveroa ja yhä suurempi osa nettipelaajista käyttää ulkomaisia pelipaikkoja. Mitähän tälle voisi tehdä? Nostetaan ainakin veroja ja voisiko vaikka nettisivuja blokata?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Oma ymmärrys kyllä muutenkin on että EU:n sisällä tavaroiden (myös alkoholi) ja palveluiden pitäisi liikkua että jokohan tuohon kohta mennään, EU kuitenkin pöhissyt jo 30-vuotta ja alkaa jo ensimmäiset irrota yhteisöstä niin Suomi vielä pullikoi tiettyjä asioita vastaan :D

Autoveron poistoa olen odotellut jo todella pitkään. Käytetty auto verovapaana vaikka Saksasta tai Ruotsista kiinnostaisi. Nyt jos sieltä hakisi jonkun 5v vanhan auton niin siihen lätkäistään merkistä ja mallista riippuen 5000e-15000e veroja päälle....

Naapureilla ruotsalaisilla ja virolaisilla ei ole tätä ongelmaa vaan voivat vapaasti hakea haluamansa auton ilman lisäveroja.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa + suomalaiset maailmalla
Autoveron poistoa olen odotellut jo todella pitkään. Käytetty auto verovapaana vaikka Saksasta tai Ruotsista kiinnostaisi
Sama pätee kyllä autoveroonkin mut en tiedä kuinka helposti sitä oltaisiin poistamassa. Jotenkin alkoholi vaan tuntuu enemmän sellaiselta elintarvikkeen kaltaiselta asialta jota kuitenkin saa tuoda itselleen vaikka rekkakuormallisen (jos siis itse ajaa vaikka Virosta) ilman lisäkustannuksia mutta netin kautta tilattuna ja kuljetusyhtiön toimittamana tilanne onkin jostain syystä toinen..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös