Tällä hethellä keräilen dvd-leffoja ja keräilen niin kauan kunnes päätän hankkia blu-ray-soittimen eli suunnilleen tämän kevään ajan.
Minulla on bluray-soitin ollut hieman yli puolitoista vuotta (vai onko jo yli kaksi vuotta, en enää muista tarkasti). Koska samalla soittimella voi katsoa vanhat DVD:t ja uudet blurayt, niin DVD-elokuvia edelleen ostan pääasiassa, tosin bluray-leffojakin on kertynyt ajan myötä nelisenkymmentä. Pari on kausiboksia. Sanoisin, että suhdeluku bluray/dvd-ostoksieni välillä lienee tällä hetkellä noin 20/80.
Nykyisin bluray-elokuvia saa jo suht edullisesti sekä Suomesta (Anttilassa oli äsken poistomyynnillä vitosella per levy) että Play.comista ja muualta ulkomailta, joten niiden ostaminen on lisääntynyt. En ole kuitenkaan mikään hifistelijä ja elokuvan sisältö on paljon efektejä ja kuvanlaatua tärkeämpää, joten en lähde ostamaan elokuvaa blurayna vain siksi, että se on tarjolla blurayna. Ja turha sitä on ostaa mitään "Pekka ja Pätkä neekereinä"-tyyppistä teosta tai jotain Visa Mäkisen antiklassikkoa blurayna muutenkaan, ei sen (kuvan)laatu siitä enää parane. Myöskään tv-sarjat eivät ole tarpeellisia bluray-levyinä, vaikka pari kausiboksia onkin blurayna (lähinnä siksi, että olivat sillä hetkellä halvempia kuin dvd-versiot).
Toki sen vitosen leffan ostan blurayna, mutta täyteen hintaan ostan vain harvat ja valitut teokset. Bluray-soittimen ostin aikanaan Watchmenin pidennetyn erikoispainoksen takia, jota ei dvd-soittimeen saanut. Sitten olen ostanut Taru Sormusten Herrasta -elokuvat uudestaan, sekä normiversiot että extended editionit (jotka minulla on ennestään special goddamn expensive gift set -versioina Klonkku-patsaineen päivineen).
Joskus myös bluray-versio on bonuksiensa takia parempi hankinta: esimerkiksi Clint Eastwoodin Hereafterin bluray-version mukana tuli kokonaisuudessaan Eastwoodista tehty dokumentti The Eastwood Factor, jota on ollut erikseen myynnissä. Eastwood kiinnostaa, minulla on kaikki hänen ohjaamansa elokuvat hyllyssä poislukien Bird (jota ei tunnu mistään saavan suomen- tai edes englanninkielisillä teksteillä, sen olen kyllä nähnyt mutta sitä en omista) ja uusin J. Edgar Hooverista kertova elokuva.