Venäjän nykytilanne

  • 3 616 491
  • 18 952

BaronFIN

Jäsen
Pakotteethan on fiksusti tehty sillä tavalla ettei tavallista venäläistä voida rangaista ja lopputulos on kaikkien aikojen kulutusjuhla kun oligarkkien rahat pyörivät Venäjän sisällä sen sijasta, että ostaisivat niillä jahteja, huviloita ja Ferrareita lännessä.

Tämä on niin hölmöläisten hommaa kun meidän pitää olla niin humaaneja ja fiksuja. Itse kohdistamisen pakotteet kaikkiin kuluttajatuotteisiin Windows ja iOS -systeemeistä alkaen aina lääkkeisiin asti. Rikoksista ihmiskuntaa vastaan pitääkin rangaista.
 

Julma#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on niin hölmöläisten hommaa kun meidän pitää olla niin humaaneja ja fiksuja. Itse kohdistamisen pakotteet kaikkiin kuluttajatuotteisiin Windows ja iOS -systeemeistä alkaen aina lääkkeisiin asti. Rikoksista ihmiskuntaa vastaan pitääkin rangaista.
Ymmärrän turhautumisesi. Tämä on oikeasti isompi eettinen ja yhteiskuntafilosofinen keskustelu kuin muutaman virkkeen viesti jääkiekkopalstalle pystyy kattamaan, mutta länsimaisen järjestelmän legitimiteetti ja ylivertaisuus autoritäärisiin järjestelmiin perustuu suurelta osin periaatteisiin perusihmisoikeuksien kunnioittamisesta tilanteesta riippumatta. Rikoksiin ihmiskuntaa vastaan ei siis pyritä vastaamaan 'samalla mitalla'. Käytännön tasollakin luulen, että siviilien ruokaan ja lääkkeisiin kohdistetut pakotteet olisivat enemmän propagandavoitto Venäjälle kuin mitään muuta.

Sekä Microsoft että Apple ovat lopettaneet tuotteidensa myynnin Venäjällä, mutta toki pakotteita kierretään, joten iPhonet ilmeisesti löytyvät hyllystä. Mitä käyttöjärjestelmiin tulee, piratismin luvattuna maana Venäjällä tuskin kovin monella kuluttajalla oli alun perinkään lisensoitu Windows käytössä. Virtuaalisten tuotteiden evääminen venäläisiltä on siis tosimaailmassa hyvin hankalaa tai mahdotonta tekniseltä kantilta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jos Steamin toiminta estettäisiin venäjällä, rauhanneuvottelut Ukrainan ehdoilla lähtisivät käyntiin viikossa, max kahdessa. Yhdysvaltain hallitus voisi korvata Valven myynnin menetykset siltä aikaa, kun tarvitaan. Reaalitaloudellinen ja inhimillinen hinta olisi hyvin pieni.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Steamin toiminta estettäisiin venäjällä, rauhanneuvottelut Ukrainan ehdoilla lähtisivät käyntiin viikossa, max kahdessa. Yhdysvaltain hallitus voisi korvata Valven myynnin menetykset siltä aikaa, kun tarvitaan. Reaalitaloudellinen ja inhimillinen hinta olisi hyvin pieni.

Kohtuu hyvin olen kartalla aina, mistä puhutaan.

Mutta nyt, saisiko selkokielellä, mitä tarkoitetaan?
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kohtuu hyvin olen kartalla aina, mistä puhutaan.

Mutta nyt, saisiko selkokielellä, mitä tarkoitetaan?
Steam on yhteisöpalvelu, missä voit sekä ostaa että pelata pelejä. @vilpertti n viestistä päätellen palvelu on Venäjällä kovin suosittu.

Omakohtaisesta kokemuksesta tämmöisiä havaintoja on, kun pari kertaa vuodessa löydän itseni nostalgisoimaista Counter-Strike 1.6 parissa. (edit. lisäys: Counter-Strike on siis yksi Steamissa pelattavista peleistä) Aika paljon siellä vilisi nimimerkkejä, joiden perässä oli jokin Venäjä-tunniste. Joskus mietinkin, mahtaako siellä olla tuoreimpien värväysten taisteluharjoitukset menossa, köh köh.
 

stonec_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos Steamin toiminta estettäisiin venäjällä, rauhanneuvottelut Ukrainan ehdoilla lähtisivät käyntiin viikossa, max kahdessa. Yhdysvaltain hallitus voisi korvata Valven myynnin menetykset siltä aikaa, kun tarvitaan. Reaalitaloudellinen ja inhimillinen hinta olisi hyvin pieni.
Hehe. Venäjällähän kaikki pelaa tunnetusti piraattiversioita. No, ehkä tuo oli minun nuoruuden aikaan, mutta ei nyt mikään Steamin sulkeminen tule vaikuttamaan yhtään mihinkään mitä sotaan tulee. On siellä jo päällä vähän kovemmat sanktiot ja suuremmatkin länsimaiset firmat häipyneet.
 

Julma#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hehe. Venäjällähän kaikki pelaa tunnetusti piraattiversioita. No, ehkä tuo oli minun nuoruuden aikaan, mutta ei nyt mikään Steamin sulkeminen tule vaikuttamaan yhtään mihinkään mitä sotaan tulee. On siellä jo päällä vähän kovemmat sanktiot ja suuremmatkin länsimaiset firmat häipyneet.
Itse luin lainaamasi viestin pilke silmäkulmassa kirjoitettuna, mutta on siinä pieni totuuden siemen mitä tulee pakotteiden vaikutukseen arkielämässä. Vaikka piratismi onkin monen venäläispelurin ykkösvaihtoehto yksinpelien hankkimiseen, Valven omilla palvelimilla pelattavat Dota 2 ja erityisesti CS2 ovat Venäjällä äärimmäisen suosittuja, ja venäläiset muodostavatkin merkittävän osan ko. pelien tulovirrasta.

Mikäli Valve yhtyisi pakoterintamaan ja estäisi pelaamisen venäläisistä IP-osoitteista, se vaikuttaisi venäläisnuorten käytännön elämään huomattavasti enemmän kuin moni muu pakote. Toki tätäkin estoa voisi kiertää VPN:nää käyttämällä, mutta vittumaista se ehdottomasti olisi.

Mielenkiintoinen hesarin artikkeli aiheen vierestä.
 
Viimeksi muokattu:

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Toki tätäkin estoa voisi kiertää VPN:nää käyttämällä, mutta vittumaista se ehdottomasti olisi.

Käyttämällä VPN:ää Venäjällä? Ei ihan ongelmatonta tuokaan, riippuu toki VPN:stä. Ei katso isoveli itänaapurissa hyvällä, kun tavan kansalainen saattaisi VPN:ää käyttämällä harhautua jollekin ulkomaalaisagenttien propagandasaitille, jossa levitetään vihamielisiä valheita Venäjästä...

Mitä itse "pakotteisiin" tulee, ovathan ne aika lailla vain teatteria. Samaa tavaraa virtaa edelleen Venäjälle kuin ennenkin, ja fyrkkaakin saadaan Venäjälle luonnonvarojen vientituloista muihin BRICS-maihin ja ystävällismielisiin maihin. Samaisten ystävällismielisten maiden kautta sanktioidut tuotteetkin nyt kierrätetään Venäjälle. Jos pakotteet haluttaisiin oikeasti tehokkaiksi, tehtäisiin lista maista, jotka ovat mukana pakoterintamassa ja ovat sitoutuneet olemaan viemättä näitä tuotteita Venäjälle. Sen jälkeen samat vientikiellot voimaan koskemaan vientiä kaikkiin niihin maihin, jotka eivät ole mukana pakoterintamassa. Loppuisipa mm. parin viime vuoden aikana räjähdysmäisesti kasvanut vienti Suomesta Kazakstaniin kuin seinään.

Tottakai tuon vaikutukset maailmantaloudelle olisivat sitten jo kertaluokkaa rajummat, kun Venäjän ystävällismielisiin maihin kuuluu sellaisiakin maita kuin Kiina (johon jenkkilässä kylläkin on jo nytkin voimassa tiettyjä high techin vientirajoituksia). Mutta vientirajoitusten ja muiden pakotteiden nykymalli ei vain tee oikein mitään. Se on vähän sama kuin päästää venäläiset osallistumaan arvokisoihin, kunhan eivät Venäjän lippua vilauta tai maansa nimissä virallisesti kilpaile -> näyttää kivammalta paperilla mutta oikeasti mikään ei muutu. Jos halutaan ajaa Venäjän polvilleen ja pakottaa lopettamaan sodan, niin ainakaan nämä nykyiset "pakotteet" eivät sitä tee. Putin vain nauraa niille (kuvitteelliseen) partaansa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Käyttämällä VPN:ää Venäjällä? Ei ihan ongelmatonta tuokaan, riippuu toki VPN:stä. Ei katso isoveli itänaapurissa hyvällä, kun tavan kansalainen saattaisi VPN:ää käyttämällä harhautua jollekin ulkomaalaisagenttien propagandasaitille, jossa levitetään vihamielisiä valheita Venäjästä...
Kyllähän sielläkin VPN:ää käytetään. Siksi siellä on ihmisiä jotka tietävät miten persäpi ryssälä on.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Jotkut mediat höperehtivät vankien vaihtoa kun useita poliittisia vankeja on siirretty Venäjällä tuntemattomaan sijaintiin. Eiköhän siellä ole ennemminkin joku uusi teatterioikeudenkäynti tulossa, jotta saadaan kovennetut rangaistukset näille.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kohtuu hyvin olen kartalla aina, mistä puhutaan.

Mutta nyt, saisiko selkokielellä, mitä tarkoitetaan?
Jos et tiedä, mikä Steam ja sen omistava yritys Valve on, en oikein voi uskoa, että olet kovin hyvin perillä maailmasta.

9,5 miljoonaa venäläistä käyttää Steamia. Venäläisen paskan arjen pakeneminen kynäriin tai dotaan on varmasti noille miljoonille ihmisille viimeisiä oljenkorsia. Niin montaa ei Putinkaan voi tappaa tai laittaa vankilaan. Activision-Blizzard on jo ottanut jonkunlaisia estoja käyttöön, mutta niitä pystyy kiertämään. Parasta olisi bännätä koko venäläinen IP-avaruus ja sen lisäksi estää käyttäjätilien käyttö jos niillä on ollut venäläinen maksuväline jossain vaiheessa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Hehe. Venäjällähän kaikki pelaa tunnetusti piraattiversioita. No, ehkä tuo oli minun nuoruuden aikaan, mutta ei nyt mikään Steamin sulkeminen tule vaikuttamaan yhtään mihinkään mitä sotaan tulee. On siellä jo päällä vähän kovemmat sanktiot ja suuremmatkin länsimaiset firmat häipyneet.
Noissa "suuremmissa länsimaisissa firmoissa" on se huono puoli, että venäjällä voidaan tehdä korvaavia tuotteita tai sitten on kyse firmoista jotka ei tee perus iigorille tuotteita. Hampurilaisia voidaan tehdä ilman McDonaldsin logoja ihan hyvin ja perus iigoria ei paljon kiinnosta tyyliin kansainvälisen kaupan vakuutustuotteet.

Venäläiset firmat ei tee yhtäkkiä CS:ää tai Dotaa. Ja se kiinnostaa perus iigoria. Steamissa on 9,5 miljoonaa venäläistä pelaajaa.

Ja, joo, pieni pilke silmäkulmassa. Mutta oikeasti pakotteiden pitäisi kohdistua siihen tavalliseen kansaan tällaisilla tavoilla, jotka eivät sinänsä vaaranna terveyttä, mutta vituttavat oikeasti sitä kohtuu kriittistä isojen kaupunkien keskiluokkaista massaa.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos et tiedä, mikä Steam ja sen omistava yritys Valve on, en oikein voi uskoa, että olet kovin hyvin perillä maailmasta.

9,5 miljoonaa venäläistä käyttää Steamia. Venäläisen paskan arjen pakeneminen kynäriin tai dotaan on varmasti noille miljoonille ihmisille viimeisiä oljenkorsia. Niin montaa ei Putinkaan voi tappaa tai laittaa vankilaan. Activision-Blizzard on jo ottanut jonkunlaisia estoja käyttöön, mutta niitä pystyy kiertämään. Parasta olisi bännätä koko venäläinen IP-avaruus ja sen lisäksi estää käyttäjätilien käyttö jos niillä on ollut venäläinen maksuväline jossain vaiheessa.

No, minulle tuo pelimaailma on hepreaa. Siksi kait sitä kysyinkin alunperin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En tiedä onko oikea ketju tähän asiaan, mutta itse olen miettinyt venäläisten ja ukrainalaisten välejä toisiinsa. Tämä tuli mieleen, kun kuuntelen sekä venäläistä, että ukrainalaista konemusiikkia ja kummastakin maasta tulee samoillekin genrellle kovia tekijöitä.

Ja koska puhutaan samasta genrestä, niin artistit myös tuntevat toisensa ja tekevät yhteisbiisejä, sekä seuraavat toisiaan puolin ja toisin sosiaalisessa mediassa.

No tästä päästään itse asiaan. Ainakin yksi Ukrainalainen artisti postailee säännöllisesti someen sotaisia kuvia hastageilla #russianterroriststate jne. Mitenköhän tällainen vaikuttaa näiden artistien keskinäisiin väleihin kun maat sotii toisiaan vastaan ja taiteilijakin ottaa asiaan vielä kantaa noin vahvasti?

Pysyykö nämä musajutut erillään sotajutuista, vai kuinka? Tämmöinen kela vaan mielessä, mihin on varmaan vastauksiakin lähes yhtä monta, kun on ihmistä/tilannetta.

Mielipiteitä?

Ja siirtäkää parempaan ketjuun jos ei ole yhtään sinne päin.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Tässä täysi lista, ei ollu sentään yhteensä kun 26 nimeä.



According to The Insider, the full list of those released from the Russian side looks like this:
- Ilya Yashin
- Vladimir Kara-Murza
- Alsu Kurmasheva
- Andrey Pivovarov
- Oleg Orlov
- Alexandra Skochilenko
- Lilia Chanysheva
- Ksenia Fadeeva
- Evan Hershkovich
- Rico Krieger
- Kevin Leek
- Demuri Voronin
- Vadim Ostanin
- Patrick Schoebel
- Paul Whelan
- Herman Moyges

As a result of the exchange, Russia will receive, according to The Insider:

- Vadim Krasikov (from Germany)
- Artem Dultsev (from Slovenia)
- Anna Dultseva (from Slovenia)
- Mikhail Mikushin (from Norway)
- Pavel Rubtsov (from Poland)
- Roman Seleznev (from USA)
- Vladislav Klushin (from USA)
- Vadim Konoschenko (from USA)
Edit:
Tässä enemmän noista vaihdetuista:

 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна


Taitaa olla vain länsimaista propagandaa. Todellisuudessa Putin avasi juuri oman versionsa kesäolympialaisista. Ja koska nämä ovat suuremmat ja mahtavammat kuin epäystävällisten maiden järjestämät Pariisin kisat, pitää myös olympiatulen olla suurempi ja mahtavampi. Pariisissa se näkyy koko kaupunkiin, Venäjällä koko osatasavaltaan. Ja Pariisissa olympiatuli kulki jollain huviveneellä, Venäjällä sen toi Admiral Kuznetsov.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tässä täysi lista, ei ollu sentään yhteensä kun 26 nimeä.


Toivottavasti sivistysmaailman asukit osaisivat pysyä jatkossa poissa tunkioimperiumilta, kun mikäänhän ei ole paskamaalle helpompaa, kuin kaappailla niitä panttivangiksi jollain perseestä reväistyllä syytteellä ja tarvittaessa vaikka sitten vaihtaa sivistysmaailmassa rikoksia tehneisiin jämäneukkuihin. On siellä toki semmoisia paikallisiakin, jotka eivät juuri tunkioimperiumista voi poistua (paitsi mafiajärjestön virallisesti myyminä), mutta joita sivistysmaailma saattaa haluta lunastaa vapaaksi, eli eiköhän tämä ihmiskauppa jatku niin kauan kun aluetta johtaa rikolliset.

Uutisissa kun noita vaihdokkeja listailtiin, niin on tosiaan melkoista. Siellä esimerkiksi punaisen ristin työntekijä (ilmiselvä sabotööriterroristi ja kuolemantuomiohan sille oli likasankon oikeudessa ilmeisesti suunniteltukin) menee päittäin Saksassa paskamaan eduksi palkkamurhan toteuttaneeseen ihmisperseeseen. Ei toki mitään odotetusta poikkeavaa. Toivottavasti noille kiinnijääneille paskanaamaterroristeille olisi edes ikkunallavierailu odottamassa tunkioimperiumissa, mutta eiköhän niille laiteta ihan sivistysmaailmalle vittuilun maksimoimiseksi jotkut tunkiosankarin prenikat rintamukseen ja jollekin psykoottisimmalle kusimutterille vielä diplomaattipassi orbanin leimalla että voidaan pistää takaisin ihmisten maille ylpeästi esiintymään.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En tiedä onko oikea ketju tähän asiaan, mutta itse olen miettinyt venäläisten ja ukrainalaisten välejä toisiinsa. Tämä tuli mieleen, kun kuuntelen sekä venäläistä, että ukrainalaista konemusiikkia ja kummastakin maasta tulee samoillekin genrellle kovia tekijöitä.

Ja koska puhutaan samasta genrestä, niin artistit myös tuntevat toisensa ja tekevät yhteisbiisejä, sekä seuraavat toisiaan puolin ja toisin sosiaalisessa mediassa.

No tästä päästään itse asiaan. Ainakin yksi Ukrainalainen artisti postailee säännöllisesti someen sotaisia kuvia hastageilla #russianterroriststate jne. Mitenköhän tällainen vaikuttaa näiden artistien keskinäisiin väleihin kun maat sotii toisiaan vastaan ja taiteilijakin ottaa asiaan vielä kantaa noin vahvasti?

Pysyykö nämä musajutut erillään sotajutuista, vai kuinka? Tämmöinen kela vaan mielessä, mihin on varmaan vastauksiakin lähes yhtä monta, kun on ihmistä/tilannetta.

Mielipiteitä?

Ja siirtäkää parempaan ketjuun jos ei ole yhtään sinne päin.
Samaa olen seuraillut ihan samassa genressä ja kun dj-hommia teen, niin vähän oli vaikeaa supportata venäläisiä artisteja tai labeleita, mutta kyllä sieltä käytännössä kaikilta on tullut sodan tuomitseminen joita on itse tullut soiteltua. Tuntuu että tuo konemusapuoli on aika vahvassa rintamassa sotaa vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös