Mainos

Verkostomarkkinointi - järkee vai ei?

  • 98 803
  • 297

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
ACN ketju hipoo jo -eikä vähiten omista ansioistani- sellaisia pohjamutia, että ajattelin siirtää mahdollisen syvällisemmän pohdiskelun verkostomarkkinoinnin ideologiasta tänne. ACN on vain yksi tuote, verkostomarkkinointi on laajempi kokonaisuus.

Mikä verkostomarkkinoinnissa ärsyttää niin paljon, että se on niitä harvoja asioita maailmassa, josta jokaisella on absoluuttisen oikea mielipide? Koski asia häntä tai ei, oli kokemusta tai ei. Mielipide on täysin järkähtämätön.

Tiivistän oman näkemykseni tähän:

Kuluttajana minulle on paskan hailea, mistä käyttämäni tuotteet hankin. Pyrin hankkimaan tavaraa, jossa on hyvä hinta/laatusuhde ja jos saan tavaran parhaassa muodossa postimyynnistä, tilaan sen. Jos internetistä, tilaan sieltä. Jos verkostomarkkinoijalta, otan häneltä. Jos kaupasta, haen sieltä. Big deal. Yleensä verkostomarkkinoijia säälitään, koska "heitä käytetään hyväksi". Miksi sama sääli ei ulotu esimerkiksi asuntokauppaan? Jos saat kaksion alle markkinahintojen johtuen siitä, että myyjän perheessä on tapahtunut vaikkapa tragedia, mitä teet? Nappaat kiinni ja olet tyytyväinen ja vielä kehua retostat kavereille, ei mitään sääliä missään ohjelmissa tällaisia pakkomyyjiä kohtaan. Entäs kaupojen konkurssimyynnit tai kuolinpesien huutokaupat. Hyviä mahdollisuuksia täynnä. Mitenkäs K-kaupasta ostamasi Costa-Rica pakkaus? Olisiko mahdollista, että sen valmistuksessa olisi käytetty lapsityövoimaa ja / tai tuhottu luontoa.

Mutta aijai! Jos otat jotain naapurin Pirjolta, onkohan häntä käytetty hyväksi? Tai vieläkin pahempaa -ja tämä on suomalaisuuden ydin- tienaakohan hän tuolla oikeasti??

Yrittäjänä voin ottaa osaa mihin tahansa liiketoimintaan, jos sen panos / tuotto-odotus -analyysi antaa hyvän tuloksen. Verkostomarkkinointi ei ole tässä analyysissä minulle sen huonompi tai parempi kuin muutkaan mahdolliset toimialat. Katson asiaa täysin kliinisesti. Niinpä en ole päätyökseni verkostomarkkinoija, koska haluan toimia monella toimialalla. En ymmärrä siis myöskään vm-uskovaisia, jotka tekevät alasta sinänsä elämäntavan ja kultin.

No, kukin tavallaan. Vai?
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Noin lyhyesti ensi alkuun kommentti tuosta kaksinaismoralismista (ostetaan asunto halvalla joltain, joka on pakotettu myymään jne).

Näinhän se maailman pyörii. Jos minä en sitä osta, niin joku toinen sen ostaa kuitenkin. Joten voin yhtä hyvin ostaa sen itselleni, vaikka tietäisin hinnan olevan käypää markkinahintaa halvempi jonkun henk. koht. tragedian vuoksi.

MUTTA onko se riittävä syy olla vastustamatta vm:ää, että maailmassa on muutakin asioita vialla. Mielestäni ei ole.
Ensinnäkin, se, että minä hyödynnän hyvän ostopaikan, ei aiheuta muille haittaa kuin tuolle pakkomyyntiin pakotetulle. VM:ssä ketjut kasvavat usein liian pitkälle, jolloin tappiota tekeviä onkin lukumäärältään aika paljon.

Yksittäisen kuluttajan kannalta on aivan sama, mistä ostaa tuoteen.Kokonaan toinen juttu on se, että mitä useampi kuluttaja hyödyntää tuota tuotepyramidia, sitä useampi hyväuskoinen lankeaa tyhjiin lupauksiin suurista tuloista jne.

Minulle se, että kaverini tienaa hyvin, on vain kannustava ja hieno asia. En ole tippaakaan kateellinen heidän taloudellisesta menestyksestänsä. Päinvastoin se on merkki minulle, että myös minä pystyn saavuttamaan mukavan elintason, kun vain teen työtä (sitä oikeaa) sen eteen. Tämä ei siis ainakaan minulla ole motiivina syrjiä vm- tuotteita.

Vm- tuotteet ovat pääosin halpistuotteita laadultaan, mutta normaali/korkalaatuisen hintaisia. Tämä siksi,että vm- firmojen t&k menot ovat murto-osa normaalien yritysten menoista, joten tuotteiden laatu/innovaatiotaso jää väistämättä jälkeen alan parhaista. Lisäksi tehoton verkosto (jakotasoja normaalikauppaa enemmän, amatöörit ja alaa tuntemattomat myyjät, suuret logistiikkakulut, varasto/tila/atk/mainos/työkulut siirretty vain edustajien kontolle) tekevät vm:stä kalliin jakelukanavan.

Kaikki tuo yhdistettynä puutteellisiin ja osin valheellisiin tietoihin (mm. yrityksen kasvuvauhdista, edustajamäärästä, tutkimustuloksista jne) tekevät siitä vastenmielisen ilmiön. Matemaattisen mahdottomuutensa vuoksi suurin osa jäsenistä tekee ilmaistyötä firmalle, ja maksaa suuret pääkallorahat vm- firman omistajille.

En myöskään pidä siitä, että kaverisuhteita kaupallistetaan, koska silloin mennään helposti "harmaalle alueelle". Niin kauan, kun kaikki menee hyvin, ei ongelmia varmaan juuri ole, mutta entäpä esim. virheellisen tuotteen vahingonkorvaustapaukset. Ennemmin kinaan kaupan kuin kaverin kanssa moisista.

Kaikkien em. syiden vuoksi olisin valmis kieltämään vm:n lailla. Perusteluna on se, että suurilta osin kyse on vain tuotepyramidista, jossa itse tuote on ns. nollabisnes emofirmalle. Varsinaiset tuotot haetaan jäsenin maksuista (koulutus, lisenssi, jne. )
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Verkostomarkkinointi on hyvä tapa käyttää hyväkseen kavereita ja luokitella ystävät sen mukaan ketä on helpoin käyttää hyväkseen. En tätä mainittua ACN-tapausta tunne juurikaan mutta silloin kun golden shower productsit suomeen tulivat, tekivät siihen osallitstuneet tyypit itsestään täysiä idiootteja toistelemalla kuulemiaan sloganeita. Kumma kun niillä ei nyt 5 vuotta myöhemmin kaikilla ole mersuja ja bemareita, vaikka kaikista piti tulla miljonäärejä.

Yleisesti sanoisin, että pyramidi on mahdoton yhtälö toimia. Ja provisiopalkkaukset/verkostomarkkinoinnit ovat suurelta osaltaan vain keino kiertää minimipalkkauslainsäädäntöä.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Vähän joudun puolustamaan Golden Productsia - jota en ole koskaan diilannut, mutta ostanut pari kertaa. Kama on hyvää ja erään amerikkalaisen verkostomarkkinointia käsittelevän opuksen mukaan nimenomaan tavaran muodossa oleva vm-tuotteen on oltava oikeasti jopa hieman kilpailijoitaan parempaa. Miksi? Samasta syystä kuin Suomessa on naisjohtajan oltava oikeasti hieman parempi kuin vastaavassa asemassa oleva miehen. Lähtökohtainen oletus on, että "tuo on huono kuitenkin".

Niinpä vm-firman, jonka bisnes on globaali tuotekauppa, pitää käyttää saamansa sikavoitot tuotteen kehittämiseen, koska jakelutie on niin horjuva (verkostopirkot). Kuluttajallehan jää käteen vain joku tuote ja jos se on paskaa, ei hän sitä uudestaan osta edes vaimoltaan.

Huom! Tämä analogia koskee mielestäni ainoastaan oikeasti isoja ja oikeasti globaaleja tuotteita, kuten Tupperware ja Goldenit. Loppupeleissä jonkun on hankittava ne kamatkin ja jos ideana on lobata kamat keskusvarastosta vain kerran ulos hyväuskoisille dealereille, ei yrityksen ikä voi olla vuosikymmenien mittainen.

Vastakkaisista vm-tuotteista on toki leegioittain esimerkkejä, kuten tämä GNDL, jonka edustajan kanssa pidin hauskaa joskus pari-kolme vuotta sitten. Pystyin esimerkiksi lisäravinteista tietävänä aukottomasti osoittamaan, että hänen tarjoamansa kama on kallista ja huonolaatuista, kaupan hyllyistä saa samaa. Niissä oli selkeät sisältöluettelot.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Huom! Tämä analogia koskee mielestäni ainoastaan oikeasti isoja ja oikeasti globaaleja tuotteita, kuten Tupperware ja Goldenit"

Goldenista en tiedä, mutt Tupperwaretuotteet ovat kyllä ihan hyviä...mutta järkyttävästi ylihinnoiteltua.
Muutenkin muutamia tupperwarekutsuja nähneenä, en pidä Tuupovaaran markkinointimetodia kovinkaan moraalisena. Sen lisäksi, että hyväksikäytetään ystävyyssuhteita, käytetään hyväksi tämän ystävän ystäviä ja koko ostoprosessi sitten tapahtuukin sosiaalisen paineen avulla.

Jos tupperwaretuotteet pistettäisiin kaupan hyllylle, niin kukaan ei noilla hinnoilla ostaisi niitä, vaikka hyvälaatuisia ovatkin (kestävät hyvin maasto-olosuhteita ja kovaakin pakkasta).

Itse esittelijälle tilaisuus ei sinänsä aiheuta ongelmia, kaikki kuitenkin jo valmiiksi karttavat häntä, mutta jälkikäteinen syyllisyys huonoista ostoksista (kun aviomiehet pääsevät katsomaan ostoskuitteja :) ) sitten kaadetaankin mahdollisesti tilaisuuden pitäjän niskaan.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Asiallinen keskustelunavaus, johon yritän vastata niinikään asialinjalla.
Viestin lähetti JHag
Mikä verkostomarkkinoinnissa ärsyttää niin paljon, että se on niitä harvoja asioita maailmassa, josta jokaisella on absoluuttisen oikea mielipide? Koski asia häntä tai ei, oli kokemusta tai ei.
Oma, "absoluuttisen oikea" mielipiteeni vm:stä on se, että mikäli kyseessä on ihan aidosti pelkkä tuotteiden jakelukanava, sitä ei muuksi väitetä ja asiakkaat ovat tuotteisiin tyytyväisiä, niin moisessa ei ole mitään ärsyttävää.

Mutta sitten kun kuvaan astuvat nämä "rikastu tekemättä mitään"-verkostot, joissa myytävä tuote on vain kulissina vanhalle kunnon pyramidihuijaukselle, sivullekirjoittanut näkee punaista. Näihin verkostoihin kun liittyy aina oleellisesti ihmisten tietoinen harhaanjohtaminen, hyväksikäyttö, epärealististen odotusten nostattaminen jne. Tottakai on jokaisen oma vika, jos uskoo kaiken mitä karismaattinen pukujannu uskottelee. Itse en kuitenkaan hyväksy sellaista yhteiskunnallista darwinismia, että herkkäuskoisten ihmisten joutuminen huijatuksi olisi jotenkin yhtä luonnollista kuin heikkojen eläinten joutuminen saaliiksi.

Omia kokemuksia on yhden vm:ään hurahtaneen kaverin, yhden värväystilaisuuden ja lukemattomien lehti- ja nettiartikkelien verran, ja valitettavasti yhteenkään täysin rehelliseen ja avoimin kortein pelaavaan verkostoon en ole vielä törmännyt. En tosin edes väitä tutustuneeni lähimainkaan maailman kaikkien verkostojen toimintatapoihin - sen verran monen kuitenkin, etteivät näkemykseni perustu ihan mutuun.

edit:
Vastakkaisista vm-tuotteista on toki leegioittain esimerkkejä, kuten tämä GNDL
Hetkinen, eikös tuo ole vaan kehumasi Goldenin ja parin muun vm-firman fuusion tulos?
 
Viimeksi muokattu:

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
GNLD on tosiaan Golden Productin jälkeläinen, joka syntyi jonkun fuusion seurauksena.

Tuo kyseinen firma on tunnettu mm. huvittavista lannistajakuha puheista, joita Petteri Jussila & Kump. viljelivät värväystilaisuuksissa wanhoina kulta-aikoina. Nykyään jo monet ex- goldenilaiset naureskelevat sille, että aikoinaan taputtivat seisten noille hypetyspuheille. Kalvolla oli GNLD:n myyntikäyrä aikaperiodilla muutama vuosi taaksepäin ja n. 5 vuotta eteenpäin. Käyrä oli exponentiaalinen kasvukäyrä, ilman lukuja! GNLD:n myyntikäyrä ohitti Nokian vastaavan jossain 3-5 vuoden kohdalla ja GNLD:stä oli tulossa globaali johtava tekijä pesu/puhdistusainemarkkinoille. Mitään evidenssiä käyrien oletuksista ei luonnollisestikaan annettu. Ja taas jengi huusi riemuiten ja taputti.

Tiedoksi vielä, etten ole koskaan ollut henk. koht. mukana vm- edustajana,joten en ole katkeroitunut, laiska, tyhmä ex-edustaja.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua on yritetty 3 eri kertaa saada mukaan erilaisiin
vm-kuvioihin. Eli Golden Productsiin, tämän broileri-Jussilan
operoimaan pillerikauppaan ja sitten vielä tähän Acn:ään
Mutta en suostunut sekaantumaan yhteenkään niistä.
Se mikä ainakin henkilökohtaisesti inhotti että ko pyytäjät
olivat henkilöitä jotka eivät muuten koskaan soittele, mutta
sitten kun jonkun piikkiin ehkä voi tehdä rahaa niin sitten kyllä
muistetaan.....Ja ei uskota suosiolla kun vastaus on ehdoton EI
Mainittakoon vielä että kukaan näistä henkilöistä ei tietääkseni
ole tienannut niitä mersuja ja bemareita mitä niissä tilaisuuksissa
vissiin lupaillaan. En henkilökohtaisesti usko pätkääkään noihin
tuotteisiin enkä tuohon koko pyramidisysteemiin. Ja mulla ei olisi todellakaan kanttia kaupallistaa tuttavuuksiani.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti JHag
Vähän joudun puolustamaan Golden Productsia - jota en ole koskaan diilannut, mutta ostanut pari kertaa.

Vastakkaisista vm-tuotteista on toki leegioittain esimerkkejä, kuten tämä GNDL
Pitään nyt muita viihdyttää ja paljastaa oma tietämättömyyteni. Minä luulin, että GNDL on sama kuin Golden Products tai siis tarkemmin sanottuna sen uusi ja hienompi nimi / lempinimi. Kirjaimet kuitenkin täsmäsivät melkolailla.

Edit2: kerran luulin olevani väärässä, mutta näköjään erehdyinkin.

Yleisesti voisin sanoa, että kun monia vm-tuotteita myydään hinnalla, niin ei hinta ole todellakaan tärkein tekijä ostopäätöstä tehdessäni ja väitän ettei sitä ole juuri kenellekkään muullekaan.

Minä en osta housujani jostain kirpputorilta eurolla, en aja ladalla, minä en osta aina halvimpia ruokia vaan niitä joista tykkään ja joiden hinta on kilpailukykyinen. Niinpä en aikoinani ostanut vm-shamppoota vain siksi että se olisi ollut halvempaa, vaan ostin sitä merkkiä xxx-olevaa tuotetta jota olin käyttänyt siihenkin asti.

Jos maksaisin puheluistani penninkin, niin voisin harkita ACN liittymää, mutta kukaan ei ole sellaista minulle koskaan tarjonnut... :D johtuu varmaan siitä että mulla ei ole kavereita.

Edit: tuli varjon viestiä lukiessani, että ei kai vm-ostoksista kuitteja taida tulla... eikä niistä siten paljon veroakaan makseta, joten siinä on yksi hyvä argumentti vm:in tehokkuuden syistä (ja tällä asiallahan taitaa myös olla kansantaloudellisesti ajatellen joka varjopuolensa).
 
Viimeksi muokattu:

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti JHag
Vähän joudun puolustamaan Golden Productsia - jota en ole koskaan diilannut, mutta ostanut pari kertaa.

Äitini trokasi noita tavaroita silloin, kun firma Suomeen tuli ja ostin itsekin läheisen tukemiseksi paketin jotain Noni-mehua. Se maistui aivan järkyttävän kauhealta, mutta käsittämättömänä sivuvaikutuksena oli miltei parasta allergialääkettä siitepölyallergiaani, mitä olen mistään löytänyt. Tämä lieni pikemminkin vahinko kuin varsinainen aiottu tulos, mutta välillä se aurinko paistaa risukasaankin.

Muuten en arvosta verkostomarkkinointia kovinkaan korkealle, sitä turhankin läheltä seuranneena. Ainoat, jotka verkostomarkkinoinnissa menestyvät ovat niitä, jotka kehtaavat valehdella ja puhua paskaa tilaisuuksiinsa tuleville. Kaikki tienaavat aivan sairaasti rahaa, eikä kenenkään tarvitse oikeastaan edes tehdä mitään. Nyt vain nimi paperiin ja mitätön 300 euron lisenssimaksu pöytään (mutta sen tienaat ihan varmasti takaisin jo viikossa!) niin alkaa rahaa tulla.

Paitsi, ettei alakaan. Markkinat ovat aina rajalliset ja kun niihin tunkee liikaa ihmisiä, ne romahtavat. Rahaa tekevät todellakin vain ne, jotka pääsevät nopeasti mukaan ja ovat tarpeeksi härskejä vedelläkseen lähes mistä tahansa narusta kaupat tehdäkseen. Näille "tavallisille ihmisille" ei ole muuta roolia tiedossa, kuin lisenssimaksun maksu ja poistuminen vähin äänin. Jos alalla pelattaisiin puhtaammin kortein, minulla ei olisi mitään sitä vastaan. Jos näissä värväystilaisuuksissa kerrottaisiin rehellisesti, että alalla voi toki tienata, mutta se vaatii helvetisti duunia, panostamista ja vähän tuuriakin, katselisin sitä suopeammin. Voidaan tietenkin puhua myös kuulijan vastuusta, mutta kun rasvalettinen ja lipeäkielinen kaveri selittää dollarinkuvat silmissään rikkaasta tulevaisuudesta, on siihen helppo takertua kiinni.

Itseäni ei ole siis koskaan kusetettu, eikä varsinaisesti ketään läheisiänikään (koska heillä oli tarpeeksi järkeä lähteä mukaan hieman varovaisemmin investoimatta yli varojensa), mutta näin kyllä miten useiden ihmisten elämä meni totaalisen pilalle kiitos verkostomarkkinoinnin.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Verkostomarkkinointiin liittyvien pitäisi muistaa sääntö joka pätee markkinataloudessa; Ei ole olemassa ilmaista lounasta.

Mutta niin kauan kuin on olemassa hyväuskoisia hölmöjä, on myös verkostomarkkinointia.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kiitos !

Olen hyvin iloisesti yllättynyt ja erityinen hatunnosto ilman mitään funcking hymiö/taka-ajatuksia varjolle; asiallista ja tarpeellisen lakonista keskustelua ilman tunnekuohuja. Huh, mikä helpotus. I salute.

Allekirjoitan kaikki vm:ään liittyvät yleiset negaatiot ja tehtäköön selväksi, että pidän täysin epämoraalisena toimintana valehdella messuhallilliselle ihmisiä silmät suut täyteen edessä olevista miljoonista. Siinä ei ole mitään puolustelemista, enkä voisi kuvitellakaan tekeväni sellaista tai perustavani bisneksen, joka perustuisi moiseen. Mutta en myöskään ole valmis automaattisesti laskemaan vm:ää paljonkaan alhaisemmaksi kuin minkä tahansa bisneksen; ainahan siinä joku taho hakee voittoja, jotka ovat luettavissa lehtien taloussivuilta. Kun itse esimerkiksi menin nuorena märkäkorvana mainostoimistoon töihin, sain moitteita silloiselta tyttöystävältäni, jolla oli omasta mielestään paljon ylevämpi missio. Hän oli erään Sanoma Oy:n lehden toimittaja. Hieman siitä riideltiin ja päädyttiin kuitenkin sellaiseen lopputulokseen, että hänenkin työnsä lopullinen tarkoitus oli tuoda voita Erkon perheen leivän päälle. Minun työtäni oli saada ihmiset ostamaan tiettyä näkkileipää. Ja tarkemmin ajatellen samalla tuin näkkileipätehtaan työllisyyttä.

Summa summarum; lähes kaikki bisnekset on veistetty pohjimmiltaan samasta ansaintapuusta, kun niitä tarkemmin katselee. Aivan kaikki bisnekset. Siksi toivoisin, että jokainen nimenomaan pelkästään vm:n maahanpolkeva henkilö miettisi oikein tarkkaan esimerkiksi oman työpaikkansa taustat ja kuviot. Riistetyt ja voittajat. Ja jokainenhan voi silti viihtyä työssään.

Tällä haluan siis nostaa / laskea vm:n sille kuuluvaan asemaan; samaa soodaa kuin kaikki muukin liiketoiminta. Nopeat rikastuvat ja jotkut eivät. Jotkut saavat vain pääomatuloja Sanoma Oyj:ltä, useimmat sanomalaiset ihan verotettavaa palkkatuloa. Käsittääkseni markkinatalous kauneimmillaan raksii huonosti rakennetut tuulihattufirmat nopeasti pois kuvioista. Mutta aina ne samat helposti kusetettavat tampiot ilmestyvät uudelle haaskalle, joka voi tänään olla uusi vm-tuote, huomenna taas joku jännä sijoitusrahasto.

Tyhmyydestä siis kärsii, mutta onko siinä sinänsä jotain pahaa luonnonvalinnan kannalta? Ja Pentti Linkola on niitä ainoita henkilöitä, joiden yhteiskuntakritiikin otan vakavasti hattua nostaen; mies elää niinkuin saarnaa. Toisin kuin esimerkiksi askeetikko Joukko Turkka, joka oli tosiasiassa luunkova Nokia-sijoittaja. Siinäkään ei ole mitään pahaa, mutta siinä sitäkin enemmän, että antaa kuitenkin ymmärtää olevansa riippumaton ja vapaa.
 

Carlos

Jäsen
Re: Kiitos !

Viestin lähetti JHag
Tällä haluan siis nostaa / laskea vm:n sille kuuluvaan asemaan; samaa soodaa kuin kaikki muukin liiketoiminta. Nopeat rikastuvat ja jotkut eivät. Jotkut saavat vain pääomatuloja Sanoma Oyj:ltä, useimmat sanomalaiset ihan verotettavaa palkkatuloa. Käsittääkseni markkinatalous kauneimmillaan raksii huonosti rakennetut tuulihattufirmat nopeasti pois kuvioista. Mutta aina ne samat helposti kusetettavat tampiot ilmestyvät uudelle haaskalle, joka voi tänään olla uusi vm-tuote, huomenna taas joku jännä sijoitusrahasto.

Siis juu, veeämmän tarkoituksena on tehdä rahaa, niin homman alulle panijoille, kuin niillekin jotka siihen mukaan lähtevät. Samoin on jokaisen muun yrityksen tarkoitus, tehdä rahaa jollekin jossakin. Mutta tämä on mielestäni silti niin pieni yhtäläisyys, että en menisi vetämään vm-toimintaa saman katon alle ns. "normaalibisneksen" kanssa.

Itseäni korpeaa kaikista eniten joka ainoassa vm-lafkassa tämä sensaatiohakuisuus joka ei perustu kertakaikkiaan yhtään mihinkään. Kerrotaan että meillä on keksitty tämmöinen uusi juttu ihan tosta vaan, jota voi verrata jopa pyörän keksimiseen merkittävyydessä. Upeaa. Tule nyt sinäkin mukaan, niin saat sitä ja tätä.

"Yleensähän yritykset kierrättävät esim. jätepaperia, mutta koska meillä paperia pyörritetään, säästämme 250 ziljoonaa egeä vuodessa, ja siksi sinun täytyy maksaa vain 500 egeä meillä työskentelystä. Tämän ansiosta olemma maailman ylivoimaisesti suurin firma 5 vuoden päästä, ja olemme olleet alalla jo vuodesta 1432. Kyllä sekin kertoo että ei ihan heikolla pohjalla olla"

Sitten kerrotaan joku "vakuuttava" kahvipakettiesimerkki (ilman mitään konkreettista lukua), nauretaan vähän kuningaskuluttajalle ja päätetään hurmahenkinen tilaisuus musiikin pauhatessa standing ovaatioon. Upeaa.


Itse työskentelen päivittäin bisneksen optimoinnin parissa, ja olen tottunut vääntämään vedenpitäviä laskelmia ylemmälle johdolle asiasta kuin asiasta, niin että luvut ovat näkyvissä. Sitten joku hemmetin pässi jenkki (tai siis oikeastaan ilmeisen älykäs) keksii jonkun älyvapaan argumentin, jolla myy muuten HVM-ketjuaan hyväuskoisille hölmöille, ilman totuuden siementäkään. Lyhyesti sanottuna ottaa hiukan pannuun.

Jos edes kerran joku värvääjä pystyisi näyttämään ihan numeroilla miksi tämä pyramidi tällä kertaa on kannattava, niin voisin alkaa suhtautua bisnekseen hiukan myönteisemmin. Mutta eipä niin taida koskaan tapahtua.

Edelleen silti vain kummastelen, vm-toiminnastakin voisi rakentaa terveellä pohjalla ja "reilulla" pelillä toimivan bisneksen, mutta miksi pinnalle pulpahtelee vain näitä huijareita, jotka tekevät koko hommasta semmoisen kirosanan ettei paremmasta väliä? Jos tuote on hyvä, ja työntekijöitä kohdeltaisiin työntekijöinä, niin mikäpä siinä olisi esteenä. Kyllä suusta-suuhun voi kauppaa käydä, jättäisivät vaan nämä päivänselvät ja vähemmän selvät huijaukset siitä pois.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
On totta, että markkinataloudessa pätevät viidakon lait, joissa vahvat pärjäävät ja heikot katoavat markkinoilta, mutta mielestäni useimpia vekostomarkkinointifirmoja ei suoranaisesti voi verrata tavallisiin liikeyrityksiin. Kun Sanoma Oyj tienaa myymällä lehtien tilauksia ja mainostilaa tai K-kauppa myymällä maitoa ja makkaraa, verkostomarkkinointipuulaakin "henkilökunta" ei ansaitsekaan leipäänsä suoranaisesti myymällä tuotteita, vaan uunottamalla tähän bisnikseen uusia onnenonkijoita, joiden lisenssimaksuilla ja näiden myynneistä saaduilla provikoilla hankitaan se laardi sille leivälle. Vähän sama, kuin se, että minun pitäisi värvätä joka viikko uusia työntekijöitä mainostoimistoon. Sillä kuinka monta mainosta kirjoitan tai tuotan ei ole suurta merkitystä tilipussiin vaan sillä, montako minun värväämääni työntekijää olen hankkinut ja miten he ovat pärjänneet duunissaan ja taas uusien työntekijöiden värväämisessä. Sanoisin, että ollaan aika kaukana normaalin markkinatalouden pelisäännöistä.

Omakohtaista kokemusta on sen verran, että eräs ex-naisystävistäni hurahti yksi kerrallaan melkein jokaiseen tarjolla olleeseen verkostohässäkkään. Olen seurannut sivusta mutta läheltä suhteellisen epäonnista kosmetiikka-, puhdistusaine-, koru- ja muovikippokaupustelua. Lisäksi pari työkaveria sai aikanaan Golden-herätyksen ja erittäin sinnikkäästi yritti taivutella minuakin mukaan osakkaaksi tähän kultakaivokseen. Kaksi muuta kaveria taas lähestyy minua edelleenkin säännöllisesti aina jonkun uuden ketjukirje-zembalon kanssa, joita pidän periaatteellisesti myös verkostomarkkinointina, eli olen lievästi ilmaistuna kurkkuani myöden täynnä tätä vm-kikkailua.

Jos verkostomarkkinoinnissa olisikin kyse vain tuotteen tiestä valmistajalta asiakkaalle, kaikki olisi ihan oolrait. Eronneelta pariskunnalta talon ostaminen halvalla on tavallaan toisten hädästä hyötymistä, mutta koko kiinteistövälitysbisnes ei perustu siihen, että myydään rikkoutuneiden perheiden koteja alle markkinahintojen. Sen sijaan verkostomarkkinoinnissa bisnes nimenomaan perustuu siihen, että alalle tulee vääjäämättömästi tyyppejä, joiden ainoa kontribuutio on toimia ylemmillä portailla oleville opportunisteille tulonlähteenä. He ovat tavallaan töissä, mutta päästäkseen töihin, heidän on maksettava siitä ja saadakseen edes jonkinlaista palkaa, heidän on hankittava uusia myyjiä hierarkiassa itsensä alapuolelle.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Onhan toi verkostomarkkinointi tosiaan monelle ihan kirosana, sen verran herättää tunteita. Itse olen aina nähnyt sen vain yhtenä yksityisyrittäjyyden muotona siinä missä kaikki muutkin.

Totta on että näitä hurmoksellisia herätystilaisuuksia pidetään, mutta jotenkin täytyy kyllä sanoa, että kehen sellaiset uppoaa niin ovat kyllä aika heikolla pohjalla tulla huijatuksi tässä elämässä monella muullakin saralla. Itse olen joskus joissain ollut ja nauraen olen siltä pois lähtenyt. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa vai miten se meni.

Se että luvataan kuu taivaalta ilman työtä on tietysti ala-arvoista, mutta toisaalta vääristelyjä, liikoja lupauksia ja ruusuisia tulevaisuudennäkymiä luvataan myös muilla aloilla. Siis niillä "normaaleilla". Monet ovat varmasti lukeneet/kuulleet ihan tavallisista suurtenkin ketjujen elintarvike ja ravintola -yrittäjistä jotka ovat menettäneet kaiken, jopa itsemurhia on tehty. Tämä nyt ihan vain esimerkkinä siitä että yrittäjyys on todellakin rankkaa alalla kuin alalla ja se vaatii aina yksilöltä todella paljon panostusta. Olisi kiva kuulla joltain ("normaali")bisnestä pyörittävältä että lasketaanko siellä niitä omia työtunteja? Ainakin omassa perheessäni ja suvussa on aina oltu yksityisyrittäjiä ja ympäripyöreitä vuorokausia on töitä tehty, vaikka kyseessä ei ole ollut verkostomarkkinointi.

Ostokäyttäytymisestä sen verran että minä henkilökohtaisesti taas erittäin mielelläni tuen ystäviäni jotka tienaavat hieman ylimääräistä näillä verkostomarkkinointibisneksillä. Goldenilla on muun muassa muutama todella hyvä tuote joita olen ostanut, ja tulen jatkossakin ostamaan. Myös muita tuotteita olen ostanut kun hinta ja laatu on ollut kohdallaan. ACN-liittymällä olen itse säästänyt rahaa, ja sen sijaan että tuotto menisi Soneran johtoryhmän optioihin, se meneekin ystävälleni ja hänen ystävien ystäville jne. jne. Joillekin olen joutunut sanomaan että saan saman tuotteen lähikaupasta halvemmalla, mutta aina on kohtelias ei riittänyt. Minkäänlaisen tuputuksen kohteeksi en ole koskaan joutunut. Ehkä olen ollut siinä suhteessa onnekas, tai sitten ystäväpiirini on sen verran fiksua porukkaa etteivät moiseen alennu;) Kuten sanottu, rinnastan vm-bisneksen bisnekseksi muiden joukossa. Tokihan käyn ystäväni omistamalta kioskilta ostamassa saman tuotteen samaan hintaan kuin naapurin Ärrältä. Niin kuin varmasti kaikki muutkin tekisivät. En vain osaa nähdä vm:ssä sitä mörköä minkä useat tuntuvat näkevän.

Monenlaista huijariyritystä tietysti vm-joukkoonkin mahtuu, mutta onhan noita huijareita alalla kuin alalla maailma täynnä. Itse luottaisin kyllä siihen että jos yritys on ollut pystyssä pidemmän aikaa, niin todennäköisyys huijauksesta on häviävän pieni.

Pikku selvennös muuten tähän termistöön mitä käytetään. Verkostomarkkinoinnissa täytyy yrityksen päätulon tulla yrityksen ulkopuolelta (eli ei siis uusien edustajien värväämisestä, vaan asiakkailta), muuten on kyseessä pyramidipeli, ketjukirje tai vastaava, ja nämä ovat ihan laissakin kiellettyjä. Uskoisin kyllä että kaikki uudet tulokkaat ovat kyllä melkoisen tarkan suurennuslasin alla (sekä verottajan, kuluttajaviraston että kilpailijoiden toimesta) Suomeen rantautuessaan että eiköhän sieltä hyvinkin lyhyessä ajassa ne jyvät erotu akanoista ja ne huijarit häviävät markkinoilta.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti Tinde


Pikku selvennös muuten tähän termistöön mitä käytetään. Verkostomarkkinoinnissa täytyy yrityksen päätulon tulla yrityksen ulkopuolelta (eli ei siis uusien edustajien värväämisestä, vaan asiakkailta), muuten on kyseessä pyramidipeli, ketjukirje tai vastaava, ja nämä ovat ihan laissakin kiellettyjä. Uskoisin kyllä että kaikki uudet tulokkaat ovat kyllä melkoisen tarkan suurennuslasin alla (sekä verottajan, kuluttajaviraston että kilpailijoiden toimesta) Suomeen rantautuessaan että eiköhän sieltä hyvinkin lyhyessä ajassa ne jyvät erotu akanoista ja ne huijarit häviävät markkinoilta.

Tätä minä en vieläkään osaa ymmärtää.Eli mikä erottaa verkostomarkkinoinnissa ´jyvät akanoista´? Käsittääkseni kaikkissa edustajat maksavat kalliin lisenssi - ,aloituspaketti tms.maksun,joka siirtyy verkostossa ylöspäin.
Aikanaan esim ternimaitosivuilla oli hienojen tuote-esittelyjen seassa tökerö käsinpiirretty pyramidikaavio,joka sieltä sitten poistettiin.People´s franchising on muistaakseni systeemistä virallisesti siellä käyettetävä termi kuitenkin.
Jotain minulta jää jatkuvasti tajuamatta.Olen valmis korjaamaan käsityksiäni.Onko todellakin niin,että Goldenissa,AquaSourcessa ,ACN:ssä jne päätuotto tulee totteiden myynnistä?Eikö systeemi tee ylälinjalle helpommat rahat uusia myyjiä värväämällä?Onko tosiaa niin,että värvätessä ei rikastumismahdollisuutta käytetä vahvana argumenttina,vaikka katteetomat lupaukset kategorisesti julkisesti kielletäänkin?
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kaikissa tietämissäni vm- firmoissa on sama värväyskaava:

Ensin mainostetaan tuotetta lyhyesti, ja houkutellaan mukaan, jotta voisi myydä tuotetta. Jos henkilö on vähänkin kiinnostunut, jää tuotteen myynti nopeasti taka-alalle, ja aletaan puhua lähes pelkästään uusien jäsenien värväyksestä. Usein on sanottu suoraan, että jos haluat tienata ko. hommalla, niin värväys on ainoa keino.

Ja tuohan on helppo todeta mm. ACN:n kohdalla todeksi. Keskimäärin asiakkaita/ edustaja on niin vähän, että kun otetaan huomioon vaatimaton palautus-%, ei pelkällä liittymäkaupalla tienaa juuri kukaan, paitsi ehkä muutamat aivan pyramidin huipulla olevat.

Ongelma on lainsäädännöllisesti siinä, että on äärimmäisen hankalaa todeta sitä, onko tuote oikeasti merkittävä vai ei, etenkin kun monesti tuote ainakin teoriassa voisi olla merkittävä osa tuloja.
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kaikki tuntemani ihmiset, jotka ovat olleet verkostomarkkinointiyrityksissä mukana, ovat jälkikäteen pyrkineet hyvin voimallisesti unohtamaan tämän pimeän vaiheen omassa henkilöhistoriassaan. Tämä mielestäni kuvaa erinomaisesti, millaisesta bisneksestä on kysymys.

Jos homma on terveellä pohjalla, ei uusien yrittäjien hankkimiseen tarvita lupauksia rikkauksista ja taivasosuuksista.

Ja mitä yrittäjyyteen tule, siitä hommasta on omakohtaista kokemusta 7 vuoden ajalta eikä verkostomarkkinointia ja yrittäjyyttä voi mielestäni juurikaan verrata. Yrittäjyydessä oman työpanoksen hedelmät hyödyttävät yrittäjää (ja verottajaa) eivät jotain hierarkiassa yläpuolella lymyileviä tyyppejä.

Ajatuksena ja teorian tasolla verkostomarkkinointi on tottakai hieno, mutta niin oli kommunismikin. Ihmiset hankkivat tuotteita ja myyvät niitä ilman välikäsiä toisilleen...mahtavaa... ja leijona ja karitsa elävät sovussa keskenään...etc.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Tinde
ACN-liittymällä olen itse säästänyt rahaa, ja sen sijaan että tuotto menisi Soneran johtoryhmän optioihin, se meneekin ystävälleni ja hänen ystävien ystäville jne. jne.
Eikös se suurin tuotto mene kuitenkin verkkovuokrana Soneralle?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin Tupperwaresta, tuosta suomalaisen verkostomarkkinoinnin äidistä jotain.

Kaikesta huolimatta tämän Tupperwaren tarkoitus on myydä tuotteita. Liian usein halutaan hankkia uusia uusien hankkijoiden hakijoita ja tuotetta ei kukaan suurin surminkaan halua myydä.
Se, että Tuppereissa ostamiseen johtavat sosiaaliset paineet on totta ja usein käykin niin, että samassa ystäväpiirissä pidetäänkin useat Tupperit.
Toisaalta voiko aviomies, joka maksaa 25 € 'Brändin' kotimatsista moittia vaimoa tämän ostettua saman hintaisen leipomispäälärin?
(Itse muuten selviän kympillä HMV:n matseista.)

Myyntitavassa ei sinänsä ole kovasti vikaa, mutta itse kuluttajana haluan itse valita ostojeni ajankohdan ja paikan. Tästä syystä luin mielelläni kaikkia kotiin tulevia mainoslehtisiä, koska voin itse valita luenko vaiko enkö ja koska luen. En myös pidä ovelta ovelle -kauppaamisesta enkä puhelimella myynnistä, koska nämäkin vievät minulta kuluttajana sen mahdollisuuden valita haluanko tehdä kauppaa vaiko en.
Verkostomarkkinoinnissakin valitettavan usein tavallinen sosiaalinen kontakti muuttuu kaupan teko tilanteeksi, joka siis vie itseltäni mahdollisuuden päättää olenko ostoksilla vaiko eikö.

Hurmoshenkisistä värväystilaisuuksista lienee kaikki oleellinen jo sanottu? Valheellisia lupauksia ja joukkopsykoosia.

En tiedä olenko väärässä, mutta luulen ettei monikaan verkostomarkkinointiin mukaan lähtevä onnistu myymään tuotetta muille kuin tuntemilleen ihmisille? Harva keskiverto suomalainen on niin mainio markkinamies, että lähtee myymään tuotetta ennalta tuntemattomille ihmisille ja saa vielä tavaraa kaupaksi. Vielä vaikeampaa lienee keskivertoihmiselle saada mukaan uusia jälleenmyyjiä sellaista joita ei jo valmiiksi tunne.
Tällöin kohderyhmäksi jäävät ne, jotka jo valmiiksi tuntee. Tämä taas johtaa siihen, että on kaupallistettava ihmissuhteensa.
Sitten jokainen voi miettiä kuinka paljon kysyntää tuotteelle on omassa tuttavapiirissä pitkällä juoksulla.
Jos tuote on kunnossa ja kykyjä riittää myydä myös oman tuttavapiirin ulkopuolelle, niin kaikkihan on hienosti. Mutta aikuisten oikeasti, kuinka moni mukaan lähteneistä tähän pystyy?

Olen myös siinä uskossa, korjata saa jos olen väärässä, että useimmissa näissä verkostoissa mukaan lähtevän pitää maksaa joko jonkinlainen liittymismaksu tai ostaa tuotteita ns aloituspaketti. Nämä lisenssin ja aloituspaketit vaikuttavat olevan merkittävä osa koko verkoston myynnistä, vaikka voisi kuvitella, että kuluttajille myydyt tuotteet olisivat se rahaa tuova juttu.

Verkostojen nopea kasvu toisaalta kartoittaa hyvin laajan kirjon ihmisiä, joista kutistumisen myötä valikoituu aikaansaavimmat myyjät, jos siis tuotteella on kysyntää alkuhuuman jälkeenkin.
Jäljelle jää varmaan se motivoitunein osa myymään tuotetta?
Nämä pois pudonneet häviävät kaikki pienen summan, joista kertynee suuri virta?
Jotenkin tuntuu, että näissä verkostoissa moni antaa vähän, toiset ostavat aloituspaketin, maksavat lisenssimaksun tai ostavat sosiaalisessa paineessa tuotteita, joita eivät välttämättä halua tai tarvitse. Kukaan ei menetä liikaa, mutta joku taitaa kerätä ison virran?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun ei kukaan muukaan ole tuohon puuttunut, niin otan vielä uudestaan esille verojen maksun vm:ssä. Ei kai kukaan verkkomarkkinoija aikuisten oikeasti mitään veroja maksa? kysyin asiasta siinä ainoassa herätystilaisuudessa (golden products), jossa olen ollut, mutta en muista enää vastausta. No tuskin se vastaus totta olikaan :D

Minun työnantaja maksaa palkan lisäksi eläke- ja sosiaalimaksuja, jotka taitavat lähes tuplata työvoimakustannukset. Lisäksi itse maksan palkastani veroja sen verran, että joka kerta vituttaa (ja ensi vuodenvaiheessa vituttaa vielä enemmän kun maksan tällä pidätysprosentilla tulevat mätkytkin). Arvioisin, että nettopalkkani osuus on alle kolmasosa työvoimakustannuksista.

Jos vm:ssä nettopalkka == työvoimakustannukset on se aika selvä kustannustehokkuusetu vm:n hyväski. Toisaalta loppupelistä ne on pois minun eläkkeestäni ja sairaslomistani, sekä verot ovat tietenkin pois yhteiskunnalta.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Bast
On totta, että markkinataloudessa pätevät viidakon lait, joissa vahvat pärjäävät ja heikot katoavat markkinoilta, mutta mielestäni useimpia vekostomarkkinointifirmoja ei suoranaisesti voi verrata tavallisiin liikeyrityksiin.

Ei suoranaisesti, mutta käytännössä kuitenkin esim. jokainen Turun alueen jälleenmyyjä lopulta kilpailee samoista markkinoista. Aluksi, kun edustajia on vain muutama, riittää jokaiselle lääniä, koska edustajien markkina-alue on luonnollisesti sangen rajattu. Tässä vaiheessa olisi vielä täysin mahdollista, että kaikki päätyvät ennemmin tai myöhemmin voitolle, mikäli provikat maksettaisiin tosiaan myydyistä tuotteista, eikä pakkoa värvätä jatkuvasti lisää jälleenmyyjiä olisi.

Tässä jälleenmyyjien palkkauksessahan verkosto saa parhaan katteen. Ei se heille maksa penniäkään. Vaikka 500 euron lisenssimaksusta maksaisi 150 euroa bonusta värvääjälle, jää silti puhdasta voittoa 350 euroa. Vaikka mehut, salvat ja pillerit ostaisi mistä, liittyy niiden hankintaan aina muuttuvia ja kiinteitä kuluja, joten katteet ovat luonnollisesti pienemmät. Paskempi homma näille jälleenmyyjille, joiden on käytännössä pakko syödä omia markkinoitaan. Rahaa ei tule, jos et värvää lisää myyjiä ja jos taas värväät, omat markkinasi pienenevät.

PRKL: olisi pitänyt lukea enemmän ennen kuin vastasin, sinä puhut aivan samaa asiaa.

EDIT 2: Tinde, verkostomarkkinointi = pyramidimarkkinointi. Huipulla istuu yksi jätkä, jonka alle rakennetaan tätä "verkostoa" värväämällä myyjiä, jotka värväävät lisää myyjiä, jotka taas värväävät lisää myyjiä. Yleensä näitä "ei tämä ole verkostomarkkinointa, meidän trapezoidikuviomme takaa kaikille mahdollisuudet menestyä"-myyntipuheita kuulee juuri pyramidihuijausten yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti dana77
Jos vm:ssä nettopalkka == työvoimakustannukset on se aika selvä kustannustehokkuusetu vm:n hyväski. Toisaalta loppupelistä ne on pois minun eläkkeestäni ja sairaslomistani, sekä verot ovat tietenkin pois yhteiskunnalta.

Tuosta sen verran että periaatteessa vm ei ole pois sinun eläkkeestäsi, sillä jokainen tunnollinen pikku veeämmäläinenhän luokitellaan yrittäjäksi, joka maksaa sitten sen mukaan tuloistaan veroa. Tietysti jos suurin osa rahoista menee jollekin hihhulille ulkomaille, niin se on tietysti eri juttu. Myöskin kokonaan toinen juttu on sitten se miten tunnollisesti nämä pikku vm-ihmiset ilmoittavat niitä tulojaan, ja millä niitä voi tutkia jos vaikka verotäti niin haluaisi.

Tämä on muuten yksi hauska yksityiskohta vm-maailmassa, ketään ei oikein tunnu napostelevan neuvoa näissä oikeissa käytännön asioissa, tai pitää huolta että se oma "alainen" on laillisessakin mielessä selvillä vesillä. Siitä kun ei saa provikoita.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti dana77
Kun ei kukaan muukaan ole tuohon puuttunut, niin otan vielä uudestaan esille verojen maksun vm:ssä. Ei kai kukaan verkkomarkkinoija aikuisten oikeasti mitään veroja maksa? kysyin asiasta siinä ainoassa herätystilaisuudessa (golden products), jossa olen ollut, mutta en muista enää vastausta. No tuskin se vastaus totta olikaan :D

Kuten tässä ketjussa aikaisemmin jo kerroinkin olen jotunut näiden aktiivisten verkostomarkkinointiin höynäytyttyjen kohteeksi useampaan otteeseen. Ihan vain vittuillakseni ex-tyttöystävälleni joka yritti saada uutta ternimaitokapselimyyjää
verkostooonsa menin kuuntelemaan Petteri "Olen myynyt elämäni 7 päiväää lehdelle" Jussilan tarinointia. Keskeytin Jussilan hehkutuksen kysymällä "Onko tämä verovapaata tuloa siis? Et ole ainakaan maininnut veroseuraamuksista mitään? "
Taisi osua arkaan kohtaan, ei yllättäen löytynyt vastausta...vaan
murhaava katse perään. Itse poistuin tilaisuudesta leveä hymy kasvoillani sen jälkeen. Ja yllättäen tämä ex-muijani ei ole sen jälkeen antanut kuulua itsestään, oikeastaan käy lähinnä sääliksi
häntä, tuohan on kuin puhua lapselle joka uskoo joulupukkiin mutta jotkut menee vaan lankaan helpommin kuin toiset
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös