Suureksi ihmetyksekseni en löytänyt ketjua, joka olisi pyhitetty tälle hienolle harrastukselle ja elämäntavalle, veneilylle. Tähän topicciin toivoisin keskustelua kuitenkin pelkästään moottoriveneisiin liittyen, purjeveneet ja niiden kanssa pelaaminen on kaikessa tyylikkyydessään kuitenkin sikäli erilaista puuhaa, että pidetään se poissa täältä, vai kuinka?
Asiaan:
Tässä perheessä on nyt itseni toimesta tehty sellainen päätös, että ensi kesäksi (2010) hommataan vene. Syyt moiseen päätökseen piilevät lähinnä uuden duunini huonoissa vapaissa ja 2,5 tunnin mökkimatkassa, sekä landella ilmenneinä sukupolvien välisinä erimielisyyksinä. Toisin sanoen, pitäkää tunkkinne, minä hommaan veneen, piste.
Mutta minkälainen ruuhi sitä pitäisi laittaa? Ihan täysin keltanokka en veneiden kanssa ole: Viimeksi kymmenisen vuotta sitten omistin pienen alta nelimetrisen tuulilasiveneen, jolla seilasimme Helsingin edustan vesiä vaihtelevalla menestyksellä parina kesänä. Venho oli vaan sikäli vanha ja paska, että vesillä sai jatkuvasti olla rinki perseen ympärillä, että koska tuo hajoaa tai lähteekö se käyntiin ylipäätään. Ei kiva, veneilyn on kuitenkin tarkoitus olla hauskaa. Lisäksi landella meillä on ollut 4,7 metrinen pulpettivene 40 kaakkisella nelitahti Yamahalla, jolla olen pyyhkinyt menemään paljonkin; sisävesillä tuo on turhankin ripeä laite, kun ei tuo järvi mikään Päijänne kuitenkaan ole.
Muutamia kriteereitä olen saanut päähäni, ja Nettivenettä aktiivisesti selanneena olen kokenut jotain jo oivaltaneenikin. Perheen koko on mallia 2+2 (tosin iso osa veneilystä tapahtunee kokoonpanolla 1+1 tai 1+0) ja ainakin muijan ja kakaroiden pitäisi pystyä venhossa yöpymään sisällä, joten jonkinlainen kiinteä kajuutta on pakko olla. Vieläpä sellainen, johon voi jemmata jonnekin pois näkyvistä kemiallisen WC:n, myös valopetrooli tms. lämmitin parantaisi perhesopua oletettavasti paljonkin. Veneellä tulisi olla siis pituutta 5-6 metriä, ja moottoritehoa tuollaiset 60-100 hevosvoimaa. Ja ikää korkeintaan kymmenen vuotta, hakusessa on siisti ja toimintavarma botski, joka nousee kikkailematta plaaniin täydelläkin kuormalla.
Fyrkkaa voi veneeseen laittaa (ehdoton) max. 20000 euroa. Tuohon hintaan pitäisi saada mahtumaan traileri, jossa vene voi talvehtia. Traileri siksi, koska veneen nostaminen ja laskeminen on mielestäni muutenkin äärimmäisen vastenmielistä puuhaa, joten tämän tarvekalun olemassaolo helpottaisi elämää tuntuvasti ainakin kahtena päivänä vuodessa.
Muuta merkittävää: Bensankulutus hirvittää joka tapauksessa. Onko perämoottoreiden merkeissä käytännön eroja? Honda & Yamaha houkuttelevat mielikuvien perusteella eniten, Yamahoiden korkeasta laadusta ja luotettavuudesta on jopa toisen käden kokemusta. 2t tai 4t, toistaiseksi en ole osannut sulkea kumpaakaan pois, 2t keveys ja helppohuoltoisuus miellyttää ajatuksena, mutta viekö 4t kone vähemmän polttoainetta? Koneen äänekkyydelle en pistä suurtakaan painoarvoa. Mutta kulutukselle kyllä, paljonko bensaa 60hv kone vie matkanopeudella verrattuna vaikka 115hv koneeseen per mpk?
Malleina lähinnä keskihyttiveneet, kuten MV-Marin 5400 MC, Yamarin 5800 BC, sekä daycruiser Yamarin 59 DC miellyttävät eniten. HT-veneitä pidän ehkä hiukan liian "tavallisina" ja muutenkin vähän pappojen veneinä, myös avoimen takatilan pressun sulkeminen kotisatamaan palattaessa ahdistaa, homman pitäisi olla mahdollisimman helppoa alusta loppuun. Silti sopivan hintainen ja -mallinen HT saattaa tulla kuitenkin ehkä kyseeseen. Nettiveneen ainoa Vihe Family Fisher 32 kaakkisella dieselillään miellyttää myös jollain perverssillä tavalla... Joo, tai kimppavene mallia 50/50 jonkun riittävän leppoisan ja tunnollisen (tulevan) venemiehen kanssa, YV:tä kehiin vaan! ....mä mikään ultras oo....
Vakuutukset, venepaikat, promillerajat, talvisäilytys, varusteet, trailerit jne jne, jakapaaka kokemuksianne ja niin pois päin. Törmäillään vesillä kesällä 2010!
Asiaan:
Tässä perheessä on nyt itseni toimesta tehty sellainen päätös, että ensi kesäksi (2010) hommataan vene. Syyt moiseen päätökseen piilevät lähinnä uuden duunini huonoissa vapaissa ja 2,5 tunnin mökkimatkassa, sekä landella ilmenneinä sukupolvien välisinä erimielisyyksinä. Toisin sanoen, pitäkää tunkkinne, minä hommaan veneen, piste.
Mutta minkälainen ruuhi sitä pitäisi laittaa? Ihan täysin keltanokka en veneiden kanssa ole: Viimeksi kymmenisen vuotta sitten omistin pienen alta nelimetrisen tuulilasiveneen, jolla seilasimme Helsingin edustan vesiä vaihtelevalla menestyksellä parina kesänä. Venho oli vaan sikäli vanha ja paska, että vesillä sai jatkuvasti olla rinki perseen ympärillä, että koska tuo hajoaa tai lähteekö se käyntiin ylipäätään. Ei kiva, veneilyn on kuitenkin tarkoitus olla hauskaa. Lisäksi landella meillä on ollut 4,7 metrinen pulpettivene 40 kaakkisella nelitahti Yamahalla, jolla olen pyyhkinyt menemään paljonkin; sisävesillä tuo on turhankin ripeä laite, kun ei tuo järvi mikään Päijänne kuitenkaan ole.
Muutamia kriteereitä olen saanut päähäni, ja Nettivenettä aktiivisesti selanneena olen kokenut jotain jo oivaltaneenikin. Perheen koko on mallia 2+2 (tosin iso osa veneilystä tapahtunee kokoonpanolla 1+1 tai 1+0) ja ainakin muijan ja kakaroiden pitäisi pystyä venhossa yöpymään sisällä, joten jonkinlainen kiinteä kajuutta on pakko olla. Vieläpä sellainen, johon voi jemmata jonnekin pois näkyvistä kemiallisen WC:n, myös valopetrooli tms. lämmitin parantaisi perhesopua oletettavasti paljonkin. Veneellä tulisi olla siis pituutta 5-6 metriä, ja moottoritehoa tuollaiset 60-100 hevosvoimaa. Ja ikää korkeintaan kymmenen vuotta, hakusessa on siisti ja toimintavarma botski, joka nousee kikkailematta plaaniin täydelläkin kuormalla.
Fyrkkaa voi veneeseen laittaa (ehdoton) max. 20000 euroa. Tuohon hintaan pitäisi saada mahtumaan traileri, jossa vene voi talvehtia. Traileri siksi, koska veneen nostaminen ja laskeminen on mielestäni muutenkin äärimmäisen vastenmielistä puuhaa, joten tämän tarvekalun olemassaolo helpottaisi elämää tuntuvasti ainakin kahtena päivänä vuodessa.
Muuta merkittävää: Bensankulutus hirvittää joka tapauksessa. Onko perämoottoreiden merkeissä käytännön eroja? Honda & Yamaha houkuttelevat mielikuvien perusteella eniten, Yamahoiden korkeasta laadusta ja luotettavuudesta on jopa toisen käden kokemusta. 2t tai 4t, toistaiseksi en ole osannut sulkea kumpaakaan pois, 2t keveys ja helppohuoltoisuus miellyttää ajatuksena, mutta viekö 4t kone vähemmän polttoainetta? Koneen äänekkyydelle en pistä suurtakaan painoarvoa. Mutta kulutukselle kyllä, paljonko bensaa 60hv kone vie matkanopeudella verrattuna vaikka 115hv koneeseen per mpk?
Malleina lähinnä keskihyttiveneet, kuten MV-Marin 5400 MC, Yamarin 5800 BC, sekä daycruiser Yamarin 59 DC miellyttävät eniten. HT-veneitä pidän ehkä hiukan liian "tavallisina" ja muutenkin vähän pappojen veneinä, myös avoimen takatilan pressun sulkeminen kotisatamaan palattaessa ahdistaa, homman pitäisi olla mahdollisimman helppoa alusta loppuun. Silti sopivan hintainen ja -mallinen HT saattaa tulla kuitenkin ehkä kyseeseen. Nettiveneen ainoa Vihe Family Fisher 32 kaakkisella dieselillään miellyttää myös jollain perverssillä tavalla... Joo, tai kimppavene mallia 50/50 jonkun riittävän leppoisan ja tunnollisen (tulevan) venemiehen kanssa, YV:tä kehiin vaan! ....mä mikään ultras oo....
Vakuutukset, venepaikat, promillerajat, talvisäilytys, varusteet, trailerit jne jne, jakapaaka kokemuksianne ja niin pois päin. Törmäillään vesillä kesällä 2010!