Verkostomarkkinointi - järkee vai ei?

  • 98 172
  • 297

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaiken huippu!!!

Jo se on perkele, kun ei uskalla enää pistää nokkaansa mukaan yhtään mihinkään. Nimittäin opiskelijajärjestötoimintakaan ei ole enää pyhää.

Tämän päivän aikana nimittäin meikäläistä ja paria muutakin tuntemaani tyyppiä on lähestytty puhelimitse. Numeromme ovat löytyneet tietenkin erinäisten opiskelijajärjestöjen hallitusten tai toimihenkilöiden esittely-www-sivulta. Kuulemma opiskelija-aktiivit ovat aktiivisia ja dynaamisia henkilöitä - juuri sopivia heidän palveluksiinsa siis.

Tämä kyseinen herra kertoi aloittavansa Tampereelle jotain uutta konseptia, jollainen on jo toiminnassa Turussa ja Helsingissä. Tähän tarkoitukseen tarvittaisiin siis aktiivisia ja dynaamisia nuoria. Kyseessä olisi siis kuulemma yhteistyö. Ei siis työsuhde.

Kun kysyin, mitä tämä asia tarkemmin pitää sisällään, kaveri ei suostunut sen tarkemmin kertomaan. Sanan 'videopelitoiminta' hän kuitenkin mainitsi. Samalla hän ehdotti tapaamista aiheen tiimoilta, jotta voitaisiin keskustella asiasta tarkemmin. En suostunut - perusteluna se, että olen jo oman alani töissä opintojeni ohella ja tienaan siinä riittävästi.

Ympäripyöreitä fraaseja kaveri päästeli suustaan. Eräs kaverini oli puolestaan saanut toiselta hepulta samanlaisen puhelun, tällä kertaa alana oli kuitenkin 'informaatiotekniikka' ja kaverilleni luvattiin suoraan johtajapaikkaa...

Juupa juu... jotain perkeleen huijausta taas kyseessä. Verkostomarkkinoinnin lemu haisee tässäkin suhteessa. Mikään kunniallinen firma ei ainakaan ole kyseessä - sellaiset kun harvemmin soittelevat ihmisille henkilökuntaa etsiessään. Hakusessa ovat ilmeisestikin köyhät opiskelijat, joita on helppo huijata käyttämällä argumenttia "opiskelija-aktiivitt ovat dynaamisia ja aktiivisia ihmisiä, joillaisille meillä on käyttöä". Käyttöä tosiaan... tuomaan rahaa firman kassaan.

Jättäisivät perkeleet sentään tuntemattomat ihmiset rauhaan. Hankkisivat niitä verkostokauppiaitaan omista tutuistaan. Tai sitten jostain muualta...
 

Tuamas

Jäsen
Re: Kaiken huippu!!!

Viestin lähetti Sistis

.....

Kun kysyin, mitä tämä asia tarkemmin pitää sisällään, kaveri ei suostunut sen tarkemmin kertomaan. Sanan 'videopelitoiminta' hän kuitenkin mainitsi. Samalla hän ehdotti tapaamista aiheen tiimoilta, jotta voitaisiin keskustella asiasta tarkemmin. En suostunut - perusteluna se, että olen jo oman alani töissä opintojeni ohella ja tienaan siinä riittävästi.

Ympäripyöreitä fraaseja kaveri päästeli suustaan. Eräs kaverini oli puolestaan saanut toiselta hepulta samanlaisen puhelun, tällä kertaa alana oli kuitenkin 'informaatiotekniikka' ja kaverilleni luvattiin suoraan johtajapaikkaa...

- Tässä taitaa olla kyseessä Seven-nimisen verkostomarkkinointifirman Gamepox-niminen hanke. Tarkoituksena tässä on myydä nettipelimahdollisuutta ja järjestää turnauksia ja tarjota peliservereitä. Vähän samantyyppiseltä huijaukselta vaikuttaa, kuin taannoin julkisuudessa ollut Wgi. Tämä Seven, aka Pgone aka PgFree on näistä vm-firmoista hämärimpiä ja huonomaineisimpia.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Seven

Tänään päivällä soi puhelin töissä ollessani.
Hieman ihmettelin kun luurin toisessa päässä oli tuttu kaveri, jonka olen nähnyt viimeisen 3 vuoden aikana noin 3 kertaa.
Pyysi kahville tänään illalla. Eikä sanonut muuta.
Noh, heti alkoi kellot jostain soimaan. En kyllä arvannut että mistä oli kyse.

Kahvia? Vitut. Kaljaa tuli heti pöytään ja samalla linjalla mentiin.
Onneksi huomenna on muuttokeikka, niin ei lähdetty kunnon linjalle.
Eka tunti puhuttiin paskaa ja sitten se homma alkoi. Halusivat puhua vähän aikaa.
Jotenkin arvasin että verkostomarkkinoinnistahan tässä on kyse.

Uusi firma nimeltä Seven, perustettu 7.8.2003. Eli uusi firma kyseessä.
Homma toimii käytännössä niin, että välikäsiä tuotteille ei ole.
Minun ei ole pakko myydä mitään, vaan vaikka hankkia uusia myyjiä. Jokaisesta tasosta jolta tulee uusia asiakkaita, tulee bonuksia.
Myytäviä tuotteita on neljä: puhelinpuoli, nettipelaaminen, welldone-hyvänolontuotteet ja joku neljäs.
Paras homma tuli puolessavälissä ja huonommalla pokalla olisin pudonnut. 15.5. tulee kuulemma joku uutuus, jota tämä esittelijäkään ei tiennyt. Ei helvata..

Ei kiinnostanut, kuuntelin nyt kohteliaisuudesta loppuun asti.
Eipä siinä varttia pitempään mennyt.
Bonukset ovat kivat, mutta ei tuo homma toimi. Jos mulla on esim. 30 kaveria, niin kuulemma yleensä 4 lähtee mukaan ja osa lopuista asiakkaiksi. Tiedän vaan että todellisuudessa homma ei hoimi noin. Ei ikuna.
Tiimi kuulemma hoitaa koko homman ja siltä saa tukea.
Miks olen kuullut hommat niin monta kertaa ennen?

Eipä siinä mitään, kuuntelin ja sanoin kaksi kertaa: Kiitos, mutta ei kiitos.
Kun ei, niin ei. Se hyvä puoli näissä on että eivät tuputa.
Aloitusmaksut hommasta ovat kaikilta neljästä yhteensä 600 €.
Mistäs sellaisenkin repäisin? En kyllä edes kysynyt.

Tälläistä on siis liikkellä. Kaveri ei siis puhunut juuri mitään, vaan toinen jätkä. Oli kuulemma lopettanut hommansa ja tekee näitä jatkuvasti nykyään. Puhui vaan raukka itsensä pussiin, enkä viitsinyt sanoa mitään. Sanoi, että viime heinäkuussa viimeinen päivä töissä. Kuitenkin aikaisemmin sanoi, että teki molempia samaan aikaan. Ja firmahan on perustettu vasta 7.8.2003...
Niinpä.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
www.seven.net - mielenkiintoinen sivu. Vertaavat itseään mm. Coca Colaan ja Nikeen (myös siellä esittelyssä), mikä on aika huvittavaa. Toiseen esimerkkiyrityksistä hyvinkin tutustuneena väitin kyllä aika lailla vastaan.

500 euroa +ALV on aloitusmaksu (vaikka jotain muuta nettisivulla väitetäänkin) ja neljällä partnerilla olet saanut omasi takaisin. Kuitenkaan kukaan ei kertonut, että et voi saada omien asiakkaittesi (ja partnereittesi asiakkaiden) provisioita ennen kuin sinulla on ne neljä partneria. Tämän kuulin eräältä hetken aikaa leikissä mukana olleelta. Myöskin sinulla tulee olla vähintään 30 aktiivista asiakasta (mitä ikinä tarkoittaakaan?) tai joudut itse ostamaan heidän tuotteitaan joka kuukausi (ilmeisesti matkapuhelinlaskuja ei edes lasketa tähän..)

Minulle vihjailivat, että se uutuustuote on ADSL-liittymä.

Kun sinulla on tarpeeksi monta alipartneria ja heillä alipartnereita, ja jokaisella 15 asiakasta tienaat provisioina 3000 euroa tekemättä mitään (olettivat, että jokainen käyttää 50 euroa kuussa heidän palveluihinsa). Sitä asiaa painotettiin useampaan kertaan.

Kuitenkaan eivät osanneet vastata, tuleeko se provisio verottomasta vai verollisesta asiakkaan hinnasta ja miten todennäköistä on, että ihmisen puhelinlaskut olisivat tuon 50 euroa kuussa? Äijä piirsi minulle, että Seven saa 35% siitä mitä asiakas maksaa ja 65% menee myyjälle. Mistäs verottaja nykäisee sen 22%.. Siihen eivät pojat osanneet vastata.

Kun kysyin, että mihin tämä 50 euroa perustuu ja sanoin että monella tavallisen lankapuhelimen omistajalla ei ole yli 50 euron puhelinlaskuja, jos ei käytä työssään puhelinta, vastaus oli jotain epämääräistä keskiarvoläpinää. Ja kuinka asiakkaat voivat sitten matkapuhelinten lisäksi käyttää muitakin palveluja ja uusia tulossa olevia tuotteita. Kysyin: "No mistäs ne ihmiset saavat tietää näistä tuotteista, jos he kiltisti maksavat puhelinlaskunsa joka heille lähetetään kotiin, kun te ette kuitenkaan mainosta missään" Vastaus oli, että myyjien pitäisi soitella ihmisille. Siis se 30 ihmistä lävitse.. Jos tuo ei ole puhelinmainontaa, niin mikäs sitten.. Ja sitten alettiin selittelemään, että kavereille ja sukulaisillehan tätä on tarkoitus myydä, eikä tehdä perinteistä liittymäkauppaa myymällä ventovieraille. No just...

Internet-koulutusta. Kun television kautta toimiva koulutuskaan ei ole kannattavaa, vaan sitä kustannetaan verovaroilla, miten kuvittelevat, että joku maksaisi englannin opiskelusta internetissä...

Vitamiineja kaikki ovat myyneet maailman tapin...

Minun esittelijäni oli entinen trukkikuski/raksaäijä/merimies ja ties mitä, joka on nyt kuitenkin löytänyt huippuhomman.

Kun mainitsin sanan ACN, kuulin viiden minuutin palopuheen kuinka ACN vain kusettaa asiakkaitaan. Tälle heidän PG Freelleen (matkapuhelinliittymä) olisi pitänyt tulla uudet hinnat 1.4. Tuliko? En tiedä. Minulle vihjailtiin, että uusi tuote olisi ADSL-liittymä. Tavoittelivat 500 000 matkapuhelinasiakasta, mutta eivät aio kilpailla hinnalla vaan palveluilla. Mitä ne palvelut sitten olivat, jäi epäselväksi. Kuitenkin kun maassa on jo 5,3 miljoonaa matkapuhelinliittymää ja 5,1 miljoonaa ihmistä.

Muut Sevenin "pöydässä" käyneet, onko teillä se "esittelijä" lähtenyt ykskaks kuselle ja jättänyt sinut kahden sen kaverisi kanssa? Se kuuluu heidän syteemiinsä ja opetuksiin.

Yleisesti meikäläistä ainakin vitutti se paperille piirtäminen. Piirsivät kaikki asiat paperille, alleviivasivat ja kirjoittivat typeriä sanoja: RAHAA, EI TYÖTÄ, 15 AKTIIVISTA ASIAKASTA jne.. Tuli mieleen, että olinko jossain Tamin hengenkohotusluennolla.

Lainasin eräältä tässä höynäytyksessä mukana olleelta kaverilta New Powerstarter-ohjekirjan, joka on jokaiselle Sevenin myyjälle pakkomyyty. Nauroin sille kaksi iltaa vedet silmissä, Sarasvuokin häviää tälle hehkutukselle..
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti dude
[
Minulle vihjailivat, että se uutuustuote on ADSL-liittymä.

- Uusi tuote on joko tämä ADSL, johon ACN:kin on lähdössä mukaan, tai sitten tämä jo mainitsemasi Seven-Tv jota hehkutetaan todella kovan rahantekovälineenä.

Eivät sitten koittaneet sinulle myydä tätä osakepottia? Vai onkohan ne nyt sitten myyneet jo myytävänä olleet osuutensa.

Itse toivoisin pääseväni joskus jonkun Sevenistin aivopestäväksi, voisi vähän kysellä mm. poikien aikataulujen pitävyydestä, antiesitteestä, RATA:n toiminnasta, gsm-liittymän "edullisuudesta" ja osakeannin osakkeiden todellisesta arvosta.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Tuamas
- Uusi tuote on joko tämä ADSL, johon ACN:kin on lähdössä mukaan, tai sitten tämä jo mainitsemasi Seven-Tv jota hehkutetaan todella kovan rahantekovälineenä.

Eivät sitten koittaneet sinulle myydä tätä osakepottia? Vai onkohan ne nyt sitten myyneet jo myytävänä olleet osuutensa.

Itse toivoisin pääseväni joskus jonkun Sevenistin aivopestäväksi, voisi vähän kysellä mm. poikien aikataulujen pitävyydestä, antiesitteestä, RATA:n toiminnasta, gsm-liittymän "edullisuudesta" ja osakeannin osakkeiden todellisesta arvosta.

Eikös se Seven-TV ole jo markkinoilla? Tosin aika suppeana. Näin minulle kerrottiin..

Itse olin puheilla maaliskuun lopussa, ja minulle ne sivuuttivat itse firma Sevenin ihan totaalisesti, puhuivat vain tuotteista. Tosin kaverini oli käynyt kuuntelemassa uudestaan ja siellä oli ollut joku yritysesittely, missä oli puhuttu osakeanneista.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti dude

Muut Sevenin "pöydässä" käyneet, onko teillä se "esittelijä" lähtenyt ykskaks kuselle ja jättänyt sinut kahden sen kaverisi kanssa? Se kuuluu heidän syteemiinsä ja opetuksiin.

Just näin. Kaveri siinä selitteli asiaa, mutta eihän se uutena pysty vielä yhtä vakuuttavaan esittelyyn.

Tuo sanojen ja lauseiden alleviivaus oli kovassa käytössä kyllä myös minun esittelyssä.
Tämä äijä oli tosiaan lopettanut ATK-hommat. Tiedä sitten ottiko sen siitä kun kerroin mitä teen.
Muutenkin alkukeskustelu meni tosipaljon mun hommien ja harrastusten mukaan. Myöhemmin vasta sen tajusin, mikä on homman nimi.
Mun kaveri on ihan jees tyyppi, mutta näemmä lähtee hänkin helposti mukaan.
Kiitos, mutta ei kiitos.

Ai niin, ensi keskiviikkona olis kuulemma joku tilaisuus taas, johon voisi mennä kuuntelemaan.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti B1
Just näin. Kaveri siinä selitteli asiaa, mutta eihän se uutena pysty vielä yhtä vakuuttavaan esittelyyn.


Se menee aina niin, että on kaksi tyyppiä, vaikka molemmat olisivat ns. "konkareita". Se on uskottavamman näköistä, kuulemma..
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
FST:n Spotlight yritti taas osaltaan varjella tyhmiä ihmisiä maksamasta siitä, että saa tehdä työtä.
Ilmeisesti Sevenin aloittama sähkönmyynti oli toimittajan herättänyt.
Sinällään mitään uuttahan ei tullut esille, mutta tuntuu että vanhaakaan ei osata varoa.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse sain helmikuun lopussa puhelun entiseltä luokkakaveriltani, joka sanoi, että "tule Cumulukseen tänään klo 19" paljastamatta tietenkään sen tarkemmin, mistä on kyse.

Sielläpä sitten nuoret pikkutakkimiehet hehkuttivat yli kaksi tuntia, kuinka rahaa alkaa tulla ovista ja ikkunoista, kun alan kaupata tuttavilleni mm. jo "msg":n mainitsemaa sähköä. Kovin paljoa en tilaisuudesta muista, koska kovin kauaa se ei minua jaksanut kiinnostakaan; lähinnä vitutti, että samaan aikaan pelattava JYPin peli jäi näin alkua lukuun ottamatta kuuntelematta.

Joka tapauksessa mukaanlähtömaksu oli työttömälle "vaatimattomat" 800 euroa. Pari viikkoa hommassa suurella innolla mukana ollut 17-vuotias luokkakaverini sanoi, että "ota vaan pankkilainaa" ja että "mukaanlähtemällä saat myös 750 euron hintaisen pyörän, jonka voit vaikka myydä".

Minun pieneen päähäni ei kuitenkaan mene, millainen on työpaikka, johon mennessä joutuu antamaan firmalle rahaa, vieläpä lähes tonnin. Eikös se pitäisi mennä niin päin, että työpaikka maksaa uusille työntekijöille?

Lisäksi muutaman päivän päästä ollut seuraava seminaarikin olisi maksanut 15 euroa! Tuskin tarvitsee sanoa, että jätin sen suosiolla väliin.

Tuo luokkakaverini sen sijaan oli täysin vakuuttunut työn järkevyydestä yrittäen seuraavana päivänä puhelimessa puhua minuakin ympäri hommaan mukaan siinä lähellekään onnistumatta. Lisäksi hän kertoi mm. lopettavansa koulun tulevana syksynä.

Noh, kun hän kohta on miljonääri, niin toivottavasti hän sentään tarjoaa tällaiselle sosiaalipummille joskus yhden oluen... :)
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti Pee
Lisäksi muutaman päivän päästä ollut seuraava seminaarikin olisi maksanut 15 euroa!
Verkostomarkkinoinnille tyypillinen varjopyramidi on nerokas keksintö kaikkiaan. Sen ja tietynlaisen sosiaalisen paineen kohdistamisella saadaan verkoston jäsenet ostamaan kaikenlaista paskaa hymyssä suin saavuttaakseen statusta, ollakseen "piireissä", oppiakseen tätä tyhjyyden myymistä ja saadakseen uusia pinssejä takinliepeisiinsä. Hyvässä lykyssä tuo aloitusmaksukin kalpenee näiden viikottain ja kuukausittain käärittyjen maksujen rinnalla; kirjoja, videoita, dvd:tä, paperia ja plankettia, kyniä, paitoja - kaikkea krääsää mitä vain voi halvalla kuvitella painavansa verkostopuljun logolla. Ja hinnat toki ovat suorastaan järjettömiä mutta tällaisessa tilanteessahan ostopäätös ei synny suinkaan hyvän hintaedun perusteella vaan ylälinja tekee sen puolestasi.

Vastatakseni otsikon kysymykseen niin toki - minä olisin mielelläni mukana verkostomarkkinoinnissa! Tosin vain pyramidin huipulla lahkon vapahtajana tai sitten ulkopuolisena tavarantoimittajana - muut paikat voi unohtaa neuvottelematta.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Näitä verkostomarkkinointijuttuja on sikäli hauska lukea, että niistä saa hyvät naurut ihmisten uskomattoman naiivista sinisilmäisyydestä. Sitä vain ei saa päähän mahtumaan, että mikä ihme saa ihmisen uskomaan sen löpinän siitä, mitä kaikkea luvataan tapahtuvaksi.

Meillä oli duunissa noin puolisentoista vuotta sitten parikin eri tapausta, toinen oli tämä ACN ja toinen tapaus Worldgame(?)-virtuaaliosake. Kumpaisenkin tapauksen kauppamiehet (eri henkilöt) ovat olleet kummallisen hiljaa jo pidemmän aikaa ja kun muistuttaa asioista, niin saa osakseen korkeintaan jäätävän katseen. Muita teitä olen saanut selville, että kumpaisenkin tapauksen kohdalla on oman taloudellisen tappion määrä ollut mittava. Noh, kärsikööt oman häpeänsä itse tykönänsä.

Kuten jokunen on jo kirjoittanutkin, niin aika usein näissä mukaan houkutteluissa on melko yleinen piirre se, että joku vanha kaveri tai puolituttu tai vastaava ottaa yhteyttä. Pitkiin aikoihin ei ole kuulunut mitään kyseisestä henkilöstä... eikä välttämättä olisi nytkään, ellei hänellä olisi tarvetta löytää potentiaalisia mukaan osallistuvia ihmisiä.

Kaikkein alhaisinta mielestäni koko verkostomarkkinoinnin ideassa on se, että pitäisi kapitalisoida ystävyys- ja sukulaisuus-suhteet. Sitä minä en sulata, että edes se osa ihmiselosta, jonka nykymaailmassa haluaa pitää poissa yltiökaupallisuuden alttarilta, pitäisi virittää sen käyttöön. EI KIITOS!
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Viestin lähetti Pee
Pari viikkoa hommassa suurella innolla mukana ollut 17-vuotias luokkakaverini sanoi, että "ota vaan pankkilainaa" ja että "mukaanlähtemällä saat myös 750 euron hintaisen pyörän, jonka voit vaikka myydä".

Pyöristä ja niiden komponenteista perillä oleva kaverini arveli Sevenin pyöristä kuullessaan, että niiden todellinen arvo on lähempänä 200 euroa kuin 600 euroa, mitä joku Seven-esittelijä oli kertonut. Runko, vaihteet, navat ja jarrut ovat kuulemma halvimmat mahdolliset.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti iiron_troikka
No, onhan maankuulu "tuppervaara" (Tupperware) - myös Elisabeth Rehnin entinen leipäpuu - puhdasta verkostomarkkinointia, vaikka monelle ns."tuppervaara"-kutsut harvoin moisen mielleyhtymän edes tuovat.

Tuossa hieman toisenlainen näkemys:

http://koti.mbnet.fi/mantynen/tupperware.htm

Eipä sillä, kävin ihan piruuttani katsomassa Tupperware:n kotisivuilla joittenkin tuotteiden hintoja, ja ainoa kommenttini asiaan on: "Ihanan kallista!"

Joku hemmetin muovinen säilytysastia maksaa saman verran kuin viisi tuoppia baarissa! Nyt ymmärrän, miksi äiti kirosi vuosia sitten kun sai kutsun Tupperware-kutsuille. "Pakkohan sinne on mennä ja pakkohan sieltä on ostaa jotain, mitä ei edes tarvitsisi!"

http://www.tupperware.dk/Finland/today/31.html
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minusta oleellinen ero Tupperwaren ja esimerkiksi Sevenin välillä on se, että Tupperwaressa ei kuitenkaan ole tärkeintä verkoston kasvattaminen.
Tuotteet ovat toki hinnakkaita ja myyntitapahtuma ei ehkä ole asiakkaan kannalta paras mahdollinen, mutta kuitenkin tuotteen myynti on pääosassa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Sistis
Nyt ymmärrän, miksi äiti kirosi vuosia sitten kun sai kutsun Tupperware-kutsuille. "Pakkohan sinne on mennä ja pakkohan sieltä on ostaa jotain, mitä ei edes tarvitsisi!"
Ihmettelin pitkään tämän suhteen. Ei kai kukaan voi pakosta mihinkään tällaiseen tapahtumaan mennä saati sitten ostaa jotain? Pitäähän sitä sentään jonkinlainen kieltäytymismekanismi jokaisella olla? Viimeistään kun näkee noiden kippojen hinnat, niin silloin jo pitäisi herätä se itsesuojeluvaisto viimeistään.

Wake-Up-Call.

Cougar.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niljakasta mainostusta

Viestin lähetti msg
Tuotteet (Tupperware) ovat toki hinnakkaita ja myyntitapahtuma ei ehkä ole asiakkaan kannalta paras mahdollinen, mutta kuitenkin tuotteen myynti on pääosassa.

Niin, Tupperwaren eduksi on vielä mainittava sekin, että ko. putkan kipot ja ynnä muut ovat oikeasti laadukkaita.

Itselleni on edesmenneen isotätini jäämistöstä ajautunut joltinenkin kasa em. firman tuotteita ja en malta olla huomauttamatta, että kyllä ne hakkaavat mennen tullen kaikki tähän mennessä eteeni tulleet kipot ja kupit.

Joistain muista verkostomarkkinoinneista ja etenkään niiden tuotteista en sanoisi samaa. Toisaalta, eipä allekirjoittaneella niistä kokemusta juuri olekaan.

Korostan kuitenkin, että varmasti joukossa voi olla hyviäkin tuotteita.

Loppukaneetiksi päädynkin vielä sanomaan, että allekirjoittaneelle on ihan turha tulla mitään kaupittelemaan. Osaan kyllä itsekin mennä kauppaan ja ostaa sitä mitä tarvitaan.

Täältä tähän
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ne naiset, ne naiset

Viestin lähetti Cougar
Pitäähän sitä sentään jonkinlainen kieltäytymismekanismi jokaisella olla? Viimeistään kun näkee noiden kippojen hinnat, niin silloin jo pitäisi herätä se itsesuojeluvaisto viimeistään.

Niin, ehkä naisia on helpompi kusettaa kuin miehiä? Vai oletteko nähneet paljon vastaavia miehille suunnattuja "kutsuja?"

Täältä tähän
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti iiron_troikka
No, onhan maankuulu "tuppervaara" (Tupperware) - myös Elisabeth Rehnin entinen leipäpuu - puhdasta verkostomarkkinointia, vaikka monelle ns."tuppervaara"-kutsut harvoin moisen mielleyhtymän edes tuovat.

Tupperware on Suomen ensimmäinen verkostomarkkinoinnin menestystuote. Tuli markkinoille 60-luvulla osapuilleen.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti msg
Minusta oleellinen ero Tupperwaren ja esimerkiksi Sevenin välillä on se, että Tupperwaressa ei kuitenkaan ole tärkeintä verkoston kasvattaminen.
Tuotteet ovat toki hinnakkaita ja myyntitapahtuma ei ehkä ole asiakkaan kannalta paras mahdollinen, mutta kuitenkin tuotteen myynti on pääosassa.
Oikein. Suomessa toimii mm. Tupperware ja Oriflame jotka toteuttavat "hieman terveempää" verkostomarkkinointia. Toki varmasti myös jotain pienempiä viritelmiä on, mutta viittaan nyt näihin kahteen paremmin tunnettuun verkostoon.

Miksi sitten tarttua verkostomarkkinointiin? Noin yrityksen näkökulmasta verkostomarkkinointi sopii hyvin kun halutaan kasvattaa sellainen jakeluverkosto joka ulottuu hyvin syvälle asiakaskuntaan. Verkostomarkkinoinnin avulla luodun verkoston avulla siis voidaan tavoittaa sellaisia ihmisiä joiden muut ostotottumukset saattavat poiketa toisistaan hyvinkin paljon tai he eivät kuulu muunlaisen markkinoinnin kohderyhmään. Verkostomarkkinoinnin suuri etu on myös siinä että "mainonta" on jokaiselle asiakkaalle personoitua, jonkun ihmisen henkilökohtaisesti räätälöimää viestintää. Viestin perillemeno vielä vahvistuu kun tämän mainosviestin räätälöijä on yleensä tuttu jolla on jonkinlainen käsitys ihmisestä jolle tuotetta esittelee; näin mainostaja pystyy räätälöimään viestinsä jokaiselle juuri tämän tottumusten ja mieltymysten mukaan. Jos tavalliselle mainostoimistolle tarjottaisiin mahdollisuutta markkinointiin joka mukautuu jokaisen vastaanottajan henkilökohtaisten mieltymysten mukaan, olisi tämä suorastaan isku kultasuoneen.

Verkostossa on myös helppoa luoda pitkiä kanta-asiakassuhteita. Nämä perustuvat joko tuttavuussuhteeseen tai sitten velvollisuudentunteeseen. Kumpikin kuitenkin on sellainen "side" jollaista tavallisen vähittäismyyjän on hyvin vaikeaa luoda asiakkaaseen - toki kuitenkin mahdollista. Sama pätee itse myyntiin verkostossa, monet ostokset saattavat kerta toisensa jälkeen syntyä näiden kahden tunteen vaikuttamina, mutta toki myös tarpeesta. Jostainhan useimpien tavallisten naisten (tai joissain tapauksissa jopa miestenkin) on hankittava kipponsa, kuppinsa ja meikkinsä.

Näiden kahden verkoston toiminnassa on myös se merkityksellinen ero, että tapahtumien "pääasiana" on sosiaalinen kanssakäyminen. Tapahtumien järjestämisessä ei pyritä tilaisuuteen jossa huudetaan hallelujaa meikki-esittelijän osoittamille fantastisille uutuustuotteille vaan pikemminkin siihen että tilaisuus on "mukava", perustuu ystävien tapaamiseen ja saavutetaan näin otollinen ilmapiiri tuotteiden markkinoinnille; asiakas voi mielessään jatkossa yhdistää tuotteen ja mukavan illanvieton.

Vielä lisää merkittäviäkin eroja verkostoista löytyy; kukaan ei kuvittele rikastuvansa Tupperwarella tai Oriflamella. Jakelukanavan paisuttua on täysin mahdollista että jakelu toki tarjoaa elantoa ihmisille, kuten muutkin jakelukanavat ja joku kenties pärjää hyvinkin mutta tavallisen jakelijan palkkiot vaihtelevat mitättömän ja pienen välillä. Puheet koulujen lopettamisesta, työsuhteensa irtisanomisesta, Ferrareista ja muusta eivät kuulu näiden verkostojen toimintaan - eikä näillä mielikuvilla ja mahdollisuuksilla pakkovärvääminenkään. Tuotteista ei luvata myöskään "jatkuvaa tuloa" joka sinällään on seinähullu ajatus jakelukanavan kannalta, tuollainen jatkuva rasite kertaalleen tehdystä työstä on aivan hölmö ajatus yrityksen kannattavuuden kannalta. Näiden mainittujen verkostojen palkkiojärjestelmää voidaan sen sijaan verrata provisiomyyntiin; jälleenmyyjä palkitaan hänen kauttaan syntyneestä myynnistä. Jälleenmyyjältä ei myöskään edellytetä aloituspanosta liiketoimintaan mukaan lähtemiseen joten pyramidi ei lähde siinäkään suhteessa kasvamaan "kieroon" että jälleenmyyjä alkaisi kehittää verkostoaan näiden aloituspakettirahojen ja niistä mahdollisesti saatujen komissioiden vuoksi.

Ei noissakaan vielä kaikki totuus ollut, mutta kuvastaa osaa niistä eroista millä voidaan eritellä toisistaan "hyvä verkosto" ja "huono verkosto". Kuten voi havaita, niin kyllä verkostomarkkinoinnissa jotain etujakin on, mutta ne eivät ole kustannustehokkuutta, ammattitaitoa tai muuta mitä esim. ACN ja Seven pyramidit käyttivät palopuheissaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Cougar
Ihmettelin pitkään tämän suhteen. Ei kai kukaan voi pakosta mihinkään tällaiseen tapahtumaan mennä saati sitten ostaa jotain? Pitäähän sitä sentään jonkinlainen kieltäytymismekanismi jokaisella olla? Viimeistään kun näkee noiden kippojen hinnat, niin silloin jo pitäisi herätä se itsesuojeluvaisto viimeistään.

Wake-Up-Call.

No ei tietenkään voi.

Mutta kun noilla naisihmisillä on joillain sellainen kumma käyttäytymismekanismi, että menevät solidaarisuussyistä tuollaisille kutsuille ja ostavat jotain aivan vaan kohteliaisuutena kutsuja järjestävää osapuolta kohtaan.

Muistaakseni äitini ei tosin mennyt noille kippo-festeille. En ainakaan muista kotonani näkyneen yhtään Tupperware-kippoa.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Muistini hämärästä kaivoin ammoin esitetyn ohjelman verkostomarkkinointiyrityksestä (taisi olla se Golden-hommeli), jossa ex-Ilves-vahti Mika Manninen kertoi menestyksestään kyseisessä firmassa. Muistan hulppeat sormukset, joita hän oli ilmeisesti saanut kun oli kiivennyt pyramidissa korkeammalle. Taisipa hän vielä mainita keskimääräiset kuukausitulonsa, mutta niiden suuruutta en enää muista.

Ohjelma tuli joskus 90-luvun jälkipuoliskolla. Tai sitten olen nähnyt unta.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti redcat
Kuten jokunen on jo kirjoittanutkin, niin aika usein näissä mukaan houkutteluissa on melko yleinen piirre se, että joku vanha kaveri tai puolituttu tai vastaava ottaa yhteyttä. Pitkiin aikoihin ei ole kuulunut mitään kyseisestä henkilöstä... eikä välttämättä olisi nytkään, ellei hänellä olisi tarvetta löytää potentiaalisia mukaan osallistuvia ihmisiä.

Joo, näin se meni itsellänikin. Kyseessä oli ilmeisesti silloin ACN (en tiedä, syistä jotka selviävät pian) ja värvääjänä armeijakaveri, joka itse kotiutui hieman ennen minua. Pidin tyyppiä kaverinani, kunnes tuli "mahtava tilaisuus", johon "pitäisi ehdottomasti tarttua". Kyse ei kuulemma ollut verkostomarkkinoinnista vaan jostain ihan uudenlaisesta systeemistä. Olisi seuraavalla VLV:llä pitänyt lähteä kahville, mutta kieltäydyin vedoten verkostomarkkinoinnin tyhmyyteen ("Mutta ei tää ole verkostomarkkinointia!") ja kullanarvoiseen loma-aikaan.

Ei ole jätkästä sen jälkeen kuulunut, hyvä kaveri siis.

EDIT: ei tosiaankaan kannata sekoittaa Tupperware-touhuja verkostomarkkinointiin. Muovipurnukat voivat olla kalliita, mutta samanlaista "rikkaaksi sekunneissa!"-kusetusta touhu ei ole. Lisäksi tosiaan ovat myös laadukkaita purkkeja, itse juon tällä hetkellä mehua toistakymmentä vuotta vanhasta mehupullosta. Hyvin on kestänyt jopa Rovajärven :) Enkä yritä myydä mitään kenellekään.

EDIT 2: Muistan itsekin tuon Mika Mannista käsitelleen spotin. Sääliksi tavallaan kävi, ettei kaveri peliuran jälkeen löydä muuta tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Viestin lähetti mission16W

EDIT 2: Muistan itsekin tuon Mika Mannista käsitelleen spotin. Sääliksi tavallaan kävi, ettei kaveri peliuran jälkeen löydä muuta tekemistä.

Mieleen jäi Mannisesta sellainen keikarimainen olemus, hienot vaatteet ja sormukset. Oli (on?) ilmeisesti niitä harvoja, jotka jossain määrin ovat päässeet verkostomarkkinoinnilla rahaa tekemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös