Vezina Trophy 2014

  • 37 749
  • 81

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itse lähestyn kysymystä siltä näkökulmalta, että kuka on 1. maalivahdeista tärkein omalle joukkueelleen. Täten olen päätynyt kolmikkoon josta tekisin valintani ja joka olisi tällä hetkellä järjestyksessä seuraava:

1. Ben Bishop - On ollut todella tärkeä Tampalle pudotuspeleihin pääsyn kannalta.
2. Carey Price - Kaikki kaikessa Canadiensille.
3. Sergei Bobrovsky - Veikö heikohko alkukausi mahdollisuuden tässä kisassa ja vaikuttaako viime vuoden Vezinan voitto tämän vuoden äänestyksessä, ja jos vaikuttaa niin miten? Ollut mielestäni olympialaisten jälkeen NHL:n paras veska ja tärkeä palanen sinitakkien joukkuetta.

Nämä eivät siis perustu mihinkään tilastoihin vaan perustan näkemykseni sille mitä olen itse nähnyt.
 
Itse lähestyn kysymystä siltä näkökulmalta, että kuka on 1. maalivahdeista tärkein omalle joukkueeleen. Täten olen päätynyt kolmikkoon josta tekisin valintani ja joka olisi tällä hetkellä järjestyksessä seuraava:

1. Ben Bishop - On ollut todella tärkeä Tampalle pudotuspeleihin pääsyn kannalta.
2. Carey Price - Kaikki kaikessa Canadiensille.
3. Sergei Bobrovsky - Veikö heikohko alkukausi mahdollisuuden tässä kisassa ja vaikuttaako viime vuoden Vezinan voitto tämän vuoden äänestyksessä, ja jos vaikuttaa niin miten? Ollut mielestäni olympialaisten jälkeen NHL:n paras veska ja tärkeä palanen sinitakkien joukkuetta.

Nämä eivät siis perustu mihinkään tilastoihin vaan perustan näkemykseni sille mitä olen itse nähnyt.
Eli jos pelaat joukkueessa, missä on esimerkiksi paljon tähtihyökkääjiä, et voisi ansaita Vezinaa, koska et koskaan tule olemaan tarpeeksi "tärkeä"?
 

Sambody

Jäsen
Tässähän puhuttiin vain tilastoista. Saat tyytyä itse ihan mihin haluat.

Ja mikähän se sinun pointtisi oli sen shots against-tilastojen sijoituksen mukaan ottamisella? Tilastot kun tuntuu vain yleensä kaunistuvan huippuvahdeilla, jos joutuvat torjumaan paljon. Raskillakin suhteellisen nöyrät tilastot peleistä joissa kohdannut vähintään 35 laukausta.
 
Ja mikähän se sinun pointtisi oli sen shots against-tilastojen sijoituksen mukaan ottamisella? Tilastot kun tuntuu vain yleensä kaunistuvan huippuvahdeilla, jos joutuvat torjumaan paljon. Raskillakin suhteellisen nöyrät tilastot peleistä joissa kohdannut vähintään 35 laukausta.
Pointti on se, että torjuntaprosentti (joka perustuu siis torjuntojen osuuteen kaikista vastaan tulleista laukauksista) on "arvokkaampi", kun vastaan on tullut esimerkiksi 2000 laukausta 1000 laukauksen sijasta.

Laukauksiakin on toki monenlaisia, mutta tässä spekuloidaankin nyt näillä tilastoilla, mitä voidaan käyttää. Eri asia sitten, jos maalipaikat olisi tilastoitu yhtä laajalti.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Torjuntaprosentti on toissijainen tilasto siihen asti laukauksia pystytään jotenkin yhteisellä asteikolla arvottamaan.

Tässä on ihan mielenkiintoinen GSAA-tilasto eli Goals saved against average:

2013-14 NHL Season Goalie Statistics | Hockey-Reference.com

Sama kolmikkohan siellä heiluu kärjessä jota täällä on esille nostettu.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Et kirjoittanutkaan. Tuohan oli kysymys minulta. Perässä oli katsos kysymysmerkkikin.

Ok. Hämmennyin vain koska en todellakaan ajanut tuota takaa. Varsinkin kun oman lista kärjessä oli maalivahti, joka pelaa samassa joukkueessa Stamkosin kanssa. Ja ennen deadlinea St. Louis pelasi samassa joukkueessa.
 

Sambody

Jäsen
Pointti on se, että torjuntaprosentti (joka perustuu siis torjuntojen osuuteen kaikista vastaan tulleista laukauksista) on "arvokkaampi", kun vastaan on tullut esimerkiksi 2000 laukausta 1000 laukauksen sijasta.

Itse näen hyvinkin toisella tavalla asian juurikin aiemmassa viestissä kertomani syyn takia. Toki en ole empiiristä tutkimusta aiheesta tehnyt, mutta uskaltaisin veikata, että torjuntaprosentti vain kasvaa huippuvahdeilla mitä enemmän laukauksia kohtaavat. Raskilla nyt ainakin, kun tosiaan vähintään 35 laukausta vastaan tulleissa peleissä, jos en väärin laskenut, torjuntaprosentti on 95,88% ja GAA 1,57. Näistä matseista 5 voittoa ja kaksi rankkaritappiota tilille. Toki virheille näissäkin laskuissa on sijansa, kun nopeasti laskutoimitukset tuossa väsäsin. Sen myönnän, että vähän soitellen olen tässä lähtenyt "sotaan", kun en ole sen kummempaa tausta tutkimusta tehnyt asiasta, joten jos jollain on tarjota kattavampaa katsausta, joka toista todistaa, niin rehdisti voin tyytyä kohtalooni olla väärässä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jep, Rask ja Bishop, siinä kaksikko, jotka mun mielestäni tuosta pystistä kisaavat...
 

SuperKakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja New York Rangers
Rask vs. Bishop on homman nimi käytännössä.

Itse antaisin Raskille pystin. Raskin historia tukee hommaa (tiedän että kausikohtainen pysti) kun taas Bishop on ollut vähän "one-hit wonder" (vrt. Jose Theodore kaudella 2002)

Rask on myös nyt lähipelit pelannut ihan eri tasolla kuin Bishop. Viime yön nollapeli Blackhawksia vastaan kermana kakun päälle.
 

Lättyä

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks,Tappara
Mä sanon tähän vahvasti Rask. Seitsemän nollapeliä ja liigan paras torjuntoprossa. Tietenkin Bruinsin pakit siivoo hyvin kiekkoo sun muuta mut kyllä se Rask on. Haastajina Bishop ja Varlamov.
Varlamov on ollu maaginen kaudella paria huonoo peliä lukuunottamatta mitä tulee kaikille veskoilla.
Lisäks Coloradon pakit ei oo mitään liigan parhaimmistoo ja Varlamov on joutunu ottaa välillä ihan uskomattomia gamesavereita takatolpilta. Jos heitän ''villin kortin'' niin sanon Henrik Lunqvist vaikkakin alkukausi oli heikko. Nykyään pelkkiä voittoja.
Masonin alkukausi oli niin kehno et se sivuutetaa ja Mason on vielä liia epätasanen.
Price myös vahva ehdokas ihan sen takia koska Montreal on noin korkeella ja materiaalitaso on huonompi kun monilla muille seuroilla.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tuossa aiempi kirjoittaja totesi saman jotan olin tuloss laittamaan. Eli ilman alkukauden slumppia King Henrik olisi taas kerran mukana kisassa.

Nyt pudonnut raakasti pois tuon vuoksi. Riskillä lähti säätämään uusien kamojen kanssa. Meni odotettua kauemmin löytää tatsi
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Wikipedian mukaan Vezinasta päättävät joukkueiden GM:t, joten sinällään pitäisi tietää mitä tilastoa he arvostavat eniten.

Pidetään peukkuja Tuukalle.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Se on kylläkin Rask vs. Bishop vs. Varlamov

Miksi Price ei kuuluisi samalle tasolle Bishopin ja Varlamovin kanssa? Tilastollisesti ovat samassa rykelmässä, eikä Canadiensin puolustus ole yhtään sen kummempi kuin Tampan tai Avsinkaan. Ehkä Price menee edellekin, koska monen alitajunnassa kummittelee edelleen olympialaiset, joissa Varlamov omalla tavallaan suli ja Price pelasi lähes täydellisesti. Bishopia ei uskallettu edes ottaa kekkereihin mukaan.

Mutta eihän kenestäkään voi tällä kaudella puhua samassa lausessa Raskin kanssa, Savonlinnan pojan heiniä. Selvästi.
 

Lättyä

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks,Tappara
Bishop ei mielestäni oo niin hyvä kun Varlamov ja Price. Eli suosikkina Rask ja haastajina noi kaks ja mustana hevosena King Henrik
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös