Viestin lähetti Tumpula
Taisi mennä aika monella ohi pointti. Olen itse samaa mieltä viestiketjun avaajan kanssa, koska ei kyse ole välttämättä siitä, etteikö asiasta pitäisi keskustella, mutta omat lukukokemukseni kuuluvat osastoon: sättiminen, itkeminen, märehtiminen, vittuilu. Nämä eivät kuulu välttämättä ns. keskusteluun, vaan pikemmin sen välttelemiseen eli välttelijöitä löytyy molemmista karsinoista (niin niistä kahvakiekon vastustajista kuin MikaSaarisista).
Täsmälleen näin. "kahva"-sana kärsii jo aikamoisesta inflaatiosta. Jos median ja vierasotteluyleisön kahvasyytöksillä on joskus ollut jonkinlainen vaikutus valmentajien ja pelaajien ns. vieraspelaamiseen, niin nykyisin syytöksillä ei ole mitään vaikutusta. Jos jo otteluennakoissa vierasjoukkueelta odotetaan kahvaamista, niin eipä valmentajat sitä kovin kiihkeästi yritä estääkään. Kyllähän tämän erittäin epäviihdyttävän pelityylin kitkeminen täytyy lähteä tuomareista ja SM-Liigan johdosta. Tuomareiden roolia kahvaamisessa voisi verrata siihen, että liikennettä valvovat poliisit käytännössä antaisivat ylinopeussakkoja vain jos ylinopeutta olisi yli 20 km/h. Kyllä pian yleiseksi käytännöksi muodostuisi se, että autonkuljettajat ajaisivat 20km/h yli nopeusrajoitusten. Jos tälläistä kuvitteellista liikenneongelmaa ryhdyttäisiin ratkaisemaan, niin keiden toimitatapoihin pitäisi puuttua ensimmäiseksi? SM-Liigan vuoden teemoissa on mainittu puuttuminen kärkikarvaajan estämiseen, mutta käytännössä siihen ei puututa milläänlailla. En ole kuitenkaan nähnyt yhtäkään esim. avointa kirjettä SM-Liigan johdolle tästä epäkohdasta. Mutta olen nähnyt satoja syytöksiä jotain joukkueita kohtaan ko. asiasta.